De echoput van de Indonesische overheid, menir SA gaf weer eens wat geluid. Een knappe boekhouder die een week voor het einde van het jaar de jaarcijfers van zijn tokootje bekend maakt. Zijn in deze cijfers ook de 1,2 miljoen meest hoerenlopers uit Singapore en Maleisië verwerkt? Met kerst en nieuwjaar is het namelijk erg druk in deze sector op Batam, Karimun en Bintan. Het ware verstandiger deze cijfers met een grote zak Madurees zout te nemen i.p.v. deze als een echte beo na te bauwen. Overigens ik begrijp niet wat die menir SA na 40 jaar aan Nederland bindt, nog steeds een Indonesisch paspoort als bewijs dat hij eigenlijk in het verkeerde land zit. Als ik hem was zou ik mijn boeltje in de “lelang” gooien en z.s.m. naar Indonesië terug keren, hij lijkt me vrij ongelukkig in NL. “Bersih itu Indah” toh.
NB Overigens ben ik trouwens in 2007 3x (via Batam of all places)Indonesia binnengekomen. tel ik dan voor 3 wisman ?
Hi Mas Maryono,
Het is inderdaad zo dat Indonesië hard aan het veranderen is, dat zie je sterk in het oosten van het land. Alles wordt opengelegd om te exploiteren dat gaat zeker ten koste van het milieu, want is vaak mijnbouw. De lokale overheden profiteren daar het meeste van te zien aan de vele zeer luxe auto’s met een plat merah in gebieden waar mijnen worden geëxploiteerd. De zee ligt vol plastic en vuilnis, zelfs op aflegen plaatsen. Yogya is ook heel lang mijn favoriete stad geweest, maar sinds een jaar of vier kom ik daar niet graag meer, om de reden die jij noemt. De Jl. Malioboro is nu wel autovrij, echter de files hebben zich naar de straten die in de buurt liggen verplaatst. Met het soort bule die jij noemt bemoei ik me niet, ik kan de gesprekken die achter vele biertjes worden gevoerd wel dromen, vrouwen, problemen met het Kanim, afgeven op Indonesiërs op een manier waar de oude kolonialen nog van kunnen leren en dan hoe goed en succesvol zij wel in het land zijn, om van te kotsen. Ik ben aangepast en bemoei me alleen maar met Indonesiers, ik zoek de wetsrese “gezelligheid" nooit op. De laatste westerling die ik heb ontmoet en een biertje mee heb gedronken was half november op Ambon, volgende week ga ik een vriend afkomstig uit NL bezoeken, en zal er vast en zeker overdadig aan Bacchus geofferd worden. Overigens als je de zaken die je in Yogya niet aanstaan wilt vermijden zijn er op Midden-Java nog heel wat leuke plekken, zelfs steden.
Voor allen een voorspoedig en gezond 2009
Sekian dulu
BA
Peringkat Wisata Batam Menurun Rabu, 17 Desember 2008 | 11:04:02 **Batam (BCZ) ** Secara nasional, peringkat pencapaian target wisatawan mancanegara (wisman) Batam menurun. Dulu, Batam merupakan daerah nomor 1 se-Indonesia target kunjungan wisman. “Sekarang sudah nomor tiga. Wisata Batam jelas menurun. Awalnya Batam sempai mencapai 1,6 juta pengunjung, turun menjadi 1,2 juta pengunjung. Hal ini jelas sangat mempengaruhi target wisman nasional,” ujar Sekjend Departemen Pariwisata dan Kebudayaan (deparbud) RI.
Salah satu penyebab utamanya adalah sejak judi dan alat permainan di larang di Indonesia. Kunjungan ke hotel dan tempat hiburan pun langsung menurun drastis. Ekonomo Batam juga menurun saat itu. Banyak supir taksi, pengojek dan lainnya yang pendapatannya menurun.