Het echte Indonesie ervaren, hoe?

Natuurlijk wil ik de typische highlights zien op Bali en Flores, maar hoe ontmoet ik ook het ECHTE leven van Indonesie. Heeft iemand tips voor mij hiervoor? Ik wil de cultuur zien, proeven en ervaren…

Alvast hartelijk bedankt voor reacties,
Judith

Als je werkelijk kontakt wil hebben met de Indonesiers dan zijn er enkele tips die ik je kan geven. Allereerst kleed je je zoals de Indonesische jonge vrouwen. Jeans + blouse met korte mouven is toegestaan. Maar wat meer gewaardeerd is een lange broek of rok of jurk die niet al te veel laat zien. Praat niet al te luid, kijkt niet direkt in de ogen van de mensen( wordt als hoogmoedig beschouwd) Toon veel respect voor ouderen dan jij. als je een hand geeft, knijpt er dan niet in, maar heel zachtjes aanraken. Als er eten aan je geboden wordt, dan wacht je eerst tot men het je voor de tweede keer gevraagd is. Leeg niet alles van je bord, dit wordt beschouwd dat je nog steeds honger hebt en dus jouw gastvrouw niet goed voor je zorgt.
Geeft nooit iets aan met je linkerhand ( wordt beschouwd als niet schoon).
Een Indonesier is geleerd altijd zeer gastvrij te zijn en je te geven alles wat ze hebben als ze je beschouwen als vrienden of familie. Hij is in staat je al het eten in huis aan te bieden en dus niet te weten of hij nog wat te eten kan hebben voor de volgende dag voor zijn familie. Kijkt dus uit wat en hoeveel je eet! Je kunt altijd zeggen dat je niet gewend ben zoveel te eten of dat je al wat gegeten hebt.
Het woord privé is in Indonesie niet gebruikelijk. Het begrip delen is vanaf jongs af aan geleerd. Als je iemand ben die gehecht is aan af en toe alleen zijn, dan zal het moeilijk kunnen zijn voor je in Indonesie. Hier wordt je bijna als depressief beschouwd als je even alleen wilt zijn, want wie vindt het nou fijn om alleen te zijn! Dat kennen we niet in Indonesie. Hoe meer mensen hoe meer vreugd!!!

Hoe meer je de taal Bahasa Indonesia kent hoe leuker natuurlijk maar met Engels kan je ook een eind komen, tenminste bij de jongeren. De échte ouderen in Semarang bijvoorbeeld kunnen zelfs nog Nederlands praten.

Tja dan het ‘afdingen’! Dat is een kunst apart. Het ‘afdingen’ is niet bedoelt om de mensen af te knijpen. Het is bedoelt om kontakt te krijgen, te commuiceren. Je probeert altijd tot een bedrag te komen die voor beide partijen leuk is. Het is een leuk spelletje die ook leuk moet eindigen. Je moet nooit gaan beginnen met afdingen als je niet écht dat produkt wilt hebben.
Op het moment dat je afdingt, de verkoper denkt dan dat je zeer geinteresseerd ben en hij zal dan proberen zo laag mogelijk te verkopen. Want voor hem is het belangrijk te verkopen, want dan heeft hij wat geld.
Het is daarom erg cru om te beginnen met af te dingen en dan na een paar minuten te zeggen dat je niet wilt, terwijl de verkoper dus al zijn prijs heeft aangepast.
Als een verkoper/ster 100 rupiah vraagt dan kun je al dalen naar 50 rupiah, dan langzaam aan probeer je te komen tot 60 of max.70 rupiah. Dat zou voor beide partijen fijn zijn.
De prijzen die je betaalt voor de produkten zijn al naar onze normen erg goedkoop, dus je hebt vaak al het gevoel dat je voor niets betaald, maar probeer toch deze traditie in acht te houden en dingt een beetje af. Just for fun!!!

Er zijn nog zoveel dingen die ik je kan vertellen, maar dan wordt het vele bladzijden. Dus als je specifieke vragen hebt dan mail je me maar, oké!
Sylvie

Judith, voor een echt contact met de Balinese mensen kan ik je ook nog aanraden om een motor/brommer te huren en een tocht(neem de tijd, svp) te maken langs binnenwegen in de omgeving van Karangasem,Tirtanganga,Bangli,Kintamni en adere dorpjes:aarzel niet om onbekende en niet op de kaart aangegeven wegen in te slaan: er zijn OOK op Bali nog dorpjes/gehuchten/gemeenschappen waar er geen water uit de kraan komt en waar men nog maar net,of nog niet eens, aangesloten is op electra. Deze omgeving zelf in 2007 per brommer verkend en ook ik had dit niet verwacht op Bali…maar deze ,in onze ogen,primitieve omstandigheden zijn er nog steeds,met name dus in de wat afgelegener gebieden in noordoost Bali en wat dieper het binnenland in…Zelf kreeg ik daar ondermeer de schrik van me leven toen ik met mijn brommer over een rammelende en gammele smalle houten brug over een “afgrond” (in mijn ogen dan)moest met mijn brommer en dat een der planken het begaf en ik vast zat…Vanwege de invallende duisternis ben ik toen te gast geweest bij een familie: ze hadden bijna niks, maar ze deelden alles met me>> ben vast van plan ze deze zomer weer op te zoeken om te kijken hoe de "vooruitgang"hier plaats gevonden heeft…Tip: neem een paar pennen o.i d. mee voor de kinderen, ja ik weet het: anderen zeggen juist weer van niet doen…

Hallo Judith,

GOOGLE: tip "het echte Bali"in als zoekopdracht en er verschijnen interessante sites.

Verder wil ik Sylvie een compliment maken voor haar uitvoerige en duidelijke uiteenzetting. Ook ik woon op Bali -in een klein dorpje in Oost-Bali, het niet-toeristische deel- en deel haar ervaringen. Ik heb het prima naar mijn zin op Bali, juist omdat ik de taal steeds beter spreek en zo meer en meer echt contact heb met de mensen, stuk voor stuk veen vriendelijk en behulpzaam (is mijn ervaring). Mensen die bij ons te gast zijn, en die ook iets van het echte Bali willen meemaken, geef ik altijd de tip vooral je gezonde verstand te gebruiken, je open te stellen voor de bijzondere Hinduistische cultuur en nieuwe ervaringen en te genieten van de rijke natuur op Oost-Bali. We nemen onze gasten dan ook vaak mee op wandeltochten, omdat je zo het dichtst bij de mensen staat en middenin de natuur. Ook nemen we ze mee naar de familieceremonies in het dorpje, zoals een huwelijksceremonie, een crematieceremonie, het tandenvijlen etc. Tip is dus contact te zoeken met de lokale bevolking. En wie weet val je ook met je neus in de ceremonie-boter. Dat gezonde verstand is vooral noodzakelijk bij het eten bij warungs (kleine eetstalletjes): kijk of er veel lokale mensen eten, dan is de doorstroming van vers eten ook groter en blijkbaar is het eten er ook nog smakelijk. In ieder geval heel veel pelzier in Indonesië !

Sudanita,vind het wel leuk dat je op elk forum reclame maakt voor je home-stay :slight_smile: website ziet er aardig leuk uit. Het is omdat ik al een huis gehuurd heb voor juni en juli, anders was ik wel een tijdje bij jullie te gast geweest…Maar wie weet kom ik wel voor een paar dagen: ga toch weer met mijn licht motortje toeren in het binnenland, dus misschien tot in juni/juli

Hallo senior,

Natuurlijk maak ik reclame, want het IS een unieke vakantie als je bij Sudanita Homestay verblijft. Maar ik geef anderen ook graag informatie, zodat hun verblijf op Bali optimaal is. In juni/juli ben ik zelf niet op Bali, maar je bent van harte welkom om eens op je motorfietsje langs te komen. Gede zal je met open armen ontvangen. Heel veel plezier op Bali!

Dank je…ben er van overtuigd dat ik mijzelf weer opperbest zal vermaken op Bali. Ben er nu redelijk tot goed bekend en ben altijd met stomheid geslagen als ik andere mensen hoor zeggen van “nou ik heb Bali wel helemaal gezien in mijn vakantie” en dan hoor je dat die vakantie incl. reis 21 dagen was en dat ze dus alleen Kuta en / of Sanur en omgeving hebben gezien plus de geijkte tripjes naar Besakih, Ubud en Tanah Lot hebben gedaan
Ik ontdek elk jaar weer nieuwe dingen op Bali…

Groeten

x

Ik ben van mening dat HET echte Indonesie niet bestaat. Centralisatie van de overheid (met Jakarta als ‘middelpunt’) wil niet zeggen dat je eenheid creeert, ookal wil je mensen dit doen geloven. Hoe kun je eenheidsgevoel creeeren wanneer mensen niet eens dezelfde taal spreken en alleen met lokale overheden communiceren? (Niet iedereen spreekt en verstaat immers Bahasa Indonesia - laat staan dat iedereen het kan lezen en schrijven!) Religie, cultuur en ras zijn ook al geen verbindende factoren.

(Bijna) ieder eiland verlangt wel naar een verhoogde souvereniteit. Om mijn Balinese moeder te citeren (die analfabeet is en slecht Bahasa Indonesie spreekt): “Eerst was Bali in het bezit van de Nederlanders, toen van de Japanners en nu van de Indonesiers. Toen Bali nog van Nederland was, was er wel geld voor een nieuwe sharong en kebayah.”

Maar aan de andere kant: wat is het echte Amerika? En dichter bij huis: wat is het echte Nederland? :wink:

Volgens mij is het simpel: het echte Indonesië is het Indonesië van de Indonesiërs. Zoals ZIJ leven, wonen en werken. Van jong tot oud, van rijk tot arm, van west naar oost. Dat heeft volgens mij niets te maken met wel of geen Java-cultuur, maar met simpelweg het dagelijks leven van alle Indonesiërs, op welk eiland je je ook bevindt. Net zo goed als dat Groningers anders leven dan Brabanders, zo zal het echte Indonesië op Sumatra verschillen van dat van Papua. Lijkt me logisch. Het echte Indonesië is dus meer een verzamelwoord. Het heeft ook niets te maken met tradities en/of de moderne wereld. Het is hoe men NU leeft. Dat zijn, naar mijn mening, dus NIET de toeristencentra waar de toerist grotendeels bepaalt hoe alles reilt en zeilt; zoals Nusa Dua en Kuta in Zuid-Bali. Daar is weinig Indonesisch aan. Nagenoeg alles is daar gericht op de toerist. Een stukje buitenland in Indonesië. Terwijl toeristen, expats en soortgelijken nog steeds te gast zijn in Indonesië. Een gast hoort zich aan te passen aan het land dat hij/zij bezoekt en niet andersom. Maar ik besef dat dat een moeilijke discussie is, want anderszijds drukt toerisme ook een groot stempel op de Indonesische cultuur. Het echte Indonesië wordt er mede door gevormd. Indonesië staat natuurlijk niet los van de wereld, maar maakt daar onderdeel van uit. En dan kom ik toch weer terug op hetgeen ik aan het begin schreef: het echte Indonesië is het Indonesië van de Indonesiërs. Wil je dus het echte Indonesië meemaken, dan zul je bij dat hotelzwembad vandaan moeten en de straat op. Praat met de lokale bevolking, ga eens zitten bij een warung, neem de bemo, wandel door de rijstvelden, kortom volg de schreden van de Indonesiër en je krijgt zo al een aardige indruk van het echte Indonesië.
Met onze Homestay in Oost-Bali bieden we onze gasten de kans om dat allemaal eens te ervaren en gezien de reacties van onze gasten is dat nou net wat men zocht op Bali: het echte Bali.
Een Bali waar ikzelf, na vier jaar, trouwens nog steeds niet op uitgekeken ben. En senior heeft blijkbaar datzelfde gevoel. Er valt nog veel te leren, te zien en te genieten!
Ik ben het dus niet eens met *londoh *die beweert dat Bali het meest on-Indonesische eiland is. Bali is méér dan alleen Zuid-Bali! Kom anders eens bij ons langs.

Kan het eigenlijk alleen maar eens zijn met de reactie van Sudanita…Weg van het zwembad/strand…huur een auto, of beter nog,een motor…(wel goed uitkijken en langzamer rijden dan de locals!),en ga het binnenland in… Durf ook eens een weggetje te nemen dat nergens op de kaart staat en onverhard is…je komt meestal goed uit, alhoewel er ook weggetjes/paadjes zijn die opeens ophouden> maar dat is juist het leuke.Stap es af bij een armzalig uitziende warung en ervaar de verbazing/vriendelijkheid van de locale mensen. (svp na het bezoek niet afrekenen met een 20.000 of 50.000 rph biljet>> kan niet of met zeer grote moeite gewisseld worden, veel biljetten van 1000 rph is heel erg makkelijk)

Ik besef terdege dat het voor een gezin met kinderen,en met minder vrije tijd dan ik, anders ligt en die gun ik uiteraard hun strand/zwembad/toeristenoord vakantie en de geijkte excursies…maar die missen dan wel de indruk van een Balinees/Indonesisch leven buiten de toeristen centra…Wellicht raken sommige mensen ,net zo als ik ,bij het eerrste bezoek aan Bali,ook verslingerd aan het eiland…en komen ze vaak terug.

Voor de goede orde: ook andere delen van Indonesie heb ik bezocht en zal ik ook in de komende jaren weer bezoeken…Vrees allleen dat ik lang niet alles kan zien in mijn leven, maar genieten doe ik er in ieder geval van…

x

Ten aanzien van de reactie van Londoh:inderdaad: vuilnisrapers, parkeerwachten, bedelaars en dergelijke vertegenwoordigen samen met de wat rijkere en de heel rijke mensen etc,. Indonesie… Dit is in alle landen(ook in de zg welvaartslanden) het geval.

Ben het met je eens dat er nog veel moet en hopelijk ook zal veranderen…maar wie zijn wij om te oordelen en te zeggen hoe ze het moeten doen?

Mobieltjes /brommers op krediet? ja ik weet het…de maandelijkse afbetaling is een groot probleem voor ze…maar meestal lukt het ze wel…net als de jeugd(en ouderen) in Nederland

De flora en Fauna? ja dat is erg: platbranden van de kostbare en schitterende regenwouden ten behoeve van bv de palmolie winning ed , daar moet tegen opgetreden worden. Heb begrepen dat dit ook langzamerhand duidelijk is bij de lokale en nationale bestuurders…nu maar hopen op een krachtdadig optreden tegen dit verschijnsel.

Ik dacht dat ik nergens vertel hoe Indonesiërs het zouden moeten doen, dat moeten ze zelf maar uitzoeken. Helaas denk ik dat er veel op politiek gebied t.a.v. beslissingen het komende jaar in Indonesië stil komt te liggen. Er zijn in april volgend jaar presidentsverkiezingen en binnenkort zal de strijd om de macht losbranden. Dan hebben de heren geen tijd meer voor de probleempjes van de ‘wong cilik” de gewone man. Overigens is er sinds Soeharto geen Indonesiër meer geweest die krachtdadig op heeft getreden.

Mobieltjes /brommers op krediet? ja ik weet het…de maandelijkse afbetaling is een groot probleem voor ze…maar meestal lukt het ze wel…net als de jeugd(en ouderen) in Nederland

Je ziet toch regelmatig auto’s volgeladen met z.g.a.n. motortjes die zijn terug gehaald. Dat is weliswaar op Java, op Bali is er meer geld door al die buitenlandse sponsors daaro :drugged:

Met alle respect voor je mening, maar ik vind je toch aangaande vooral Bali erg negatief. Weet uiteraard niet waarom en wellicht heb je er een goede reden voor.

Zal evenwel met belangstelling jouw reacties en die van anderen volgen,een ieder is vrij om te reageren zoals hij of zij wil.

x

Londoh,

Ik classificeer niet,doch memoreer alleen het feit dat jij niet gediend bent van de bevolking op Bali. En als we het dan toch hebben over geldwolven…ga eens op stap in Jakarta,Bandung en Soerabaya om maar wat te noemen op Java, of ga eens naar Dili. Geldwolven vind je overal.

Verder kan ik alleen maar mee gaan in je beschrijvingen van andere eilanden etc…

Dus gaarne de mening van anderen respecteren,ieder mens beleeft Indonesie anders, net zoals ik jouw mening/opvatting respecteer

Enne ouwe?? Volgens mij ben jij nog ouwer…:slight_smile:

x

Hallo, ik ben nieuw hier, en ik vind dit een interessante topic.
Het echte Indonesie ervaren, ja, hoe doe je dat, gewoon in een homestay een tijdje tussen de Indonesiers zitten dacht ik zo, of het nu op Bali is of op Java.
Hoe ervaar je nu het echte nederland?