Werk zoeken in Indonesie

Hallo mensen, ik zoek op dit moment werk in Indonesie, liefst in Jakarta. Ik spreek 100% bahasa Indonesia. Weet iemand de weg?? :dag:

Veel indonesier zijn werklos dus ik denk toch beetje moeilijk om daar werk te vinden, maar je weet nooit…succes…

Nou dat er veel indonesier werkloos zijn is mij bekend, maar je weet maar nooit. Ik ben zelf daar geboren en getogen, dus ik ken de taal en de gebruikelijk heel goed. Dan zou je denken : daar kan ik toch meteen aan de slag. Maar inderdaad ik gun de indonesiers ook van harte, jammer dat het zo slecht gaat met de economie, zo’n prachtig land.

Heb je de Indonesische nationaliteit? Zo niet, dan ben je al 100 euro aan je KITAS kwijt. Wanneer je bedenkt dat het gemiddelde salaris op zo’n 40 euro ligt, dan heb je toch een probleem, zelfs wanneer je werkt vindt…

Op www.expat.or.id kun je informatie en links vinden over werken in Indonesie. Verder vind je met een beetje Googlen vanzelf vacature sites in Indonesie (bijv JobsDB). Het ligt er wel aan wat voor werk je zoekt. Banen voor expats lopen via de internationale bedrijven, organisaties en scholen, die hun eigen wervingskanalen hebben.
Voor al de andere banen zal je voornamelijk zijn aangewezen op netwerken. Als je er bent geboren en opgegroeit dus alles en iedereen daar benaderen en informeren wat voor werk je zoekt.
Hou er rekening mee dat een lokaal salaris bar weinig is en de visumkosten en kosten voor je werkvergunning zeer hoog. Voor veel mensen is het daarom een financieel aantrekkelijkere optie om hier in NL te werken en voor langere vakanties naar Indonesie te gaan.
Succes!

Hey JIZO thanks for the tips. Ja inderdaad man…het is eigenlijk niet makelijk naar indonesie te emigreren, met een beetje geluk kan dat wel denk ik. Het is eigenlijk jammer want ik heb een heel sterk band met indonesie, hoewel ik nu nederlandse nationaliteit heb,voel ik me nog steeds indonesisch van binnen. Maar om in nederland heel hard te werken en daarna lange bezoek naar indonesie te plegen ook een goed optie (nog beter eigenlijk!).

Ik denk dat gemiddelde salaris iets hoger ligt , tenminste voor mensen die vast werk hebben in de industrie of dienstverlenende sector.
Daar kennen ze ook minimumloon van ongeveer Rp 900.000 dus plus mius 70 euro . Dit is basisloon , buiten overwerk en reiskosten vergoeding en soms uang makan (eetgeld). Sommigen krijgen lager ,door ontduiking van de minimumloon.
Een jonge afgestudeerde van een hogeschool of universiteit krijgen ongeveer vanaf 1500.000 rupiah.
Afhankelijk van de branch .
Na een paar jaar kan het stijgen naar 3000.000 of iets meer.

Natuurlijk is het een habbekrats als je gaat vergelijken met de nederlandse lonen.

Om te kunnen werken moet men deze papieren (laten) regelen.
1.Visa recomendatie
2.Telex (kosten) voor VITAS/VBS aan de KBRI (Den Haag b.v)
3.Kitas voor 1 jaar
4.POA “boekje”
5.Multiple Exit Re Entry Permit
6.SKLD . Bewijs van aanmelding
7.KIP =Identiteitskaart
8.FIBP= gezinssamenstelling (bij getrouwde aanvrager)
9.SKKT=woonplaats verklaring
10. STM = bewijs dat je gemeld heb bij de politie (?)
11.Bewijs van aanwezigheid.
12.IMTA= "Werkvergunning ", kost je US $ 1200 per jaar

Bron van een biro jasa (bemiddelings buro) .
Hier zie je gewoon dat het niet zo makelijk is om werk te zoeken en te vinden , tenminste als je het officieel doet.
En je kan ook niet verkopen aan de Ministerie van Justitie(immigratie) dat je een 300 dollar baan hebt.
Je moet namelijk een wezenlijke bijdrage leveren aan de indonesische samenleving , met kennis en of geld(als investeerder).

Hallo…

Ik ben voor 4 weken op vakantie geweest in sanur bali, daar heb ik me hart verloren aan
dit mooie land. Ik ben nu weer een enige tijd terug maar voel me dood ongelukkig hier.
Ik heb al een tijd lopen denken om voor een jaar er tussen uit te gaan naar sanur.
Maar inderdaad dan kom je op het onderwerp uit, werken in bali??
Als ik goed begrijp is het dus moeilijk om werk te komen, heeft misschien iemand een tip
voor mij?? een website ofzo waar ik op kan kijken voor werk??

Alvast bedankt,

Groetjesss