Ik heb veel informatie verkregen van
““Pelita"in den Haag.””
Speciaal omdat ik in Indonesie wil gaan wonen op eiland lombok en niet gaan werken.
alfonso
Ik heb veel informatie verkregen van
““Pelita"in den Haag.””
Speciaal omdat ik in Indonesie wil gaan wonen op eiland lombok en niet gaan werken.
alfonso
Hi Alfonso,
Als je al veel info hebt gehad, kun je ons ook vertellen of er een visum bestaat voor 9 maanden. Wij willen daar dan elk jaar 9 maanden verblijven en in nederland 3 mnd per jaar.
Richart
Ik heb in een indonesische site ergens gelezen dat het ook 3 maanden geworden is .
Maar of de peraturan al in werking wordt gesteld en bekend is bij iedereen (disosialisasikan) is mij niet bekend.
Wel moet men voorziichtig zijn dat je niet te veel de geijkte ontsnappingsroute gaat gebruiken.
Mn is daar bezig om orde op zaken te regelen , foute ambtenaren worden ook vervolgd.
En de kantoren van de immigratie dienst is nu online verbonden met elkaar , men kan lastige vragen stellen , waarom je zo vaak de alternatieve route heb gebruikt.
x
Meneer Londoh ,
Kennelijk kunt u uw streken nog niet afleren namen van mede forum te gaan veranderen.
Voor de andere lezers :
ik zal kijken of ik het terug kan vinden , ik meende ergens gelezen te hebben , maar omdat het niet echt relevant voor mij is heb ik het niet opgeslagen in mijn harde schijf.
x
Een gewone doorlopen visum om te kunnen wonen is de zgn Kitas visum. die later gewijzigd kan worden in Kitap.
De SosBud visum en andere visum is niet bedoeld om daar te wonen.
Doet men dat , dan is het een alternatieve route , ook bekend bij velen.
Een andere soort visum om te kunnen wonen en niet te hoeven werken is de Lansia visum, de zgn oude lullen visum , te verkrijgen als men 55 + ers is.
Voor werken heb je werkvergunning nodig en een wergever , of je kan investeren als (mede )eigenaar van een PMA . Met een minimaal gestorte kapitaal van Rp 50.000.000 (tenminste als de bedragen nog niet veranderd zijn).Dus het is nog te doen.
Aanvulling :
De meeste reizigers zullen ook de site van de KBRI in Den Haag raadplegen .(www.indonesia.nl)
Zoals velen het ervaren hebben heb je soms te weinig informatie in hun site.
Dat kan je omzeilen als je andere sites van de Indonesische ambassade’s in West Europa gaat raadplegen.
Tot mijn stomme verbazing hebben ze soms aanvullende gegevens .
Als je twijfel hebt over bepaalde informatie , kan je ook rechtstreeks naar de site van de Indonesische immigratie kijken, soms is het ook in het engels.
Voor de formaliteiten mbt inschrijving bij de toekomstige woonplaats in Indonesia kan je ook naar de site van de gemeente kijken.
De beste site is natuurlijk de site van Jakarta (staat ook in het engels).
Alle grote steden heben hun eigen site , ook alle departementen , politie , douane etc.
x
Wat een tirade seh
Bovenstaande werd gepost door een ervaringdeskundige die woonachtig is in Midden Java.
Dit naar aanleiding van mijn vorige posting op 11-09-08 10:51 :
De SosBud visum en andere visum is niet bedoeld om daar te wonen.
Doet men dat , dan is het een alternatieve route , ook bekend bij velen.
Een andere soort visum om te kunnen wonen en niet te hoeven werken is de Lansia visum, de zgn oude lullen visum , te verkrijgen als men 55 + ers is.
*Voor werken heb je werkvergunning nodig en een wergever , of je kan investeren als (mede )eigenaar van een PMA . Met een minimaal gestorte kapitaal van Rp 50.000.000 (tenminste als de bedragen nog niet veranderd zijn).Dus het is nog te doen. *
KITAS and 12 Months Sosbud Visa: Visas for Foreign Husbands of Indonesian Women
There are many married couples in Indonesia where either the wife or husband is foreigner and the spouse is Indonesian. Indonesian government regulations do not treat these two circumstances in the same manner. Almost all the regulations that apply to foreign wives of Indonesian men are very different that those that apply to foreign husbands of Indonesian women, few similarities can be found between the two circumstances.
The basis for the difference is treatment seems to be related to the issue of working. Foreign wives of Indonesian husbands are assumed by the Indonesian government to be housewives and mothers. Foreign husbands of the Indonesian women are assumed to be looking for a job. The Indonesian government treats these two cases very differently.
Under the new law, that conditions are no longer exist. Indonesian wife nowadays can sponsor her husband to obtain KITAS (Kartu Ijin Tinggal Terbatas/Limited Stay Visa). This new type of KITAS is not popular yet. **But still, the foreign husband is not allowed to engage with formal employment with the Indonesian company. **
The following are the type of stay permit visa that suitable to your personal conditions:
KITAS (Kartu Ijin Tinggal Terbatas/Limited Stay Card)
In order to entile KITAS, you must employed by the Indonesian company. This visa allows the holder to work and stay in Indonesian for one year. The basis in issuing this visa is IMTA (Ijin Mempekerjakan Tenaga Asing/Foreign Employment License) issued by the Ministry of Manpower. Upon receipt this license, Directorat General of Immigration in turn will issue VITAS (Visa Ijin Tinggal Sementara/Limited Stay Visa). The VITAS can be obtained at any nominated Embassy of Indonesia abroad.
Bron : Een grote Law Firm in Jakarta Indonesia.
De antwoord op de vraag van alfonzo
(Ik heb veel informatie verkregen van ““Pelita"in den Haag.””
Speciaal omdat ik in Indonesie wil gaan wonen op eiland lombok en niet gaan werken.)
Hij wil daar wonen , dan kan hij een Kitas visum vragen. die later gewijzigd kan worden in Kitap.
Dan moet hij :
*OF een Indonesische vrouw hebben , die als sponsor moet spelen voor hem (voldoende eigen inkomen) . Dit is gebaseerd op gezinshereniging.
Aanvulling : zoals een Nederlandse staatsburger die zijn /haar partner naar Nederland wil laten overkomen. Er zijn strikte voorwaarden .
In de praktijk gebeurd ook weleens dat men alternatieve route neemt , zoals de Belgische route.
*Of hij moet een werkgever hebben ( maar hij wil niet werken).
*Of hij moet een Lansia visum hebben (55 plusser= m.a.w hij is een “pensionado” )
*Hij mag niet als toerist spelen , een toeristen visum is voor max 60 dagen. En niet verlengbaar.
Men kan het verblijf elke keer verlengen door gebruik maken van eventjes naar buitenland uit te wijken.
*En een SosBud visum heeft ook een duidelijke beperkingen .
Eenvoudige defenitie van werken :
1.Je handen laten wapperen voor iemand anders (in dienst zijn).
2.Een arbeidsovereenkomst hebben.
3.Beloning krjgen , in rupie , dolari of eurie .
x
Gaat het hier om info of non-info .?
Meneer Londoh toch , de lezers kunnen zelf bepalen of ik hier aan het O.H-en ben of niet.
Uw mening(waarschuwing ) wordt bij deze genoteerd.
De lezers zijn gewaarschuwd .
x
X
**Meneer Londoh toch **
Eerst gaat u " waarschuwingen" plaatsen , daarna zeuren over mijn nederlandse taal , en nu weer zeuren over een engelse tekst , van 1 van de grote jongens in jakarta.
Ik dacht(pin mij niet vast a.u.b ) dat ze ook in harde dollar betaald moet worden als je hun hulp wil inroepen.
Hun tarieven zijn ook op een international niveau.
Uit hun site :
a full-service Indonesian law firm principally engaged in the provision of wide-range legal service to international clients in Indonesia, for businesses, for families and individuals, and for Indonesian-expatriate couples.
In delivering the legal services, our Indonesian lawyers focus on the following factors in order to satisfy our client’s needs:
· Excellence in lawyering skills
· Exceptional depth and diversity of expertise in Indonesian laws
· A team approach to client
· Understanding the nature of business of each client
As one of the prominent law firms in Indonesia, we constantly deepen the technical and legal skills of our Indonesian lawyers. This specialization helps our Indonesian law firm to innovate and to meet the increasing sophistication of clients’ cases. It drives up efficiency, offering our clients better value.
Languages: English, Indonesian
Practice Areas
provides services in the following areas:
· Civil Law
… possess various experiences in defending clients legal interests in the cases such as unlawful acts (torts), default claims and labors.
· Immigration Law
… also provides legal services for immigration cases. Our services including but not limited as Exit Entry Permitted, Exit Permitted Out, KITAS Card, KITAP Card, RPTKA, and other visas.
et, etc .
We also provide support in:
· Embassy legalizations
· Prenuptial agreement
· Marriage registration
· Marriage legalization
· Mixed-marriage services
· Divorce and legal separation
· Representative office
· Company incorporation
· Shareholders agreement
· Franchising in Indonesia
· Food registration
· Police clearance certificates
· Visa for foreign husbands
· Citizenship
· Becoming Indonesian
· Last will and testament
· Foreign property ownership
· Postnuptial agreements
Kort samengevat , is een SosBud visa niet dezelfde als de Kitas voor werken , of gezinshereniging met je Indonesische vrouw(partner) .
Je indonesische vrouw moet dan in staat zijn om je te onderhouden , m.a.w moet ze een goede baan met goede salaris hebben . Of rijke familie die mede garant staan.?
En je mag onder geen beding werken (in loondienst) , zelf niet bij de zaak van je "rijke"vrouw .
Daar heb je nog steeds een werkvergunning nodig.
Mensen die geen (betaalde) werk , geen indonesische vrouw / partner hebben en ook niet studeerde aan een hogeschool / universiteit , geen PMA bezitten zullen andere alternatieven zoeken dmv o.a verschillende keren de SosBud visum route te nemen , in combinatie met de “HOP” methode. Elke keer naar buitenland vertrekken en terug komen.
Of het juist is of niet , moet men gewoon kijken naar de bestaande wetten en regelingen .
En wat de Indonesische wetgever oorspronkelijk willen.
Men moet gewoon kijken hoe de Nederlandse regering middels de I.N.D soortgelijke zaken probeert te reguleren.De wetten van Indonesia en Nederland zijn ook niet zo echt verschillend , beide worden ook gehouden aan internationale verdragen.
Op zijn weblog speelt Londoh even voor Consumentenbond door de misleidende informatie van SA hier op dit forum even aan de kaak te stellen:
Kennelijk heeft de heer Londoh een nieuwe taak op zicht genomen om in zijn schrijverij een oude bekende even aan te pakken.
En prompt werd het hier publiekelijk gemaakt door zijn adjudant , namelijk de heer BoomAap.
Dat heeft meneer ook geschreven :
Ik ben geen lid meer van dat forum, ik laat mijn zegje doen door mijn adjudant Boomaap
Even meelezen en lachen.
*Dan de bewering dat het VSB (Visa Sosial **Budaya) visum niet bedoeld is waar het voor gegeven is, wie maakt dat uit, Dhr. Surya of de ambtenaar op het kantor imigrasi ? *
*Er zijn duizenden buitenlandse mannen in Indonesië die daar op een SosBud visum verblijven, gesponsord door hun echtgenote, dat is een volkomen legale constructie. *
Wat die Surya hiero doet is de gebraden haan uithangen, hij wil graag een naam als Indoloog, nou ik zou maar oppassen voor al zijn geleuter.”
De eisen van VSB staat duidelijk beschreven in de officieele site van de KBRI (Indonesische Ambassades) en van de Immigratie van Indonesia en officieele Buro Jasa (Bemiddelingsburo).
Het is ook bekend dat sommige foute ambtenaren hun oogje dichtknijpen als een (ook een foute ?) toerist e.e.a ritselt.
Bij de immigratie is het ook bekend dat veel (honderden of duizenzen) buitenlanders die op verkeerde redenen in Indonesia verblijven.
Toegegeven dat de HOP methode nog steeds de veel gebruikte methode is , en de enige manier om in Indonesia te kunnen verblijven.
Een kritische immigratie man bij de poort kan ook vragen stellen waarom meneer X of mevrouw Y al een paar keren of tientallen keren aan het hoppen zijn .
Visa Kunjungan Sosial Budaya or SosBud
Persons coming to Indonesia for short term stays, not as tourists and not for business, should apply for another category of visit visa … the Visa Kunjungan Sosial Budaya or SOSBUD (Social/Cultural Visit Visa at an Indonesian consular office overseas. A letter of invitation/sponsorship from a sponsor in Indonesia (Indonesian citizen or a foreigner with a Temporary or Permanent Resident permit can be a sponsoris required to issue the visa. You should also have a photocopy of their ID card (KTP or KITASto present along with the letter. This visa status is used by persons coming to study, for research, training programs or to visit family members (for example, expat college age children who want to stay longer than a tourist visa would allow).
After the six months has past, you have to leave the country(*), obtain a new visa, and the same procedure starts again. The longer you stay the more difficult it can become to have your visa extended **as immigration officials may become increasingly suspicious about your activities in Indonesia. They may refuse to accept your sponsor and may ask you to leave the country almost immediatly **(perhaps granting you one additional extension only). A social-visit visa is not the best option for a longer term stay, but apart from the KITAS/KITAP, there is no other option.
(*) Dit noem ik de Hopmethode , er zijn zelfs mensen die X aantal keren de VOA methode gebruiken.
In dit geval is het ook nog steeds legaal , maar wel echt kostbaar .
Praktijkvoorbeeld :
Stel je wil langer blijven in Indonesia , je heb geen vaste verblijfvergunning (Kitas , laatstaan Kitap) omdat je niet aan de eisen voldoet.
Dan ga je naar een plaats wonen en “werken” die dichtbij de grens zit, m.a.w ga je b.v in Batam of Bintan “wonen”.
Je kan bij wijze van spreken “jarenlang” blijven wonen(“werken”) met de status van toerist.
Je kan elke keer hoppen naar Singapore (met de ferry) .
Het is anders als je ergens op Bali of Java woont.
Dan ben je genoodzaakt om de VSB te nemen .Kan je dan om de 6 maanden gaan hoppen.
En dat kan je ook X aantal keren herhalen.
Logisch gesproken zijn er 2 mogelijkheden waarom men de Hopmethode neemt :
Dit zegt genoeg :
A social-visit visa is not the best option for a longer term stay, but apart from the KITAS/KITAP, there is no other option.
Het is ook publiek geheim dat veel jonge toeristen die langer willen blijven hun "sponsors"als het ware van de straat hebben geplukt.
Nir Sa
U stelt uw landgenoten in een kwaad daglicht, dat heet “fitnah” een woord waarvan u de vertaling niet wist. (In het draadje waarin u samen met die assistent webmaster van Indahnesia die London beentje probeert te lichten) Indonesische ambtenaren kunnen zeer behulpzaam zijn en een oogje dichtknijpen, maar daarmee zijn ze niet fout zoals u beweerd. Er is al eerder op dit forum gesproken over het “hak pregoratif” van de immigratie-ambtenaar maar daar zwijgt u over. U komt liever met beschuldigingen omdat dat beter voor uw imago uitkomt, de patserige alwetende Javaan, waarmee het slecht kersen eten is. Gelukkig zijn er geen kersen op Java. Overigens waarom reageert u niet op de site waar dit alles omschreven staat, er loopt waarschijnlijk iets dun door uw broek heen, niet alleen patserig maar ook schijterig.
NB. En waarom gebruikt u niet gewoon Nederlands (als iemand die al 40 jaar daar woont) u heeft vaak beweerd dat u de Engelse taal niet machtig bent ('s lands wijs, 's lands eer toh)