Het visa gebeuren....wat staat je te wachten...

Wij willen 5 weken naar indonesie.
Het visum wordt echter uitgegeven voor 30 dagen.

We hoorden dat je waarschijnlijk verlenging kunt krijgen als je door mensen op indonesie schriftelijk wordt uitgenodigd voor een verblijf.

Weet iemand hier iets van?

Dank voor reacties!

Jan

dat klopt, Jan.
Je kunt een 2-maands visum krijgen als een Indonesi"er jou uitnodigt en voor je garant staat.
Die persoon zal je een uitnodiging en een kopie van zijn/haar KTP moeten sturen (identiteitsbewijs) waarmee je de aanvraag indient.
Daarmee kun je je aanvraag indienen.

Men is terughoudend hiermee, maar realiseren zich niet dat ze het toerisme naar Indonesie kapot maken op deze manier.

Je kan inderdaad een ander visum krijgen.

Dit is een zogenaamd Social Budaya Visum. Op basis van sociale/familie gronden kan je langer dan 30 dagen in Indonesie blijven.
Een surat undangan (uitnodigingsbrief) met identiteitsbewijs KTP van de persoon in Indonesie die je uitnodigt dien je samen met visum aanvraagformulier met pasfoto in op de Indonesische Ambassade. Dit visum is 60 dagen geldig, en kan in Indonesie tot maximaal 6 maanden worden verlengd. :wink:

Hallo Indonesië-gangers,

Een uitnodiging is niet meer nodig.
M.i.v. 7/7/04 is een toeristenvisum 60 dgn. geldig i.p.v. 30 dagen en niet verlengbaar. Kosten €50.
Wachttijden bij de ambassade voor verwerking van visumaanvraag is op dit moment (zomer) 16 werkdagen.

Veel reisplezier,

Peter

Binnenkort verloopt mijn Social Budaya visa, en moet ik gaan opteren voor een nieuw visa.
Ik had gehoopt daar een kerkelijke instantie voor sponsorschap in Indonesie voor te kunnen vragen maar het aantal mensen dat gesponsort kan worden door de kerk (GKI) is beperkt. Met mijn werkzaamheden als reisbegeleider moet je wel goede redenen hebben om gesponsort te worden goor de kerk. Ik dacht die te hebben, en heb het balletje laten rollen bij de synode van de kerk in Jayapura waar ik woon. Het ging dus niet, kon niet gesponsort worden. Mijn huidige sponsor zit in Bogor, en voor de formaliteiten moet ik iedere maand de originele papiren voor het verlengen van mijn Social Budaya visa krijgen vanuit Bogor, deze moeten voorzien zijn van een handtekening van de sponsor en met een materai. Dit is de surat permohonan en de surat jaminaan. Erg veel rompslomp om dat van Bogor naar Papua te sturen. Wordt gestuurd met de TIKI en als dit postbedrijf te laat deze documenten stuurt voor het verlengen van mijn visa Social Budaya betaal ik een boete van 20 USD per dag. Is al verschillende keren voorgekomen. Ik ga nu opteren voor een toeristen visa voor Indonesie. zo een die ook 60 dagen geldig is maar niet verlengd kan worden. Zo wie zo schijnt het moeilijk te zijn om in Vanimo Papua New Guinea een Social Budaya te kunnen krijgen bij het Indonesisch consulaat. je moet goede sponsoren hebben die garant voor je staan.
Mijn vraag is: zijn er mensen die soortgelijke ervaringen hebben met het weigeren van een Social Budaya bij het consulaat van Indonesie in Vanimo, en om welke reden. Is Singapore een optie om een Social Budaya visa aan te vragen, weet iemand ook waar dat gedaan kan worden, en zijn er bureautjes die zich bezig houden met het anvragen van visa ed.
Ik hoor het graag.

Groet uit Jayapura,

Vanua

Hey in Bangkok zijn ze wat makkelijker maar in Singapore duurt het maar 1 dag.
Bel Jenny op zij is een immigration officer, ik mail je wel haar nummer ok?
xxx

Dank Claire,

Trouwens…jij zit ook dag en nacht op het net!
Wel, Bangkok is net even te ver voor mij en dus wordt het Singapore begin volgend jaar waar ik voor mijn Social Budaya even naar toe moet. Kan dat gelijk combineren met een bezoekje aan Bogor, en mijn moeder komt over van Nederland voor een vakantie bij mij op Nieuw Guinea wacht haar op in Jakarta.
Tof als je het nummer van Janny stuurt. Wie is dat eigelijk, en is zij Immigration officer bij het Indonesisch consulaat in Singapore?

Ga weer terug naar huis, zit in downtown Jayapura te internetten: internetbanking en wat links en rechts te chatten. Zo weer op m’n Supra X-je naar huis een ritje van 20 km naar Waena, een buiten gebied van Jayapura.

Cium kembali,

Vanua

Een visum sosial budaya kan in singapore ook in 4 uur geregeld worden. Er zijn speciale “service” agencies. De prijs is 180 SGD ongeveer 1 miljoen Rupiah. Dit geld ben je ook zeker kwijt als je 3 dagen in Singapore moet blijven.
De aanvraag voor een dergelijk visum is overal hetzelfde. Sponsor>>>aanvraag in indonesie>>>>>embassy >>>>>stempel…land in

Hoi Paullek,

Dank je wel voor jou input. Ik heb inmiddels een B411 visa, het bekende toeristen visa. Gehaald in Vanimo Papua New Guinea. , ging per prauw van Jayapura naar Vanimo, en kreeg de B411 visa.
Vanimo> Indonesisch consulaat, zo is mij door een aantal mensen verteld is erg streng vwb de authorisatie van Social Budaya visadus perpanjangen(verlengen) wat daar de reden van is mij niet bekend. De constructie Singapore zal ik in mijn achterhoofd houden. Ik zal daar ongetwijfeld een keer naar toe gaan. Vanimom is voor mij alleen iets dicter bij.

Fijne kerst en een gezond en gelukkig 2005 wens ik je toe vanuit Jayapura Papua/Indonesie

Vanua

Paullek, weet jij waar je die zogenaamde "service agencies kunt vinden in Singapore die het verwerken van een Social Budaya visa zo makkelijk afhandelen?

Salam hormat,

Vanua

Voor de goede orde…

Mocht men voor wat voor reden een return visa willen halen voor Indonesie in Vanimo - Papua New Guinea of dat nou een 421 visa is of een 411 visa: (421 index Sosial Budaya Visa, of de 411 index toeristen visa) wees er op beducht dat je voor een Sosial Budaya Visum een izin van kantor Pusat in Jakarta nodig hebt. Dit is een goedkeuring dat je onder de garantstelling van een Indonesisch staatsburger (sponsorschap in Indonesie kunt verblijven) de verwerking van het izin laat een week op zich wachten, en kost naast de normale verwerkingskosten van Rp 200.000 > zeg maar bijna 20 Euro ook nog wat aan corruptie geld> uang roko. het is overigens nog maar de vraag of je met dit zogenaamde izin laporan ook de 421(Sosial Budaya Visa) krijgt. Het consulaat in Vanimo - Papua New Guinea doet erg krenterrig vwb uitgifte Sosial Budaya Visa’s! En Sosial Budaya Visa kost overigens in Vanimo: 100 kina, in Rp is dat ongeveer: Rp 290.000. Voor de 411 visa betaal je 30 kina. Verwerking van beide visa kan in een dag gebeuren als men niet TE lui is…het consulaat is erg laks, en maalt niet om een toerist die een visa wil…
Mijn advies luidt neem een visa agency in de arm in Singapore en laat die de visa afhandeling voor je afhandelen ipv de Vanimo optie. Het kost je klauwen aan geld voor transportatie, en proceskosten en er is geen garantie dat je het visa 421 visa uberhaupt krijgt. In Singapore is het vrijwel zeker dat je een visa krijgt als je papieren in orde zijn.

Laat het me weten mocht je om wat voor reden een return visa voor Indonesie in Vanimo - Papua New Guinea wil halen. Ik kan je met raad en advies bijstaan.

Groetjes uit Jayapura - Nw Guinea

Vanua

Singapore visa service agencies, er zijn speciale kantoren in oa Singapore en Kuala Lumpur waar je terecht kunt wanneer je je
visa (indeks B411 toeristen visa) wil verlengen, of wil opteren voor een Sosial Budaya (indeks B421) visa.
kosten 180 S$ (proceskosten voor het laten afhandelen van je visa)
4 uur later, dezelfde dag nog naar huis met je visa. Ik ga via Kuala Lumpur niet zo hectisch als SIN. Ik maak er een uitje van, tenang & santai. Lever me paspoort in en ga lekker naar Malakka voor Roti Canai bij Cafe Madras en mijn favorite hotel Valiant, na een dag of 5 vlieg ik terug Kuala Lumpur - Denpasar en verder door naar Jayapura per Garuda, hoef ik dat vervelende CGK ook niet weer te zien, met die vervelende kruiers en opdringerige typjes die in de aankomst terminal zich aan je opdringen.
Singapore of Kuala Lumpur is een goede optie mocht je een een Sosial Budaya visa willen hebben, je kunt er vrijwel vanuit gaan dat je een 421 visa krijgt, wat overigens niet geldt voor Vanimo (Papua New Guinea)

Visa SosBud is code B421

Zo’ n visa service agency zal je wandelgangen niet natrekken. Het enige wat zij doen is kijken of je op de zwarte lijst staat en of de papieren die je inlevert kloppen (surat Permohanan, surat Jaminaan en de KTP van de Indonesier welke garant voor je gaat staan wordt nagetrokken via de kantor camat, natuurlijk of het geld dat bijgevoegd is klopt (numero uno)

Bij mijn laatste visumaanvraag te Den Haag (Indonesische Ambassade) was er iets mis gegaan, hun fout. Toen kon er ook binnen een half uur een visum geproduceerd worden <B421 visa, niet de gewone B411 toeristenvisa: deze wordt makkelijker uitgegeven bij de Indonesische Ambassde in Den Haag maar wordt oa geweigerd wanneer je meldt dat je naar Ambon of Papua gaat vermeld/zeg daarom nooit dat je bestemming Papua is; je visa wordt dan geweigerd!!!> Ook moet je opletten of je werkelijk B421 in je paspoort krijgt, ik had verleden jaar in Kuala Lumpur een B422 (die is voor Seminar en vrijwilligerswerk) gehad en dat kost een hoop geld (700.000 Rp extra) bij verlengen.

zelf heb ik laatst in januari in bangkok een visa gehaald voor indonesie. dit duurt maar 3 dagen en je krijgt er 1 voor 60 dagen. kosten 1600 bath, dat is 30 euro. tevens heb ik navraag gedaan hoe vaak ik dit touristenvisum kan afhalen. het is elke keer geen probleem om een nieuwe te krijgen, wil je een werkvisum of een sociaal visum dan kunnen ze dat echter niet in bangkok regelen.

benodigheden:

  • 2 pasfoto’s
  • retourticket indonesie
  • 1600 bath

wil je in azie blijven na indonesie;dan is het beter om retourticket bangkok te kopen vanuit nederland en dan via airasia.com een ticket te boeken naar indonesie. binnenlandse vluchten in indonesie zijn heel goedkoop dus alles daar regelen.

Voor de verlengingen van visa’s of dat nou de B421 of de B422 Sosial Budaya is of de B411 toeristen visa voor alles geldt dat de bepalingen welke het land heeft met Indonesie, politiek, gezien >zeg maar de verhoudingen ed er mede voor bepalend zijn wat voor imigratie beleid men er op na houd en dat is nu bv drastisch veranderd met bv de verstandhouding Maleisie en Indonesie, nav van de twee strijd die er is omtrend een eilandje.
Wat in Bangkok makkelijk te regelen valt is moeilijk zeg maar bijna niet voor elkaar te krijgen in Vanimo - Papua New Guinea, maar weer wel in Singapore zo is mijn ervaring.

Voor Vanimo - Papua New Guinea geldt dat deze plaats in het Noord Westen van Papua New Guinea hoewel het een grensplaats is, en een heus Indonesisch consulaat heeft geen officieel entry point is voor Indonesie.
Tevens komt er bij dat de verstandhoudingen mbt Indonesie en Papua New Guinea al niet rooskleurig zijn geweest en dan met name vwb de “illegal” bordercrossers welke (Papua-Indonesische deel van het eiland) de Westelijke helft van het eiland wouden ontvluchten gezien de binnenlandse problematiek in Papua en de mensenschendingen. Dit maakt oa dat het erg moeilijk is om een visa langer dan voor 60 dagen te krijgen in Vanimo en dat geldt voor alle Nationaliteiten. Men is erg wantrouwig vwb een visa Sosial Budaya voor Papua, en Ambon: een visa dat wordt uitgegeven voor deze gebieden langer dan 60 dagen en dus eigenlijk een Sosial Budaya visum is een reden voor de instantie Kantor Pusat Imigrasi om wantrouwig te zijn jegens die buitenlander. Het is mij persoonlijk alleen bekend dat dit geldt voor Papua en Ambon, voor de toeristische spots als Bali ed is het geen probleem.

www.visumdienst.nl/

INDONESIE
Onlangs is in het nieuws geweest dat Nederlanders in de toekomst visa bij aankomst kunnen halen. Bij de ambassade is daar (nog) niets van bekend. DUS VOORLOPIG MOET IEDEREEN NOG GEWOON EEN VISUM AANVRAGEN. Op www.indonesie.nl/main.php?id=1:962 kunt U het nog eens nalezen.

www.pelita.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=666

Visumbeleid Indonesië
21/03/2005

Indonesië is voornemens het visumbeleid te versoepelen. Maar, op dit moment is niet bekend wanneer die versoepeling in moet gaan. Hoe te handelen wanneer u voornemens bent naar Indonesië af te reizen?

De afgelopen week zijn in de media berichten verschenen dat Indonesië voornemens is het visumbeleid te versoepelen. Hoe te handelen wanneer u op reis wilt naar Indonesië en nog niet in het bezit bent van een visum?

De Indonesische regering wil het visumbeleid voor 16 landen versoepelen. Nederland hoort hierbij vanwege de verbeterde relatie, aldus Jakarta. Indonesië wil met de versoepeling van het beleid het toerisme stimuleren. Het moet in de toekomst mogelijk zijn bij aankomst in Indonesië een visum te kopen. Dit visum wordt ook goedkoper.

Onzeker

Omdat op dit moment nog niet bekend is wanneer deze versoepeling in zou moeten gaan, raden wij u aan, wanneer u plannen heeft de komende tijd op reis te gaan naar Indonesië, uw visum op tijd aan te vragen in Nederland. Dit om te voorkomen dat u straks op het allerlaatste moment alsnog in Nederland een visum moet aanvragen.

Uiteraard houden wij u op de hoogte van verdere berichtgeving vanuit de Indonesische ambassade

Visa
Information on Applying for Visitor Visa

Applicants for a visitor visa must possess a passport that is valid at least 6 months beyond the arrival date in Indonesia, except for Limited Stay Visa and Multiple Business Visa applicants who must possess a passport that is valid at least 1 year beyond the arrival date in Indonesia.
Approved visitor visa applications will be ready for collection 10 working days after date of submission to the visa office.
The validity of a visitor visa is 90 days. Applicants who fail to use the visa in the designated time period must re-apply for a new visa.
Children traveling to Indonesia on their own or on their parents’ passports are required to apply for visas. The application processing fee for children (of any age) is the same as that for adults.
The Embassy does not accept visa applications by mail.
Visa applicants do not have to appear in person at the Embassy in the Hague or the Visa Office in Amsterdam to apply.
Visa application forms can be downloaded from the Embassy’s website: www.indonesia.nl. Visa information updates will be announced on the website.

Required Documentation for a Tourist Visa
The length of stay for a Tourist Visa is a maximum of 60 days from the date of entry into Indonesia, and is not extendable.
Applicants must pay a non-refundable application processing fee of €. 30, ( for up to 30 days ), €.45,- ( for up to 60 days ) and provide the following documents:
An application form, completed and signed, with 1 passport size photo attached.
A passport with a validity date at least 6 months beyond the date of entry into Indonesia.
A copy of applicant’s return ticket or booking order (boeking bewijs) from a travel agent.
Required Documentation for a Socio-Cultural Visa
The length of stay for a Socio-Cultural Visa is 60 days, and can be extended in Indonesia.
Other than the required documentation below, applicants over the age 60 must also provide travel insurance and documents to verify their pension/income.
Applicants must pay a non-refundable application processing fee of € 40, and provide the following documents:
An application form, completed and signed, with 1 passport size photo attached.
A passport with a validity date at least 6 months beyond the date of entry into Indonesia.
A copy of applicant’s return ticket or booking order (boeking bewijs) from a travel agent.
An invitation letter from an institution in Indonesia, or applicant’s family member or friend in Indonesia with his/her ID (KTP) attached.
Required Documentation for a Business Visa
The length of stay for a Business Visa is 60 days, and can be extended in Indonesia.
Applicants must pay a non-refundable application processing fee of € 40, and provide the following documents:
An application form, completed and signed, with 1 passport size photo attached.
A passport with a validity date at least 6 months beyond the date of entry into Indonesia.
A copy of applicant’s return ticket or a copy of the booking order (boeking bewijs) from a travel agent.
An invitation letter from a registered company in Indonesia.
A letter of reference from a registered company in the Netherlands.
Required Documentation for a Limited Stay Visa
The length of stay for a Limited Stay visa is generally 1 year (depending on the approval given by the Directorate General of Immigration in Jakarta), and can be extended in Indonesia.
Applicants must pay a non-refundable application processing fee of € 110, and provide the following documents:
An application form, completed and signed, with 1 passport size photo attached.
A passport with a validity date at least 1 year beyond the date of entry into Indonesia.
Approval from the Director General of Immigration in Jakarta.
Required Documentation for a Multiple Entry Visa
A Multiple Entry Visa is issued for business purposes only. Applicants of a Multiple Entry Visa are required to have traveled to Indonesia at least three times in the past year.
The Multiple Entry Visa is valid for up to 1 year (length of stay max. 60 days/visit).
Applicants must pay a non-refundable application processing fee of € 135, and provide the following documents:
An application form, completed and signed, with 1 passport size photo attached.
A passport with a validity date at least 1 year beyond the date of entry into Indonesia.
A copy of applicant’s return ticket or a copy of the booking order (boeking bewijs) from a travel agent.
Approval from the Director General of Immigration in Jakarta.
Address & Opening Hours of the Visa Office:

Tobias Asserlaan 8 The Hague : Monday to Friday, 09.00 to 13.00 hrs.
Brachthuijzerstraat 4-8 Amsterdam : Monday to Friday, 10.00 to 13.00 hrs.

Hallo,
Ik ken iemand die bij de immigratie werkt, dus iemand die een social bud. nodig heeft stuur me een email…
Claire

Hoi,

Ik heb een enkele reis Thailand in het vooruitzicht. Ik weet dat ik 30 dagen hier zonder visum kan blijven.

Ik heb nog geen concreet reisplan. Mijn vraag aan iemand hier: moet je voor Maleisie, Indonesie, Cambodja en Vietnam als je korter dan 30 dagen wilt blijven een visum aanvragen?

Zo ja, is dat makkelijk te doen vanuit bangkok?

En… kan ik deze landen betreden zonder een retourticket (wil namelijk verder reizen naar Aus)?

Thnx