Ik ga straks voor 90 dagen naar Indonesië. Nou zat ik me af te vragen of het technisch mogelijk zou zijn om het hele visumgebeuren om te draaien omdat dat veel goedkoper is.
Dus: Eerste maand via vliegveld-visum voor 30 dagen=± 20 euro. en dan daar visum voor 2 maanden verlengen (of gaat verlengen daar per maand?) Als ik het andersom doe (dus hier in Den Haag 60 dagen en daar 30 dgn verlengen dan ben ik hier ±50,- kwijt en daar ± 60.
(Van het kindertehuis waar ik vrijwilligerswerk doe krijg ik natuurlijk een “letter of invitation”)
Een visum van 30 dagen kun je maar een keer verlengen, dus tot 60 dagen.
Verlengen van een visum van 60 dagen gaat per maand.
Als je de tijd neemt om in Indonesie zélf naar de kantor imigrasi gaat voor de verlenging (2 keer), en iemand meeneemt om alle stukken voor je in te vullen, te ondertekenen en evt. te vertalen, dan kun je je verlenging hebben voor minder dan 60 euro. Waarschijnlijk lukt het voor 30 euro.
Dat ik 2x moest verlengen wist ik niet. Dacht echt dat het per 2 maanden ging dat verlengen. Nou ja…het komt daar wel in orde. Maar het is dus wel slim om zelf mee te gaan met iemand dan dat die persoon het alleen doet? (heeft met provisie te maken denk?)
Bedankt voor je nuttige info. (en…ik heb nog alle tijd hoor…maar gedraag me af en toe alsof het over een paar weken is i.p.v. eind nov. maar ik heb er gewoon zo’n zin in haha…)
Als je het een bureautje laat doen dan ben je meer dan 550.000 rp kwijt voor een verlenging (hangt af van het bureau, en of je al een sponsor hebt). Als je zelf gaat, dan hoef je alleen maar te betalen voor de verschillende papieren die je in moet vullen, en voor de verlenging zelf. Prijzen verschillen ook hier, maar het zal niet meer dan 30 euro zijn.
Maar… dan moet je wel twee keer op en neer naar de kantor imigrasi (transport is ook niet gratis) en dan moet je sponsor ook mee om alles meteen in te vullen. (Kun je ook later doen, maar dan moet je een keer extra erheen.) Het hangt dus helemaal van jouw tijd en jouw sponsor af wat de mogelijkheden zijn. Alleen ben je nergens.
Tja, ik zal het daar dus maar bekijken. Maar…de leiding v.h. kindertehuis heeft natuurlijk ook wel wat anders te doen dus meegaan wordt dan moeilijk denk. Maar wel iemand daar die de dingen kan regelen. Nou ja, ik bespreek het tzt dan wel.
Zal i.i.g. zorgen dat ik hier in Nederland naar Den Haag ga voor een visum voor 2 maanden (toeristen? of sociaal cultureel want bij die laatste moet ik dan hier al die letter of invitation hebben volgens mij) Ik ga wel met een goedkoop kaartje (kruitvat of zo) op en neer naar Den Haag (2x dus denk?) want hier via zo’n visumburo o.i.d. regelen kost ook weer extra. Maak er dan meteen maar een leuk dagje van want vanaf Den Helder is het ook weer ver.
Ik heb m’n vliegticket enzo al, al is het nog vroeg. Maar wanneer ik dat visum aan ga vragen weet ik nog niet, wat is wijsheid. Ga er niet van uit maar er kan nog van alles gebeuren tot eind nov. ook met mijzelf. (maar hopen van niet natuurlijk hoor…)
Wij gaan 7 dagen naar Sumatra, zijn dan 1 nacht in Kuala Lumpur en vliegen daarna door naar Denpasar.
Er was eerder altijd een mogelijkheid om een 7 dagen ticket te kopen voor $10 ipv $25, iemand hier pas geleden nog iets over gehoord? Het schijnt nu niet meer te kunnen, moeten dus toch 2 visums kopen per persoon helaas… Toch zijn we uiteindelijk ook dan nog minder kwijt dan dat we op onze datum via Jakarta waren gevlogen…
Nee, van een 7dagen visum heb ik nog nooit gehoord…ken alleen die van 30 dagen als je het op het vliegveld zelf doet.
En idd. anders had je in Jakarta weer een vertrekgeld moeten betalen (moest ik ook toen ik met Garuda vloog en vanaf Bali de tussenlanding in Jakarta had, dus dubbelop- Denpasar + Jakarta)
Maar waarom vlieg je vanaf Sumatra niet meteen in 1x door naar Denpasar?
He…ook niet via Medan??? (dan valt het voor mij als vakantie na m’n vrijwilligerswerk dus ook eigenlijk af want dan wordt het allemaal best lastig en duurder…)
Rechtstreekse vluchten heb ik i.d.d. niet kunnen vinden van Medan naar Denpasar ( maand augustus, waren nu 121 euro kwijt retour pp) en via Java werd nog duurder ( daarnaast vliegen we liever met Mal. airlines omdat Garuda toch voor mijn idee ( nog) een negatieve naam heeft…)Ook airasia was duurder of je vliegt op een heel ongunstig tijdstip… Hoewel Malaysia airlines ook de vluchttijden voor alweer heeft omgegooid waardoor we nu pas om 19.00 uur vliegen…hier kunnen we helaas niets aan veranderen. Dus voor een kort nachtje een bed & breakfast vlakbij de luchthaven.
Ga op het vliegveld in ieder geval vragen naar de 7 dgn visum… zorg wel dat ik in ieder geval dollars heb voor een gewone visum.
Hallo Jenny, ik zie dat je schreef ‘een visum van 30 dagen kun je maar een keer verlengen tot 60 dagen’.
Dat wist ik niet want dacht dat het alleen mogelijk was met een 60 dagen visum? Als dat zo is ,komt het mij goed uit omdat ik ongeveer 60 dagen in Ind. wil verblijven. Maar moet ik dan ook een uitnodiging van iemand daar kunnen overleggen? Of is het genoeg als ik een Ind. vriend meeneem naar het bureau om alles in te laten vullen, zoals je schreef?
Bedankt voor de info.
Sinds ongeveer 2 jaar is het mogelijk om een toeristenvisum van 30 dagen eenmalig te verlengen. Dit kun je in bv. Kuta op elke hoek van de straat laten doen. Vorig jaar toen ik informeerde bedroegen de kosten hiervoor ongeveer 600.000 rp. Je hebt hiervoor heem sponsor nodig. Het is goedkoper wanneer je in NL meteen een visum van 60 dagen aanvraagt bij de ambassade in den Haag. (Tenzij je heel ver weg woont.)
Wanneer je een visum van 60 dagen wilt verlengen heb je WEL een sponsor nodig. Dit visum is meerdere keren te verlengen.
Je kan het ook via een bemiddelingsburo doen als je te ver weg woont. (ik woon in Den Helder en 2x naar Den Haag, ook met korting is duurder dan de bemiddelingskosten enzo via een bureau (of ik moet goedkoop treinkaartje van een of andere winkel hebben (maar dan nog. al kan je er gewoon meteen ook een leuk dagje uit van maken…))
Ik heb alle berichtjes hier gelezen en ik vraag me af waarom je (Printilingrid) aan een toeristenvisum denkt als je 90 dagen in Indonesie wilt verblijven.
De maximale periode in Indonesie is 30 of 60 dagen met een toeristenvisum. Je moet dan dus sowieso 1 keer het land verlaten om een nieuw toeristenvisum te krijgen.
Als je in Nederland een sociaal visum aanvraagt, kan je 6 maanden in Indonesie verblijven. Het visum is in eerste instantie geldig voor 60 dagen en kan daarna 4 keer verlengd worden met 30 dagen. Je hoeft dan niet het land uit, je moet alleen op een aantal tripjes naar het immigratiekantoor rekenen. De organisatie waar je voor gaat werken moet een uitnodigingsbrief schrijven, maar als je denkt dat ze hiervoor te druk zijn, kan je deze zelf opstellen (de ambassade kan ook een voorbeeldbrief geven en je kan ook op internet voorbeeldbrieven vinden). De organisatie hoeft dan alleen een handtekening te zetten en gescande versie naar jou te sturen (digitale handtekening mocht bij mij ook).
Wat betreft visumbureaus: Als het goedkoper is dan 2 treinritten naar Den Haag, dan is het zeker de moeite waard… zijn de prijzen die je noemde voor het regelen van een sociaal visum? En hoef je dan nergens zelf heen te reizen?
Een touristenvisum van 60 dagen is in Indonesie te verlengen/om te zetten naar een sociaal-cultureel visum (sosial budaya/SOSBUD). Je hoeft dus niet perse het lang te verlaten.
De kosten voor een sociaal-cultureelvisum en het toersitenvisum zijn hetzelfde. Ook de bemiddeling via buro (zie eerdere linken) etc. zijn hetzelfde. En je hoeft dan.d.d. niet te reizen enzo. De formulieren kan je op internet invullen. En al je gegevens, paspoort etcetc. aangetekend verzenden. (formulieren kunnen vaak ook online verzonden worden volgens mij)
Het is een optelsommetje maken: reiskosten naar Den Haag 2x + visumkosten of via bem.bureau: visumkosten, bemiddeling+aangetekend verz. (dus het hangt echt van m’n treinkaartes af, je hebt dan geen verz.kosten natuurlijk)
Via een buro heb je ook nooit het probleem mocht je wel iets vergeten zijn of niet goed ingevuld dat dat gecorrigeerd kan worden, zonder dat je er dus voor gereisd hebt, en weer “opnieuw” moet beginnen!
Dus het maakt voor mij in principe niet veel uit of ik toeristenvisum of soc. cultureel doe. Zie ik dan wel. Ik kan altijd per email aan het kindertehuis zo’n brief vragen. En verlengen daar in Indonesië kan ook gewoon.
Als ik het wel via een bem.bureau doe, dan doe ik het via Stichting Pelita omdat die ook Indische+Molukse mensen ondersteunen (en ze organiseren de Masoek Sadja’s waar ik heen ga, maar dat is natuurlijk bijzaak).
Als je het via de ANWB doet kan je trouwens je paspoort en de gegevens in de ANWB winkel afgeven maar die rekenen vervolgens € 15,- voor de verz.kosten.