Het visa gebeuren....wat staat je te wachten...

Hoi Batteke,

Het visum van Maleisie en Cambodja kun je aan de grens krijgen (kost voor Cambodja $20,-, neem ook pasfoto’s mee), Vietnam en Indonesie zul je vooraf moeten regelen. Dat kan idd in Bangkok.

Ik moest voor het verkrijgen van mijn visum voor Indonesie vorig jaar een retourticket (of beter gezegd: een ticket het land uit) kunnen overhandigen. Dat was overigens in Maleisie. Omdat ik geen ticket had (alleen naar Singapore) heb ik in Penang een enkele bootreis Medan-Penang gekocht en dat ticket gecancelled zodra ik mijn visum binnen had.

Ik ga over 4 maandjes weer die kant op, heb er helemaal zin in!!!

Groet, Jenny
tips Thailand, Maleisie, Indonesie enz…

Voor Indonesie geldt dat je een indeks B411 visa nodig hebt, geldig voor dertig dagen in jouw geval. Een uitreis ticket moet getoont kunnen worden, kan bv zijn een bootticket of een vliegtuigticket. Neem pasfoto’s mee. Kleur het liefst: 4x3 formaat. Het is naar het schijnt erg gemakkelijk om in Bangkok een visa te regelen. Ik heb er geen ervaringen mee, ga altijd naar Vanimo, of naar Singapore voor die rottige Social Budaya Visa…
Succes,

Vanua

Als je in Singapore bent kan dit een mogelijkheid zijn om een visa te regelen voor Indonesie. Wellicht kun je hier wat mee…

Kijk op onderstaande link voor het adres en verdere details van de Indonesische ambassade hier in Singapore:

www.kbri.org.sg/

Het adres is dus op Chatsworth Road, aan de “achterkant” van Orchard Road, de winkelstraat van Singapore. Vanaf Orchard is het zo’n 15 minuten lopen, hetgeen ik niet aanraad in het klimaat hier, dus neem een taxi. Taxi’s zijn goedkoop, efficient en uitermate betrouwbaar in Singapore

.
Neem mee naar de Indonesische Ambassade: geldig paspoort (bij aanvraag visum nog minimaal 6 maanden geldig), pasfoto, geldig returnticket of uitreisticket, duurt 3 werkdagen voor verwerking en afgifte en kost 70 Singdollar (60 dagen geldig).

Je kunt het zelf ondernemen of uitbesteden aan een reisagent hier (scheelt je een bezoek en de bureaucratie) voor 25 singdollar extra. In dat laatste geval adviseer ik je reisbureau New Shan Travel Service.

Winnie Wong aldaar is een goede reisagente.

www.newshan.com

tel. +65 62219333

Groet en veel plezier op je reis,

Visumaanvraag in Singapore kan binnen een dag als je gebruikt maakt van consultants. Doe je het zelf reken dan op twee of drie dagen.

Deze site

IND info

geeft verschillende adressen van visa Consultants/agencies, kosten, en informatie ed.

Ik merk dat op diverse plaatsen van alles gevraagd wordt over dit bewust visum. Ik had al eens een soort handleiding gemaakt voor iemand. Onderstaand vinden jullie een uittreksel.

Voorwaarden voor het verkrijgen van een zg. Sosbud of Sociaal/Cultureel Visum

-Sponsorbrief door een Indonesier laten sturen (voorb. zie o.a. www.visumdienst.nl)
-Met duidelijke kopie van zijn/haar KTP (voor- en achterkant )
-Indien van toepassing ; eigen verklaring van pensionering of vut o.i.d. van jou
-Bewijs van (voldoende) inkomen (van jou)
-Bewijs van ziektekostenverzekering
-Bewijs van reisverzekering
-Retourbiljet of bewijs hiervan
-Pasfoto
-Paspoort(en)
-Ingevuld aanvraagformulier (downl. van [Met dit alles naar de Indon. ambassade,na ca. 10 werkdagen ligt het paspoort dan met visum klaar.

Tenslotte : Het visum heeft een geldigheidsduur van 3 maanden, dus te vroeg aanvragen
is geen handige optie.

-VOOR afloop visum bij een “Biro Immigrasi “,het visum tijdig verlengen (moet maandelijks).
Deze verlenging dient te geschieden bij het bureau dat het dichtst bij jouw logeeradres is
gevestigd (bijv. Kuta= dichtbij vliegveld, Sanur = Renon, wijk van Dps.). Het beste is om de
verlenging ca. 14 dagen voor afloop visum te starten.
In het bureau dien je een map te kopen (ca. Irp. 10.000) met daarin een tweetal formulieren,t.w.
een formulier genaamd “Surat Permintaan dan Jaminan” (voor een voorb. zie o.a. www.expat.or.id/info/suratpermintaan.html](www.indonesia.nl).). Deze dient door de sponsor ingevuld te worden en waarbij hij verzoekt het visum te verlengen. Er dient een zegeltje (zg. Materai,te koop in grotere postkantoren) geplakt te worden, vervolgens zet dan de sponsor zijn handtekening over deze zegel.
Het andere formulier dien je zelf in te vullen , dit formulier is in feite een verzoek vanuit jou om langer te mogen blijven, dit formulier is deels in het engels en spreekt voor zich.
De map dien je met de papperassen ingevuld aan de immigrasi te overhandigen en dient dan vervolgens als dossier voor jouw visum.

In de meeste gevallen is een immigratiebeamte meer dan bereid om bij de invulling te helpen en zal vervolgens vragen wat je wilt betalen voor een goede afhandeling of noemt zelf een bedrag.
De “formele” prijs voor een verlenging is Irp. 200.000, hoeveel je echt betaald hangt van de bew. ambtenaar af !

Vervolgens dien je maandelijks het bureau weer voor een verlenging te bezoeken, de sponsorbrief is dan niet meer nodig maar wel bij het 2e bezoek per persoon 2 pasfoto’s. Uiteraard moet je ook weer “onkos” betalen als bovengenoemd.

Bij het verder verlengen van het visum moet je in de 4e t/m 6e maand in ieder geval ook naar het
“Kantor Wilayah Kehakiman” (Regionaal Departement van Justitie). Hoe e.e.a praktisch verder te werk gaat weet ik niet (ben nooit zo lang gebleven).

Het lijkt (en is ook eigenlijk) redelijk veel werk , maar realiseer je ook dat jij als een v.d. weinigen dan ook maandenlang onbezorgd in Indonesie kan vertoeven.

Omdat er nogal veel vragen zijn over het visum, hier dan wat informatie om mee te beginnen.

1. Website van de Indonesische ambassade
    >>>www.indonesia.nl
    Onder het tabblad ‘Consular/Immigration’, en dan ‘Visa’, vind je de informatie die je nodig hebt. Hier staat echter op moment van schrijven nog niet de nieuwe regeling zoals deze sinds 8 juli 2004 van kracht is voor Nederlandse paspoorthouders.

2. Nederlandstalige informatie graag
    >>>www.indonesiepagina.nl
    Hier staat wél het laatste nieuws en we zijn altijd op zoek naar hoe het nu precies zit. Mocht je vragen hebben, stel ze dan bij voorkeur hier op het forum, zodat dingen uitgezocht kunnen worden.

3. Ik kan niet naar Den Haag
    >>>www.visum.nl
    >>>www.visumdienst.nl
    Da’s jammer, maar er is een oplossing, meerdere zelfs. Je kan iemand anders dit laten doen, maar er zijn ook visumburo’s die dit doen voor je. Kwestie van je spulletjes opsturen, afwachten en betalen.

4. Visum bij het reisburo
    Heb je een reis geboekt bij een reisburo, dan kunnen zij voor een paar tientjes extra ook je visum regelen. Dit gaat feitelijk op dezelfde manier als bij punt 3, maar dan heb je alles bij één organisatie, wel zo handig.

Het is mogelijk dat reisburo’s zelf (veel) hogere tarieven rekenen dan een visumdienst. Dit omdat ze denken ook nog even extra centen te verdienen op een toerist. Dat mag natuurlijk, maar let wel op en vraag duidelijk hoeveel het gaat kosten per paspoort. Visumburo’s geven vaak na het 1e paspoort een flink lager tarief voor de opvolgende paspoorten, reisburo’s doen dat wellicht niet en rekenen gewoon het volle bedrag.

1. Langere geldigheid visum

Sinds 8 juli 2004 is het voor Nederlandse paspoorthouders weer mogelijk een 60-dagen visum te kopen. Dit kost je echter wel 45 euro, dus niet meer gratis zoals het eerder was. Maar ja, wat heb je liever. Een standaard toeristenvisum voor 30 dagen is ook nog beschikbaar, hiervoor betaal je nog altijd 30 euro.

1. In het kort
    Op dit moment kun je voor het volgende terecht bij de Indonesische ambassade, een visumburo of je reisburo:
  • 30 dagen visum (tourist) voor 30 euro, niet verlengbaar
  • 60 dagen visum (tourist) voor 45 euro, niet verlengbaar
  • 60 dagen sociaal visum voor 40 euro, verlengbaar tot 6 maanden in Indonesië

Hallo, ik krijg geregeld verzoeken hoe je moet handelen met verlengingen van Sosial Budaya.

Hieronder voorbeelden van: garantiebrief voor sponsor wanneer deze je uitnodigd.
Een meldingsbrief die getoond moet worden aan Politie en een verlengings aanvraag Sosial Budaya Visa, hoe aan te vragen, aan te melden en hoe te verlengen. Dat moet via brieven.

**SURAT PERMINTAAN DAN JAMINAN **(garantiebrief sponsor)

Yang bertanda tangan dibawah ini :

Nama :
Pekerjaan :
Kewarganegaraan : Indonesia
K.T.P :
Alamat/ tempat tinggal :

Dengan hormat mengajukan permintaan

Untuk orang asing.

Nama :
Kewarganegaraan :
Paspor/ Dokumen imigrasi :
Pengikut / hubungan kel. :

Sebagai sponsor bertanggung jawab penuh atas segala:

1. Tingkah laku orang asing yang bersangkutan selama di Indonesia.
  2. Biaya yang timbul akibat keberadan orang asing yang bersangkutan sampai dengan pemulangan ke negara asal.

Demikianlah permintaan dan jaminan ini saya buat dengan sesungguhnya dan jika keterangan diatas tidak benar, saya bersedia dituntut sesuai dengan ketentuan yang berlaku.

Pemohon / Sponsor

Aanvraag STM Politie
Kepada Yth :
Dit. INTELPAM POLDA JATENG
Up: Kasubdit POA

Di

Hal: Permohonan Surat Tanda Melapor / baru

Dengan Hormat,

Kami mohon dapatlah kiranya diberikan Surat Tanda Melapor (STM ) baru atas nama suami kami, yakni:

Nama :
Kebangsaan / Paspor No :
Alamat di :

Permohonan ini kami ajukan sehubungan dengan yang bersangkutan akan tinggal bersama kami di Semarang.

Kami lampirkan disini surat-surat lainnya yang diperlukan bagi bahan pertimbangan Bapak.

Demikianlah permohonan kami, atas bantuan dan kesediaan Bapak, kami ucapkan terima kasih.

Hormat kami,

Aanvraagbrief verlengen Sosial Budaya VisaPerihal : Permohonan Perpanjangan Visa Sosial Budaya untuk …an

Kepada Yang Terhormat :
Bapak Kepala Imigrasi
Di

Dengan Hormat,

Kami yang betanda tangan dibawah ini :

Nama :
Tempat & tgl lahir :
Pekerjaan :
Kebangsaan :
Alamat sekarang :
.

Dengan ini kami mengajukan permohonan kepada Bapak Kepala Imigrasi Wilayah Semarang agar berkenan memberikan perpanjangan Visa Sosial Budaya yang berlaku 30 hari kepada … sah saya yang datanya tersebut dibawah ini :

Nama :
Jenis Kelamin :
Tempat & tgl lahir :
No.Paspor :
Pekerjaan : -
Kebangsaan :

Demikianlah permohonan ini kami buat dan atas perhatian, bantuan serta kebijaksanaan Bapak, kami mengucapkan terima kasih.

Hormat Kami,

Hier nog een overzicht in volgorde

Verlenging Social Visum

. tele-visa aanvragen bij ministerie Jakarta
2. visum ophalen in land van keuze
3. 2 maanden geldig (4 x verlengen)
4. verlengen per maand: kopie KTP sponsor
surat Jaminaan (guarantee letter) of sponsor brief
surat Permonohan perpanjangan (visa extension letter)
Paspoort
4 pasfoto’s 3 x 4 red background
Surat Bukti Pendataan Orang Asing

TOURIST VISA

Geldig voor 30 of 60 dagen aan te vragen in Nederland.
Voor Nederlanders is het niet mogelijk een visum on arrival te krijgen.
SOCIO-CULTURAL VISA

Geldig voor 60 dagen, kan 4 keer voor 30 dagen worden verlengd en is bestemd voor familie of vrienden te bezoeken in Indonesië, een totaal verblijf van 6 maanden is dus mogelijk.
Bij verlaten van Indonesië vervallen de rechten van dit visum.
Documenten van sponsor:

1. Kopie KTP (ID-kaart)van de sponsor.
  2. Uitnodigingsbrief sponsor
    Documenten van aanvrager:
  3. Kopie van eerste blz. paspoort
  4. Pasfoto`s 3x4cm (4 stuks met donkerrode achtergrond)
    Deze pasfoto’s zijn pas nodig met de verlenging van het visum
    BUSINESS VISIT VISA

Geldig voor 60 dagen, kan 4 keer voor 30 dagen worden verlengd en is bestemd om een bedrijf te bezoeken in Indonesië, een totaal verblijf van 6 maanden is dus mogelijk.
Bij verlaten van Indonesië vervallen de rechten van dit visum.
Documenten van de sponsor:

1. Kopie SIUP
  2. Kopie TDP
  3. Kopie NPWP
  4. Kopie KTP directeur
  5. Kopie Surat Perusahaan
  6. Cap Perusahaan
  7. Alle documenten voorzien van firmastempel
    Documenten van de aanvrager:
  8. Kopie van eerste blz. paspoort
  9. Pasfoto’s 3x4 cm ( 4 stuks met donkerrode achtergrond )
  10. Deze pasfoto’s zijn pas nodig met de verlenging van het visum

MULTIPLE JOURNEY BUSINESS VISA

Geldig voor 60 dagen, kan 4 keer voor 30 dagen worden verlengd en is bestemd om een bedrijf te bezoeken in Indonesië.

Na 6 maanden dient één keer Indonesië te worden verlaten, men hoeft niet opnieuw een visum aan te vragen.

Daarna weer geldig voor 60 dagen en kan weer 4 keer voor 30 dagen worden verlengd.

Bij verlaten van Indonesië vervallen de rechten van dit visum niet.

Dit visum dient via een departement in Jakarta te worden aangevraagd en de goedkeuring word per telex naar een Indonesiche ambassade van Uw keuze gestuurd.

Documenten van sponsor:

1. Kopie SIUP
  2. Kopie TDP
  3. Kopie NPWP
  4. Kopie KTP directeur
  5. Kopie Akta pendirian
  6. Kopie Surat perusahaan
  7. Kopie Cap perusahaan
  8. Alle documenten voorzien van firmastempel
  9. Kopie van eerste blz. paspoort
  10. Pasfoto’s 3x4 cm ( 4 stuks met donkerrode achtergrond )
  11. Deze pasfoto’s zijn pas nodig met de verlenging van het visum

WORKING VISA

Visum geldig voor steeds één jaar en kan worden verlengd met telkens één jaar, deze verlenging hoeft niet in het buitenland te worden aangevraagd.
Geldig 3 jaar voor personeel of 5 jaar voor eigenaar.
Dit visum alleen is niet voldoende om een zaak te beginnen.

Dit visum dient via een departement in Jakarta te worden aangevraagd en de goedkeuring word per telex naar een Indonesiche ambassade van uw keuze gestuurd.

Momenteel betaald men US$1200 belasting per jaar voor dit visa.

Skill & Development Fund or DPKK Fee

Employers of foreigners are charged US$100/month per expatriate employee to offset the costs of training of Indonesian nationals.

This tax is administered through the Department of Manpower and is paid by the employer to the government.

Work permits are approved only after proof of payment of the full Skill & Development Fund (DPKK) fee to the BNI '46 bank for one year in advance, US$ 1,200.

This fee is due again at visa renewal time.

Documenten van sponsor:

1. Kopie SIUP
  2. Kopie TDP
  3. Kopie NPWP
  4. Kopie KTP directeur
  5. Kopie Akta pendirian
  6. Kopie Surat domisili perusahaan
  7. Kopie Surat perusahaan
  8. Alle documenten voorzien van firmastempel
  9. Kopieën van volledig paspoort
  10. Curriculum vitae school en loopbaan in Engelse taal
  11. Kopieën van diploma`s
  12. Pasfoto`s met donkerrode achtergrond, 4 stuks 2x3cm, 4 stuks 3x4cm en 12 stuks 4x6cm.
  13. Persoonlijke gegevens van ouders.

FAMILY VISA

Geldig voor 3 jaar of 5 jaar voor vrouwen die getrouwd zijn met een Indonesische man of met een man met een WORKING VISA, ook mogelijk voor eventuele kinderen.
Sociaal cultureel visa is inwisselbaar voor family visa.

Visa geldig voor steeds één jaar en kan worden verlengd met telkens één jaar, deze verlenging hoeft niet in het buitenland te worden aangevraagd.
Dit visum dient via een departement in Jakarta te worden aangevraagd en de goedkeuring word per telex naar een Indonesiche ambassade van u keuze gestuurd.
Documenten van man met Indonesische nationaliteit:

1. Kopie kartu Keluarga
  2. Kopie KTP Bali (ID-kaart Bali) van echtgenoot.
  3. Kopie Surat Kawin (trouwboekje), gehele boekje.
    Documenten van man met buitenlandse nationaliteit:
  4. Kopieën van volledig paspoort
  5. Kopie van KITAS echtgenoot.
  6. Kopieën van volledig blue book
  7. Kopieën van volledig yellow book
  8. Kopie van huwelijksakte
    A.Vrouw:
  9. Kopieën van volledig paspoort
  10. Kopie van huwelijksakte
  11. Pasfoto`s met donkerrode achtergrond, 4 stuks 2x3cm, 4 stuks 3x4cm en 12 stuks 4x6cm.
  12. Persoonlijke gegevens van ouders.
    B. Kinderen onder de 18 jaar:
  13. Kopieën van volledig paspoort
  14. Kopie van geboorteakte
  15. Pasfoto`s met donkerrode achtergrond, 4 stuks 2x3cm, 4 stuks 3x4cm en 12 stuks 4x6cm.

VISA LANSIA (OUDEREN VISUM)

Bedoeld voor mensen ouder als 55 jaar die in Bali willen komen wonen.
Werken niet toegestaan.
Visa geldig voor steeds één jaar en kan worden verlengd met telkens één jaar, deze verlenging hoeft niet in het buitenland te worden aangevraagd.
Dit visum dient via een departement in Jakarta te worden aangevraagd en de goedkeuring word per telex naar een Indonesische ambassade van U keuze gestuurd.

De voorwaarden voor dit visum in de Indonesische taal zijn te vinden op:

ALLEEN VAN TOEPASSING OP ALLE VISA MET KITAS

Indien U Indonesië wilt verlaten om bijvoorbeeld naar Nederland te gaan dient U daarvoor toestemming aan te vragen, anders vervalt uw KITAS:
Single Exit Re-Entry permit: om het land één keer te verlaten en geldig voor 3 maanden.
Multiple Exit Re-entry Permit: om meerdere keren het land te verlaten geldig voor 6 maanden.

Exit Permit Only: om het land definitief te verlaten (alle rechten KITAS vervallen).
Deze verklaringen zijn niet gratis en dienen tijdig te worden aangevraagd.
Tevens dient er belasting te worden betaald op de luchthaven bij het verlaten van Indonesië:

De fiscal-tax: deze tax betalen de eigen inwoners ook: IDR 1.000.000.
Deze tax dient te worden betaald op de luchthaven bij speciale loketten,bewaar het betalingsbewijs goed, dit kan bij binnenkomst worden gevraagd.
Als u inkomstenbelasting betaald in Indonesië is deze tax aftrekbaar.
De normaal te betalen Airporttax: IDR 100.000
Met het KITAS is het mogelijk om een Indonesisch rijbewijs (SIM) te krijgen voor telkens één jaar.

Ik kreeg een mail van het kantoor wat mijn visum verzorgd.
Het Multiple Entry Business Visa was in het verleden een legale manier om 1 jaar in Indonesie te kunnen verblijven en slechts een keer het land te hoeven verlaten na 6 maanden.
Het was zelfs mogelijk om met dit visa het land te verlaten, de rechten vervielen niet.

ik vind het zelf het meest praktische visum om langdurig in indonesie te verblijven, het zou wel echt jammer zijn als ook die mogelijkheid beperkt wordt tot bezoekjes van 60 dagen (Sosbud visa)!

URGENT NOTIFICATION

In regards to the information from immigration authority there will be a major change of policy in connection with Multiple Entry Business Visa.
As we all knows that Multiple Entry Business Visa is grant 60 days of stay with possibility to be extended while you are in Indonesia.

The new immigration policy will close the opportunity to extend your Multiple Entry Business Visa after the 60 days expired in deferent word is “ Not extendable” which mean the Multiple Entry Business Visa holder has to leave the country after the 1st 60 days since entering Indonesia/Bali, at least you have to take one day trip to Singapore and back to Indonesia to begin another 60 days.
So far, this information is a preview from them and the application of this new policy will be followed by proper and official letter from Ngurah Rai Immigration. So do we, we will update you in a quickest manner when this policy is applied.
Thank you very much for your attention.
Regards,
…, Visa & Business Consultant

Wie heeft er ervaring (vooral na september 2005) met het aanvragen van een toerist visum bij de Indonesische ambassade in Singapore?

Ik wil namelijk graag weten of het een “Nederlander” is gelukt om daar een visum te krijgen, zonder dat er teveel problemen zijn gemoeid met het feit dat het niet gewoon hier in Nederland is geregeld…
En welke documenten moeten hierbij worden overhandigd? Ik kan namelijk niet de officiële website vinden van de ambassade aldaar.

Ik hoor het graag!

Mams,

Kijk even bij visa onderwerp verder in deze Indonesie forum…er staat het eea way antwoord geeft op je vragen.

Salam hormat

Hoi allemaal,

Ik probeer een beetje wegwijs te worden in het visum-doolhof en met dit forum lijk ik op de goede plek te zijn :slight_smile:

Ik wil graag vanaf april een half jaar naar Oost-Java/Bali/Lombok, voornamelijk om te surfen. Hiervoor heb ik uiteraard de juiste visa nodig :slight_smile:

Ik voorzie een paar mogelijke scenario’s:

-1. Een budaya-visum dat ik tot de maximale 6 maanden oprek.
-2. Drie keer een toeristisch visum (hiervoor moet ik dan dus steeds heen en weer naar bijv. Singapore).

Zie ik dat goed? Heeft iemand advies?

Neem optie 1 spiegel 303.

Dat is de beste optie, je heb het gesodemieter nie met het in en uitreizen naar Singapore, tenzij je het leuk vind om te reizen en alles te regelen buiten Indonesie voor je verblijf. Doe gewoon lekker simpel en neem een B421 visa (Sosbud visa) Procedure heb ik al veelvuldig beschreven op dit forum. Mocht om wat voor reden het eea niet duidelijk zijn meel me dan/laat het weten. Ik woon in Indonesie en heb inmiddels een KITAS (Kartu Izin Tinggal Sementara) perm verb vergunning maar heb om een KITAS te krijgen heb ik wel alle ellende van een B421/B422 visa moeten doorstaan.

Suc6

Vanua

Ik heb gister gehoord dat ik mee kan met een cameraploeg naar Sumatra. Probleem: het is maandag. Wat is de kans dat ik in Kuala Lumpur een visum kan halen? Hier in Nederland duurt het minimaal 10 werkdagen.

Je kan een spoed handeling krijgen voor een visa, ga met je paspoort en gegevens die je hebt mbt werk, sponsor oid naar de Indonesische Ambassade in Den Haag en betaal het bedrag van ik meen 90 Euro maar pin me daar niet aan vast… en een paar uur later loop je naar buiten met een visa ik denk gewoon een B411 visa en je kunt naar Sumatra.

Ik woon op Curacao. Hier is geen consultaat of ambassade van Indonesie.
Vorig jaar moest ik ivm het overlijden van mijn vader direct naar Indonesie. Tijdens mijn tussenstop in Amsterdam van 12 uur kon ik snel naar den haag om een visum te regelen, binnen een dag, zodat ik ‘s avonds door kon vliegen naar Singapore en Jakarta. Nu moet ik weer (om de laatste zaken mbt mijn vaders’ overlijden te regelen) vanaf Curacao naar Jakarta en heb reeds geboekt voor 11 januari vertrek Curacao, aankomst Schiphol 12 januari 's ochtends en vlieg dezelfde dag om 20.00 door naar Singapore.

Maar… De Indonesisiche ambassade liet me weten dat het 10 werkdagen duurt om een visum te krijgen. Dat betekent dus eerst verplicht 10 dagen NL om door te kunnen naar Indonesie. In de praktijk betekent het dat het voor mij onmogelijk is om ernaartoe te gaan, het kost me minstens 20 dagen (in totaal 6 dagen reizen vanaf hier, de 10 “wacht op het visum-dagen” in NL) om 4 dagen in Indonesie te zijn…

Wie weet of het nog mogelijk is om een visum in 1 dag te regelen???

Bij voorbaat dank voor de info,

Jurgen Lippinkhof

Wie weet of het nog mogelijk is

Vergeet het maar, sterker nog je moet minimaal 3 en een halve week van tevoren boeken, een visa aanvraag kan oplopen tot 16 werkdagen, na 1 september dit jaar,
je zou maar een last minute boeken, of in een familielid hebben in Indonesie die ernstig ziek is en zeer kort komt te overlijden, ben je wel te laat als indonesische met een Nederlands paspoort.
Terwijl alle europese landen een visa on arrival kunnen aanvragen(DIREKT VERTREKKEN), is bij nederland nog het beleid door indonesie dat je dus minimaal 3 weken moet wachten.
Een spoedprocedure is per 1 september namelijk NIET MEER MOGELIJK.

Hallo allemaal, handige tips, etc tot nu toe :slight_smile:
Stel dat ik op een toeristenvisum (60 dagen) ga, is het bovenstaande dan ook mogelijk (trip naar singapore en dan nieuw toeristenvisum aanvragen)? Of anders daar een social visum aanvragen (in Singapore)? Of zou dat gewoon in indonesie kunnen?
MVG

Duurt het btw echt drie weken voor je een visum binnen hebt?? (ook in amsterdam?) Dan moet ik daar bij het boeken rekening mee houden :frowning: Alhoewel door mensen met praktijk ervaring (in A’dam) zeggen dat t binnen een week kan.
Alvast bedankt!

Hi desinho,

Die mensen met praktijkervaring weten zeker niet dat het niet binnen een week kan. Er is geen spoedbehandeling meer. De Indonesische Ambassade hanteert 11 dagen als procestijd. Er wordt dus geen uitzondering gemaakt voor een visa service agency als: Het Visum Buro of Stichting Pelita in Den Haag. Iedereen krijgt dezelfde behandeling!!!

Sinds begin van dit jaar is het ook niet meer mogelijk om je visa zaakje af te laten handelen door het Indonesisch consulaat aan de Brachthuijzerstraat in Amsterdam.
Dit kun je lezen op de website van de Indonesische Ambassade in Den Haag. http://www.indonesia.nl/

Groetjes