Hoewel de website van de Indonesische ambassade dit niet expliciet
vermeldt, worden ALLEEN uitgeprinte formulieren vän de ““online application”” in behandeling genomen.
Ter plekke een formulier met pen of via een eventueel aanwezige computer invullen is niet mogelijk.
Wie meereizende kinderen op het eigen paspoort heeft bijgeschreven moet op het volgende letten:
De optie personal passport of family passport in de online-procedure kan voor verwarring zorgen: omdat mijn zoon bij mij is bijgeschreven koos ik voor de optie family passport ,waarna de velden voor evt. bijgeschreven
familieleden verschijnen.
Na invulling van deze gegevens en afronding van het hele formulier blijven de velden voor de familieleden echter LEEG, terwijl de eigen gegevens wel verschijnen.
Zelf heb ik de gegevens van mijn zoon in de daarvoor bestemde velden
met pen ingevuld, want de procedure wekt de indruk, dat de gegevens van zowel de houder van het pasppoort als de bijgeschrevenen op EEN formulier worden verwerkt.
De ambassade nam vervolgens de aanvraag voor mijn zoon NIET in behandeling, omdat zijn aanvaag via een apart online-formullier had moeten worden ingevuld : de optie personal passport dus, met daarin typische vragen voor volwassenen, zoals de ““werkgever”” van mijn zoon: ik heb dus maar het adres van zijn basissschool opgegeven en de aanwezigheid van een strafblad etc.
Op deze manier wordt de aanvraag WEL in behandeling genomen.
Ik geef deze tip vooral voor degenen die zoals ik op grote reisafstand van de ambassade wonen. Men dient zowiezo al twee keer te komen: voor aanvraag EN het afhalen van het paspoort na 4 dagen.
Het is vervelend als men 3 tot 4 keer moet terugkomen, vanwege onduidelijkheid omtrent de te volgen procedure.
En stel in dat geval geen kritische vragen over de informatieverstrekking, die dus eigenlijk te wensen overlaat, want in mijn geval werd zelfs gedreigd met intreking van mijn aanvraag, terwijl ik alleen op beleefde toon
een vraag stelde over de onduidelijkheid van de te volgen procedure.
Ik zeg dit niet als betweterige ““bulè””, want ik onderhoud al jaren een
warm en intensief contact met mijn schoonfamilie in Indonesië en ben
goed op de hoogte van taal en gebruiken.
Wel wil ik op deze manier eventuele misverstanden en irritaties in de interactie tussen aanvragers en het ambassade-personeel helpen voorkomen, want een goede sfeer voor aanvang van de reis draagt bij aan de wederzijdse verstandhouding en beeldvorming ,en voorkomt bevestiging van al dan niet aanwezige vooroordelen.
Jij ook al? Een vriend van mij maakte in de ambassade een opmerking dat de kopieermachine aldaar niet werkte (was echt zo) en hem werd zijn visum geweigerd tenzij hij onmiddelijk zijn excuses aanbood! Leuke manier om je vakantie te starten inderdaad…
Wij vertrekken 6 september naar Bali. Wij hebben gebeld met de Indonesiche ambassade in Nederland en gevraagd of wij een visum vantevoren aan moesten vragen. Het antwoord was nee, dat kan als wij op Bali aankomen. Na bovenstaande berichten maak ik me toch een beejte ongerust, moet ik het nu toch hier in Nederland aanvragen?
Als ik het goed zeg…(anders wordt het wel verbeterd) dat je tot 30 dagen wat je daar bent, ter plaatse op het vliegveld je visum moet halen.Is het langer dan moet het wel via Nederland geregeld zijn. Er staat ook een ander bericht over visum aanvraag op het forum, misschien is die wat geruststellender voor je!
Groetjes!!
Klopt hoor, Visum On Arrival op Bali is geen enkel probleem. Gaat ook vlot ter plekke. 25 U.S. dollar. Heb ik zelf meerdere keren gedaan.
Jullie vermelden niet hoe lang jullie gaan, maar reken wel dat van die 30 dagen die je maximaal krijgt, de eerste en de laatste dag meetellen, dus volgens normale rekenwijze krijg je 29 dagen.
Ga je tussen de een en twee maanden lang, dan eerst toeristvisum ophalen in Den Haag. Bezoek eerst hun website, daar vragen invullen, formulier uitprinten, daarmee, samen met paspoort, ticket, pasfoto’s naar Den Haag. Kost geloof ik 45 euro. En nog een keer een aantal dagen later om de zaak weer op te halen. Tenzij je een visum service of reisbureau inschakelt, dat scheelt 2x reizen maar is duurder.
Maar voor een vakantie minder dan 29 dagen, geen enkel probleem, gewoon gaan.
Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik voel me inderdaad een stuk geruster, wij gaan 27 dagen dus vallen binnen de tijd.
Groetjes, Globetrotter 62
Is dat alleen voor Bali zo als je via Jakarta het land invliegt heb je dan wel een visum van tevoren nodig?
Is het trouwens zo dat als je een visum in Nederland regelt dat die gelijk ingaat of kun je zelf bepalen wanneer je die in laat gaan?
Alvast bedankt voor het antwoord.
gr van Moira
Hi Moira, apa kabar,
Jakarta heeft natuurlijk ook Visum On Arrival. Een komplete lijst kan je wel op internet vinden, maar zeg maar voor het gemak dat vrijwel alle internationale luchthavens in Indonesia de V.O.A. bieden.
Het visum dat je eventueel bij de indonesische ambassade haalt moet je binnen drie maanden gebruiken, en de tijd die je krijgt (max 60-1=59 dagen) gaat in op het moment dat je door de indonesische douane gaat.
oke ik zie al dat ik beter een visum in Nederland kan regelen je hebt toch nog wel even de tijd om er in te reizen. We gaan namelijk eerst nog even naar Thailand. Is het trouwens zo dat als je bewijst dat je van Indonesie naar Australie vliegt enkele reis dat je wel een visum krijgt? Je bewijs hier volgens mij mee dat je het land weer uitgaat. Ik lees namelijk veel over retourtickets.
gr van Moira
Ik volg je redenering even niet, waarom in Nederland visum halen? Als je tot 29 dagen blijft is v.o.a. goedkoper en flexibeler.
Retourticket of ander vervoer het land uit is inderdaad wel verplicht, je moet theoretisch (al is me dat in Bali nog nooit gevraagd) een ticket het land uit kunnen laten zien, maar de terugreisdatum op het ticket hoeft officieel niet binnen de visumperiode te zijn.
Als je geen ticket Indonesie uit hebt, is een visum vooraf verstandiger, als je die al kunt krijgen dan.
Want de luchtvaartmaatschappij zal je niet graag laten instappen als je geen retourticket (of ander ticket weer weg uit Indonesie) hebt, want zij zijn verantwoordelijk om je weer terug te laten vliegen als je geweigerd wordt, vandaar. Als je een visum in je paspoort hebt, laten ze je makkelijker instappen, want dan ligt de financiele verplichting niet op de schouders van de luchtvaartmaatschappij.
Als ik het goed begrepen heb, is je ticket uit Indonesie het knelpunt, omdat je doorvliegt naar Australie?
Kijk maar eens op www.airasia.com . Je kunt daar vooraf online met creditkaart een goedkoop ticket Indonesie uit boeken, bijvoorbeeld van Medan naar Kuala Lumpur, en ze vliegen volgens mij tegenwoordig ook op Darwin, Australie, dan ben je al helemaal klaar.
Wel voorzichtig zijn met onderweg in internetcafe’s in Thailand o.i.d. je creditkaart gebruiken, want ze kunnen keyloggers op de computers hebben die alle toetsaanslagen opslaan. Ik kon meestal wel airasia boeken via een reisbureau, al zijn de meeste er niet zo happig op, en hun cash betalen plus een beetje extra.
OK, ik lees je post net nogeens. Ja, een ticket uit Indonesie naar Australie geldt hetzelfde als een retourticket, als je maar transport het land uit kunt laten zien. Zelfs een ferryticket van Batam (Indonesisch eiland voor Singapore) naar Singapore van tien dollar is al voldoende, maar ja kom daar maar eens aan vanuit Nederland .
Nou wij gaan toch even terug naar Nederland dus kan ik daar een visum aanvragen.
Ik ga via Jetstar vanaf Bali naar Sydney een vliegticket boeken. Wij hebben onze eigen laptop bij ons dus boeken nooit dingen via internetcafe. Wij kunnen een veilige verbinding maken met Nederland en dan boek ik mijn tickets van Airasia. Gaat allemaal prima.
Mijn man is erg handig met computers hij is computerprogrameur.
Het plan is om vanuit Maleisie met boot het land in te gaan en dan dus naar Bali te reizen en dan te vliegen naar Sydney.
Ik moet hier toch wel een visum voor kunnen krijgen ze weten dan toch zeker dat ik het land uitga.
gr van Moira
mmm mooie reis… ben jaloers, ik wou dat ik dit jaar alweer kon… maar eerst nog even sparen.
Dan ben ik trouwens wel benieuwd hoe je die veilige verbinding naar Nederland legt. Want je eigen notebook gebruiken bij hotspots, draadloze wifi verbindingen bij cafees en restaurants is net zo onveilig, alles wat over het draadloze netwerk gaat kan vastgelegd worden.
Heeft je man wat tips? Ik wil ook graag internetbankieren op mijn volgende reis, en airasia tickets boeken met creditcard, maar breek me een beetje het hoofd hoe dat goed te doen. Het beste waarmee ik kon opkomen was een usb geheugenstick met (ubuntu) linux erop, en dan de internetcafe-computer rebooten vanaf mijn geheugenstick, dan blijven alle cachefiles lokaal op mijn geheugenstick, en natuurlijk geen keyloggers omdat ik mijn eigen operatingsysteem gebruik. Wat zegt je man (als ie toevallig even naast je staat hoor)?
Dat is wel lastig om uit te leggen. Het komt er op neer dat iemand die in Nederland internet heeft en zijn verbinding altijd open heeft staan dus familie zeg maar met een server. Dat je dan eerst een concetie maakt met die server in Nederland en dan internet via nederland.
Je kunt me anders prive mailen [EMAIL=“moirar@xs4all.nl”]moirar@xs4all.nl. Wij gebruiken eigenlijk alleen internet in hotels en die zitten vaak ook nog eens aan een draadje. Wij verblijven nogal in hotels met internet dit omdat mijn man nog steeds werkt.
Ik zit ook nog met een vraagje omtrent mijn visum.
Ik heb mijn 60-dagen visum al binnen, maar nu zit ik te denken om een paar dagen later te vertrekken (vanuit Bangkok) dan dat ik heb aangegeven bij de ambassade. Ook zit ik te denken om naar Yogjakarta te vliegen in plaats van Jakarta. Dus een geheel nieuwe vlucht, andere vertrekdatum en andere plek van binnenkomst. Nu is mijn vraag of ik gedurende de geldigheid van mijn visum in principe altijd en op elk vliegveld Indonesië in mag of moet ik echt de aankomst- en retourvlucht aanhouden naar Jakarta zoals ik die heb aangegeven bij de Indonesische ambassade?
Ik weet zelf niet zo goed hoe het werkt met die visa, maar ik neem aan dat ze bij de douane alleen naar een stempel kijken en niet helemaal je gegevens gaan controleren en kijken of die exact matchen met wat je destijds bij de visum-aanvraag hebt opgegeven m.b.t. je opgegeven vluchtschema?
Alvast super bedankt!
Bedankt Moira.
Gerard,
Ik heb destijds mijn visum opgehaald in Singapore. Er werden geen vragen gesteld over waar en wanneer ik Indonesie zou binnenkomen. Dus ik denk dat een visum gewoon een visum is, en dat de vragen meer administratief bedoeld zijn. Als iemand daar anders over denkt, graag melden…
Je hebt een gewoon toeristenvisum aangevraagd neem ik aan? Of een social cultural visum?
Kan je even kijken of op je visum B211 ofwel B411 (o.i.d.) staat? Want dan kan ik je nog wat extra interessante info geven.
Bedankt voor de info wanderinawe! Als iemand anders het inderdaad nog zou kunnen bevestigen, dan zou dat super zijn.
Ik heb inderdaad gewoon een toeristenvisum aangevraagd, maar dat staat verder nergens vermeld. Op mijn visum staat verder het volgende:
Type of visa: B
Index visa: 211
Alle interessante informatie is welkom
B211, ik hoopte al dat je dat zou zeggen!
Da’s goed nieuws.
De indonesische visumsituatie is eigenlijk geen exacte wetenschap, het is continu aan verandering onderhevig.
B211 is wat je normaal altijd krijgt als je een verlengbare social cultural visum aanvraagt. De andere, ik geloof B411, was het niet verlengbare toeristenvisum.
Ik had al geruchten op engelstalige forums gelezen (lonelyplanet= thorntree) dat het onderscheid bij aanvraag is vervallen, en dat iedereen tegenwoordig een B211 krijgt.
Dat lijkt een recente, stille revolutie, want er schijnen inmiddels mensen te zijn die zonder indonesie uit te gaan hun (B211) toeristenvisum na 2 maanden nog konden verlengen, wel met een sponsor+sponsorverklaring. Dus het onderscheid tussen Toeristenvisum en Social Culturalvisum schijnt nu weggevallen te zijn.
Maar het wachten is nog op praktijkervaring, want, zoals gezegd, het is amper een exacte wetenschap allemaal.
Overigens, ongeveer een jaar geleden was er een hoge indonesische regeringsambtenaar die verklaarde dat er binnenkort een 120 dagen visum on arrival zou komen, maar dat is dus (tot nu toe) niet gebeurd.
Het 7 of 30 dagen visum on arrival (10/25$) is in ieder geval zeker niet verlengbaar, ook al vertellen lokale beachboys van wel. Niet dus, je krijgt misschien voor een hoop geld een mooi stempeltje in je paspoort, maar je in- en uitreisgegevens zullen niet in de douanecomputer en vluchtlijsten staan. En als je daarmee aan de grens door de mand valt, zal dat zeker niet licht opgevat worden. Het is mij vaak aangeboden, maar ik heb het absoluut niet gedaan, de binnenkant bezichtigen van een indonesische gevangenis staat niet op mijn vakantiewenslijstje.
Maar goed, je/men zou dus ter plekke bij een lokaal, goed bekend staand visumbemiddelingsbureau kunnen informeren of het verkregen B211 visum met behulp van een lokale sponsor verlengbaar is (tot max 6 maanden).
Ik had laatst ook een B211 visum, verkregen in Singapore, maar die was dus echt als social cultural visum aangevraagd. En die heb ik na twee maanden verlengd (gaat per maand) via een visumbemiddelingsbureau, is iets duurder dan zelf doen (450.000 ipv 250.000 rupiah), maar scheelt je een hoop kopzorgen.
Graag terugmelden in deze draad als iemand ter plekke meer te weten komt!
Interresante info allemaal.Wij willen zelf een jaar naar Indonesie.Mijn ouders wonen in Jakarta en hun visumagent gaat jaarvisum voor ons regelen maar nu weet ik niet wat voor soort ticket wij moeten kopen?
Jaarticket?Enkele reis met bv het land uit naar Singapore?
Wie heeft advies??
Een jaarvisum, dan ben ik benieuwd. Dat kan wel een Kitas zijn, met indonesisch identiteitsbewijs en al. Maar dan moet je weer een miljoen rupiah betalen om weer het land uit te mogen, en een belastingverklaring afgeven aan het eind v.d. periode, heel veel papierwerk. Ben benieuwd, laat het even weten wat het wordt, ik ga ook een jaar volgende keer, maar het papierwerk schrikt me af; ik dacht zelf aan twee maal een half jaar plus een reisje Singapore halverwege.
Een jaarticket lijkt me het makkelijkst in jullie geval, ben je in een keer klaar. Als het niet op internet lukt (is vaak net minder dan een jaar), kan een reisbureau het vast wel boeken.
Hoi Wanderinawe,
Mijn ouders zitten inmiddels 4 jaar in Indonesie en hebben idd een Kitas.
Volgens hun agent moeten wij trouwboekje laten zien,paspoorten en inkomsten van mijn man,en dat was genoeg.:disgust:
6 maanden is idd ook optie maar dan moesten mijn ouders ons uitnodigen.
Verder willen wij mulitple entry(100 euro extra) omdat wij ons willen orienteren in Australie.(de planning is na dat jaar Indonesie,te emigreren naar Aus).
Pelita doet trouwens ook jaarvisum maar was 1000 euro pp.
17 aug.is er trouwens feestje bij Indo.ambassade,misschien komen we daar meer te weten.
Wanneer wil jij voor een jaar gaan?