Ik ken verschillende mensen die na 1-1-2007 hun 60 dagen visum hebben kunnen verlengen, inderdaad met een sponsor + verklaring. Dit is dus inmiddels geen probleem meer!
Clair, ik ga weer als ik genoeg op mijn rekening heb staan, waarschijnlijk lente 2009. Als ik daar ben leef ik low budget tot 't geld bijna op is… dat is nu mijn levensplan want ik hou erg van Indonesie, het land, de natuur, de mensen, de sfeer, de omgangsvormen. Daar leef ik, hier overleef ik. Als het misschien slechts een droom is, die later doorgeprikt gaat worden, merk ik dat dan wel weer, voor nu geniet ik van mijn droom…
Jenny, bedankt voor de feedback. Mooi, zo’n prikbord. Ik heb vorig jaar eerst alles fout gedaan, een maandvisum on arrival, op en neer naar Kuala Lumpur voor weer een nieuwe VOA, heeft me veel teveel geld gekost. Ik heb een hekel aan papierwerk, maar het viel, via een agent (op Bali), een retourtje Singapore (plus weer een agent daar) en natuurlijk een sponsor, uiteindelijk wel mee om een social cultural visum te krijgen, en dan zit je een stuk gemakkelijker.
Leergeld…
Je weet zeker dat die mensen hun visum oorspronkelijk zonder sponsor, dus echt als toeristenvisum hebben aangevraagd? Dan ga ik dat volgend jaar ook doen.
Ik heb trouwens toevalig vorige maand je Baliverhalen gelezen, was voor mij heerlijke nostalgie, om zo weer even die sfeer te kunnen terughalen. :chin:
Wanderinawe,je haalt me de woorden uit de mond!
Daar leef je,hier overleven we…
Mijn man is gepensioneerd dus inkomsten hebben we gelukkig,hij mag alles meenemen>AOW,pensioen en Wubo(oorlogsuitkering).
In die 2 weken dat ik in Indonesie was,had ik het meer naar mn zin dan de 4 jaar dat ik nu in Almere zit:tssk:.
Kan niet wachten om te boeken zodat we een datum hebben en kunnen aftellen!:teeth:
Ik ben blij voor jullie…
Wubo is voor Nederlanders die tijdens de tweede wereldoorlog in Indonesie zaten, en het daar moeilijk kregen, voor zover ik weet? Ik ben net het boek “Terug naar Negri Pan Erkoms” aan het lezen van Rudy Kousbroek, dat zit in die lijn denk ik.
Mijn band is dat ik in 1993, reizend vanaf Bangkok naar het Zuiden, uiteindelijk in Bali “thuiskwam” en mijn ziel zijn thuishaven had gevonden. Maar om dat materieel vorm te geven, dat ik daar kan blijven, dat is me tot nu toe nog niet gelukt helaas. Maar ik blijf optimistisch.
Vorig jaar was mijn meest recente poging. Mijn lichaam is teruggekomen van die reis, mijn ziel zit nog met zeven uur tijdsverschil in het Oosten, dus ik raak wat vermoeid… :o
Weet iemand iets van een Indonesische gemeenschap (of activiteiten, ontmoetingsplaats, cultureel centrum) in Amsterdam, om mijn overleven wat makkelijker te maken, en mijn ziel wat soelaas te geven?
Beste mensen,
Dit is waarschijnlijk al een aantal keer behandeld op dit forum maar ik kan geen goede zoekfunctie vinden. Is het mogelijk een zogenaamde ‘visumhop’ te doen? Dus je komt binnen op een 60 dagen toeristenvisum, gaat bij afloop naar Singapore en vraagt daar opnieuw een 60 dagen visum aan/ neemt bij terugkomst in Indonesie een visum-on-arrival. Kan dit, zo ja is er een minimum aantal dagen dat je in Singapore moet zijn etc.
Hartelijk dank,
Thom
Ja hoor, visumhop geen probleem. Volgens mij mag je dezelfde dag terug (en krijg je visum on arrival 29 dagen =“30”).
Er zijn visum agenten in Singapore die voor 175 singapore dollars je twee maanden visum Indonesia voor je regelen, zoiets van 'savonds paspoort laten ophalen bij je hotel en de volgende dag kan je bij hun bureau je paspoort met kersvers visum weer ophalen & terugvliegen.
In amsterdam heb je verschillende Indonesische gemeenschappen.
Vaak zijn ze gebaseerd op geloofsgronden , je heb bijvoorbeeld Indonesiers die Moslims zijn , ook die christenen zijn .
Soms heb je ook die ethnische of culturele achtergrond hebben.
Ik zelf woon al 30 jaar in Amsterdam , maar heb me praktisch niet aangesloten bij bepaalde groep (ethnisch of geloof) .
Heb mijn eigen Indonesische vriendenkring , en sommigen zijn ook genaturaliseerd . Ik zelf ben nog steeds Indonesier met indonesische paspoort , nog steeds ondanks mijn 40 jarige verblijf in Negeri Belanda.
Bij welke soort groep wil je dan “aansluiten” ?
Ben je een echte Belanda of een Indo (Indische Nederlander) .
Ik ben orang Belanda. Ik dacht aan een soort cultureel genootschap?
Dan wordt het een beetje moeilijk.
In Amsterdam en omstreken heb je diverse dansgroepen , en ook groepen uit Bali, Batak etc . Heb ik ergens gelezen.
Maar dan is het te beperk en vaak met bepaalde ethnische achtergrond (Javaans -Sundanees of Balinees etc).
Een Indonesische cultuur genootschap ken ik ook niet ,sorry ik ben cultuurbarbaar.
Je zou kunnen aansluiten bij de Katholieke of Protestantse gemeenschappen , en van daaruit kan je mss geintroduceerd worden bij bepaalde groepen .
Of informeren bij de Tropen Museum (KIT) .
Waarschijnlijk doet de KBRI Den Haag ook aan culturele avonden .