Visum aanvragen

Hi medereizigers,

Ik ga 78 dagen naar Indonesië. Nu moet ik een visum aanvragen voor deze reis. Ik kom uit op de site http://visa4indonesia.nl/ met informatie over het visum. Er moet een aplication form worden ingevuld (zie apply visa, punt 9) maar dit formulier staat vol spelfouten. Ik krijg nu mijn vraagtekens bij deze website. Is dit te vertrouwen?

Daarnaast lees ik dat je je paspoort in moet leveren. Ik krijg hier een beetje een onderbuikgevoel van. Waarom is dit nodig?

Heeft iemand ervaring en/of tips wat ik het beste kan doen? Ik doe dit voor het eerst, dus ik heb werkelijk geen flauw idee hoe dit werkt. Internet maakt me niet veel wijzer, tegenstrijdige verhalen.

Alvast bedankt!

Hoi Iris,

Die website is de officiële website van de Indonesische ambassade. Dat je je paspoort moet afgeven is natuurlijk logisch, want hoe kunnen ze anders een visum in je paspoort plakken?

Los daarvan: een toeristenvisum aangevraagd bij de ambassade in Den Haag heeft een geldigheid van 60 dagen, en dus niet genoeg voor jouw reis van 78 dagen (er van uitgaande dat je als toerist naar Indonesië gaat?). Je moet dan het visum in Indonesië verlengen, en daarvoor heb je een lokale sponsor nodig (een Indonesisch persoon die er min of meer garant voor staat dat jij geen gekke dingen gaat doen). Dat kan wellicht iemand van een reisbureautje ter plekke zijn, bijvoorbeeld, maar je moet dit wel regelen daar, en je moet er rekening mee houden dat deze procedure een paar dagen tot wel twee weken duurt (en dat kan alleen in grotere steden waar een immigratiekantoor is).

Een andere optie, wat veel mensen doen, is om af te zien van die verlenging en met een nieuw visum opnieuw te beginnen. Je vliegt dan bijvoorbeeld naar Singapore of Kuala Lumpur en meteen weer terug, en dan kan je (voor de laatste dagen, max. 30) zonder visum het land weer binnen komen (‘visa free short visit for tourism’). Dan heb je dus geen gedoe met sponsors en dergelijke.

Je zou ook nog helemaal zonder visum naar Indonesië kunnen afreizen, en met een ‘visa on arrival’ het land binnenkomen (kost 35 dollar). Die is 30 dagen geldig en kan je eenmalig 30 dagen verlengen (zonder sponsor, kost 25 dollar). En daarna zoals ik net aangaf naar Singapore en terugvliegen en visumvrij weer binnenkomen (gratis).

Groeten,

Erwin

1 like

Hoi Iris,

Over Visum Indonesie heb ik al veel geschreven op onze website, want die vraagt komt uiteraard vaak terug.

Wij hebben zelf goede ervaringen met Access Indonesia. Dit is een visumbureau. Daar stuur je je paspoort aangetekend naar toe op. Zij regelen dan het visum bij de ambassade. Vervolgens kunnen zij ook in Indonesie het visum voor je regelen.
Je zoeft dan langs alle rijen, het is geweldig…
De link naar hun website staat op de paginaL

Overigens staat er onder Praktische Informatie reizen naar Indonesie veel informatie waar je mogelijk iets aan hebt.
Of je nou geinteresseerd bent in Vaccinaties Indonesie of leuke leesboeken over Indonesie, Kleding Inpaklijst

Hi Erwin,

Zit nu nogmaals dit bericht te lezen. Ik heb een visum voor 60 dagen gekregen en zit nu een beetje met die visa-run in mijn maag.
Is het nodig om al een ticket aan te schaffen waarmee ik aantoon dat ik het land na 60 dagen daadwerkelijk verlaat? Ik heb vandaag de ambassade gebeld, maar de mevrouw aan de andere kant begreep mijn vraag niet helemaal, waardoor ik op dit moment nog meer in de war ben dan vóór dat telefoontje, haha.

Wellicht kun jij me beter uit de brand helpen!

Alvast bedankt,

groet Iris

Hoi Iris,

In principe kunnen ze je bij de immigratie inderdaad vragen om een uitreisticket, en als je die dan niet kunt laten zien dat kunnen ze je vragen om ter plekke een uitreisticket te kopen (wat natuurlijk vrij duur kan zijn). In principe moet het echter ook lukken om met een nagemaakt ticket of een enigszins officieel lijkende ‘itinerary’ langs de immigratie te komen. Een oud vliegticket of een oude bevestiging van een reisbureau o.i.d. nemen en de vluchtdatum wijzigen is waarschijnlijk genoeg (al kan ik dat natuurlijk niet garanderen, en het blijft een - klein - risico). Er zijn daar zelfs websites voor die neptickets voor je maken, zoek op Google bijvoorbeeld op ‘generate fake flight itinerary’.

Groeten,

Erwin

Ah, top. Ik ga dus het zekere voor het onzekere nemen en een retourticket boeken (wss Bali-Kuala Lumpur). Dan krijg ik daar in ieder geval geen moeilijkheden mee. Moet ik dan nog rekening houden met het aantal dagen dat ik het land uit ben of maakt dat dan niet uit?

Sorry voor alle vragen hoor!!

Geen probleem ;). Het maakt niet uit hoe lang je het land uit bent, ook al vlieg je onmiddellijk weer terug. Als je meteen (dezelfde dag) weer terugvliegt is het enige waar je rekening mee moet houden dat je in Kuala Lumpur genoeg tijd hebt om twee keer door de immigratie te gaan (een stempel halen om het land binnen te gaan en weer een om het land te verlaten). Als je een of meerdere dagen in KL blijft is dat dus sowieso geen probleem.

There she is again…

Zit nu in Bali en wil kijken of ik mijn visum hier kan verlengen omdat de vluchten naar KL/SP reeeteduur zijn op het moment.
Voor het verlengen heb ik een sponsor nodig toch? Ik kan niet zo goed vinden wat nou precies de rol van deze sponsor moet zijn.

Kan ik overigens in ieder immigratiekantoor dat visum verlengen (bv ook op Lombok)

En wat moet ik meenemen?

• Paspoort + kopieën
  • Kopie van de pagina waarop het visum geplakt is
  • Brief van sponsor?
  • Kopie van terugreisticket naar Ams?

Thanks!

Die sponsor levert de brief en staat dus garant voor je. Dit kan een visum bureau voor je doen.
Die kan ook gelijk alle antwoorden geven op al jouw specifieke vragen.
Als ik me niet vergis moet je telkens in hetzelfde immigratie bureau verlengen. Dus heb je je 60 dagen ergens verlengd, dan moet je daar iedere keer verlengen.
Het kan volgens mij niet overal. Ik doe het zelf altijd op Denpasar, dat loopt gesmeerd. Ik maak altijd gebruik van een visumbureau, scheelt veel tijd en gedoe.

Overigens, voor mensen die nog moeten gaan, er is weer het een en ander veranderd, er zijn nu veel meer punten waar je bij binnenkomst een gratis 30 dagen visum (niet verlengbaar) kunt krijgen. Praktisch alle internationale vliegvelden. Lees hier meer, onderaan staat de volledige lijst.