Visum vragen Indonesië

Hi! Ik heb een paar onduidelijkheden over mijn visum voor Indonesië. Ik vlieg op 25 mei vanaf Sri Lanka naar Indonesië (Jakarta) en wil graag een SOSBUD visum aangezien ik 3 a 4 maanden wil blijven, ik kan een sponsor regelen maar waarschijnlijk niet meer op korte termijn aangezien ik begin maart al naar Sri Lanka vlieg. Nu begreep ik dat een 60 dagen toeristen visum in Indonesië is ‘te verlengen’ of ‘om te zetten’ in een SOSBUD. Ik wil dus in eerste instantie met een 60 dagen toeristen visum Indonesië binnenkomen. Nu weet ik niet of het verstandig is dit visum in Nederland al aan te vragen, aangezien ik na afgifte binnen 3 maanden Indonesië binnen moet komen moet dit strak gepland worden. Daarnaast moet ik volgens mij (correct me if I’m wrong) bij mijn visum aanvraag al mijn ticket uit Indonesië kunnen tonen, deze heb ik nog niet en wil ik ook nog niet boeken aangezien datum en bestemming onbekend zijn. Het leek mij dan ook een optie om het visum in Sri Lanka te regelen, maar weet niet of dit mogelijk is en eventueel tijdrovend.

In het kort vraag ik me het volgende af:

  1. Moet ik bij de aanvraag van het 60 dagen toeristen visum al mijn ticket uit Indonesië laten zien?
  2. Kan ik dit visum ook in Sri Lanka regelen?
  3. Valt een VOA ook om te zetten in een SOSBUD?

Ik ben heel erg benieuwd, alvast bedankt!

Hoi sticker1,

  1. Ja. Met een beetje Photoshop o.i.d. is dat echter ook vrij simpel na te maken.
  2. Ja, er is een Indonesische ambassade in Colombo (http://www.kemlu.go.id/colombo/id/default.aspx). Volgens die website duurt een visumaanvraag daar vijf dagen.
  3. Volgens mij niet. In dat geval moet je volgens mij eerst het land verlaten.

Je kan dan toch ook je SosBud-visum aanvragen in Sri Lanka (als je daar toch naar de ambassade moet). Je zegt dat het regelen van de sponsor niet voor begin maart lukt, maar voor 25 mei moet dat dan toch lukken? Anders kan je ook nog gewoon zonder visum Indonesië binnenkomen (visumvrij voor 30 dagen), en dan een visum-run maken naar Kuala Lumpur of Singapore, om daar het SosBud-visum te regelen. In elk geval in Singapore kan dat binnen een dag, als je een speciaal mannetje daarvoor in de hand neemt (online wel te vinden). Als je zelf naar de ambassade gaat duurt het 2 of 3 dagen ofzo.

Groeten,

Erwin

1 like