Doorlopend visum voor wonen in Indonesia

Dit schrijft een ervaringdeskundige :
Ik heb hem (Sidia of S.A) ook wel eens onder de neus gehouden dat alle ambtenaren op het Kantor Imigrasi een zgn.* “Hak Pregoratif”** hebben, dat betekent dat hij zelf kan bepalen of iets toegestaan is of niet, of met andere woorden: er is dan wel de wet maar uiteindelijk bepaald de ambtenaar of je een visum krijgt of niet en ook of een visum wordt verlengd.*

Grappig , grappig , een dijenkletser verhaal.
Op gegeven moment loop men tegen de lamp.

Zoals in 2 bekende zaken waar Nederlandse eigenaren van een villacomplex problemen krijgen.
Op Java en op Bali .
.
Die hebben ook huis gekocht , in samenwerking met foute ambtenaren en notarissen…
Soms werden ze ook belazerd .
Naast dat ze problemen hebben met de belastingdienst , komen ze ook de immigratiejongens tegen
In Puncak (West Java) worden bungalows van Indonesiers ook gebuldozerd , omdat ze op basis van verkeerde papieren werd gebouwd , uitgegen door de foute Camat of Bupati die zijn “pregodinges” recht heeft misbruikt .

In de Molukken heeft de immigratie in samenwerking met politie , leger gezamenlijke operaties gevoerd om (half) illegale buitenlanders op te pakken en te deporteren.
Vaak verrichten buitenlanders die gesponsord werd door hun vrouw (in dit geval KITAS) of 1 jarige SosBud ?) bepaalde soort werkzaamheden , zonder de vereiste vergunning(werkvergunning).
Op Bali is ook bekend dat honderden of duizenden buitenlanders met VSB status werkzaamheden verrichten , dat werd door de Immigratie zelf aangegeven op Bali Post.

De 2 Engelse teksten zijn afkomstig van een gerenomeerde advocaten kantoor in Jakarta en van Expat.or.id

Ik vraag me af wat je bedoeling is ,lijkt wel of je probeert mij te kak te zetten in deze forum .
Als dat je doel is , silahkan .

Denk niet dat het een bijdrage is voor dit topic of andere topic.
Waarom vertel je niet je eigen verhalen , ik dacht dat je al vanaf 1990 vaak naar Indonesia reist .
Kan je vertellen waar je geweest ben , in welke hotel je zit , en wanneer ?
Dat zal de lezers meer boeien ipv de penyambung lidah toean (spreekbuis) van Toean Londoh speelt en allerlei beschuldigingen plaatsen of opmerkingen tegen een medelid.
Ik schrijf nog tenmiste verhalen , geef meningen(geen adviezen) , over hotels etc , al is het in krom nederlands .

Nir SA,

Kan u het niet even gewoon bij visa houden, in plaats van tactische bewegingen te verrichten door op een ander onderwerp over te stappen ?

Ik dacht dat dit forum bestemd was om anderen te helpen, stel je voor je zit in Indonesia en je visum loopt af ? Wat zijn de mogelijkheden ? U trapt zowel uw landgenoten als mensen die hier informatie geven in de grond, U gebruikt dit forum om als het “Alwetende Indonesisch Deskundologisch Verschijnsel” over te komen.

Uiteraard pakt de Imigrasi, ook in Indonesië illegalen op, maar we hebben het hier niet over wat illegaal, maar wat legaal is. Misschien kunt u even op zoek gaan naar uw hersens, u heeft ze momenteel hard nodig. :confused:

Sekian

Londoh liet mij weten dat hij sinds 1991 in Indonesië verblijft, eerst met een VKU (Visa Kunjungan Usaha) daarna met een KIM/S zo heette een verblijfsvergunning toen. Hij is daarna van werkkring veranderd, dat werd handel op eigen resiko en omdat het geld binnenstroomde ging hij elke 2 maanden het land uit, om wat zaakjes in S’pore of Malaysia te doen. Hij kwam terug met het toen nog gratis 60 dagen visum. Dit alles met medeweten en op advies van het kantor imigrasi in Indonesië. Dus nooit geluisterd naar wat een of andere kwijlebabbel uit Amsterdam-Noord allemaal verklaard. In 2002 zijn de wetten veranderd en kwam het VOA, wilde men langer blijven dan moest je van tevoren een visum bij de KBRI aanvragen. Londoh heeft een tijdje zijn visum voor verlenging bij het Kanim aangeboden, maar met een visum dat men moet verlengen is men zeer beperkt als men ook nog eens onverwacht naar het buitenland moet.

Omdat u hiero zo aan het sijken bent heeft Londoh, zoals hij op zijn weblog verklaard, zijn, wat u een toeristenvisum noemt verlengd, dat ging zonder problemen. Wat wilt u nou nog meer inbrengen? Wat u vermeld is toch niet meer dan slap gelul, want alle bewijzen staan in de vorm van scans op http://blog.londoh.com/blog/1?itemid=623

Ik vond het ook zeer opvallend dat U niet reageerde op met Mooinesia forum toen die Jan van Truttie zei dat hij belasting betaalde voor zijn werkvergunning, want deze 1200 US$ zijn bedoeld voor het DepNaker, als compensatie voor Indonesiërs. Zij kunnen daarvoor opleidingen geven voor de baantjes die door buitenlanders zijn ingepikt. Ik vind het zeer opvallend dat u zich als de grote deskundoloog hiero presenteert, maar in feite geen zak over het moderne Indonesia afweet. Te lang in NL denk ik dan maar….

Het lijkt wel een 1 -2tje tussen de spreekbuis en mij .
Mijn Excuus ,en zeker omdat de spreekbuis op de man begin te spelen.

Ik hou gewoon aan de wet en de regels , en dat staat duidelijk beschreven .
De voorbeelden heb ik laten zien omdat men nu al strenger zijn geworden , men kan niet zo makkelijk meer ritselen .
Dat het nog gebeurt staat buiten kijf , alleen is het niet raadzaam om het te doen.
En zeker als je echt voor lange tijd daar wil blijven .
Dus mijn advies (dit is echt mijn advies) , gewoon de regels volgen die in de officieele site beschreven zijn .

En de Sosbud visum is niet het soort visum die de vrager in zijn topic bedoelde.
De topic heeft titel :Doorlopend visum voor wonen in Indonesia

Om te wonen kan men op een paar legale manieren doen
1.werken (in dienst of investeerder)
2.wonen als een pensionado
3.wonen bij je vrouw , op basis van gezinshereniging , heb je Kitas nodig . Daarna KITAP
4.studie (is tijdelijk wonen om te studeren ) , heb je studievisum nodig
Ik denkt dat er ook afgeleide varianten zijn .
Dat kan de ervaringsdeskundigen beter vertellen .
Mocht ik iets vergeten heb kan men aanvullen. Graag zelf .

Voor de vrager is het waarschijnlijk nr 2 . Hij kan wonen als een pensionado (Lansia visum).
Als hij nog niet 55 jaar oud is , kan hij ook als een jonge (rijke) rentenier spelen.
Hij wil daar wonen , maar niet werken.
Het is nog steeds de vrije keuze van de lezers **welke **methode(n) bij hem / haar past .
Ik denk dat het nu duidelijk is voor iedereen .

Het is zeker een 1 - 2 tje, waarin aangetoond wordt dat u iedere keer met een ander verhaal komt, in plaats van to-the-point te zijn. En nogmaals de beschuldiging die u doet dat mensen die hun visum willen laten verlengen en dat de ambtenaren in Indonesie dat illegaal doen raakt kant nog wal. Dat heet “fitnah” oftewel laster in gewoon Nederlands. 40 jaar Amsterdam-Noord heeft zo zijn littekens bij u achtergelaten, compleet in de war.

Uw informatie komt uit Nederland, is theorie, de info die Londoh geeft komt uit de praktijk, vandaag visum verlengd, actueler kan bijna niet. Hoeveel visa heeft u al verlengd ?

Gaat weer over anderen.
Die 1200 dolari staat ook op elke site , ihb bij de biro jasa .
Moet ik dan reactie geven ?
Ik ga pas reactie geven als een stelling mss niet klopt.
En soms heb ik ook mis , is menselijk nietwaar ?

Ik ga ook niet oordelen wat Londoh doet of niet doet , moet hij zelf weten.Je mag hem complimenteren dat ik van zijn laatste reisverhalen heb genoten.
Ik ga ook geen persoonlijke opmerkingen geven op hem , zelf niet op jou .
Terwijl je omgekeerd meermalen bij mij doet. Dat doe je geregeld , vanaf mijn kromme nederlands , waar ik woon etc .

Natuurlijk moet u een reactie geven, dat doet u toch voortdurend, u ziet in elke koma (,) en titik (.) een foutje als het van Londoh afkomstig is, maar als iemand die al zolang in Indo zit, zoals die Truttie van Jan (of hoe die man ook heet) een stomme opmerking maakt zwijgt u als het graf. Het is maar goed dat Londoh en u elkaar niet kunnen luchten of zien, zo komt er tenminste nog wat bruikbare informatie los

Dit is pas laster : een soort broodje AAp verhaal . Je beschuldigt mij dat ik mensen beschuldig .
En nogmaals de beschuldiging die u doet dat mensen die hun visum willen laten verlengen en dat de ambtenaren in Indonesie dat illegaal doen raakt kant nog wal. Dat heet “fitnah” oftewel laster in gewoon Nederlands. 40 jaar Amsterdam-Noord heeft zo zijn littekens bij u achtergelaten, compleet in de war.

Ik beschuldig niemand , ik schrijf aleen dat als men niet aan de regels houdt (staat duidelijk beschreven wat de regels zijn ) men in overtreding is , en als men de ambtenaar in kwestie “masseert” (omkoopt) dan is het een misdrijf.
Dezelfde als men niet met de juiste papieren daar verblijft .Men kan gedeporteerd worden.
Dat heb ik bijna letterlijk geschreven .En voorbeelden gegeven , voordat iemand mij beschuldigt dat ik uit mijn dikke duim heb gezogen.

Ayam sori, dit wordt nergens genoemd, maar wordt in het “midden” gelaten, uw imaginatie is bezig met u op de loop te gaan. U begrijpt er niets van hoe het in Indonesie werkt. Als men in NL iets snel voor elkaar wil krijgen dan moet men ook schudden, in Indonesie doet men zaken rechtstreeks met de ambtenaar, dat is een volkomen geaccepteerd verschijnsel. Als u dat bent vergeten, kunt u beter nooit meer naar Indonesia gaan, want dat is uw budaya (cultuur) daar is in mijn opinie niets fouts aan. Je verzoekt iemand je te helpen, daar mag best wat tegenover staan. Het lijkt me sterk dat als u in Indonesia iets voor elkaar wilt krijgen u niet een van uw vrienden inschakelt.

T.O.P.I.C is = Doorlopend visum voor wonen in Indonesia
Als je iets te vertellen heb bijvoorbeeld reiservaringen etc kan je beter een nieuwe topic openen.
Kunnen we mss , ik en de andere leden nog iets van leren , niet ter leering dan ter vermaeck.

Zullen we kappen ?
En a.u.b ga niet door emmeren .
pse pse pse pse ?

Het lijkt wel alsof u degene bent die bepaalt of items on- dan wel off-topic zijn. Het is mij zonneklaar duidelijk dat u alles op alles zet om gezichtsverlies vanwege te slap gelul te voorkomen. Het is dan ook een goed idee om hierover op te houden, daar uw bijdrage niet tot een punt leiden zal waar iemand iets aan heeft,

Overigens is juist dit topic wel tot lering ende vermaak, maar door uw tegenwerking wordt e.e.a. behoorlijk verziekt, wat heeft u te verbergen? Uw vernederlandsing waarschijnlijk, in geen van uw berichten is er iets dat aan Indonesia doet herinneren. Afgezien van dat mss misschien :dag:

Overigens wil ik er nogmaals op wijzen dat op het londoh.blog er wordt geprobeerd aan te tonen dat Dhr. SA het niet bij het rechte eind heeft.

http://blog.londoh.com/blog/1?itemid=623

Even een citaatje:

Er zit geen verschil in deze visa voor wat betreft het verlengen. Het verschil is dat bij het eerste visum in de linkerbenedenhoek de naam van de sponsor staat ingevuld en bij het tweede staat op die plek het nummer van de retourticket. Maar kijken we bij “Type”dan zien we daar “B” en bij “Index visa” staat er “211” en daar draait het om. Het wordt visa kunjungan genoemd. Goed om te weten als je (nog) geen sponsorbrief hebt.

Sekian

Boomaap.

Wat tegen de lamp lopen? Wilt u soms ontkennen dat ambtenaren dit pregoratief (=voorrecht) hebben? U maakt zich dan volkomen belachelijk, want dan bewijst u dat u geen snars van de materie afweet.

Als u de mensen wilt informeren dan moet u zich eerst af gaan vragen, “weet ik eigenlijk wel waar ik het over heb?” in plaats van allerlei informatie links en rechts van sites te kopiëren in de hoop dat het juiste er tussen zit.

Weet u hoe het er op Indonesische overheidskantoren waar je een vergunning of een papiertje nodig hebt aan toegaat? Die vraag kan ik meteen beantwoorden met “Nee” want u woont al 40 jaar in het paradijs voor dit soort zaken. Ik zie u niet dagen bij het stadsdeelkantoor “Amsterdam-Noord” bivakkeren om een uittreksel van het geboorteregister te bemachtigen dat u niet krijgt omdat de behandelende ambtenaar “lagi keluar, lagi rapat, lagi kurang enak badan” is. Ik zie u vreselijk jaloers naar uw buurman kijken omdat deze het betreffende bewijs binnen een uurtje thuis bezorgd kreeg omdat hij als dank voor de correcte houding van de ambtenaar hem een fooitje van 5 euro gaf, terwijl u over het hoofd wordt gezien vanwege een non-coöperatieve houding. Erger nog u noemt dat corruptie, terwijl het de cultuur van uw eigen land is. Ik vermoed dat uw otak aan revisie toe zijn, want u leeft in twee werelden. U past hetgeen in Nederland gebruikelijk is op Indonesië toe, dat terwijl als men in Indonesië woont zichzelf moet aanleren om op een geheel andere wijze te denken, want “East is East and West is West, but never the Twain shall meet”(Rudyard Kipling)

Beste lezers ,tenminste als men niet eerder afhaakt .

Het is moeilijk om niet te reageren op de persoonlijke benadering van meneer de spreekbuis . Het lijkt wel alsof ik hier gestalkt word .
De reacties zijn bijna dezelfde reacties als van die ex lid , bijna dezelfde repertoire van woorden , het is omdat hij zegt dat hij de adjudant was , anders zou ik denken dat het dezelfde persoon is.
Maar hoe dan ook hij is de vertegenwoordiger van die ex lid.

Ik wil nu toch reageren omdat er te veel onzin wordt uitgekraamd , die ook weinig te maken heeft met de inhoud zelf .Te veel persoonlijke benadering , alleen maar om mijn posting onderuit te halen .

**1.pregoratief (=voorrecht) **
De ambtenaar kan altijd zelf beslissen zolang het niet in strijd is met de wet .Dat is universeel .

2.Weet u hoe het er op Indonesische overheidskantoren
Ya, zeer zeker .
Mijn familie zijn generaties lang overheids dienaren , zelfs uit Nederlands Indie tijd .
Ik heb ook diverse keren bij een overheidsinstanties langs moeten komen , bij de immigratie , bij KUA etc .
Nu nog zitten mijn vrienden , familie in de overheidsfuncties , de geintjes die door corrupte ambtenaren worden uitgehaald is mij bekend .

1. **u woont al 40 jaar in het paradijs voor dit soort zaken. **
    Dat ik 40 jr in nederland woon wil niet zeggen dat ik helemaal niks weet over Indonesia (in mijn geval is het dan Java )

4.Ik zie u niet dagen bij het stadsdeelkantoor “Amsterdam-Noord”
Tuurlijk niet , Amsterdam is onderdeel van Nederland , niet dezelfde als Indonesia.
In Indonesia kan je (MOET je) het laten doen door een Biro Jasa (Bemiddelings Bureau).
Kost je een paar extra Rupie ( schijntje in Eurie).
De probleem is een echte buro jasa gaat natuurlijk 1.jou geval niet behandelen als je papieren niet in orde zijn of 2 . je laat extra betalen boven de gewone kosten als je papieren niet in orde zijn .
Je bent of stom dat je zelf regelt of niet weet hoe een Biro Jasa werkt.
Je gaat niet de wiel weer uitvinden.
Voorbeeld : Als ik ergens in de hoek van Groningen zit ga ik niet zelf mijn visum voor Indonesia in Den Haag halen .
Kost mij kapitalen aan reiskosten , en dan blijkt dat je papieren niet in orde is , foto vergeten etc. Verlies van tijd , moeite , snipperdagen , als je 2x moet reizen.
Wat doe je dan ?
Laat je verzorgen door een Biro Jasa (In Nederland heet het Visumbureau)
Met extra van een paar eurie (25 ?) krijg je de visums thuisgebracht door tante Post.

5.Ik zie u vreselijk jaloers naar uw buurman kijken .
Ik ben niet jaloers , waarschijnlijk kwaad , omdat mijn “buurman” gaat voorkruipen en dingen heeft geritseld (omkopen )

**6.betreffende bewijs binnen een uurtje thuis bezorgd kreeg **
Omkoperij , dat is mijn mening .

7.omdat hij als dank voor de correcte houding van de ambtenaar hem een fooitje van 5 euro gaf.
Ook omkoperij

8. terwijl u over het hoofd wordt gezien vanwege een non-coöperatieve houding.
Ik heb ook 3 x problemen gehad (in de afgekopen 30 jr) , zelfs mijn paspoort afgepakt omdat ik ruzie maakte .
Toen kon het nog , was in de jaren 80 (vitamin K=Koneksi en R= Relasi) .
Binnen 5 minuten staan de deuren in Ceut Meutiah (de HQ van Immigratie )open .
En met veel ma’af , buigingen mijn pasaaporto terug.
4 jaar geleden in Cengkareng , word ik aangehouden , meegenomen naar het kantoor.
Ruzie met een ambtenaartje die later zijn supervisor haalde.
Heb nog nooit een donkere landgenoot gezien die bijna paars werd .
Toen mocht ik ook doorlopen , vooral omdat er veel ondergechikten en anderen zijn .
Ik kan een heleboel sterke verhalen hier plaatsen , dus moet je niet gaan beweren dat ik niks weet hoe het daar kan gaan .
Trouwens wat weet je zelf ervan ? (wink)

9.**Erger nog u noemt dat corruptie, terwijl het de cultuur van uw eigen land is. **
Dat is ook **corruptie **, en veel foute ambtenaren doen het ook .
Vandaar dat de meeste mensen , de machtelozen , de armen , en de potentieele slachtoffers er hekel aan hebben.
Ik ook .
En het val me tegen dat sommige buitenlanders ook meedoen .

10.Ik vermoed dat uw otak aan revisie toe zijn, want u leeft in twee werelden.
Wat wil je bereiken door dit persoonlijke onaardige benadering te plaatsen.
Mij beledigen ???
Zwaktebod meneer .

11.U past hetgeen in Nederland gebruikelijk is op Indonesië toe, dat terwijl als men in Indonesië woont zichzelf moet aanleren om op een geheel andere wijze te denken,

Mijn mening (geen advies) plaats ik voor de gewone doorsnee Nederlandse toerist.
En voor de toekomstige mensen die daar al dan niet tijdelijk willen verblijven.
Mijn advies is (DIT IS WEL ADVIES) , probeer niet mee te doen met schimmige transacties.
Vroeg of laat loop je tegen de lamp , en zeker als je voor langere tijd daar wil blijven.
Dan moet je elke keer weer dokken als je papieren niet in orde zijn .
En zeker als je geen kennis van een kennis hebt.
Ben je gewoon een potentieele melkkoe , met geen og weinig rechten omdat je verblijfspapieren niet in orde zijn .
Wat mij betreft is dit verhaal afgesloten.
Ik ga verder andere topics openen , mocht er persoonlijke vragen zijn kan men mij via de bestaande kanalen bereiken.

Uw voortdurende geklaag is ook een typerende eigenschap van de Javaan. U wordt niet gestalkt, u bent de stalker, u heeft op die manier tezamen met dat gure maatje van u die bule456 aka Oyibo van Indahnesia die Londoh hier weg getreiterd. Ik heb van Londoh een surat kuasa gehad, diatas meterai 6000 Rp, dus helemaal sah om hem hiero te vertegenwoordigen, dat zit juridisch wel snor. Ik ga verder niet al teveel woorden aan u vuil maken, want mijn zegje is min of meer al gezegd. Ik waarschuw de lezers alleen maar voor iemand die graag het monopolie op de berichtgeving m.b.t Indonesië wil hebben maar daarbij grossiert in fouten en misinformatie.

Een voortdurend kraaiende Javaanse haan, die het verschil tussen dageraad en zonsondergang niet kent. Het meest geschikt voor de soto ayam, hoewel ik vrees dat ie wel wat taai zal zijn.

Dit is er weer eentje uit de bekende SA doos vol krom Nederlands, waarin zich ook -tig, tientallen, honderden, duizenden en nog veel meer overtreffende trappen waarmee u uw berichten zo gaarne doorspekt bevinden. Helaas ontberen deze overdrijvingen alle overtuigingskracht, ze wekken eerder de lachlust op.

Al die biro jasa geven ook geld, hetgeen u omkoperij noemt, als uw -tig familie leden al duizenden jaren bij de Indonesische cq het N.I. Gouvernement hebben gewerkt dan weet u zelf (maar wil het niet weten) dat ze er allemaal iets proberen bij te doen, extra service geven zou men dat kunnen noemen. Een gewoon overheidsbaantje neemt men niet voor het geld maar de status die daaraan vastzit. Tegenwoordig betaald men in Indonesia tientallen ( ja ik neem het even van u over) miljoenen rupiah om een baantje te kopen. Het gevolg is dat er bijna nergens meer competente mensen zitten, maar mensen die het kunnen betalen. Dat geld moet wel terug komen. De duurste baantjes zijn bij het Kantor Imigrasie en de narcoticabrigade, 100’en miljoenen rupiah. De prijzen van de baantjes varieren van 500.000 als SatPam tot 1,5 - 2 miljard rupiah als bupati. Natuurlijk zal u dat weer gaan ontkennen. Overigens worden veel van die biro jasa door een familielid van de ambtenaar uitgebaat. Als ze genoeg verdiend hebben kopen ze zich in bij een overheidsdienst.

U begint nu weer over papieren die niet in orde zijn, ik heb het over standaardprocedures, waar een toerist af en toe mee te maken kan krijgen.

Het is jammer dat u de Indonesische realiteit niet onder ogen wilt zien, daarmee kwalificeert u zich zelf als iets dat ik een Slappe OH durf te noemen.

Ik zie u terug in de soto, ik zal er veel sambal bij doen.

Hallo,
op dit moment verblijf ik in Sanur en vraag me af waarom hebben jullie voor Lombok gekozen? We zijn net gearriveerd en zijn ons aan het orienteren of we in Bali willen wonen. Als jullie 3 maanden in Nederland zijn waar wonen jullie dan? Bij familie? Graat wil ik dat weten. Groet, Selamat.

Loop ik vanochtend effies een zondagochtendwandelingetje te maken in de stad hoor ik opeens “Hello Mister …”. Ik kijk om is het Pak Yuli van de Polda. Ik schrik, niet dat ik een slecht geweten heb, maar ik weet dat mijn STM* al sinds oktober is verlopen, ik vergeet dat ding steeds te verlengen. Pak Yuli is de man die daar over gaat en die dingen verzorgd. Afijn we gaan kletsen, over karbouwen en hun kalveren, vrouw en kinderen, het weer, banyak hujan zoals te doen gebruikelijk, de economische situasi en meer van dat belangrijks. Daarna natuurlijk de STM, ik leg uit dat ik veel weg ben en daarom… ”OK, OK…” “Zal ik maandag even op kantoor langskomen?” vraag ik. “Nee”, zegt Pak Yuli, “ik kom wel even bij jou langs. Maandagavond schikt dat?“ “Is goed”, zeg ik. Dus maandag wordt het papiertje aan huis gebracht. Dan krijgt hij een biljet van 100.000 Rp toegeschoven om benzine voor ze brommer te kopen, hij moet er tenslotte voor rijden. Ik krijg dan een papier dat een jaar geldig is. Normaal gesproken moet je elke maand langskomen, wachten tot je aan de beurt ben, of Pak Yuli is “lagi keluar” , kan uren duren, maar dan heb je het wel gratis. Moet je niet proberen om een dag te laat te komen, want dan gaan ze moeilijk doen, moet je bij de baas komen, krijg je een schrobbering en duurt het verkrijgen van het papiertje nog langer. Ze hebben een gruwelijke hekel aan gierige bule. Trouwens waarom zou je gierig zijn tegenover mensen die je als vriend behandelen, is toch bekrompen. Zo een STM is ook wel makkelijk als je reist, je niet er fotokopieën aan vast van het voorblad van je paspoort en de stempels van de Imigrasi, en je wandelt zo heel Indonesië door zonder je paspoort dat je thuis laat liggen. Is vaak nog beter dan een paspoort, want in het bahasa Indonesia gesteld met de nodige stempels plus handtekeningen erop, dat maakt indruk en wordt begrepen, zeker bij de polisi in Oost Indonesië.

Overigens heeft die Pak Yuli ook wel eens een incasso voor me gedaan, ik had een voorschot gegeven op goederen die niet geleverd werden. Hij is toen in uniform en met ze dienstwapen natuurlijk, erop af gegaan. Was zo gepiept, hij kreeg 30% , was ik blij mee, want ik zelf had het nooit gered, Javanen zijn heel slim met schulden.

*Surat Tanda Melaporkan, het bewijs dat je jezelf bij de politie hebt gemeld en geregistreerd staat, een wettelijke verplichting voor buitenlanders die in de R.I. wonen. Toeristen vullen voor deze rapportage een formulier bij hun logement in, dat forumulier gaat naar de politie. Is gewoon werkverschaffing.

Dit verhaal kom mij bekend voor , alleen is de afzender iemand anders .:idea:
Is dit jou eigen verhaal of van iemand anders ???

Dat slecht betaalde en corrupte agenten “bijverdienen” is publiekgeheim .
Alleen is het niet de vraag van de steller van de persoon die de topic plaatste.

U zal inmiddels wel een beetje pikun aan het worden zijn, de hele dag en een gedeelte van de nacht achter die puter met al dat slappe gelul over Indonesië gaat je niet in de kouwe kleren zitten.

Een STM heeft alles met een langdurig verblijf in Indonesië te maken, daar heeft u echter nooit mee te maken gehad als “officieel” inwoner van Negri Bankrut.

Speciaal omdat ik in Indonesie wil gaan wonen op eiland lombok en niet gaan werken.
*alfonso *

Dat heeft Alfonso gevraagd als potententiele migrant .
Antwoord is al gegeven , zie de vestigingseisen van de officieele site van KBRI (Indon.Ambassade) of van de Biro Jasa( bemiddelingsburo) .
Jou verhaal (of is het van iemand anders ?) is **ook **leuk om te lezen , staat buiten kijf.
Men kan dan lezen dat daar behoorlijk geritseld kan worden .