Wat moet ik doen! :( Hulp vereist StageVisa voor Bali Indonesie!!

Hey,

Ik had een paar vraagjes over over het aanvragen van een stagevisa voor indonesie…
ik heb een sponsorletter, geld, ticket, pasfoto’s enzo, maar dan nog stuurde de vrouw bij de ambassade me terug aangezien ik geen approval of immigration office jakarta heb. Ook mijn tijd raakt nu een beetje op aangezien ik 6 februari vertrek voor 6,5 maand stage op Bali… mijn stage adres had nog nooit gehoord van die approval en gaat het nu proberen te regelen, echter weet ik niet of dit lukt.

Mijn stageadres vertelde mij ook dat vorige stagiaires allemaal genoeg hadden aan een sponsorletter en haalden daarmee een toeristenvisa, mij lukte dat dus niet… en een 6 maanden/12maanden visa is volgens mijn stage adres nog nooit iemand gelukt om te krijgen, iedereen heeft het tot nu toe gedaan met een toeristenvisa van 60 dagen, wat ze bij aankomst steeds met een maand verlengen met behulp van de sponsorletter…

ik heb er zelf niet heel veel verstand van, en jullie duidelijk wel, zou iemand mij miss meer kunnen vertellen of het inieder geval nog is uit willen leggen, dat zou ik echt heel erg op prijs stellen!!

En zou je misschien ook meer kunnen vertellen over dat visaburo waar je over sprak, ik ben namelijk al eens voor niets van leeuwarden naar den haag gereden en ik doe dit liever niet nog is 2x… En als allerlaatste vertelde mijn stageadres mij dat je maximaal 6 maanden in het land mag blijven, hierna moet je minstens een week het land verlaten, kunt u mij vertellen of dit juist is en of het gemakkelijk is om even een week naar bijv. Maleisie te gaan?

Alvast super bedankt iedereen die me op weg kan helpen
Mvg,
Stefan

Stefan , kijk naar de andere forum waar je ook de vraag stelt.
Ik heb daar proberen te verklaren waarom je afgewezen wordt.

Je kan 2 dingen doen :

1. een SosBud visum vragen voor 2 maanden en dan weer verlengen in Indonesia .Zoals je stage-sponsor dat aan jou vertelde .
    Dat is de praktijk , maar niet volgens de regels.
    Dat doet veel mensen . Uiteraard in jou geval heb je de verkeerde vraag en of antwoord gegeven , met de bekende konsekwentie .

2. Jou sponsor/stagebedrijf alsnog probeert te regelen dat de Imm.Approval snel gegeven kan worden.Dat kan tijd en mss extra kosten geven.

bij pt 1 , moet je wel weten of je aanvraag niet al behandeld is .Dus goed opletten!!!
Formeel moet je de Approval van te voren krijgen.

Ik moet wel erbij zeggen dat je problemen kan krijgen als ze weten dat je daar stage gaat lopen terwijl je een andere soort visum heb , ze zijn de laatste tijd strenger geworden.

Hey,
Bedankt voor je antwoord, maar wat bedoel je met: **bij pt 1 , moet je wel weten of je aanvraag niet al behandeld is .
**Formeel moet je de Approval van te voren krijgen.

Verder wil ik heel graag een SocialBudya aanvragen maar op de website (www.visa4indonesia.nl) kan ik bij het menu daar niet voor kiezen ik kan alleen kiezen tussen:
toerist, zaken, cultureel en journalist.
Ik ga ervan uit dat je dan toerist moet kiezen, ik heb alles ingevult en ben naar de ambassade gegaan en toen ik het uitgeprint blad liet zien, met mijn verklaring van school, pasfoto en sponsorletter wees ze naar de sponsorletter en vroeg of ik daar stage ging lopen, toen ik ja zei vertelde ze dat ik hoe dan ook een approval letter moet hebben anders wordt ik het land uitgezet en ze zei dat ze regelmatig studenten huilend aan de telefoon krijgt die het land uit worden gezet.
Wat moet ik nu doen, want ik weet niet of ik die approval op tijd krijg, laat staan of ik die uberhaupt krijg, volgens mijn stage adres heeft nog geen van de andere interns ooit zown approval nodig gehad, hoe zit dat dan??

Alvast bedankt,
gr. Stefan

Formeel heeft die mevrouw gelijk , je kan ook enkele reis krijgen als je op verkeerde basis indonesia binnenkomt.
Als je daar stage loopt , dan moet je een stagevisum hebben . Punt uit .
Als je als toerist(2 maanden met toeristen visum a 45 euro) binnenkomt en betrapt wordt dat je daar stage loopt dan ben je de pineut.
(Het verhaal van de huilende studenten) .

Mbt pt 1.
Als je daar geweest ben en men jou aanvraag herrinert , wat dan ?.
Jou 1ste aanvraag is geweigerd , de reden is bekend en dan kom je 1 of 2 weken later met een nieuwe aanvraag .

Er is een andere manier maar omslachtig en ook niet volgens de wet .
Dan krijg je ook problemen als je betrapt wordt .
Ik denk dat je pt 2 moet bewandelen , en uitstel vragen dat je later begint met je stage.Heb gelezen dat het ongeveer 2 maanden duurt .
Heb je mijn uitleg bij Indahnesia al gelezen ?

Mag ik een voorbeeld geven : Stel een buitenlandse student wil in Nld studeren.
Hij moet een bewijs van de school/stageplaats overleggen en moet hij ook toestemming krijgen van de vreemdelingendiest (vroeger dan).
Nu is het de I.N.D ???
Zo moet je ook zien.

Jah ik heb het net gelezen, maar op de website als ik 60 dagen invul kan ik maar 4 opties doen zoals ik al eerder zei, welke moet ik dan aanvragen…?? de 4 opties waren toerist dat is het niet, zaken en journalist is het zeker niet, valt de sosbud dan onder cultureel? ik kan nergens een sosbud aanvinken dus hoe verwachten ze dan dat ik het juiste aanvraag? als ik een sosbud aanvraag heb ik dan nog steeds een approval nodig? Want zo ja hoe zijn al die andere stagiares dan het land ingekomen en hoe hebben die voor 6 maanden lang stage kunnen lopen, volgens het bedrijf en het meisje dat daar stage liep waar ik tijden lang contact mee had, had ze gewoon een toeristen visa (60 dagen) aangevraagt met behulp van een sponsorletter en later in indonesie moest ze steeds (iedere maand) 2 weken voor het visa verliep een verlenging aanvragen… geen van hun stagiaires hebben ooit problemen gehad? dus welk visa moet ik dan aanvragen… het is digitaal en ik kan echt nergens social budya aanvinken!! bedankt voor je hulp, hoop dat het me nog lukt want moet/wil echt die stage doen!!

Ik heb zelf geen ervaring met aanvragen van SosBud visum .Ben Indonesier .
Wel moet je verschil maken tussen de 2 toeristenvisum VOA (30 dagen) en 60 dagen en de SosBud=Cultureel (ook 60 dagen).
De voortwaarden zijn verschillend .
Je moet toch echt vragen hoe de anderen geregeld hebben .
Een toeristenvisum van 60 dagen is niet dezelfde als Sosbud(sociaal cultureel) visum .
Dus zijn die stagiairs binnengekomen met een SosBud ,zoals de stagebedrijf dat ook zegt .
Formeel moet een stagiar een studie visum hebben zoals de ambassadestaf vertelde

3 Approval from the Immigration Office in Indonesia is needed for applicants who wish to stay longer than 60 days which must be applied for by the applicant’s sponsor/relative/friends who reside/base in Indonesia. Visa will only be issued by the Embassy after receiving the authorization direct from the Immigration office in Indonesia**. **

4 A person granted a student, research or training visa is not permitted to take up employment, and may not remain in Indonesia for any purpose other than that for which the visa was granted.

Ik ga dan lezen : als je beweert dat je stage wil lopen (meer dan 6 maanden) kan het strijdig zijn met je Soc.Cultureelvisum .Op Bali zijn ze strenger geworden , de immigratiedienst op Bali weet het ook dat deze route vaak toegepast wordt.

Dus vraagt nog 1X goed , hoe de stagiairs dat geregeld hebben .
Hou rekening mee met pt 4 .
En weet je zeker dat je eerste aanvraag niet opgeslagen werd bij de ambassade ???
En is het een echte stage of moet je ook werken met (klein) salaris ipv “onkostenvergoeding” .
Als je werkt , dan ben je in overtreding.
Hoop dat andere mensen je beter kan vertellen.

Het is 100% zeker een stage ik krijg der niets voor, maar het lijkt me logisch dat het een sosbud visa moet worden dat staat namelijk ook ergens in het indonesisch genoemd op mijn sponsorletter… alleen hoe vraag ik die aan, moet ik dan bij de opties kiezen voor een stay van 60 days en dan de optie cultureel? Dat is wat ik op maak uit jouw woorden. Het enige is dat ik een ticket geboekt heb met een terug vlucht 6,5 maanden na dat ik aan kom, en dit moet je laten zien/afgeven bij het aanvragen van je visa…dat valt een beetje op… ik weet echt niet meer wat ik moet doen!! Toch super bedankt voor je hulp, is heel erg aardig van je! Hadden ze alles maar wat makkelijker gemaakt!
Mvg, Stefan

Sinds vorig jaar is het echter mogelijk om een 60 dgn touristen visum in Indonesie te verlengen en om te zetten naar een SOSBUD. Wat dat betreft zijn de verschillen kleiner geworden.

Maar hoe je het ook wendt of keert, een SOSBUD is max 6 mnd geldig, dus met een tickets van 6.5 maand heb je een probleem als je een SOSBUD wilt. Tenzij je tussendoor het land verlaat.

(En in de praktijk is een SOSBUD minder dan 6 mnd geldig, je moet tijdig verlengen en als je pech hebt wordt er steeds een paar dagen van de termijn opgesnoept omdat je alweer een nieuw stempel krijgt terwijl de oude termijn nog niet verlopen is.)

Dankje jenny, ik vind het helemaal niet erg om tussen door even het land uit te gaan of helemaal aan het eind van mijn stage, kzou heel graag borneo willen zien en dan ga ik gewoon naar het maleise deel van borneo.
Maar mag ik met een sosbud ook stage lopen en hoe regel ik een sosbud, want op www.visa4indonesia.nl/apply-now is niet terug te vinden hoe ik het doe
stel ik in 60 days dan kan ik kiezen uit toerist, zaken, cultureel en journalist…
kies ik limited stay 6 maanden dan heb ik nog veel meer opties
maar geen optie die zegt sosbud… dus ik heb geen idee welke ik moet kiezen, daarnaast hoe zit het met die approval, als ik 2 maanden aanvraag heb ik die niet nodig, die moet ik dan aanvragen op het moment als ik der ben en hem wil verlengen?
Alvast super bedankt voor je hulp, ik zie echt de bomen door t bos niet meer.
mvg, Stefan

Mijn advies is:

1- Nooit naar SA luisteren want die legt de boel te bedonderen, hij doet net alsof ie er alles van weet en zaait daarom grote verwarring. Hij is Indonesier en heeft nog nooit de afdeling Statuskim van het kantor imigrasi van binnen gezien.

2- 60 dagen visum aanvragen, dat kan gewoon verlengd worden. Ik heb ook zo een visum. Verder doen alsof je nues aan het bloeden is. Indonesische ambtenaren zijn er zeer op getrained om “fouten” te ontdekken.In Indonesie zelf is daar altijd een oplossing voor te vinden, in Den Haag niet, ik vraag daar nooit een visum aan.

De soep bij het Kanim wordt lang niet zo heet opgediend als SA beweerd. Ze gaan echt niet bedrijven langs om te kijken of er “Illegale stagiaires” aan de slag zijn. In Jakarta worden er wel eens rasia gehouden om te kijken of buitenlanders wel hun papieren bij zich hebben. Ook gaan ze bij massageparlours en karoakeclubs langs om Chineze en Russische dames op te pakken die met het verkeerde visum hun onderlichaam verkopen. Daar moeten ze een werkvergunning voor hebben en die krijgen ze natuurlijk niet. Soms lukt het hun wel om met een culturele groep of als danseres het land binnen te komen. Op een hotelkamer voor een ambtenaar dansen en daarbij luide kreetjes uit te stoten is soms ook een oplossing.

Je kan mij altijd een PB tje sturen op dit forum. want als SA dit leest gaat ie vreselijk tekeer en van de webmaster hier mag ik de lezers niet waarschuwen tegen dit verschijnsel. Dat is op de man spelen. Jammer dat de Consumentenbond nooit hier kijkt. Want die hadden SA meteen laten arresteren en een enkele reis Jakarta aangeboden wegens het misleiden van het Nederlandse volk.

Zie ook deze:

http://blog.londoh.com/item/623#nucleus_cf

Ja meneer SA, want u maakt met u verwarverhalen iemand helemaal gestrest. Die man heeft hulp nodig, niet iemand die doet alsof ie alles weet. Ga nou maar slapen, want het is al laat. Moregen heeft Ketut alles al gedelete, dus u hoeft zich niet druk te maken, is niet goed voor uw hart. Straks lekker dromen over Sumatra, heeft u weer stof voor 1,5 jaar verwarhalen.

Dit is ook wel een leuke, mijn verlenging van twee dagen geleden. Hoe kan je nou een toersistenvisum verlengen ? Omdat “toeristenvisum” een verkeerde benaming is, het heet “visum kunjungan” Type B Index visa 211 voor iedereen die het precies wil weten. Jenny komt trouwens ook met de juiste informatie.

http://www.dumpjeplaatje.nl/images/0Id44487.jpg

Logisch dat een forumbeheerder / moderator alle niet relevante verhalen weghaalt.

Aan Stefan :

Ik ga hier niet verder om de discussie niet te laten verzanden in allerlei wilde verhalen . En het heeft geen nut om een semantische haarkloverij te bedrijven.

Ik heb een paar maanden geleden meegeholpen om uit te zoeken waarom iemand die een STAGE wil lopen in Jakarta , na maanden vertraging en uiteindelijk afgewezen.
Pogingen gedaan bij 2 ziekenhuizen ,oa een universiteitsziekenhuis van een bekende particuliere universiteit
Na veel persoonlijke telefoontjes naar Jakarta heeft hij de juiste procedure gevolgd ,
hij kan nu in 1 van de oudste en grootste academische ziekenhuis stage lopen.
Nu is het alleen maar met de juiste papieren naar de Ambassade te gaan , en hij kan dokter worden .
Het gaat om werkstage van een Drs.Med .Hij kwam ook met een verhaal over de " toeristen" visum , die je kan verlengen (In Singapura-Malaysia etc) .Uiteraard formeel heet zo’ n toeristenvisum(in de volksmond) Visa Kunjungan . De juiste naam en voorwaarden , evt. de verschillen staat duidelijk beschreven in diverse site van de ambassade en andere instanties.

Jij komt in de problemen door onduidelijkheid en mss verkeerde informatie van je stageplek .Zelfs de stagiairs zeggen ook “toeristenvisum” .
OOk speel hier de tijdsfactor een grote rol .

De bewering van je stageplek over die 6-12 maanden " visum" is mss niet correct.

Quote :
*en een 6 maanden/12maanden visa is volgens mijn stage adres nog nooit iemand gelukt om te krijgen, iedereen heeft het tot nu toe gedaan met een toeristenvisa van 60 dagen, *

Zoals je kanlezen heeft de stageadres nog steeds over toeristenvisa. En niet over stagevisa. En jij hebt bij de Ambassade een stagevisa gevraagd , zie ook de titel van je topic :
Hulp vereist stagevisa …

Voorzover ik weet zijn er hordes HBO studenten die stage lopen in Indonesia , zeer waarschijnlijk met een “STUDIEVISUM” .
Dat weet ik toen mijn zoon 1 jaar de TMA (Trade Management Azie) deed bij de HVA .
De 3de jaars studenten moeten in totaal 1 jaar(2x 6 maanden) stage lopen in buitenland (Azie , dus ook in Indonesia)

Ik wens je veel succes .

Aan Stefan :
Hier heeft jenny over de verschillen .
De verschillen tussen " toeristenvisum" en een Sosbud .
Is kleiner geworden , maar wel nog steeds aanwezig.

In jou verhaal gaat het om een STUDIEVISUM (of Stage Visa ).

Het visum wat je krijgt is het genoemde B index 211, bij verlenging op dag 60 van het visum (10 - 7 dagen van tevoren op het imigrasi kantor) vertelt het Kantor Imigrasi wel wat je nodig hebt.

Als die SA alles zo goed weet laat hij dan die nummers erbij, wat hij verteld komt van het internet, der man heeft totaal geen ervaring op dat gebied, alleen aandacht trekkerij. Zijn verhalen op het internet en van het internet noemt hij iemand helpen. Hij maakt de materie heel ingewikkeld terwijl die in principe heel erg simpel is. Hijn doet net alsof ie elke wet in Indonesie kent, maar ik heb hem al bettrapt op grove vertaalfouten. In het topic waarin hij tegen het blog van Londoh loopt te zieken tezamen met die Oyibo (hier Bule456). Ik hoorde eens van iemand “Pas op voor Javanen dat is het enige volk ter wereld dat een wapen op de rug draagt”

Trouwens op Bali is het heel simpel om je visum te verlengen, grote routine daar.

Sorry, ik heb vaak genoeg een visum verlengd met een jaarticket, is juist heel goed als je zoiets hebt, en niet korter. Nu heeft het Kanim mij niet eens om een ticket gevraagd, ik heb een ferryticket Batam - Singapore geldig tot 31.12.2009.

Verlenging gaat in nadat het oude visum/verlenging is verlopen, het is een verpichting om je uiterlijk 7 dagen voor het verstrijken van je visum/verlenging bij het Kanim te melden, maar ze snoepen er echt niets van af, dat is kul. Hoogstens van de biljetten in je portemonnee.

Mijn laatste 60 d. toeristenvisum was verlopen op 17/12, verlengt met 30d tot 15 januari, dat is het nog niet eens maar mijn visum is verlengd tot 14 februari, daar ik op stap wil. Geen dag gesnoept.

Ik zeg niet dat je met een jaarticket je visum niet kan verlengen, ik zeg dat een SOSBUD max 6 mnd geldig is (60 dgn + 4x30 dgn).

Is dit relevant en gewenst in dit topic?

Voor mij is alles wel duidelijk, enige wat ik nog wil weten is waar/wanneer ik dan dat toeristen omzet in een sosbud visa… meteen als ik aan kom in den pasar, of pas als ik in lovina ben of pas als ik me visa wil gaan verlengen…?
Thnx allemaal, maak der nou geen ruzie van;)
Stefan

Misschien verkeerd begrepen? Wat is het “probleem” dan? Waarom zien mensen altijd zoveel problemen als het om visa gaat, het is zeer simpele materie als je je even in bureaucratisch denken verplaatst.

Wat ik over SA zeg is zeer relevant, want zijn gezeur over mij volgt altijd hetzelfde patroon. Niet dat ik me echt aangesproken voel, ik weet wie het zegt en ben meer vervuld van medelijden. Het topic londoh blog is inmiddels weggehaald, dus succes :biggrin: