Wie kan mij helpen?

Hallo allemaal,

Ik zit in mijn examenjaar van het VWO en ben bezig met mijn profielwerkstuk. Dit is een belangrijk eindverslag voor mijn examen.
Mijn onderwerp is het toerisme in Indonesië, en dan vooral de invloed van het toerisme op de verschillende eilanden. Ik heb een aantal vragen die ik aan de Indonesische toeristen moet stellen, om verder te kunnen met mijn onderzoek. Zouden jullie mij kunnen helpen door dit interview even in te vullen? Het kost je waarschijnlijk 5 minuten tijd.

Alvast bedankt!
Liefs

Interview opkomst toerisme Indonesië

Naam:
Datum:

1. Hoe vaak bent u op vakantie geweest naar Indonesië?
  2. Wanneer was dat voor het laatst?
  3. Welk(e) eiland(en) heeft u toen bezocht?
  4. Wat voor een vakantie heeft u toen gehouden? (strand, cultuur, vooral dingen bezocht, beide gecombineerd, werkvakantie etc.)

De volgende vragen gaan over de invloed van het toerisme op Indonesië. Denk bij uw antwoord o.a. aan de infrastructuur, cultuur, bevolking, opbrengsten/kosten, natuur, bevolking, economie etc. Geef alstublieft een duidelijke beredenering bij uw antwoord.

1. Denkt u wel eens na over wat het toerisme zou betekenen voor Indonesië?

2. Wat denkt u dat de negatieve gevolgen zullen zijn van het opkomende toerisme naar de ontwikkelde gebieden van Indonesië? (denk aan Java, Bali)

3. Wat denkt u dat de positieve gevolgen zullen zijn van het opkomende toerisme naar de ontwikkelde gebieden van Indonesië? (denk aan Java, Bali)

4. Wat denkt u dat de negatieve gevolgen zullen zijn van het opkomende toerisme naar de onderontwikkelde gebieden van Indonesië? (denk aan Papua, Borneo)

5. Wat denkt u dat de positieve gevolgen zullen zijn van het opkomende toerisme naar de onderontwikkelde gebieden van Indonesië? (denk aan Papua, Borneo)

6. Als u de vragen en antwoorden van vraag 5 t/m 9 bekijkt, denkt u dan dat de opkomst van het toerisme vooral positief of negatief zal zijn voor Indonesië? (splits eventueel de ontwikkelde en de onderontwikkelde gebieden) En heeft u hier wel eens bewust bij stilgestaan?

Bedankt voor uw medewerking.

Mijn verbazing was groot toen ik deze vragenlijst las, er is in Indonesië namelijk geen sprake van opkomend toerisme, de trend is neergaand. Indonesië heeft dit jaar weliswaar een zgn. “Visit Indonesia Year 2008” georganiseerd maar zonder noemenswaardig resultaat vanwege de slechte promotie. Onder Soeharto werd voor het eerst in 1991 een “Visit Indonesia Year” georganiseerd. Dat was een doorslaand succes, dat leefde onder de bevolking en iedereen deed zijn best om zo goed mogelijk voor de dag te komen. De tijden zijn echter veranderd, ook in Indonesië. Het toerisme is al 10 jaar een zorgenkindje. Men mag blij zijn als er dit jaar 7 miljoen toeristen komen. Vergelijk dat met Malaysia, een land dat lang niet zoveel te bieden heeft als Indonesië en ik zelfs saai durf te noemen, maar het lukt ze toch om per jaar 20 miljoen toeristen te trekken. Ook moet nog even genoemd worden dat er van de 7 miljoen toeristen er 1,5 miljoen Singaporezen en Maleisiërs het eiland Batam en omgeving bezoeken om daar goedkope sex in te slaan. Van de overige toeristen gaat het grootste deel naar Bali en nog een heel groot percentage naar Java. De rest van Indonesië kent, afgezien van enkele plaatsen, nauwelijks toerisme dat de moeite waard genoemd mag worden. Dat mag vreemd genoemd worden want het land heeft ontzettend veel te bieden. Het is echter moeilijk te bereizen wil men iets zien. Het is ook niet meer zo dat men de blanke als een verschijnsel van een andere planeet beschouwd die tijden zijn voorbij. De TV is al ver tot in de jungle doorgedrongen evenals de mobiele telefoon, beide in het kielzog van de kettingzaag. Het kappen van bossen, het zoeken naar delfstoffen heeft in Indonesië meer prioriteit dan het toerisme. Met toerisme is er gewoon te weinig door de ambtenaren en andere functionarissen te verdienen, die geven liever vergunningen af voor boskap en mijnbouw, daar komen echt leuke bedragen uit voort. Ze laten de toerist schieten om voor het gewone volk als wandelende ATM te fungeren. Overigens zijn ook de meeste toeristen die Indonesië niet van het soort waar Indonesië op zit te wachten, veel toeristen komen naar Indonesië omdat het goedkoop is, ook nog eens veel alleenstaande mannen op zoek naar een goedkope wip of een bruid om te exporteren. Ga maar eens kijken op de grootste Nederlandse forum m.b.t. Indonesië, indahnesia.com het woord goedkoop ligt de leden daar in de mond bestorven en als ze niet over goedkoop kletsen dan gaat het wel over de vrouwtjes.

Dat Indonesië onderontwikkeld zou zijn wil ik met klem tegenspreken, in het algemeen weet men heel goed wat er in de wereld te koop is, men maakt er dan wel een eigen voorstelling van, en gedraagt zich naïef maar dat is de buitenkant. Minder ontwikkeld is een betere term, daar bij veel mensen het geld ontbreekt om het mobieltje of motorfietsje te kopen waar zij van dromen. Consumisme dat is de grote mode in het land momenteel.

Verder moet mij van het hart dat het gebruik van de naam Borneo mij erg vreemd voorkomt, dat is al tientallen jaren veranderd in Kalimantan. Al met al lijkt het profielwerkstuk waar U mee bezig bent behoorlijk achterhaald.

Beste profiel werkstuk ,
het is jammer dat je voor de lezers geen e-mail adres hebt gegeven .
Dan kunnen ze hun antwoorden geven .
Goed , ik wil wel mijn antwoorden geven.

Naam: Surya Atmadja
Datum: 06-12-2008

1. Hoe vaak bent u op vakantie geweest naar Indonesië?
    • meer dan 20 x *
  2. Wanneer was dat voor het laatst?
    2007
  3. Welk(e) eiland(en) heeft u toen bezocht?
    *Java -Bali .Als ik geluk heb , ga ik in 2009 naar Noord Sumatra en West Sumatra. *
  4. Wat voor een vakantie heeft u toen gehouden? (strand, cultuur, vooral dingen bezocht, beide gecombineerd, werkvakantie etc.)
  • Familie / vriendenbezoek, cultuur , natuur , klein rondreisje

*De volgende vragen gaan over de invloed van het toerisme op Indonesië. Denk bij uw antwoord o.a. aan de infrastructuur, cultuur, bevolking, opbrengsten/kosten, natuur, bevolking, economie etc. Geef alstublieft een duidelijke beredenering bij uw antwoord.

1. Denkt u wel eens na over wat het toerisme zou betekenen voor Indonesië?
    Kan veranderingen geven , mits in goede balans kan het vooruitgang betekenen.
  • Meer inkomen , meer vrijheid - democratie door contacten met andersdenkende toeristen , vooral de jongere goed opgeleide toeristen.*

*6. Wat denkt u dat de negatieve gevolgen zullen zijn van het opkomende toerisme naar de ontwikkelde gebieden van Indonesië? (denk aan Java, Bali)
Dat de cultuur bedreigt kan worden , en de plaatselijke bevolking gecorrumpeerd kan zijn .
De laatste zie je het duidelijk in Bali.
*
*7. Wat denkt u dat de positieve gevolgen zullen zijn van het opkomende toerisme naar de ontwikkelde gebieden van Indonesië? (denk aan Java, Bali)
*Zie antwoord vraag 5 *
*
*8. Wat denkt u dat de negatieve gevolgen zullen zijn van het opkomende toerisme naar de onderontwikkelde gebieden van Indonesië? (denk aan Papua, Borneo)
Negatieve invloeden mbt de cultuur , gecorrumpeerd te zijn .

1. Wat denkt u dat de positieve gevolgen zullen zijn van het opkomende toerisme naar de onderontwikkelde gebieden van Indonesië? (denk aan Papua, Borneo).
    Het openbreken van de geisoleerdheid van de eilanden .
    *Meer inkomen , investering , sociale en economische verbeteringen , welvaart voor de regio.

*10. Als u de vragen en antwoorden van vraag 5 t/m 9 bekijkt, denkt u dan dat de opkomst van het toerisme vooral positief of negatief zal zijn voor Indonesië? (splits eventueel de ontwikkelde en de onderontwikkelde gebieden) En heeft u hier wel eens bewust bij stilgestaan?

*Voor de ontwikkelde en minder ontwikkelde ei;anden kan het positief uitpakken mits men de **balans *in de gaten houdt , en niet gecorrumpeerd wordt.
Zie de invloed van de Australiers in Bali .
En zeker als men alleen maar voor sex(prostitutie) , spanning en sensatie komen .
*En het meenemen van drugs naar Indonesia. *

*Ondanks dat het aantal nog niet spectaculair te noemen (nog niet eens 7 miljoen) in vergelijking met *
Malaysia (bina 3x) zit de toerisme toch goed in de lift.
Dat heb ik gezien in de afgelopen 30 jaar , na mijn eerste bezoek naar Bali (1979) .
De soorten hotels , van de losmen (logement) type van ongeveer tot Rp 100.000 (ong 7,5 euro per nacht per kamer) tot de super 5 sterren hotels waar je voor standaardkamers een paar honderd euro betaald .Ook het soort restaurants , vanaf de eenvoudige stalletjes waar men voor Rp 5000 (Euro 0.30) een eenvoudig maaltijdtje kan krijgen of een hamburger van 100 euro omdat de vlees uit japan komt .
Ook heeft Indonesia veel nog niet bekende toeristische plekken , op Sumatra , Kalimantan , Sulawesi , en het schijnt dat de Molukken ook mooi is .
Alleen heeft men het geld nog niet . Beetje bij beetje komen veel Nederlanders die ook toevallig met een binding met Indonesia zoals Indische Nederlanders , mensen die een indonesische partners hebben hun ogen laten vallen op de aanwezige potentie.
Men ziet ook diverse guesthouses van buitenlanders.
Dus er zit wel muziek in de Indonesische toerisme , zeker buiten Java en Bali.
Voorlopig is de groei niet echt spectaculair , zelfs Nederland heeft 11.000.000 toeristen gehad in 2007.

Al de nieuwe investeringen in diverse hotels , resorts buiten Java is gewoon aan de gang.
*Dat kan je ook zien in diverse site’s van de grote steden . *
*Er zijn duizenden en duizenden nieuwe resorts , toeristische atracties erbij gekomen. *

http://www.wereldwijzer.nl/images/statusicon/user_offline.gif

http://www.wereldwijzer.nl/images/buttons/ww3/report.gif

:biggrin::biggrin::biggrin:

Waaro ??

As u het niet weet mot u maar vragen aan uw vriend , die meneer die al bijna 19 jaar daaro woont.

Mijn advies aan profielwerkstuk , ga de site van diverse grote steden of regio via google opzoeken.
Daar zie welke gebieden in opkomst zijn .
En dan kan je zien welke potentie Indonesia heeft als je over toerisme praat.

Een voorbeeld , de regio Gunung Kidul , Midden Java , in de buurt van Yogyakarta.
30-40 jaar geleden is het een dorrre arme gebied.
Er groeit daar niks , behalve cassave . Het bekend dat men vaak hongeroedeem krijgen door de armoede en slechte voedsel.
De plaatselijke bevolking gingen emigreren , naar vruchtbare gebieden zelfs tegenwoordig naar buitenland om als "gastarbeider"te werken.
Vorig jaar ben ik naar Gunung Kidul gegaan , omdat ik niet geloofde dat daar iets beter werd(in vergelijking met de oude verhalen).

Ben zeer verbaasd , dat de regio begin te bloeien , restaurants , hotels , kleine “resorts” etc . De streek is droog en winderig , zeker aan de strand zijde.
De zee is ook woest te noemen , ondanks alles hebben ze op dit moment nog meer faciliteiten (nog in de kinderschoenen) in vergelijking met de regio van Pelabuhan Ratu (West Java) . De wegen zijn in de regio Gunung Kidul nog beter dan in regio Pelabuhan Ratu.

Soortgelijke opkomst van de plaatselijke toerisme zie je in de verschillende kuststeden op Midden en Oost Java.
Dat zie je ook bij de kustplaatsen zoals Anyer en Carita Beach in West Java.
Daar heb je al jaren internationale 4/5 sterrenhotels.

http://www.solmelia.com/solNew/hoteles/jsp/C_Hotel_Description.jsp?codigoHotel=5714

30 jaar geleden zie je daar mss alleen maar apen in de mangrove bossen.
Ik ga alleen maar vertellen op plaatsen waar ik (langs)geweest ben.

U ziet ontwikkelingen die er over de gehele wereld te zien zijn, wat U noemt zijn nog lang geen duizenden :lol: nieuwe resorts. Als U voor de spiegel staat ziet U ook niet meer die vrolijke kop van 30 jaar geleden, nee rimpels, kraaienpoten, naar beneden getrokken mondhoeken, tijden veranderen. Het gros dat hiero komt zijn jonge mensen, die zaten 30 jaar geleden nog in hun vaders verrekijker en denken er niet eens over na hoe het toen was, is namelijk niet interessant. Het gaat om het nu en hier ( of daar natuurlijk voor u :hihi: )

[quote=“surya_atmadja, post:5, topic:48167”]

Een voorbeeld , de regio Gunung Kidul , Midden Java , in de buurt van Yogyakarta…
Ben zeer verbaasd , dat de regio begin te bloeien , restaurants , hotels , kleine “resorts” etc . De streek is droog en winderig , zeker aan de strand quote]

U mag dan vertellen waar precies, ik ga daar ieder jaar een paar dagen logeren, om even uit die ellende van Yogya te zijn, maar ik zie alleen verval, losmen die verdwijnen, losmen die langzaam vervallen of helemaal niet afgebouwd worden. Van die paar buitenlandse toeristen die daar komen kunnen ze niet (over)leven.

Gegroet

Maryono

Ik heb me kop maar gehouden over de afgravingen van ijzerzand die ze daaro willen plegen, zijn gigantische protesten tegen. Ik ga die arme Surya niet hardhandig uit ze Malam Panjang dromen halen.:slapen:

http://forum.kulonprogo.go.id/index.php?topic=8.0

Hi Boomaap,

Ze zien deze dingen niet of willen het gewoon niet zien ( hoe noemt dat, struisvogelpolitiek toch), Indonesia moet namelijk een paradijs blijven.

Vergane Glorie - Pantai Pandan Simo - Kulon Progo

http://i231.photobucket.com/albums/ee320/masmaryono/kulonprogo.jpg

Je zal daar toch rondlopen in je Seaman bermuda short, dan is dat wel voor paal (tiang)

En dan te bedenken dat er 1000’en van deze resorts zijn :dag:alsdus onze waarnemer uit Amsterdam Noord.

Hallo,

Ik vind het grappig om de reacties van een ieder te lezen. Ik ben nu in Indonesie en wel op Bali ik heb me vanavond gewaagd op Kuta. Jemig zeg ik dacht dat ik op lorret de mar liep hahaha.
Wij zitten zelf in Seminyak ik voel me er erg prettig bij hier te zitten. Toerisme is hier niet op zijn top. Wij hebben 6 weken hier gereisd van Sumatra naar Java en dan dus als einde Bali.

Ze vinden het erg leuk om witte mensen te zien in de verschillende plaatsen en gaan een gezellig gesprek aan. Alleen wij zien er geen een nergens ja in de hotels en hier op bali maar dan houd het wel op.

De beveiliging is wel flink aangescherpt er word overal op en in gechekt voor het geval je een misschien wel wat wil doen.

Ik vind Indonesie wel een zeer vriendelijk land en voelde me erg welkom. Ik kom zeker ooit nog wel een keer terug.

gr van Moira

[quote="“Maryono, post:7, topic:48167"”]

Voor europese (nederlandse) begrippen is die streek nog steeds in " ontwikkeling" .Waarschijnlijk duurt het nog 1 generatie dat de stranden ook door orang bule wordt bezocht.
Voorlopig is het mss nog voor de plaatselijke toeristen bestemd .
Ik heb daar , in verschillende " stranden" (een stuk of 4 ) oa Baron (?) gekeken.
De indruk die ik heb , en dat in vergelijking met de regio Pelabuhan Ratu (West Java), bekend van de Wijnkoop Baai is dat ze het redelijk goed hebben . De wegen zijn beter , het is drukker , veel vervoer bewegingen .
De huizen in de kampongs zijn ook beter.
Terwijl uit mijn jeugd weet ik dat gunung kidul een armoedig gebied is , vandaar dat het vaak hongeroedeem voorkomt .

Van die 4 of meer stranden zijn hoogstens ook 2 of 3 die de moeite waard is om te bekijken .Er is ook 2 stranden die echt troosteloze indruk geeft .
Ik zag ook een strand waar veel groen spul welig tiert .

De reden waarom ik naar Gunung Kidul ging is omdat ik in 2005 een groep Javanen bij de nog nieuwe mall in Kuta hun regio hebben zien promoten .
Dus ben ik ook nieuwsgierig geworden , en in 2007 1 dagje de stranden wil zien . Het staat zo mooi in de brochures.
Het is natuurlijk geen Zandvoort of Bloemendaalse strand.Verre van dat . of Kuta Beach.

[quote="“surya_atmadja, post:12, topic:48167"”]

Één ding wil ik hiero toch wel effe noemen, en dat is het onwaarschijnlijk goeie gevoel voor humor dat die Nir S, hiero tentoonspreid. 1 generatie wachten, dat is 30 jaar toch ? Ik zie al die bekpekkers al op dat strand, wachtend op het moment dat de voorspelling van de Oude Heer & Indonesiëveteraan uitkwam, 30 keer gezamenlijk oud en nieuw vieren, huwelijken werden gesloten en kinderen geboren, over de er doorgejaagde drank zwijgen we…… En toen op een zomerse dag in 2038 was het zover. Men kon op het strand, men had al het ijzerzand afgegraven en een betonnen plaat neergelegen. Aan de golven had men niets kunnen doen. Apalagi die waren door het stijgen der zeespiegel met 50 cm wel 3 - 4 meter hoog geworden. Een fantastisch gezicht overigens. Jammer dat Om S, dit glorische momentum niet meer heeft kunnen meemaken. Ja het gebeurde ineens, nee zonder lijden, hij legt op de Noorderbegraafplaats ja, Hij besloot toch maar te blijven. Ja heel jammer…

Selamat datang di “Beach beton Southern Mountain”

Om Sid,

U weet net als ik, dat de meeste Indonesiërs helemaal niet aan ontwikkeling doen, of u moet een nieuwe mall als ontwikkeling zien. Gunung Kidul is alleen nog interessant voor het lokale toerisme, zondags is het afgeladen, zaterdagavond komen er ongetrouwde stelletjes die in een of andere vervallen losmen een kamer huren, voor maar 1 ding esek-esek.
Tot een jaar of 8 geleden kwamen er veel buitenlandse toeristen, als u verleden jaar iets beter had opgelet had u bijvoorbeeld in Krakal een verlaten losmen aan het strand kunnen zien en een oninteressant “ressortgeval” boven op de heuvels.
De bevolking van Gunung Kidul is nog steeds erg arm en vaak afhankelijk van familieleden die buiten Indonesië werken.

Mas , dat weet ik ook wel , ook dat ze weinig aan onderhoud doen.
Ik heb met de supir van de huurauto gesproken , die vertelde ook dat de regio alleen vol zit in de week-enden .
Toen we door de week kwamen waren er een paar auto’s met nederlandse toeristen , indische mensen met hun bule vrouwen.

Wat de toekomst betreft , ik denk dat de potentie aanwezig is om te groeien.
Binnen 10-15 jaar kan het best veranderen.dus niet 30 jaar wat Nir Lon (oeps ) Nir Boom Aap heb geschreven.
Sorry hoor , als ik de posting van Nir Boom AAP lees , lijkt het altijd alsof ik de schrijverei van Nir Lon lees .:confused:

Dat heb ik ook gezien met Bali , 20 jaar geleden wonen er geen hond bij de bukits van Zuid Bali. Zo winderig en kaal , geen 1 balinees wil daar wonen.
Nu zit het vol met orang bule. In 1979 zie ik ook hoe arm en kaal Kuta was , nu betaald je 200 jut voor 1 are (100m2) .

Een andere voorbeeld , 8 jaar geleden kwam ik op aandringen van mijn broer even kijken kijken bij Tanjung Lesung Resort. Ik logeerde toen in Anyer , voor lang week-end.
Je Zus nog aan toe , wat een afgelegen gebied , kost meer dan 1 uur om daar te komen , echt in de rimboe.Ik dacht toen , welke gek wil hier logeren wil zo ver rijden naar zo’n afgelegen gebied. Totdat je de resort ziet.
Met mooie bungalows waar je een klein vermogen moet betalen per nacht .
Toen staan ook bussen vol met orang turis .