Op het weblog van Londoh is er momenteel een verslag in afleveringen te lezen van een vrij moeilijke reis naar een paar uithoeken van Indonesie. Deze reis gaat van Ambon naar Kisar (Molukken), Kupang (Timor), Maumere, Larantuka en Solor (Flores)
x
Waar ene Surya Atmadja hele teksten Indonesisch neer loopt te kalken, terwijl de gemiddelde toerist geen Indonesisch spreekt, ik bedoel maar.
Tya , dat is gewoon om te laten zien dat het uit een officieele site van de POLRI kwam.
(POLRI = Polisi Republik Indonesia )
Voordat iemand mij beticht dat ik het uit mijn duim zuig.
Ik heb natuurlijk de essentie van de aangehaalde indonesische tekstwel verteld.
Over de verhalen van Kisar etc , dat heb ik ook gelezen , en eerlijk is eerlijk , ik vind het ook mooi.
Ach Mas weet wat het is de jongeren van vandaag de dag weten niet meer wat avontuur is, het zijn meestal die ouwe lullen zoals Londoh die nog de gekste reizen maken. De rest volgt als een kudde schapen het diep uitgesleten karrenspoor dat van Jakarta via de Borobudur, de Mount Bromo langs het hoogtepunt Bali naar de Gili’s loopt. En ze zijn allemaal goed voorbereid, de Lonely Planet en vragen op het internet over “goedkoop”. Ze willen een *****hotel voor de prijs van een plaats op een camping. Op Mooinesia is naast het “gewoon” en “prima”van de moderator daaro “goedkoop” het meest gebruikte woord.
Hiero moeten ze het doen met de adviezen van SA. Eigenlijk heeft de mod hiero wel gelijk dat ik hem te hard aanpak. Ik stel me zo een zielige vereenzaamde oude man voor, geboren in Indonesië, maar gedoemd zijn dagen te slijten in Amsterdam - Noord, of all places kassian toh. Zijn enig contact met zijn tanah air zijn de Indonesia fora, waar zijn dromen werkelijkheid worden, of hoe een Javaan de Blanda’s een lesje leerde, de wonderen zijn de wereld nog niet uit
Bung Lon groet jou terug. We zijn collega’s bij hetzelfde bedrijf in Solo, PT Bosen Abadi Makmur. Lon is daar de directeur en ik de mandor, ik moet die Javaantjes dr een beetje onder houden, anders lopen ze over je heen. Schatten van mensen, daar niet van, en zeer vredelievend, maar zo uitgenasjt as de pest.
Eigenlijk heeft de mod hiero wel gelijk dat ik hem te hard aanpak.
Aldus de promotor , de spreekbuis van Bung Lon (ex lid van WWF) , gevolmachtigd middels een volmacht met meterai(“zegel”) om een schrijvende medelid aan te pakken .
Tya , allemaal bla bla en alleen persoongericht inhoud die niks te maken heeft met de topic .
En ook het elkeer de etnische afkomst (Javaan) en de woonplaats te vermelden is inmiddels een vaste prik , alleen maar om te jennen.
Kennelijk denk meneer BoomAap als gevolmachtigde de vrijehand te krijgen en te hebben om een schrijvende “javaan” in een Nederlandse reisforum ook een beetje onder te houden.
De aap komt NU echt uit de mouw .
Hij wil alleen een schrijvende medelid aanpakken .
Meneer SA,
Leuk geprobeerd, medelijden wekken door het “slachtoffer” te gaan uithangen. In hetgeen u schrijft roept u regelmatig dat u daar geboren bent, ook is zeer vaak te lezen dat u al 40 jaar in Nederland woont, tegenwoordig in Amsterdam Noord. Het “eronder houden“ van de Javaantjes heeft met de situatie ter plekke te maken het slaat niet op u. Het is algemeen bekend dat als Javanen geen leiding gegeven wordt ze niet weten wat ze moeten doen cq ze zich gedragen als een kleuterklas waar de juf even weg is.
Jammer dat u niet iets over de genoemde eilanden weet te vertellen, verbaasd me eigenlijk niets want laatst verklaarde u:
Ik heb in feite Oost Java nog nooit echt gezien.
Ik put slechts uit een 19-jarige ervaring op uw geboorte-eiland, er zijn weinigen die het zolang volhouden, zelfs u heeft daar nog nooit zolang achter elkaar verbleven.
Tot besluit: Voer eendjes, geen oorlog :nod:
Aldus , een posting van een “gevolmachtigde” die alleen gaat over een schrijvende medelid , inplaats van over de topic zelf Ambon Kisar etc.
In bijna al je boodschappen kan men ook lezen dat je dezelfde verrhalen verteld die ook bijna een copie is van de verhalen van je " opdrachtgever" , alleen verkoopt je het nu als je eigen verhaal.
Door te vermelden dat je 19 jaar tropenervaring hebt kan je mss andere schrijvende leden imponeren , alleen gaat de vlieger niet op bij bij mij .
Ik weet iets te veel over indonesia om geimponeerd te raken , ondanks dat ik al 40 jr woon in Ollanda.
Ik vind ook grappig dat je delen van mijn posting in een andere site hier heb geplaats , zeker met bepaalde bedoelingen ?
Quote : In theorie heb ik 1 week tijd over voordat ik terug moet naar mijn kampung amsterdam , dus een leuke treinreis (gdeng deng gdeng deng ) is mss ook te doen.Dan kan ik in een paar steden rondkijken , evt slapen. Ik heb in feite Oost Java nog nooit echt gezien.
Je brengt mij op een idee.
Menir SA,
Imponeren laat ik liever aan Javaanse Jago’s zoals u over. Het gaat mij om het verschil tussen 40 jaar teorie en 19 jaar praktek, dat zijn twee werelden
Mijn excuus dat ik weer moet gaan reageren , terwijl het echt off topic is.
Vooruit dan maar .
40 jaar theorie (?) en 19 jaar praktijk .
40 jr theorie is jou bewering , ik heb in de afgelopen 30 jaar ook ervaringen opgedaan .
Dankzij mijn achtergrond en relatie met Indonesiers in Indonesia en in Nederland ben ik redelijk ingevoerd vwb Indonesische “zaken”.
Jou praktijk ervaring van 19 jaar (dat beweer jij dan )heb je ook beleeft in jou eigen omgeving , je relatie met de andere buitenlanders en Indonesiers . Buren , zakenmensen etc.
Ik “weet niet” waar je echte woonplaats is en wat voor werk je doet , en welke status je daar hebt (turis- expat - investeerder of een Lansia* meneer ).
Wat ik wel weet is dat je oude heer een Jan Soldaat is , gelegerd in West Java (Garut e.o ?) Dat heb je zelf geschreven .
En dat je in sommige zaken redelijk ingevoerd ben wil ik ook geloven , gezien de verhaal over doorlopend visum . Met die politieman .
Maar verder is jou 19 jaar praktijk ervaring niet zo bijzonder , althans niet bijzonder voor mij.
Er zijn zelfs andere Nederlanders die langer wonen met meer ervaring , waarvan ik zelf kan zeggen , hee daar kan ik er van leren .Die geeft een goede tip.
Jou opdrachtgever kan ook leuke verhalen over zijn reis naar de uithoeken van Kisar e.o vertellen , jamer dat het niet in de belangstellingssfeer van de gewone doorsnee toerist valt.
Van jou zelf heb ik nog geen topic in wereldwijzer reisforum kunnen vinden .
Verhalen waarvan de leden iets aan hebben .
In die 19 jaar zou je toch wel veel te vertellen hebben , toch ??
Je bent toch ook op reis geweest ? Ergens gelogeerd etc ?
Daar sta ik nog steeds te wachten .
*Lansia= Lanjut Usia .
Er is een visum die Lansia heet.
Bestemd voor oudere buitenlanders vanaf 55 jaar .
In de volksmond bekend als Ouwe Lullen Visum .
Men kan in Indonesia vestigen , de eisen zijn te vinden in de officieele sites.
Dus dan zijn alleen maar topics gewenst waar de familie Doorsnee wat aan heeft? Java, Bali en verder niet. Ja dan kan u weer schitteren, -tig keren naar Indonesië geweest en alleen maar Java en Bali bezocht. U zou zich diep moeten schamen als “kenner”, eigenlijk een beetje “zielig” Een “kenner” die nog nooit kennis heeft genomen van de oneindige variatie in eigen land. Er zijn zoveel gemakkelijk te bereizen gebieden zoals Madura, Makassar, Padang, Medan, Lombok, Batam, Menado en daar bent u allemaal nog nooit geweest in al die jaren. Maar wel praatjes voor enige duizenden. Vreemd hoor, heel erg vreemd, zeker bang.
Overigens bent u het wachten vast wel gewend, dat is de hobi nasional in Indonesia. Harus sabar toh…
x
Mas , ondanks dat ik geregeld in Londoh Forum en daarna in Londoh Weblog te kak werd gezet door dhr londoh himself en soms ook met hulp van bepaalde personen , ook bij jou bekend , zal ik de laatste zijn die bepaalde verhalen van hem over midden java zal afvallen.
Het is mooi verteld , daar kan ik niet tippen.Hij komt ook op kleine plaatsen waar ik voorlopig of mss nooit zal komen.
Zijn verhalen over de treinreis in de omgeving van Solo vind ik ook prachtig , dat zou ik ook als leidraad kunnen nemen.Waarom niet ?
Zelfs in zijn forum heb ik hem gekomplimenteerd , toen ik daar nog lid was .
Alleen krijg hij weinig reactie van de lezers , de gemiddelde Nederlandse toerist . Dat gebeurde ook van zijn reizen naar Kisar e.o.
De weinige reacties kwamen ook van de oude vriendjes die ik ook toevallig heb " gekend" of mee " gediscusieerd " heb.
Of van mensen die direct of indirect met die regio te maken hebben.
Ik zou ook niet eens weten waar Kisar ligt .
Zelf Oost Java heb ik niet eens echt gezien , behalve de toeristische route.Surabaya -Malang -Batu.
De rest wordt vaak voor andere keer .
x
Dat heb je verkeerd begrepen , ik zeg niet dat dat kwantiteit beter moet zijn dan kwaliteit.
Terug naar Londoh forum (voorganger van Londoh Weblog) , het is ooit een klein forum geweest , waar ik ook met grote verwachtingen lid ben geworden.
Ik ben ook uitgenodigd geweest , niet iedereen kan lid worden.
Alleen ben ik een buitenstaander gebleven .Op zich geen bezwaar , ik ben een einzelganger , ook in diverse fora , waar ik lid ben .
Londoh forum kan een goede , en grote forum worden , met ook alleen maar serieuze " indonesie kenners" .
Het is anders gelopen .
Elke site/ forum zal een eigen doelgroep hebben . Zo ook een andere site waar ik lid ben (mag geen reclame maken).
Dezelfde geldt ook voor WWF reisforum.
Daar komen en schrijven mensen ook , voor informaties , over hotels , reizen etc. Omdat ik meen iets te weten en ook een kleine bijdrage kan leveren , heb ik ook aangemeld als lid .
Mijn bijdrage hoeft niet dezelfde te zijn , of aan bepaalde eisen moeten voldoen van een andere lid .
Ieder kan zijn / haar bijdrage leveren , in de positieve zin .
Ik weet ook niet zo veel van Oost Java , heb ook weinig te vertellen .
West Java iets meer , Jakarta is mijn thuisbasis. Daar kan ik een bijdrage leveren
Van Sumatra weet ik bijna niks , ik hoop dat ik na mijn vakantie (of " survey" ) iets meer kan vertellen over Noord-West Sumatra. Aceh is voorlopig niet mijn prioriteit.
De reis van Medan naar Jambi en Palembang wil ik ook nog doen , zeker als ik aansluiting kan vinden bij Indonesiers die daar wonen.
Als lid van Multiply kan ik mensen benaderen , ik heb al " uitnodiging " gekregen van de persoon die de site maakt over de afstanden. Hij heeft weer andere kontakten , als Indonesier kan ik makkelijker netwerken.
Dat voordeel kan ik best gebruiken . En soms gebruik ik het ook , waarom niet .
Ik vind alleen jammer dat de meesten van mijn potentieele contacten vaak al gepensioneerd zijn (in Indonesia met 55 jr). Bij naaste familie tot de 3de graad (aangetrouwd) ligt dat anders .
Dezelfde O.H verhaal dat ik in Harris Kuta Resort in gesprek kom met een groep Indonesische advocaten uit Oost Java .
Word ik ook uitgenodig(mss ook basa basi ? ) om ikut join Pak , toen ze hoorden dat ik geen echte orang turis belanda was , maar een anak Jakarta was .De ijs is gebroken toen men gelijk kan vragen of je die en die kent , (kenal sama bpk X of ibu Y ) .
Ik hoef je ook niet te vertellen hoe de familieband bij de Indonesiers en i.h.b Javanen-Sundanezen is (ik ben een 1/2 Sundanees) .
Mijn belangstelling en waarnemingen kan ook afwijken dan van een gemiddelde Nederlandse toerist , ook het soort hotel , de gesprekken die ik deed etc . Dus die 10-14 dagen is ook veel te weinig , het is alleen een voorproefje , moet op zijn minst 1 maand zijn . Hoop dat ik nadere info kan verzamelen en kan doorgeven in WWreisforum . Zoniet kan ik altijd in mijn
" thuishonk" doen of in mijn eigen site .
Hoe een inwoner van een huisje met een zinkendak ervaart kan ik een beetje voorstellen .
In de periferie van Jakarta heb je vroeger ook zulke huizen (40 jr geleden ) .
Ben ook ooit in zo’ n huisje binnen geweest , dat lijkt wel op een oventje .
Tegenwoordig staan villa’ s waar vroeger de kampungs waren.
Vooral als het warme weer is , dan hoor je de genteng seng (zinken dak) geluidjes maken bij uitzetten en krimpen . Hoor je dan kreeoot kreeoot , krriik krriik , dit ter illustraties voor Nederlandse lezers.
Ik hoop dat je wel begrip heb dat ik op een andere manier kijk en beleef , en ik maak ook een andere soort “reportage” , andere soort verhalen dan bijvoorbeeld meneer Jansen of Pietersen.
Ik hoop dat ik nu rustig mijn verhaaltje kan schrijven , op mijn eigen manier en voor mijn eigen doelgroep.En ook mensen die er wat aan hebben.
Zonder dat meneer BoomAap mij lastig valt.
Ik dacht dat het een goede kant gaat toen hij zijn eerste komentaar geeft .Dat het inhoudelijk gied is , ook zijn komentaar over ticketprijs die goedkoper is dan Pelniprijs.
Of dat Jan.-febr de kans op ongemak groter is .
Dat is logisch . Jammer dat hij daarna weer op de persoonlijke toer gaat.
Nou meneer SA, ik heb nog nooit een reportage van uw hand mogen lezen, of begrijp ik het verkeerd, gaat dat nog komen ? Ik kijk er reikhalzend naar uit, als ik uw stukken lees denk ik altijd “Die man is zijn carrière misgelopen, die had schrijver voor het Javaanse cabaret moeten worden”. Is echt lachen hoor.
Mas Maryono, piye kabare ? ![]()
Het door jou aangehaalde forum, waar menir SA zo een gewaardeerd causeur is, komt bij mij een beetje over als een filiaal van de PVV. Moslims worden daar afgebrand en Indonesiërs stom genoemd. Onze menir van hierboven zwijgt als het graf hierover, die wijkt dan naar hier uit en zit mij achter de kloten aan.
Ik besluit met een plaatje dat ik van Londoh getjiplak heb:
http://www.dumpjeplaatje.nl/images/xGz63974.jpg
Uitzicht vanaf de haven op Gunung Ilemandiri - Larantuka - Flores
De berg is inmiddels al behoorlijk kaal. Rechts zo een rood-witte “tower”voor de mobiele telefonie. Die verzieken steeds meer het landschap. Elke telefoonmaatschappij, dat zijn er al een stuk of 10 (op Java), zet zijn eigen torens meer. Ook zijn er twee kerktorens (een beetje) te zien.
Aldus , de spreekbuis (HMV* van een ex lid ) , doet ook dezelfde geintjes , dezelfde taal gebruik als zijn opdrachtgever.
Kennelijk lees Meneer BoomAap selectief.
In de weblog van zijn opdrachtgever staan zelfs een paar topic ,speciaal gewijd aan Sidia en Surya Atmadja.
Zelfs mijn profiel van WWRF staat ook vermeld .
En ik schrijf tenminste verhalen , in diverse Nederlandse site .
Persoonlijk getinte reacties , reageren op anderen , andere site is een speciale gave van meneer boomaap.
*HMV = His Master Voice .
Dat is de beroemdheid die u reeds vooruit is gesneld, een selebriti. Uw schrijverij waarin u zo elastisch van de ene tak op de andere springt als ware u een owa in de rimba. U wordt gelezen daarvoor schrijft u toch ? Dus niet zo lopen klagen hoor, als u op Java woonde kon ik dat nog begrijpen, maar niet voor iemand die in een pislauw bad te NL verblijft.
x
Tya , dat is dan je gevoelens.
Persoonlijk vind ik me daar senang , het is mijn " thuishonk".
Daar kan ik komunisjeren met bijna iedereen , met de Nederlanders en soms ook verdwaalde Indonesiers of Indische mensen.
Zoals we weten is de Nederlanderse samenleving gevormd door allerlei soorten mensen , met hun stokpaardjes , vooroordelen en menselijke tekortkomingen .
Die mensen komen ook " buurten" , dus het is ook een afspiegeling van de Nederlandse maatschappij.
In WWRF is het ook dezelfde situatie , alleen meer gericht op toerisme .
In Indonesia reisforum komen ze ook bijelkaar , de Indonesia " reislustigen" .
Die ene vind lekker bakken aan de strand leuker dan een museum bezoek , of de taal - cultuur leren kennen , " jungle" trektochten , ruines van candi’ s bezoeken , of familie - vrienden bezoeken.
De ene vind bezoek aan steden leuker , of lekker flaneren bij de grote malls (zoals ondergetekende) .
Ik ken bepaalde delen van de oude Indonesia ook (Java -Bali gezien ) , ik ben begonnen met reizen als toerist na 1979 , samen met mijn vrouw.
Mijn eerste bezoek aan bali is onze honeymoonreis geweest.
Ik weet hoe vredig en mooi een platteland samenleving er uit kan zien , in het bijzonder in West Java . Mooi voor ons(toeristen) , maar wel hard voor de mensen die daar wonen.
Geen voorzieningen , geen verplegers- of Puskesmas=gezondheidscentrum , laatstaan een dokter of polikliniek. Ziekenhuis heb je alleen maar in een grote stad.
Meestal in de hoofdstad van de regio(Kabupaten) .
Regio Tasikmalaya , Garut , Puncak , Bandung e.o , van 30-40 jr jaar geleden.
Zonder vervuiling , grote villa’ s etc .
Medan, e.o Brastagi (geen Toba) heb ik in 1963 nog gezien .
Heb ook primitieve busreizen / treinreizen in West Java gemaakt, 50 jr geleden toen mijn ouders nog geen(dienst) auto hebben.
Allleen nu (2008) heb ik andere pioriteiten , en kies meer voor een beetje luxe . Ben niet zo jong meer , vroeger had ik ook 2x bus reizen naar de Costa gedaan . lowbudget via de OAD of Solmar travel.
Tegenwoordig vind ik wel prettig om in een goede hotel te logeren , soms krijg ik aanbiedingen in een * hotel te logeren .
Ga ik ook niet afslaan , een complete nette massage sessie in de hotelspa na een “uitputtende” dagreis doe ik ook graag . Gemak dient de mens.
Af en toe ben ik ook jaloers als ik zie hoe jongeren verre reizen kunnen maken waar je als een oudere jongere alleen maar kan dromen.
Dezelfde verhaal toen wij in " onze jeugd" de reisverhalen van de hippies (of the happy few ) lezen zoals de reizen van de Beatles naar India .
Darom ga ik anderen die andere manier van denken en reizen hebben ook niet " veroordelen" , ieder zijn eigen keuze en of mogelijkheden .
Leven en laten leven , toch ??
Mas Maryono Yth,
Ach die Sidia/Om Sid,/Grijzekat/Surya Atmaadja is inmiddels een bekende verschijning op vele Nederlandse Indofora, hij hoeft niet eens zn naam onder zn stukkies te zetten je herkent het meteen. Het is zoiets als een wajangpop die aan de wand hangt en vanzelf gaat kletsen, sommigen zouden bang worden, want denken dat is nou guna-guna. Op Mooinesia behoort hij wel tot de vaste kern, maar staat in de pikorde op level3, er zijn er veel die zich aan hem storen door die banjir aan modder en woorden. Op dit forum vnl modder aan mijn adres. Hij kan het slecht velen dat anderen ook iets over Indonesia afweten, hij wil graag een soort profeet spelen die uit den hemelen op ons is nedergedaald om ons te informeren. Ik ga er altijd van niezen, want lijkt veel op een asregen uit de Merapi.
Nu weer een heel stuk “Kakek yang mencerita”. Indonesië is zo hard veranderd de laatste 5 jaren, dat heeft hij nooit bij kunnen benen. Maar met verhaaltjes over vroeger kan hij nog mensen “dininabobokan”, Hij is gewoon een wong jow sombong, eentje die denkt dattie iets is en dat ons vanaf de daken toeschreeuwt. Ik mijd dat figuren op Jawa als de pest. Overigens met mij maakt ie de kachel niet aan, want daar weet ie niets vanaf.
Zich te oud voelen voor avontuur, dat is erreg. Hoe oud bent u eigenlijk? Die Londoh is al 60 en die doet nog steeds de dolste dingen als ie gaat reizen, in kleine rare bootjes varen en zo, berg op berg af. Hij rookt en hij drinkt, heeft nog een vriendin ook, niet zo een jonge, eentje van 32, maar die kunnen nog redelijk “haus”zijn. Van dag en nacht achter die puter wordt een mens ook niet fitter en raakt in zichzelf gekeerd, ik denk dat u er echt effies uit moet.
Ik heb nog even een plaatje, van bootjes, van Lon getjplakt.
http://www.dumpjeplaatje.nl/images/kL258141.jpg
Steiger op het eiland Solor met “linke bootjes”