Sumba (en Kupang)

Over ruim een maand ga ik eindelijk weer naar Indonesie. Na ongeveer een weekje Bali (pulang desa om nyepi te vieren) wil ik naar Sumba reizen. Iemand suggesties voor Sumba voor dingen die de moeite waard zijn? (Die niet in de reisgidsen staan, of evt wel ;)) En hoe lang raden jullie aan om te blijven? Ikzelf had bedacht om een week op het eiland te blijven, maar als mensen me aanraden langer te gaan, neem ik dat zeker in overweging. Qua overnachtingen had ik losmen in gedachte, of desnoods bij de Kepala Desa. Iemand tips?

Na mijn bezoek aan Sumba wil ik naar Alor. Omdat het niet mogelijk is binnen een dag te vliegen, moet ik een dagje in Kupang blijven. Iemand ideeen wat je daar zou kunnen doen? Ik wil de volgende dag het liefst verder vliegen, dus trips en trekkings naar naburige desa lijken me geen optie…

x
.

Alvast bedankt!

Kun je je in Sumba trouwens redelijk verstaanbaar maken met het Bahasa Indonesia? Of beter geformuleerd: spreken de mensen op Sumba redelijk Bahasa Indonesia? Op Flores verstond iedereen mij perfect, maar ik hen niet… :crybaby:

En heb je toevallig ooit de Gunung Sirung op Pantar bezocht? Hoeveel tijd moet je daarvoor uittrekken (vanaf Alor)?

x

En dan stopt-ie als het spannend wordt :wink: Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Hi Mas,

Zoals reeds eerder hier vermeld ben ik een liefhebber van jouw stijl van schrijven, no-nonsense. Niet dat lyrische gedoe over droomland. Ik kom hier voornamelijk om te lezen wat die toeristen nou weer te dromen hebben. Nou weet ik heel goed dat op vakantie iets heel anders is dan al jaren op dat overvolle kut-eiland Java te wonen. Echter ik denk vaak dat ik hiero te doen heb met bekeerlingen tot een nieuw geloof. Ik ga zelf ook graag op stap, vaak op Midden-Java, maar dan naar onbekende plekjes. Er is op Midden-Java zoveel interessants te zien. Komt ook nog bij dat het zo een beetje het goedkoopste deel van Indonesië is, vervoer, hotelletjes, eten. Moet ik nog even opmerken dat het eten in Midden-Java zo een beetje het lekkerste van Indonesië is. Het past mij zeer, weinig vlees, veel groenten en tahu en tempe. We hebben nu trouwens vrij spel, want de superdeskundoloog SA is op vakantie. Hij kan zich er dus niet mee bemoeien met zijn betweterij die hij van Indonesische bohongsites heeft bijeengestolen (Bisa diCek Mas)

Over ziektes: het lijkt me een leuk idee om eens een topic te opnenen over al die vreemde ziektes die je in dit land kan oplopen, van die tropische zweren zo groot als een rijksdaalder, die voortdurend schrijnen, groen zijn van het etteren en nooit lijken te helen, allerlei huidaandoeningen, spuitschijterij, de koelere, beten van insecten, slangen en schorpioenen, noem maar op. Is weer eens iets anders dan gesprekjes over Kaa en wachtlijsten. En je weet men praat graag over wat een mens allemaal voor naars kan overkomen.

Maafkan pak, tapi saya tanya informasi Sumba dan Kupang :drugged:

Mogen alle ziektes en dergelijke naar een ander draadje? ‘Helaas’ heb ik zelf weinig te melden in dat draadje, veel verder dan een flinke voedselvergifting opgelopen in het Dago theehuis bij Bandung komt ik niet…

Ayam sori Tante, ik reageer op hetgeen Mas Maryono hierboven schrijft, moet ik daar soms hiero een apart topic voor openen ?

Overigens ik was in December jl te Kupang en via Maumere en Sumba naar Denpasar gevlogen, maar toen ik daarover een bericht wilde plaatsen bedacht ik me dat je berichten van mijn niet leest, dus heb ik het maar niet geplaatst. :frowning:

Aan jou of je het alsnog wilt plaatsen. Tips zijn altijd welkom, maar ook zonder tips zal ik mijn weg wel vinden. Al is het mss een andere weg :hihi:

Tips zijn altijd leuk, zeker als je voor het eerst naar Indonesie gaat. Wat betekenen al die woorden; ik moet nog wat Bahasa Indonesia leren, kan ik dat straks gebruiken aldaar.

Dus tips en Indonesische woorden (geen scheldwoorden ;). Bedankt.

Indesco

Het Indonesisch kent nauwelijks scheldwoorden, schelden is in die hormatcultuur niet gebruikelijk, je beledigd een ander niet. Beter is om iemand van achteren te krissen :lol:

Het gebruik van het woord “asu”(Javaans) of “anjing” (Indonesisch), dat "hond "betekent kan je al in grote problemen brengen

Maafkan pak = mafkees met pak of iets anders ???
Ayam sory Tante = I am sorry tante ??? hahahaha of Sorry, Tante Kip ???

Wel leuk maar moeilijk woorden uit te halen, zeker als het heel snel tegen je gesproken wordt, maar dat is natuurlijk met elke taal.

Terima kasih banyak (maar dit heb ik stiekum opgezocht hahahaha) Boomaap :dag: Indesco

Nee, ik scheld niet. Ik vraag verontschuldigend (maaf, spreek uit: ma-aaf) of we mss on topic verder kunnen gaan en ik misschien antwoord kan krijgen op mijn vraag. Zoals vervolgens blijkt uit het antwoord van Boomaap wil hij dat niet.

Zodra ik terug ben uit Sumba zal ik zelf wel een verhaaltje posten, want helaas word ik tot nu toe niet veel wijzer hier. (Maar wellicht dat pak Maryono daar snel verandering in gaat brengen.)

Sorry lieve Jenny,

ik kan je ook niet helpen met Sumba en Kupang, want daar weet ik nog helemaal niets over.

Fijne dag verder en bedankt in ieder geval. Indesco:kus:

Maakt niks uit!

Als iemand iets weet is het meegenomen, en als dat niet zo is dan heb ik des te meer om te ontdekken :king:

x

x

x

Klinkt allemaal heel herkenbaar! Terima kasih, mas.

Wat deprimerend klinkt dat Maryono over Indonesie; ik zou bijna niet meer gaan als ik dat zo hoor. Er zullen toch nog wel mooie gedeelten zijn ? Ik ga voor de eerste x. En laten we eerlijk wezen als we het over rijk/arm, vuilnisbelt, egoisme hebben … is Nederland daar ook een heel goed voorbeeld van. In Amerika krijg je een boete als je troep op straat gooit; is misschien voor andere landen ook een goed voorbeeld.

:dag:Indesco