Wat een geweldige reis heb ik gehad...!!!

Ik heb het helemaal Geweldig gehad in Indonesie; het reizen, een Kampung bezoeken, een kindertehuis bezoeken, de Borobodur en Prambanan zien, reizen naar Bali, een echt Balinees huis voor 1 week, reizen met een speedboot naar Gili Trawangan, met een kleinere speedboot naar Lombok en weer terug naar Bali met een klein vliegtuig. Alles was geweldig en voor wie mijn gehele reisprogramma zou willen weten of vragen heeft; stuur gerust een emailtje. Tot snel !!! Indesco

Dag:),

Wat heerlijk dat je het daar zo leuk hebt gehad. Ik heb plannen om voor 4 weken eind Jan 2010, Indonesie te gaan bezoeken. Het liefst individueel. Heb je nog goede tips, waar vervoer/(BInnenlandse) vluchten te boeken? Wat wel op Jakarta, wat niet. Wel naar Sulawesi, Gili eilanden? Lombok en Flores? Sumatra voor de Oerang Oetans? Ben ook benieuwd naar jouw afgelegde route!

Bedankt alvast en vr groeten
Jeannette kirkham

Lieve Jeanette,

qua vervoer heb ik dit gewoon op het vliegveld zelf gedaan en ook nog afgedongen; in Jakarta heb ik de reis naar Yogya en Bali besproken en kreeg Euro 100,-- korting, gewoon goed geregeld en wel proberen. Afdingen is heel normaal in Indonesie; in het begin was het best moeilijk, want waar heb je het vaak over, over een paar euro maar, maar het is gewoon heel normaal. Eventueel kun je ook bij travelagencies vluchten, treinreizen of een chauffeur regelen, maar dan ben je wel iets duurder uit en het is veel leuker om het zelf te doen.

Jakarta zou ik zelf niet zo lang doen, wij zijn naar Jakarta/Tangerang (kampung) geweest voor 1 dag, 4 dagen naar Bawen (kindertehuis) en Yogya, Borobodur en Prambanan (ook vanwege de cultuur voor mijn Indonesische vriend, die dit nooit had meegemaakt) gezien maar ook een aantal gitaarfabrieken (speciaal voor mijn vriend; is nogal een gitarengek) en dat vond ik wel genoeg. Java, van hetgeen ik gezien en meegemaakt heb, vind ik nogal een hectisch, benauwd en druk eiland en was ook wel een beetje blij dat ik daar niet lang ben geweest. Ik weet wel dat de treinreis (Businessclass) naar Bandung heel mooi moet zijn en ik had zelf nog graag de Green Canyon willen zien, maar de afstanden zijn zo groot, daar vergis je je snel in. En ach, je kunt niet alles zien, maar wel zoveel mogelijk doen.

Bali hebben we bijna helemaal gezien met zijn tempels, mooie natuur en Mandukwaterval; helemaal geweldig en het leuke vond ik ook dat er meer rust, minder verkeer en aardige mensen aldaar zijn. Niet dat de mensen op Java niet aardig zijn, maar meer gestresst. Ook zijn we naar een echt Balinees dorpje geweest (Tenganan), wat nog helemaal authentiek is met vroeger; helemaal super !! En natuurlijk de Blue Lagoon, dat moet je ook gezien hebben (en je zwemkleding meenemen). We hadden ook een geweldige chauffeur en als je wilt boeken voor januari op Bali in een echt Balinees huisje, kijk dan naar www.gotobali.nl en vraag naar Emile; echt te gek en daar krijg je geen spijt van !! De nicht van de chauffeur, maar ook zijn vrouw hebben zoveel voor ons gedaan; heerlijk ontbijt, huisje schoongehouden en iedere dag wordt je huisje geofferd; helemaal te gek.

Gili Trawangan zou ik je ZEKER aanraden; helemaal geweldig relax eiland; heerlijk gegeten, zonnebaden, uitgaan en relaxen; doen dus !!! Bali is mooi maar Gili Trawangan is nog veel mooier, ondanks dat hier wat minder te doen is. Ga met de Gilicat (2 1/2 uur met stop op Lombok) hier naartoe; is helemaal geweldig en betaalbaar. Wij zijn van Padang Bai naar Gili gegaan. Terug zijn we van Gili met een klein speedbootje naar Lombok gegaan; was ook helemaal super.

Op Sulawesi schijnt meer malaria voor te komen en ook meer criminaliteit, heb ik gehoord, maar v.w.b. malaria is ook meer op Sumatra, hoewel daar wel het Tobameer en de Orang oetans weer heel geweldig moeten zijn. Wij hebben overigens geen malariatabletten genomen, omdat deze zo sterk zijn, dat je daar zelfs ziek van kunt worden en dat verpest je vakantie. Overigens ben je niet 100% verzekerd dat je niet ziek kunt worden, want dat kan dus wel !!

Lombok is ook heel leuk; het was alleen jammer dat ik wat last had van diarree en omdat er daar veel ‘lage’ toiletten zijn, heb ik niet zo heel veel kunnen zien van Lombok. Kuta beach moet helemaal geweldig zijn. De stranden zijn super en de natuur is ook heel mooi. Ik ging voornamelijk vanwege mijn oude dansleraar die daar al 20 jaar woont en voor de Dancechampionship Ballroom en Latindance Lombok 2009; ik heb zelf vroeger op stijldansen gezeten en vond het super dit ook weer eens van dichtbij mee te maken.

Flores en Komodo moeten ook heel mooi zijn, maar besef wel dat je maar 4 weken gaat (net zoals wij) en de afstanden heel groot zijn en je echt niet heel Indonesie in die 4 weken kunt zien, dus je moet een keuze maken. Zoals wij die gemaakt hebben, was helemaal top !!

Het is wel heel snel gegaan maar als ik nu de foto’s en filmpjes weer terugzie, dan ben ik weer even terug.

Wat bedoel je overigens met individueel ? Ga je wel met een vriend(in) of echt alleen ? Of bedoel je niet met een groepsreis ? Ik houd daar zelf ook niet van, je bent dan heel veel dingen verplicht en wij hadden wel wat dingen gepland, maar als we een dag op het strand wilde liggen, dan deden we dat.

De laatste 3 dagen had ik als verrassing (overigens met een vliegtuigje met lunchpakket aan boord van Lombok naar Bali gevlogen; 20 minuten) een superhotel geboekt (hier in Nederland al) in Sanur, vind ik overigens leuker dan Kuta Beach/Bali; wel leuk om een dagje te shoppen, hoewel ik daar niet speciaal voor naar Indonesie ga (uberhaupt niet op vakantie hahahah). Om de reis mooi af te maken voor mijn vriend zaten we in Puri Santrian Club in Sanur, helemaal super, goed eten, vriendelijke mensen/personeel en de suite was helemaal te gek ! Mijn vriend vond dit ook een mooie afsluiting van de reis. Overigens kon je lekker met je bikini/badpak/zwembroek midden in het zwembad op een krukje zitten, de cocktails zijn super, de aftertea heerlijk en alles was gewoon helemaal goed ! Niet goedkoop, maar ach het mag wel wat kosten. Uiteindelijk was Indonesie zo goedkoop, dat die paar euro’s er ook nog wel bij konden.

Ik raad je tevens aan om niet zoveel kleding mee te nemen, want alles is daar goedkoop en eventueel ook voor de souvenirs.

Mocht je nog meer willen weten, dan hoor ik het graag van je.

Groetjes, Indesco

Lieve Indesco,

Wat leuk dat je zoveel moeite hebt gedaan om eea over jullie reis in Indonesie te vertellen. Wat hebben jullie veel dingen gezien en gedaan! Ik heb al meerdere malen gelezen dat Jakarta en Java leuk zijn om gezien te hebben, maar dat je daar zeker niet (te) lang moet blijven, omdat er zoveel ander moois is op de Indonesische eilanden. Ik zou zelf graag naar Sumatra, Bali, Lombok, FLores en Gili eilanden zien. Is het gebruikelijk dat je een binnenlandse vlucht boekt van Java naar Bali?
Ik bedoel met individueel, in mijn eentje. Het ziet er niet naar uit dat vriendinnen voor 4 weken mee kunnen. Ik heb geen partner, maar daar wil ik me door laten tegenhouden:). Een georganiseerde reis heeft zo zijn voordelen, maar de hoge kosten, afhankelijlheid en verplichte strakke planning houden me tegen. Wel spannend, maar onderweg kom ik vast in contact met andere reizigers. Ik zou ook graag met een Backpack gaan di je als koffer kunt gebruiken en indien nodig (Stranden) op je rug kunt vastbinden.

Groetjes
Jeannette

Hallo Jeanette,

het is goedkoper als je je vlucht bijv. van Jakarta naar Bali (of Lombok o.i.d.) aldaar boekt, dan vanuit Nederland.

Ik wil je wel waarschuwen om niet 's-avonds alleen op pad te gaan na zonsondergang (of bijv. met een taxi/chauffeur; taxi bij voorkeur een Bluebird, die zijn vrij betrouwbaar), alleen als je met mensen bent die je daar hebt ontmoet en ook zo netjes zijn om je bijv. naar huis te brengen, zeker niet op Java, want dat is best gevaarlijk. Je moet toch in je achterhoofd houden dat de armoe daar heel groot is en het denkbaar is dat je overvallen kunt worden. Ik wil je niet ontmoedigen maar wees gewaarschuwd. Misschien vind je het toch wel leuk om samen met iemand van Wereldwijzer op reis te gaan; er worden diverse oproepen gedaan, hoewel ik ook wel kan begrijpen dat je daar niet afhankelijk van wilt zijn; tenslotte moet het wel klikken met elkaar !

Natuurlijk hebben wij veel gezien, allereerst omdat het het geboorteland van mijn vriend is, maar ook omdat ik het raar vind als mensen 14 uur vliegen en dan zeggen dat ze in Indonesie zijn geweest. En wat heb je allemaal gezien ? Alleen mijn resort en het strand; dat zou zonde zijn. Vorig jaar in Jamaica waren er ook veel mensen die alleen maar op het strand hebben gelegen en gebruik hebben gemaakt van All Inclusive van hun hotel (typisch Nederlands hahahaha, alles opeten en opdrinken, want je hebt ervoor betaald). Wij zijn van laag naar hoog gegaan, van Kampung (armoe-wijken) tot aan superdeluxe-hotel en dat was helemaal grandioos.

Backpacken is heel goed te doen in Indonesie, dus ga ervoor ! Het is praktisch en kost weinig tijd om alles weer in te pakken. Overigens kun je altijd en overal je was laten doen voor een paar euro.

Zoals je het omschrijft, zou ik op Sumatra beginnen (het Tobameer en de Orang oetans bekijken; is heel indrukwekkend), daarna naar Bali, dan Lombok, dan Flores en dan aan het einde van je vakantie lekker relaxen op Gili Trawangan; dat is een hele mooie reis.

Wat heb jij eigenlijk met Indonesie ? Heb je voorouders die daar geboren zijn of wil je gewoon Indonesie verkennen uit nieuwsgierigheid ? Er is heel veel te doen en Indonesie heeft veel te bieden; bijv. vulkanen (je hebt er 2, een moedervulkaan en babyvulkaan, tussen Sumatra en Java), watervallen (ook op Lombok heb je aan de noord-westkant een aantal mooie), mooie natuur, lekker eten (maar niet bij de warungs doen, want dan wordt je ziek; bij de hotels en restaurants is het ook spotgoedkoop), mooie stranden. Teveel om op te noemen !!

Mocht je nog meer interesse hebben en dingen willen vragen, vraag maar raak ! Hartstikke leuk ! :kus: Indesco

Hi Indesco (wat een mooie naam),

Ik zal mn binnenlandse vluchten idd op locatie zelf boeken, bedankt voor de tip. Ik ga er wel vanuit dat er genoeg zitplaatsen overblijven in de period Jan en Feb. Ik zou zelf graag Yogyakarta en de Borobudur en misschien De Ijen krater of Karimunjawa National Park op Java willen bezoeken. Zolang ik in mn eentje reis zal ik buiten die ene taxi niet alleen op pad gaan. Kan wel enigszins een belemmering zijn, maar ik wil geen risico´s nemen en zeker niet in Java, mss Jakarta. Ik ben ook in Buenos Aires, Sao Paulo en RIo de Janeiro geweest (Backpacken incl Iguazu watervallen) afgelopen Dec-Jan. Het was ook geweldig en ontzettend mooi, maar ook daar namen we geen risico´s. In Sao Paulo hebben we alleen maar taxi´s genomen. Toch bedankt voor deze tip, ik zal nu toch alerter zijn:) Tijdens mijn reis naar Zuid-Amerika ben ik met 2 meiden gegaan die ik via deze site ken. Het klikte in eerste instantie erg goed, later waren er een hoop momenten waarop eea best stroef verliep. Je bent echt op elkaar aangewezen en ondanks dat ik dacht dat ik relaxed en go-with-the-flow ben ging het op zekere momenten botsen. We hebben ook hele leuke momenten gehad, maar ik zou dat zo niet weer doen. Of met zijn 2-en.

Ik heb inderdaad gezien dat Lombok, maar vooral Flores veel te bieden heeft op het gebied van natuur en cultuur (Buiten Bali/ Umbud om). Via welke vliegmaatschappij zijn jullie toen geweest? Maleisie/ Singapore airlines? Met stop-over in Bang-kok of Kuala Lumpur?

Groetjes
Jeannette

Lieve Jeanette,

dank je wel voor het compliment; Indesco is afkorting van mijn emailadres.

juist geen risico’s nemen in Jakarta (is overigens Java; is maar 1.000 km lang hihihi) en Bogor schijnt ook nogal gevaarlijk te kunnen zijn; gewoon oppassen.

Ja, 3 meiden op vakantie; dat kan nooit goed gaan. Vrouwen hebben al vaak de neiging om jaloers te zijn of als ze maar enigszins wat minder aandacht krijgen dan de ander … pfffff hahahahah. Met z’n 2-en is dan nog beter.

Yogya is wel een erg drukke stad, dus wees daar op voorbereid. Borobodur en Prambanan zijn helemaal geweldig, een mooi stukje cultuur van Indonesie.

Wat leuk zeg zo’n reislustig type; watervallen zijn sowieso mooi; ik ben vorig jaar in Jamaica van een waterval gesprongen (zo’n 40 meter) en gezwommen en dit jaar zijn wij op Bali naar Munduk-waterval geweest, ook helemaal geweldig; ik blijf dit een fascinerend natuurverschijnsel vinden.

Wij hebben gevlogen met Malaysia Airlines, was niet zo duur, eerst naar Kuala Lumpur, 7 1/2 uur wachten, zowel heen- als terugreis, maar dat scheelde mij Euro 1.000,-- op de tickets en weet je wat je met dat geld allemaal in Indonesie kan doen hahahaha ???

Als ik je nog meer tips kan geven, mail me dan, gezellig en ik vind het leuk om te doen, gewoon spontaan en omdat ik nog steeds zo enthousiast ben.

Groetjes, Indesco

Overigens, wie is Kirk ? Helemaal niet nieuwsgierig hoor, maar dit viel mij op bij jouw nickname. Tegenwoordig hebben heel veel mensen zowel de dames- als de herennaam vermeld in hun emailadres.

Indesco

Hi hi,

Kirk is een deel van mijn achternaam, Engels. Ik heb overigens geen direct banden met Indonesie, maar het trekt en het lijkt me prachtig, ook de cultuur en de mensen.

Vraagje denk je dat ik Java kan skippen, of kan ik beter Jave dan Lombok doen? Ik moet idd keuzes maken, anders wordt het teveel, helaas:). Vier weekjes is dan zo voorbij!

Ik ga ook kijken voor tickets via Maleisie Airlines!

Dank alvast voor alle leuke en goede tips!

Baibai
gr
Jeannette

Ben je ook in Engeland geboren zelf ? En waar woon je in Nederland. Sorry hoor, maar uit mijn spontaniteit flap ik er nog wel eens wat uit hihihi.

Als ik een keuze zou mogen maken, zou ik dan toch Lombok nemen of een tussenweggetje; alleen de Borobodur en Prambanan bekijken op Java (stukje cultuur opsnuiven, dat hoort er nu eenmaal bij) en dan naar Bali/Lombok en bijv. afsluiten met Gili Trawangan; ik weet zeker dat je dit heel leuk gaat vinden.

Ik weet niet of je ook al mijn andere verhalen leest (zowel onder Indonesie reiscafe, als Bali als Java reiscafe) want daar heb ik al wat leuke tips opgezet wat je op Bali bijv. moet zien (als je daar natuurlijk naartoe gaat) zoals bijv. de Munduk-waterval (helemaal geweldig; ik blijf dit het mooiste natuurverschijnsel ever vinden) maar ook op de andere eilanden.

V.w.b. het vliegen; ik had zelf eerst aan KLM of Singapore Airlines gedacht, gewoon vanwege de veiligheid en de service, maar later kwam iemand met Malaysia Airlines en die schijnen net zo goed te zijn, maar vaak goedkoper. Maar check het allemaal even met elkaar, welke uiteindelijk de goedkoopste is.

Succes, Indesco

Indesco , leuk dat je het super:zon: hebt gevonden.

Over max 6 maanden ga ik weer pulang kampung (naar den Oosten) , wil kijken of ik iets verder kan komen dan Bali . Wil Lombok en iets verder zien.
Ik stuur je wel een PM voor vragen.
groetjes
SA

Waarom niet via AsiaAir??? (via Kuala Lumpur) Is vaak nog goedkoper. Wel wat minder service, eten/drinken moet je kopen…

Hi,

Thanks voor je tip van Asia Air. Het is idd een heel stuk goedkoper. Vliegt niet van Amsterdam maar van London. Ticket via Easy Jet zo’n 100 EUR, ticket London-Kuala Lumpur 450 EUR. Dus in totaal 550 EUR!! Oh ja en nog een ticket van bijv Kuala Lumpur- Medan (Sumatra), maar dat is maar 15 EUR omgerekend van MYR!

Thanks & groetjes
Jeannette

je zou easy jet nog kunnen verruillen voor ryanair. Die vliegen via Weeze, niet ver van nederlandse grens in duitsland. Ligt er natuurlijk wel beetje aan waar je woont in NL.

Hoi Surya,

wat leuk dat je reageert. Ja, ik heb het zeker super gehad daar in Indonesie.

Bali/Lombok en Gili Trawangan waren super; echt een aanrader en heel goed daar te komen met speedboot (zo cool !!!).

Ik wacht je berichtje af; leuk en gezellig !!

Groetjes, Indesco

Hallo JayDee,

vanuit Nederland kun je niet Asia Air boeken en dit was echt wel een hele goedkope vlucht; als ik de prijzen zo hoorde van andere mensen, had ik nog wel een x naar Indonesie gekund hahahaha.

Wij moesten wel 7 1/2 uur op de heen- en terugreis wachten, maar dat scheelde ook weer heel veel geld v.w.b. de tickets, maar het is goed te doen. Ik vond het vliegveld best wel mooi, wat geshopt, wat gegeten, wat geinternet, wat geluierd en op de heenweg hebben we nog met een stelletje, die naar Bali gingen, wat gedronken en hen uitgezwaaid. Voordat je het weet, is die tijd zo om. Heel relaxed allemaal.

Groetjes, Indesco

Apart want ik kan wel vanuit Nederland tickets boeken. Gewoon met creditcard!!!
Weet niet waarom het jouw niet lukt eigenlijk? En wat er dan niet lukt!?

Gr. Jeroen

Ach het maakt ook allemaal niet uit; wij hebben het Helemaal Geweldig daar gehad en overal van genoten en ik ben geen snob, maar geld moet rollen … en het is al zo goedkoop daar hahahaha.

Maar bedankt voor je info, Jeroen.

Indesco

Hi Jeroen,

Wat ik heb gezien kan je niet rechtstreeks van Amsterdam naar bijvoorbeeld Bali vliegen met Asia air. Je moet via London en dan via Kuala Lumpur. Ik heb gisteren nog gekeken. En natuurlijk kan je vanaf nederland met je credit card boeken:) alleen niet vliegen!

Byebye
gr
Jeannette

Hoi Jeanette,

London moet voor jou dan geen probleem zijn toch; je bent toch Engels hahahaha. Nee hoor, dit is een grapje. Asia Air is vooral in Indonesie heel goed te doen om bijv. naar Maleisie, Singapore e.d. te vliegen maar als je vanuit Nederland naar Java/Bali e.d. wilt, dan zul je toch Malaysia Airlines, KLM of Singapore Airlines moeten nemen. Ryanair schijnt niet zo goed bekend te staan, maar ik heb er geen ervaring mee. Malaysia is mij heel goed bevallen in ieder geval. Indesco