Indonesia helemaal top!!

Ik heb het helemaal Geweldig gehad in Indonesie; het reizen, een Kampung bezoeken, een kindertehuis bezoeken, de Borobodur en Prambanan zien, reizen naar Bali, een echt Balinees huis voor 1 week, reizen met een speedboot naar Gili Trawangan, met een kleinere speedboot naar Lombok en weer terug naar Bali met een klein vliegtuig. Alles was geweldig en voor wie mijn gehele reisprogramma zou willen weten of vragen heeft; stuur gerust een emailtje. Tot snel !!! Indesco

Hoi Indesco
Wat fijn dat je het leuk hebt gehad. Heb afgelopen maanden jou topics ook veel doorgelezen en ook een beetje meegelift op jou vragen op dit forum. In september ga ik ongeveer dezelfde route doen. Hoop dat het mij net zo bevalt als dat jou heeft gedaan. Als je nog goede tips hebt, ik hou me aanbevolen. En je hebt ook een reisverslag bijgehouden?
Groetjes…

Hoi Jookje,

ik heb via www.waarbenjij.nu en www.mijnalbum.nl alles bijgehouden en foto’s erop gezet; dit is ook voor jezelf heel erg leuk om voor later te bewaren (je kunt nl. ook jouw eigen emailadres vermelden). Mocht je wat meer specifiekere vragen hebben, kom maar op … en ik zal proberen alles uit te leggen zoals ik ervaren heb of waar je op moet letten e.d. Wat ga je precies doen ?

Groetjes, Indesco

Beste indesco

We willen in januri naar mijn geboorteland Indnesië gaan ,liefst op eigen houtje.
Heb je adressen van gids/chauffeurs?We gaan met 4 vitale personen van 70plus.
Verder wil ik graag weten of je van te voren al hotels moet boeken .
Bedankt voor een reactie
Wiebeltje.

Hoi Indesco,

Ik ben ongeveer dezelfde route aan het plannen voor 6 weken in augustus 2010: Jakarta, over land met trein/bus richting Oost-Java, over naar Bali en dan nog Lombok en eventueel Gili Eilanden.

• Hoe lang ben jij geweest?
  • Heb je ook malaria-pillen geslikt voor Lombok en gili’s?
  • Wat is aan te raden qua vervoer, bus/trein of toch privé-chauffeur?
  • Hoeveel was je kwijt per persoon per maand ongeveer?
  • Waar kan je een echt Balinees huis boeken? Dat lijkt mij ook wel wat! :slight_smile:

Ben benieuwd!

Groeten,

Joris

Hoi Wiebeltje,

kun je mij uitleggen wat je precies wilt gaan doen, waar naartoe e.d. ? Dan kan ik specifiek alles uitleggen e.d. Ik hoop snel van je te horen.

V.w.b. hotels boeken; ik heb alleen voor de eerste nacht een hotel in Jakarta geboekt, zo na een lange vlucht is het heerlijk als je direct naar je hotel kan en niet nog hoeft te zoeken :wink:

En als verrassing voor mijn vriend heb ik een GEWELDIG hotel op Bali geboekt om de reis mooi af te maken.

Indesco

Hoi Joris Spekkoper,

leuk ook een reactie van jou.

Wij zijn 24 dagen weggeweest naar Jakarta, Bawen, deel van Java rondom Yogyakarta, Bali, Gili Trawangan (met een gave speedboot), Lombok en terug als verrassing naar een geweldig hotel op Bali (Sanur).

Ik had ook eerst een treinreis gepland van Jakarta naar Bandung en wilde graag naar Green Canyon, maar vergis je niet in de afstanden, die zijn enorm. Hier vliegen ze (wel altijd met maaltijd aan boord hahaha) zoals wij de trein of bus gebruiken.

Ik heb helemaal geen malariatabletten gebruikt omdat a) deze nogal hevig resistent zijn en je hier al ziek van kan worden (zonde van je vakantie) en b) je niet 100% verzekerd bent dat je niet ziek kunt worden; ik heb nergens last van gehad, ja wat diarree, maar daar ontkom je niet aan. Wij hebben ons aan de regels gehouden, niet bij de warungs (straateettentjes) eten, maar in hotels, restaurants en dan nog ben je nergens van verzekerd.

Gili Trawangan is helemaal geweldig; raad ik je ook echt aan als superrelax vakantie, ik vond het leuker dan Bali, hoewel wij veel gezien hebben (natuur, Mandukwaterval e.d.). Echt doen en dan vooral bijv. vanaf Bali met Gilicat (speedboot) via Lombok naar Gili; is helemaal top !
Ga niet met een ferry, duurt lang en je kunt kotsmisselijk worden; heb ik al van diverse mensen gehoord, hoewel het natuurlijk wel lekker onder de locale bevolking is, maar dat kun je ook op andere manieren doen, hebben wij ook gedaan.

Auto met chauffeur is heel betaalbaar, dus doen, comfortabel en ik kan, als je dat wil, een goede chauffeur althans op Bali aanbevelen, lieve man, weet veel van Bali, ook de niet-toeristische routes, vonden wij eigenlijk leuker. Maar mocht je bijv. toch van Jakarta naar Bandung gaan, dit moet een hele mooie route zijn, neem dan de trein maar wel Business-class, klinkt duur maar Indonesie is echt zo goedkoop, dat wil je niet geloven. Wij hebben in Bawen met een grote groep gegeten en gedronken en niet zo’n klein beetje ook; kosten Euro 10,–. Ik twijfelde in het begin of 100.000 Rph wel echt Euro 7,-- was, maar het is echt zo. Je zult verbaasd staan. Ook het vliegtuig is erg goedkoop en het leuke is, wij namen het vliegtuig van Lombok naar Bali terug (20 minuten) en kregen een lunchpakketje mee om tussentijds op te eten, was echt lachen, hier krijg je helemaal niets meer ook al vlieg je naar Spanje/Griekenland maar daar altijd !!!

Wat betreft de totale kosten van de reis inclusief tickets e.d. zou ik je graag persoonlijk willen vertellen, maar niet op deze site, vind ik nogal persoonlijk.

Over dat Balinees huisje, was echt helemaal geweldig, in Ubud; zie www.gotobali.nl en vraag naar Emile, een lieve man en alles is goed verzorgd door hem maar ook door Kaduk, het nichtje van de chauffeur Ketut, waar ik het al eerder over had.

Mocht je nog meer willen weten, stuur dan anders even een prive-emailtje en dan vertel ik je alles, wat je nog wilt weten. Ook andere dingen die ik zelf nog niet heb ontdekt, maar wel al veel over weet (bijv. Sumatra e.d.).

Groetjes, Indesco

Beste indesco

We willen natuurlijk de tangkuban prahu, bandung,mendut, prambanan, borobudur ,green canyon bezoeken en nog veel meer, want de preanger is mijn geboortegrond en dat wil ik niet vergeten.
Van de logeeradressen is het belangrijk dat ze schoon zijn en er vriendelijke mensen de receptie bedienen.
De eerste nacht willen we in Bogor zijn, want de hectiek van jakarta is mij te veel.Als de gids engels spreekt, ben ik blij met mijn schoolmaleis kan ik nog redelijkuit de voeten,maat ik wil wel een betrouwbare gids hebben, die we na afloop zullen betalen en waar we goed voor zullen zorgen.
Als je me helpen kunt, dan graag.
Vriendelijke groeten
wiebeltje

Lieve Wiebeltje,

op Java hebben wij alleen een gids gehad betr. familie en van het kindertehuis in Bawen, waar wij geweest zijn, maar ik zou naar een Travelburo aldaar gaan en een goede gids/chauffeur regelen. Van een andere persoon via Wereldwijzer heb ik onderstaand adres gekregen, maar dat is in Yogya. Het heeft alleen geen zin om vanaf bijv. Jakarta een gids te nemen vanuit Yogya want je betaalt zowel de heen- als terugreis, maar mocht je daar wel in de buurt zijn, dan raad ik je deze toch aan. Zij kunnen zowel hotels als chauffeur voor je regelen. **
Antar Anda** Tour & Travel
Kompleks BATAN
Jl. Babarsari 21 D
Yogyakarta
Ph./fax 62-274-485739
Contact person : James of Udi

Verder kun je gewoon een hotel inlopen, naar een kamer kijken, de prijs vragen, afdingen en dan de kamers regelen; dat is heel normaal in Indonesie, hebben wij ook gedaan. Ik vond Java sowieso wel erg druk, klam en hectisch, maar dat is mijn mening.

Waar ligt Preanger eigenlijk ?

Gaan jullie ook nog naar Bali, want dan heb ik een hele goede gids voor jullie; heel betrouwbaar, spreekt goed Engels en weet heel veel over Bali.

Vergeet ook niet dat de afstanden erg groot zijn, maar ik begrijp dat je waarschijnlijk al eens in Indonesie bent geweest ? Vanwege je opmerking over de hectiek in Jakarta.

Als je nog meer wilt weten, hoor ik het graag van je.

Groetjes, Indesco :vak02:

Beste indesco

Bedankt voor je antwoord, maar we willen toch liever een gids vanuit Nederland regelen.
Zo gauw ik meer weeet van onze reisgenoten zal ik proberen om Yogya te bellen en contact met de gids op te nemen voor Java.
Ik moet verder vertellen dat ik een Indo ben, Nederlandse vader, Indische moeder en er lange tijd woonde,er school ging en ook als kind de taal redelijk goed sprak .
Bandung ligt o.a. in de Preanger, het belangrijkste theegebied in de wereld.

Op Bali gaan we graag met een goede gids, al weet ik uit ervaring dat dit eigenlijk niet altijd nodig is.Een naam en adres zijn altijd welkom.
Hartelijk dank voor de moeite.
Wiebeltje

Preanger is de Nederlandse benaming van Parahyangan (het land waar de Goden =Hyang wonen) , tegenwoordig bekend als West Java (exclusief de provincie Banten ,en Cirebon (?) met de hoofstad Bandung.
Is toevallig ook mijn roots .
In Bogor kan je Hotel Mirah* nemen , waar Nederlandse (groeps)toeristen geregeld komen , heeft een kleine zwembad , goede schone kamers .
Bij de receptie kan je een betrouwbare auto plus chauffeur huren.
Zit "naast"de Kebun Raya Bogor(Planten tuin) en in de buurt van Hotel Pangranggo 2 .
Zie de topic ervaringen hotels in Java .
Bij Jalan Pajajaran heb je ook diverse grotere guesthouses , als je langs loopt kan je het ook zien.
Voordeel : centraal gelegen .
Zie de plattegrond bij hotel Pangranggo II
http://hotel-pangrango.co.id/pangrango2/loc.htm

PangranggoII is iets duurder dan Mirah .
Mirah is gezelliger , een grote eetzaal waar s’avonds live muziek aanwezig is .
Staat in een nette en stille wijk waar vroeger veel Nederlandse huizen staan .

x

Wij hadden anders wel een betrouwbare gids en het ging niet altijd om geld; ik heb zelfs nog af kunnen dingen op de vooraf besproken prijs. Aan het einde van onze vakantie (weer op Bali) hoefde ik zelfs bijna niets te betalen, omdat ze al blij waren dat ze (chauffeur en zijn vrouw) ons weer zagen en weer bij ons waren. Dus niet zo snel oordelen, het kan ook goed gaan.

Indesco

Overigens hebben wij de chauffeur ook gewoon mee laten drinken en eten, omdat ik dit zelf wilde. Zo’n man hoeft van mij niet in een hoekje te zitten met 1.000 Rph zodat hij zelf voor zijn eten moest zorgen, maar dat is maar hoe je er zelf tegenaan kijkt. Ik houd er zelf niet van om iemand als ‘slaaf’ te behandelen, uiteindelijk ben je in hun land.

Indesco

Beste indesco

Zo gingen we de vorige keer ook met onze gids/chauffeur om, ik heb nu eenmaal geleerd om goed voor een ander te zorgen en dat zullen we zeker doen.
Als ik géén vertrouwen in de javanen zou hebben, zou ik toch ook aan mezelf moeten twijfelen, mijn familie is van javaanse afkomst.
Ik denk nog steeds dat we een goede gids nodig hebben en weet zeker dat die al geboren is (haha).
Wiebeltje.

Hallo,

Ik ben benieuwd met wat voor soort tas iedereen door Indonesië is gereisd?
Is een echte backback noodzakelijk? Ik zou graag met een outdoor-tas op wielen (gezien bij oa Katmandu) willen reizen van Oost-Java naar Bali/Lombok.

Groeten,

Joris

Hoi Joris,

wij hadden 2 outdoortassen en 2 rugzakjes mee, omdat we naar zoveel eilanden gingen. Meestal lieten we de outdoortassen bij de kampung/hotel staan (om later weer op te pikken) en namen wij de rugzakken onderweg mee met allerlei belangrijke spullen. Maar indien je een echte backpacker bent, kun je het hier ook wel mee doen. Wij zijn beiden nogal gek van kleding en willen ons ook altijd graag een aantal keren per dag omkleden en tussendoor heb ik aan het einde van elke week een wasje gedaan, zodat we weer met schone spullen door konden, maar dat is ieder voor zich. Je kunt ook makkelijk je spullen laten wassen bij een Laundry en het kost bijna niets; aan jou de keus.

Die outdoortassen waren wel heel handig (met een handvat) om mee te slepen, beter dan met een gewone koffer, want het is nogal hobbelig in dit land en onhandig om constant je koffer mee te slepen. Overigens is het ook zo, dat als je ergens naartoe gaat met een chauffeur en je neemt je koffer/outdoortas/rugzak mee, dat hij er dan op let zodat je dit niet iedere x hoeft mee te slepen als je naar een bezienswaardigheid gaat.

Succes en mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik dat graag van je.

Indesco

Hoi Indesco (en anderen),

Ik vind het echt heel erg leuk dat je zo enthousiast bent en je ervaringen graag wilt delen. Ik neem je tips echt mee.
Aankomende dagen zal ik nog eens goed inventariseren wat ik nog wil weten en ze dan nog hier plaatsen.

Die gids in Yogya is dus aan te bevelen? Ook voor dagje Borobudur en Prambanan? Of is dat beter met open vervoer?

Groetjes

Hoi Jookje,

zo kun je elkaar helpen toch (wat wel en/of wat niet) ? Ik ben altijd wel enthousiast over mijn vakanties en in alles wat ik doe, dat hoort gewoon bij mij. Die gids is heel goed en juist voor een dagje Borobodur en Prambanan; is overigens wel in 1 dag te doen. Mocht je nog meer willen weten, dan hoor ik het graag van je. Groetjes, Indesco:vak02:

Is in 1 dag te doen als je s’morgens vroeg vertrek.
Alleen met de OV gaat het langer worden.
Het beste is als je een auto huur , dan kan je mss nog extra dingen doen zoals naar Candi Mendut.De grote Mall van Yogya bezoeken , ergens in de buurt van de oude Ambarukmo hotel.
Wil je dat niet , dan hebben ze een dagtour via de plaatselijke “V.V.V”, ze zitten in Jln Malioboro(een paar jr geleden) .