Rondreis in vier weken; georganiseerde reis of zelf indelen

Hoi allemaal,
Ik ben me nu al enkele dagen aan het oriënteren op een vier weken durende vakantie naar Indonesië met mijn vriendin.

Mijn vriendin wil graag met een georganiseerde reis meegaan, doe je dat niet dan denkt ze dat het moeilijk is om met alleen Engels en Nederlands als talen in Indonesie rond te reizen. Ook heeft ze verhalen gehoord over dat je apenvlees e.d. krijgt voorgeschoteld als onwetende toerist en wil ze vooraf weten wat het reisplan is. Ook wil ze veel doen en veel zien. Dus niet te veel tijd kwijt zijn aan regelen en daarom minder zien.

Volgens mij vallen al die horrorverhalen reuze mee en afgaande op verhalen van mijn vrienden is zo’n rondreis ook redelijk makkelijk zelf te plannen. Heb gehoord dat je lokaal ook makkelijk excursies kan regelen en dat dat allemaal niet zoveel moeite kost met een Lonely Planet bij de hand. (Want met de lonely planet reizen is de methode die ik gewend ben, ik heb op die manier een paar jaar achtereenvolgens oost-europa verkend.) Met een rondreis ben ik bang dat ik bij een groep 50+'ers zit die allemaal bijv. net wat langer bij dat ene museum willen blijven en dat wij dan daarop moeten gaan zitten wachten. (Ik ben zelf 26)

Toch wil ik ook op de reis zelf ter plekke niet te veel plannen, dat liet ik op mijn vorige vakanties ook graag aan anderen over. Ik ben nu dus nogal in dubio over hoe ik het aan moet pakken en zie door alle bomen het bos niet echt meer.

Ik heb toch eens goed naar gekeken en een voorbeeld van een georganiseerde reis die me wat lijkt wat locatie/route betreft zijn de volgende:
http://www.schonestreven.nl/content.php?navid=6&show=2&blok=1

Wat me telkens opvalt is dat je tegen de 3000 euro betaald incl ticket voor 4 weken Indonesie. Kan dat veel goedkoper als je excursies zelf ter plekke plant en in hotels van soortgelijke luxe slaapt? (Geen slaapzalen, en crappy hostels e.d.)

Ik spring een beetje van de hak op de tak, maar graag zou ik op basis van ervaring jullie ideeen hierover horen.

Ik heb nog nooit een georganiseerde rondreis gemaakt door Indonesie, maar ik heb wel vaak zelfstandig rondgereisd door het land. (Ik zit er nu ;))

Dat Indonesiers apenvlees zouden voorschotelen aan toeristen is werkelijk waar de grootste onzin die ik ooit gehoord heb! Sterker nog: ik heb nog nooit een plek in Indonesie bezocht waar uberhaupt apenvlees te krijgen is. Op veel plekken in Indonesie wordt kip en vis gegeten (dat is makkelijk te herkennen), en de vleesvervangers tempe en tofu. Op sommige eilanden kun je daarnaast varkensvlees vinden (niet voor Moslims), of rundvlees (niet voor Hindu’s) of geit.

3000 euro voor een reis van 4 weken naar Indonesie vind ik veel te veel geld. Als je goed zoekt en op tijd boekt kun je zelfs in het hoogseizoen voor 800-900 euro naar Indonesie vliegen. Dan houd je 2200 euro over om ter plekke van te leven. Voor een kamer in een middenklasse hotel met airco en warm water (bijna overal te krijgen) hoef je zelden meer dan 250,000 rp te betalen. Dat is minder dan 25 euro per nacht voor 2 personen!

Je kan in Indonesie makkelijk met een Lonely Planet rondreizen, en als je wilt kun je zo hier en daar wat excursies boeken. Zeker op eilanden als Sumatra, Java, Bali en Lombok is dat ECHT helemaal geen probleem. Er zijn daar zoveel backpackers (en ook luxere reizigers). En elk guesthouse/hotel kan je helpen met een bus- of treinticket naar de volgende stad die je wilt bezoeken. Je kan dus in Nederland een globale planning maken van wat je wilt zien en doen (leuk voor je vriendin), en ter plekke kun je met die planning gaan spelen, en ergens langer of korter blijven afhankelijk van wat je leuk vind. Probeer niet alles van dag tot dag vast te leggen, dat is zeker in een land als Indonesie helemaal niet handig. Soms duurt een reisdag nu eenmaal langer dan gepland (de bus had vertraging, de weg is niet goed) en dan is het lekker om de dag daarna wat rust in te bouwen en niet alleen maar te rennen.

Ik vind de programma’s van de meeste groepsreizen veel te vol. Je doet veel en je ziet veel, maar er is vaak geen tijd om dingen te beleven. Om ervaringen op je in te laten werken, en mee te gaan met een van de vele lieve mensen die je soms uitnodigen in hun huis voor een kop thee. Of voor een ceremonie op bijvoorbeeld Bali. Ik zou me in twee weken beperken tot 2 eilanden, de meeste groepsreizen doen meer. Maar dat is een keus.

Kijk eens op mijn site voor een idee van mijn reizen in Indonesie: IkReis - Route Indonesië: de leukste voorbeeldroutes (verder dan Java en Bali)

1 like

Waar vind je die hotels, boek je die via internet?
Via tripadvisor en soortgelijken kom ik bij de meeste plaatsen toch minstens op het dubbele uit. Zelfs hostelworld komt bij yogjakarta op gemiddeld €15pppn uit.

In veel van de reviews van hotels lees ik ook dat de staff geen Engels spreekt, is het dan niet lastig om ze je te laten helpen Excursies ed. te boeken? (Aan je website te zien spreek je de taal zelf wel)

En nog een vraag; is vooraf boeken nodig in de periode 23sept - 23 okt ?
Van wat ik heb begrepen is dat het laagseizoen en zijn er dan geen grootschalige lokale vakanties waardoor hotels vol zitten.

In de lonely plant staan namen en adressen van goedkopere hostels. Je kan ze mailen, maar het is makkelijker een lokale SIM aan te schaffen (zie elders op dit forum) en ze gewoon te bellen.

Het is nu hoogseizoen, en ik heb vaak een dag vantevoren gebeld om te reserveren. In het laagseizoen is dat waarschijnlijk niet nodig, maar als je zekerheid wilt kun je dat alsnog doen.

Wat Engels betreft: niet alle staff spreekt Engels, maar een excursie boek je niet bij de schoonmaker :wink: Er is altijd wel iemand die Engels spreekt. Bovendien: alle toeristen willen min of meer dezelfde tour, dus ze snappen vaak wel wat je wilt. Vaak regelen hotels dingen ook niet zelf, maar besteden ze het uit aan bureaus die niets anders doen. Geen reden tot paniek dus!

Als je kijkt op de website van Perama (http://www.peramatour.com/) kun je een beetje een idee krijgen hoe zoiets eruit ziet. Er zijn VEEL van dergelijke bureaus, maar de meeste zijn niet online. Het is en blijft Indonesië…

1 like

Hoi Jasper,

Al die horror verhalen hoef je niet bang voor te zijn, typisch geval ‘broodje aap’ verhalen. Mijn vriend en ik hebben altijd heel veel gebackpacked met de LP gids inderdaad. Voordeel: goedkoop. Het enige nadeel is, dat je veel tijd kwijt ben aan lokaal vervoer, hotel zoeken etc. En je stopt onderweg niet om dingen te zien. Dus als backpacker ben je best vaak van grote(re) plaats naar grotere plaats aan het gaan. Ik snap je huiver voor groepsreis, als je dat doet, zoekt dan eentje waar jonge mensen meegaan, en niet 50plussers. (Tip: je kunt ze bellen en vragen naar de geboortedata van de mensen die nu hebben geboekt voor de datum die jij zou willen… laat ze stuk voor stuk opnoemen!) Nadeel: je hebt te maken met groepsprocessen, je zit 3 weken met zowel heel gezellige, als niet gezellige mensen opgescheept.

Tip: je kunt ook zelfstandig georganiseerd reizen, je stelt zelf je reis samen dmv bouwstenen. Er staat dan een auto met chauffeur voor je klaar (het is niet verstandig zelf te gaan rijden, gezien anarchie verkeersregels), je hotels zijn geboekt (goede middenklasse) en waar het alvast handig/nodig is, een excursie. De rest bepaal je ter plekke zelf, en je kunt onderweg stoppen waar je wilt. Je combineert dus tijdsbesparing door dat een en ander al geregeld is, met de vrijheid van zelf bepalen waar je heen gaat (Bouwstenen) en geen groep waar je rekening mee moet houden en onderweg lekker zelf doen wat je wilt. Wij doen dit nu de laatste tijd en willen nooit meer anders! We zien veel meer en veel relaxter, omdat we niet meer zoveel tijd kwijt zijn aan zoeken en onderhandelen. Daar hebben wij dan wel weer wat voor over, avontuurlijk en toch vakantie vieren: heerlijk. Kijk eens op www.footprinttravel.nl bijvoorbeeld voor je reis samenstellen met bouwstenen.

1 like

Hallo Jasper,

Ik snap je vriendin ook wel. Ik heb twee backpack reizen gemaakt van een paar maanden (geen indonesië) en in het regelen terplekke van vervoer, overnachtingen en excursie’s gaat tijd zitten. als je 4 weken hebt wil je die tijd goed besteden.

Je wilt een excursie boeken maar die wie jij wilt zit voor morgen vol. Je komt aan het eind van de dag terug in je hostel/hotel en de bus voor de volgende dag is niet meer te boeken of zit vol. enz. enz. Zeker als je maar 3 weken vakantie hebt en niet een paar maanden de tijd is dat zonde van je tijd. Je bent dus voordurend bezig om 2 a 3 dagen vooruit aan het plannen/boeken

De laatste twee keer heb ik een georganiseede reis gedaan waarbij het vervoer en de overnachtingen geregeld was. Is mij super goed bevallen. Geen excursiepakket bijgeboekt, Als je wilt kun je terplekke met de excursie van de organisatie mee. En een stadwandeling of een taxi kun je makkelijk zelf maken/regelen.

De bouwstenen die paulien noemt lijken mij ook wel een goede optie, heb het zelf nog nooit gedaan omdat ik alleen reis. Kijk eens naar de internetreisorganisaties als baobab, djoser, koningaap en shoestring. Bij die laatste valt de gemiddelde leeftijd erg mee. Meestal kun je op internet de leeftijd zien van mensen die al geboekt hebben. Ben zelf 29 en ben echt helemaal om. Voor een week of 3 vind ik georganiseerd net zo leuk.

succes met wat het ook word.

1 like

Ik heb inmiddels aardig wat eilanden van Indonesie gezien, en ik heb nog NOOIT gehad dat een excursie de volgende dag ‘vol’ zit. Nergens! Mensen zijn maar wat blij als ze een tour kunnen verkopen, en wanneer de eerste auto vol zit dan regelen ze gewoon een tweede auto.

Veel tijd kwijt met zelf plannen? Misschien iets meer dan wanneer je georganiseerd gaat, want je moet een hostel uitzoeken uit de Lonely Planet, maar dat weegt voor mij niet op tegen het geld wat je uitspaart en de flexibiliteit die je hebt.

Mocht je voor bouwstenen gaan: boek ze in Indonesie zelf. Je steunt van de lokale bevolking, en je spaart geld uit.

@Jenny:

Zoals ik al zei ben ik niet in Indonesië geweest. wellicht dat het er daar iets anders aan toe gaat.

Als je maar 3 weken vakantie hebt en afhankelijk bent van het hoogseizoen kan het vinden van een hostel/hotel dat niet vol zit soms een uitdaging zijn. Dan ga ik liever de stad in, lokaal mensen ontmoeten, een praatje maken of nog wat doen, dan met de LP hostels/hotels bellen.

Nogmaals ik ben niet in Indonesie geweest, dus het kan terplekke anders zijn.

Ik ben gebonden aan schoolvakanties, en nu net terug uit Indonesie. Het heeft mij nooit langer dan 5-10 minuten geduurd om een hotel te reserveren. Dat is inclusief opzoeken in de Lonely Planet, even googlen of het wat is, en dan boeken. Ik vind dat acceptabel!

De eerste keer dat ik naar Indonesië ging heb ik gewoon beide gedaan. Eerst 17 dagen Java/Bali bij Fox waarbij ik mijn ticket voor de terugvlucht op een andere datum heb laten zetten. Ik ging namelijk meteen daarna op Bali nog in mijn eentje verder op de bonnefooi. Ik vond het voor een eerste keer een goede combinatie. Je hebt dan al met de groep met gids veel handigheidjes en allerlei dingen van het land ontdekt en kan dan beter alleen verder. Dat beviel ook ontzettend goed.

Ik had thuis veel voorwerk gedaan. Zit op 3 versch. reissites/forums (deze, columbusmagazine, en indonesie.nl) waar je veel tips/ideeën opdoet. De plaatsen had ik wel al wat vast, de data’s niet (het kan nl. zo zijn dat je het daar gewoon in de ene plaats leuker dan de andere vind. dat weet je niet van te voren). Ik had het ongeveer. Had per plaats 3 a 4 hotels/hostels opgeschreven die ik daar ter plekke met m’n simlockvrije mobiel met Ind. tel. kaart belde een paar dagen van tevoren. En reiste op Bali met perama shuttlebus.

De 2e keer ben ik gewoon zelf gegaan.

Ik heb in de loop van de jaren alles in worddocumenten opgeslagen, iedere keer als je wat leuks ziet, voeg je het toe. Hotels en wat te doen etcetc. Het is al heel veel. Vlak van tevoren print ik het uit en kan ik het zo meenemen. Misschien ook een idee om te doen.

1 like

Hallo Jasper,

Kijk eens bij NRV Holiday.Daar kun je een groepsrondreis maken of
induviduweel,of een groepsrondreis en dan nog dingen er los bij boeken.
Er is daar heel veel mogelijk.Wij gaan zelf volgend jaar de Groepsrondreis
Java Bali doen en daarna 3 nachten Gili Trawagan en daarna 6 nachten naar Lombok.

Groetjes Mini.

Hallo,

Ga met mjn man binnenkort 4 weken reizen in Indonesie.
OOk mijn man wil liever meer zekerheid in de planning dan ikzelf, maar we willen inderdaag liever niet te veel tijd kwijt zijn aan zoeken naar hostels, vervoer regelen etc.Want er is sowieso natuurlijk veel te veel te zien in dat immense land als je toch ‘maar’ 4 weken hebt.

Dus hebben we een mooie mix gevonden: deels zelf doen en deels georganiseerd. Scheelt toch erg veel geld tov helemaal georganisereerd en waarschijnlijk veel tijd in zoeken naar van alles en afwegen: wat doen we wel en wat niet.
Ons program in vogelvlucht:
VLucht Malaysain via Kuala Lumpur naar Medan, gewoon zelf geboekt. Ietsje duurder dan via Garuda in Indonesie, maar wel de zekerheid van de ticketgarantie, je weet nooit (prijs heen naar Medan-retour vanaf Bali voor 2 pers. 1700 euro) . Daar 5 dagen rondreis met chauffeur en gids van De Jong Intra Tours. O.a. natuurlijk Medan, Toba meer en zeker de Urang Utans.
Dan vlucht naar Jakarta (Garuda Ind voor 2 pers. enkel 170 euro, vroeg DJI 227 per persoon voor!, beiden met Garuda!!) en 3 nachten daar in luxe hotel: lekker wat relaxen, spullen van de Toba-trip wassen en op zoek naar de roots van mijn in Jakarta geboren echtgenoot.
Dan sluiten we aan bij een busrondreis van DJI en reizen dan in 9 dagen van west naar oost, met een treintrip, de Bromo en de hele rataplan, over Java. We varen met de groep naar Bali voor 1 overnachting en dan vliegen we (incl.) naar Mataram op Lombok voor 2 nachten (en de excursies daar) met de groep op Lombok. Dan vertrekt de groep weer naar Bali en naar huis of verlengen op Bali, dat weten we natuurlijk niet, maar…
Wij blijven nog 2 dagen en nachten op Lombok. We willen nog graag naar de GILI’s omte duiken/snorkelen. **Iemand nog een goede tip voor een trip vanaf Sengyggi??**Dan vliegen we weer terug naar Denpasar op Bali (kosten 2 pers. 70 euro in plaats van via De Jong 2 pers. 190!!; beiden via Garuda!!!) en reizen dan (met taxi via hotel geregeld)naar Ubud, voor 2 dagen en nachten. Dan gaan we weer met ter plekke te regelen vervoer naar een olifantenresort vlakbij Ubud: wel wat aan de prijzige kant, maar lijkt super leuk (vanaf je kamerbalkon op een olifant stappen en naar je diner, de prachtige dieren wassen etc etc), helaas maar 1 nacht.
Dan weer met taxi naar Sanur voor nog twee dagen strand en dan via Kuala Lumpur weer naar huis.
De meeste hotels hebben we wel ook via DJI geboekt: zij hebben blijkbaar goede deals met de hotels in Indonesie: de prijzen zijn lager dan direct daar boeken! Dat geldt trouwens ook voor onze trip op Sumatra, daar hebben we (als je het tevoren wilt regelen) niets ter plekke kunnen vinden dat completer, beter of goedkoper lijkt!
OH ja: voor een losse vlucht heen naar Medan en terug vanaf Bali rekende DJI zelfs 1043 p.p., dus 2100 euri’s, terwijl wij er dus 1700 voor betaald hebben.
Al met al: in elk geval zelf je vlucht(en) boeken en goed vergelijken wat aanbieders hier aan prijzen vragen (de hoeveelheid doet toch wat met de prijzen!) en wat je met (in elk geval vanuit Nederland) tevoren boeken moet betalen.

Wij hebben er zin in! Succes met zoeken en boeken!!

@ indo.2011:

als je wilt snorkelen op de Gili’s, zou ik zeker daar verblijven. je kan dan 's ochtends voor een paar cent in een glassbotom boot stappen en snorkelen om de verschillende eilanden, of je kan direct vanaf het strand snorkelen.

wat uitstapjes vanaf Sengigi betreft: huur een auto voor een dag, en maak een mooie tocht langs de Rinjani vulkaan, ga naar Kuta (Kute) in het zuiden van Lombok, en neem een kijkje in de verschillende traditionele dorpen (bekend van de pottebakkerij).

1 like

Ik ben in maart naar Lombok geweest. Verbleef in Senggigi Beachclubhotel (backpackershut) en in Mascotresort. Die laatste beviel goed, ruim opgezet in grote tuin, jammer geen zwembad maar grenst aan heerlijke zee, dus zelfs ik als zwembadliefhebster miste het niet eens. (bovendien is ertegenover een restaurant waar je ook kan zwemmen maar dat heb ik niet gedaan.

Vanuit Senggigi. Eerst 5 dgn. boattour (perama). Daarna ook nog 1 dag snorkelen bij alle 3 de Gili"s. De Gili-Exploretour van Perama Hier ga je in een bootje met glazen bodem naar de 3 eilanden toe. Op Trawaran en Meno blijf je ook een uurtje. Daarnaast snorkelen vanaf de boot (spullen incl.) Gili Meno vond ik het mooist om te snorkelen. http://peramatour.com/39-Lombok-Gili-Explore.html

Met een gids via het hotel heb ik een tour gedaan langs: Lendang Bajur Morning Market, Sasak Village (zeer de moeite waard) Segenter Traditional Village, Sukarara Handweaving village. en de Sendanggila Waterfall. Het was allemaal leuk, alleen wel een een lange dag.
Met Perama was ik al eerder in het pottersbakkerdorp Maspagi. Ook het snorkelen bij Perama-Island wat ze zelf onderhouden en koraal uitzetten en beschermen is prachtig.

In Ubud overnachtte ik in ubudbungalow ook zeer leuk.

1 like

Hoi Jasper,
Ik zou zoveel mogelijk zelf (laten) regelen dan wel ter plaatse door een goed reisbureau e.e.a. laten regelen. Door reguliere reisorganisaties wordt je hier voornamelijk getild door prijzen voor binnenlandse vluchten en transport van luchthaven naar hotel etc. Ik heb nog wel een goede tip. In Medan op Sumatra woont de Nederlander Dirk Buiskool die getrouwd is met een lokale dame en die hebben een reisbureautje. Zelf hebben we gebruik gemaakt van hun diensten evenals veel vrienden van ons nadien en allemaal tevreden. Website : http://www.trijaya-travel.com/htm1/trijaya.php
Hij kan je ook helpen bij reizen op Java. Zelf hebben we een huis op Lombok dus we reizen veel door Indonesië

Bedankt voor alle reacties. Na het lezen ervan en het raadplegen van enkele vrienden die er gewees tzijn hebben we inmiddels zelf de tickets geboekt, we gaan onze reis zelf regelen en gaan met de lokale reisbureautjes/excursiebedrijfjes/etc de dagtrips maken. Inderdaad omdat we niet willen dat al ons geld naar een Nederlands bedrijf gaat en omdat het redelijk makkelijk zelf te regelen schijnt te zijn.

Ons ruwe schema is nu als volgt:
Dag
1 Vertrek Schiphol
Aankomst in Kuala Lumpur (JetLagDag)
2 Kuala Lumpur
3 Kuala Lumpur
4 KL Dagtour naar Melaka (of nachtje blijven in Melaka?)
5 KL Batu Caves
6 Reisdag, Vliegen op Lankawi en Lankawi stranddag
7 Lankawi (Sky Bridge ofzoiets)
8 Lankawi Island Hopping
9 Vliegen op Singapore vanaf KL
10 Singapore
11 Singapore
12 Singapore
13 Vliegen op Bandung vanaf Singapore
14 Bandung Noord
15 Bandung Zuid
16 Treinen naar Yogjakarta (8 uur durende reis)
17 Yogjakarta - Borobudur
18 Yogjakarta - Kraton (paleis)
19 Yogjakarta - Prambanan
20 Yogjakarta - Merapi ?
21 Yogjakarta - Merapi ?
22 Reisdag vliegen op bali vanaf yogjakarta.
23 Lovina
24 Lovina
25 Lovina-Ubud
26 Ubud
27 Ubud
28 Sanur
29 Sanur
30 Terugvlucht vanaf Bali-Denpasar
Aankomst op Schiphol om 06:35

Die tussenvluchten wil ik nu heel binnenkort gaan boeken.

Nog tips of opmerkingen wat betreft dit schema? Mij lijkt het wel haalbaar, we vliegen wel wat veel maar daar staat tegenover dat je minder lang in trein/bus/boot zit en eerder op je bestemming bent. Nadeel is wel dat je minder flexibel bent omdat je vluchten al vaststaan van tevoren.

Persoonlijk zou ik Langkawi overslaan, en meer tijd in Indonesie besteden. Vergeet niet dat het twee extra vluchten zijn, terwijl je heel makkelijk van Kuala Lumpur per trein/bus naar Melakka kan, en dan de volgende dag (of beter: twee dagen later) per trein/bus naar Singapore. Dat zijn ritjes van 3-4 uur! Bovendien: ik vond Langkawi een beetje tegenvallen, naar mijn mening heeft Indonesie mooiere stranden. Je zou bv. extra tijd op Bali op het strand kunnen liggen, of naar de Gili eilanden gaan. Enneh: om te vliegen moet je op tijd op het vliegveld zijn, vroeg inchecken, en soms overstappen. In jouw geval win je niet veel tijd.

Jammer dat je oost Java overslaat! Als je minder lang in Maleisie/Singapore blijft heb je daar ruim de tijd voor.

Van Yogya naar Lovina is lastig op een dag (maar het kan wel). Er gaat maar een shuttle bus per dag van het zuiden naar Bali (waar het vliegtuig landt) naar Lovina, en die vertrekt om 8.30 of om 9 uur. Uiteraard kun je een auto/taxi nemen, maar die kost al snel 35-40 euro. De rit duurt zo’n 3 uur, vaak heb je namelijk vertraging.

Je kan van Yogya een tourtje nemen naar Bali, en dat duurt 1,5 dag of 2,5 dag (hangt af van waar je wilt stoppen). Je ziet dan de vulkanen in oost Java, maar het is wel een vermoeiende trip.

Hoe dan ook: de vlucht naar Bali hoef je nu nog niet te boeken, er gaan veel vliegtuigen die kant op. Gewoon de dag voor vertrek boeken, of een paar agen voor vertrek. Veel makkelijk! De prijzen van Air Asia stijgen, die van de andere maatschappijen eigenlijk niet.

1 like

Jenny, allereerst ontzettend bedankt weer voor je snelle antwoord. Heb ik al veel aan gehad! (ook uit andere threads:))

De route KL-Singapore met Melacca als tussenstop (zonder Lankawi) had ik nog niet overwogen, maar met Melacca als overnight-tussenstop is het inderdaad heel goed te doen per bus.
Het punt is alleen dat ik nog nooit op zo’n tropisch eilandje ben geweest en zoiets toch wel graag een keer wil zien. Dat eiland hoppen leek me wel wat en het lijkt alsof er op Lankawi van alles te doen is, vandaar dat het Lankawi was geworden ipv. de Perenthians of Tioman… Maar inderdaad, ik had ik niet voor niets maar 2 dagen Lankawi ingepland want ik weet dat we dat misschien toch wel snel gezien zullen hebben. Ik ga er nog eens even goed over nadenken.

Jammer dat je oost Java overslaat! Als je minder lang in Maleisie/Singapore blijft heb je daar ruim de tijd voor.

Is inderdaad vanwege de tijd zo gepland. Maar Maleisie en Singapore willen we ook heel graag zien en we willen de reis niet té vol plannen. We moeten wel nog kunnen ontspannen tussendoor en niet alleen maar bezig zijn met het transport naar de volgende stad op de volgende dag :slight_smile: Als we Lankawi overslaan schept dat echter wel weer mogelijkheden.

Van Yogya naar Lovina is lastig op een dag (maar het kan wel). Er gaat maar een shuttle bus per dag van het zuiden naar Bali (waar het vliegtuig landt) naar Lovina, en die vertrekt om 8.30 of om 9 uur. Uiteraard kun je een auto/taxi nemen, maar die kost al snel 35-40 euro. De rit duurt zo’n 3 uur, vaak heb je namelijk vertraging.

De exacte route op Bali gaan we waarschijnlijk dan ter plekke regelen, goede kans dat we het precies andersom doen of juist een guesthouse als een soort van uitvalbasis nemen om het eiland te verkennen. Is dat goed te doen? Of zou je toch eerder overnachten in Ubud, Sanur, en Lovina ter plekke? Als zo’n rit 3 uur duurt lijkt me dat wel handiger.

Je kan van Yogya een tourtje nemen naar Bali, en dat duurt 1,5 dag of 2,5 dag (hangt af van waar je wilt stoppen). Je ziet dan de vulkanen in oost Java, maar het is wel een vermoeiende trip.

Vanaf Denpasar vliegen we terug dus we moeten sowieso op Bali eindigen. De Bromo hebben we bewust (nog) niet in de planning staan omdat het inderdaad een wat vermoeiende trip lijkt te zijn omdat we niet de tijd hebben om de tijd te nemen in oost-java. Met het huidige schema zouden we daar nu alleen komen voor de Bromo en dan kost het toch wel veel tijd en inspanning.

Hoe dan ook: de vlucht naar Bali hoef je nu nog niet te boeken, er gaan veel vliegtuigen die kant op. Gewoon de dag voor vertrek boeken, of een paar dagen voor vertrek. Veel makkelijk! De prijzen van Air Asia stijgen, die van de andere maatschappijen eigenlijk niet.

Is dat echt zo? Op de een of andere manier ben ik bang dat we dan uiteindelijk een veel te duren vlucht te pakken zullen hebben. Heb overigens van een vriendin die in Indonesie stage heeft gelopen ook gehoord dat je een aantal vluchten alleen kan boeken met een Indonesische bankrekening, maar in hoeverre dat ook het geval is heb ik niet uitgezocht.

PS.
De Gili eilanden wilde ik in eerste instantie bezoeken, daar heb je volgens het GGD reizigersadvies echter Malaria medicatie voor nodig (bij 2 dagen of meer als ik me het goed herinner). Daarom slaan we die helaas over.