Wij houden niet van groepsreizen en willen dus graag met z’n tweetjes in zo’n drie weken een rondreis maken op Sumatra, Java en Bali. O.a. Koning Aap en WRC bieden aantrekkelijke routes o.b.v. een individuele rondreis, waarbij je beschikt over een eigen chauffeur en gereserveerde hotels. Wie heeft er wel eens een dergelijke rondreis gemaakt? Zo ja, hoe is dat bevallen? Is er genoeg tijd om leuke dingen te zien en te doen, heeft de chauffeur veel kennis en tips voor uitstapjes, etc? Is deze route ook te doen als je de reis helemaal zelf regelt of is 3 weken dan echt te weinig?
Hallo,
Wij zijn ook bezig om een individuele rondreis te boeken naar dezelfde eilanden en evt. Sulawesi erbij. Dit doen wij via Goderie, Breda. Ik ben er gister nog geweest. Ze hebben een “standaard” reis maar je kan van alles veranderen naar je eigen wensen. Je wilt niet naar het ene maar wel naar iets anders dat kan allemaal.
Wij vinden dit zelf ook veel beter dan zo’n groepsreis!!
Volgend jaar augustus gaat het gebeuren.
Als je opm of vragen hebt hierover laat het ff weten.
Groetjes Mirjam
He vergeten te zeggen. Wij gaan 1 maand rondreizen. Ik vroeg of het korter kon maar hij raadde het af. Hij zegt dan heb je zo’n volgepropt programma en dan ben je hartstikke moe. Je moet momenten van rust nemen. Tja je kan het opvatten als geld trekken van de andere kant heeft hij wel gelijk.
HOi beste mensen,
Het is zeker een goed idee om met zó’n rondreis te gaan… maar als ik jullie mag adviseren: ga lekker zelf reizen. Dat is veel goedkoper dan zo’n georganiseerde reis en je hebt lekker de tijd voor jezelf…
Indonesie is helemaal niet gevaarlijk en je komt waarschijnlijk vele andere backpackers tegen!
groetjes Sharony
Hallo Bijenkorf en Shary, bedankt voor jullie reacties! Inmiddels hebben we allang onze reis geboekt, d.w.z. de vliegtickets. We hebben besloten om toch op eigen gelegenheid te gaan en alles ter plekke te regelen. Als je via een Nederlandse organisatie boekt, gaat een groot deel van het geld daar naar toe. We dachten dat het misschien ook wel beter is om het geld ter plekke voor 100% in Indonesië uit te geven :nod:. Bovendien weten we uit ervaring hoe avontuurlijk het is om te backpacken. We vertrekken over ruim 2 weken en gaan vier weken rondtrekken over Sumatra, Java en Bali. Heb er onwijs zin in!
Wij vinden het juist veel voordelen hebben om met een groepje te reizen. Geen taalproblemen, vervoer is goed geregeld. Geen onnodig tijdverlies, je gaat van de ene bezienswaardigheid naar de andere zonder onnodig oponthoud, alles wordt goed geregeld. Zo hebben wij het tot nog toe altijd ervaren. Je ontmoet veel leuke gelijkgestemde mensen en als er bij zijn die je niet zo liggen dan kun je daar gewoon wat afstand van nemen.
4 weken heb je zeker nodig om 3 eilanden in 1 vakantie te doen.
Als je de vrijheid hebt om rond te reizen op Sumatra, zou ik zeker bij het Maninjau meer gaan kijken, daar gaan geen groepsreizen voorbij. Lijkt me echt een prachtig stekkie. http://www.maninjau.nl/
Goede reis allemaal!
Marina
Wij hebben ook gedacht om zelf rond te reizen. Maar ik ben er niet zo’n held in.hihi.Nu hebben we een Lokale gids die verbonden is aan het reisbureau en Engels of Nederlands praat. Je kan dan ook afwijken van je programma als je dat zelf wilt. Dat vind ik ook wel fijn. Vicike heel veel plezier!!Ik kan ook niet wachten tot volgend jaar!!
Groetjes Mirjam
Hoi,
alles zelf regelen is zeker goed te doen. Vergeet alleen niet dat reizen in Indonesië wel vaak veel tijd kost, zeker als je gebruik maakt van het openbaar vervoer. Dus plan het allemaal een beetje ruim in. Lonely Planet heeft sinds een paar weken weer een nieuwe gids over Indonesië. Ik kan je zeker aanraden om deze te kopen. Wat ook handig is, is om even op sites van touroperators te kijken welke plaatsen zij aan doen, zo krijg je een goed idee over de “highlights” van Sumatra, Java en Bali.
Veel plezier in Indonesië!
Raoul
Hey,
Wil je hier laten weten hoe je reis geweest is Vicike? Wij hebben in de planning om in Juli naar Java en Bali te gaan (beiden ± 2 weken). Maar door de gebeurtenissen van de laatste tijd zijn we toch een beetje gaan twijfelen. Aan de ene kant heb ik zo iets van dat we nu juíst moeten gaan maar aan de andere kant weet ik ook niet wat ik kan verwachten.
We willen ons beperken tot 2 eilanden om inderdaad niet een té vol programma hebben en misschien een stop-over maken op Singapore. Verder lijken de Gili-eilanden me ook wel mooi, maar ja, je kunt toch niet alles in één keer zien.
Jam karet, elastieke tijd… Zelfs al heb je de nieuwste LP, dan nog kloppen de trein en bustijden niet. Als je echt alles tot op de seconde wilt plannen, moet je vooral niet met het openbare vervoer gaan :disgust: Al heeft dat absoluut ook z’n charme!
Drie eilanden in een vakantie vind ik best veel, eigenlijk. Althans, wanneer je echt het hele eiland van west naar oost wil doorkruisen en niet slechts een klein gebiedje wilt zien.
Persoonlijk vind ik het wel een goed idee om ter plekke een gids en auto te regelen en niet in Nederland. Veel Indonesiers leven van het tourisme, dus waarom veel geld steken in een Nederlandse bemiddelaar in plaats van direct in een Indonesische organisaties? Is er iemand die nog gelooft dat de Nederlanders niet bij dezelfde organisaties boeken?
BrainStorm, laat je niet gek maken door de media! Ik ben de afgelopen jaren verschillende keren in Indonesie geweest (varierend van 1.5 maand tot een half jaar ) en heb me echt geen moment onveilig gevoeld. Tuurlijk, er zijn plekken die ons herinneren aan de Bali bommen, maar moet je alle slachtoffers zomaar vergeten? En ja, de gempa (aardbeving) van vorig jaar heeft bepaalde touristische sites aangetast, waaronder de Prambanan, maar ze zijn nog steeds prachtig. En ze worden vast t.z.t. wel weer opgebouwd. Gewoon gaan!
Selamat jalan,
Jenny
http://www.outofasia.nl (Bali, Lombok, Sulawesi)
http://www.ikreis.net (Riau, Java)
Bedankt Jenny! We willen inderdaad Java van West naar Oost doorkruisen en dan de oversteek maken naar Bali. Het ging me ook niet zo veer over de aanslagen, want daar loop je tegenwoordig overal wel een zeker risico. Maar meer wat de aardbeving en tsunami hebben aangericht.
Wij willen ook alleen de vlucht boeken en daar alles zelf regelen. Bijvoorbeeld een deel met de trein naar Yogyakarta lijkt me leuk omdat je dan in korte tijd veel van het land(schap) ziet.
Voor Brainstorm en anderen die nog benieuwd waren hoe onze reis is verlopen:
We hebben een geweldige, zeer avontuurlijke reis gehad met hier en daar wat aanpassinkjes op het schema en de route die we als leidraad hadden opgesteld. Vervoer bleek altijd wel te regelen (per openbaar- of privévervoer), hoewel we soms wat meer moeite moesten doen voor een goedkopere optie. Wat accommodatie betreft was het handig dat we van te voren een lijstje hadden gemaakt met een aantal losmens/hotels, maar we zijn ook regelmatig terechtgekomen in een hotel dat niet op onze lijst stond.
Onze route liep (ruwweg) langs Bukit Lawang, Tobameer, Bukittinggi, Yogyakarta, Solo, Surabaya, Malang, Kalibaru, Banyuwangi, Lovina, Ubud en Kuta. Een hele afstand dus, maar goed te doen in 4 weken. In de meeste plaatsen hebben we 2 of 3 nachten overnacht, dan heb je wat meer tijd om allerlei uitstapjes in de omgeving te doen.
Het klinkt misschien cliché, maar wat is Indonesië een prachtig land! Zeker vatbaar voor herhaling, maar dan misschien weer andere eilanden. Als iemand nog vragen heeft: schroom niet!
Hoi Vicike,
Inderdaad een lange weg voor 4 weken, maar gelukkig niet te lang voor jullie… Ik wil nog steeds een keer naar Sumatra. De natuur lijkt me prachtig, net als Lake Toba en de orang utans.
Nog anderhalve week, dan ga ik naar Bali en Nusa Tenggara, het oosten dus. Lijkt me ook heel mooi!
Groet,
Jenny
Bedankt voor de informatie. Ik ga toch maar eens een poging wagen mijn vriendin te overtuigen!
Veel plezier Jenny!
Jenny,
ik kom jouw verhalen op diverse plaatsen tegen en wil graag een advies van je.
In september 2010 gaan we met zijn vieren een trip maken over Flores (vertrek Maumere naar Labuhanbajo) en van daaruit de eilanden Komodo en Rinca bezoeken, vervolgens over te steken naar Sumbawa; is er in Maumere gemakkelijk aan een auto met chauffeur/gids te komen? Heb jij adresgegevens daarvoor? Is een trip vanuit Flores naar Komodo/Rinca te prefereren boven een boottocht ie op Sumbawa eindigt? Ervaring daarmee?
Hey,
Toen ik op het vliegveld van Maumere landde, stonder daar verschillende chauffeurs te wachten die meerdaagse trips in de omgeving van Maumere in de aanbieding hadden, of zelfs naar de andere kant van het eiland (Labuan Bajo). Een gids is makkelijk gevonden! Ik kan echter geen van hen aanraden, omdat ik zelf met het openbaar vervoer over Flores gereisd ben. Dat is te doen, al moet je geen luxe verwachten en is het soms best een beetje afzien. Dus zelfs als je op het vliegveld van Maumere staat, en je vindt geen gids die aan jouw (prijs)wensen voldoet, dan is dat nog geen probleem.
Wat een bezoek aan Rinca en Komodo betreft: er zijn verschillende manieren om hierheen te gaan. Je kan een dagtrip maken vanuit Labuan Bajo, of je kan een meerdaagse trip boeken, welke je van Labuan Bajo naar Lombok brengt met een stop op Rinca (en bij verschillende eilanden voor de kust van Sumbawa).
Wanneer je een boot rechtstreeks van Labuan Bajo naar Sumbawa neemt, stop je niet bij een van de eilanden waar de veranen wonen. Ik zou dus zeker OF een dagtrip die kant op maken, OF een trip (bv met Perama) boeken waarbij je de veranen bezoekt.
Succes met plannen!
Hallo Jenny,
heel veel dank voor je snelle reactie. We gaan hiermee verder. Als ik nog vragen heb/krijg kom ik heel graag bij je terug. Groet, Niek Hakvoort
Om ook nog even te reageren op je mail:
Flores heeft minder keus in accomodatie als sommige andere Indonesische eilanden. Er is altijd wel een plek te vinden om te slapen, maar er is niet altijd een LUXE plek te vinden om te slapen. Zo zal het bv buiten Labuan Bajo en Maumere lastig zijn om een kamer te vinden met warm water en airco.
Toen ik op Flores was (juni), was het daar redelijk fris. Zelf heb ik een hekel aan airco, maar ik denk dat zelfs de liefhebbers ervan het prima zonder AC zouden redden. Dat er geen warm water was, vond ik soms WEL een nadeel. We hadden heel veel regen, en soms is het na een dag buiten lopen in de regen gewoon lekker om een beetje op te warme onder een warme douche. Bij gebrek aan warmte uit de kraan, ben ik verschillende keren naar warme bronnen geweest. Lekker badderen in je kleren tussen de locale bevolking. Haren wassen met warm water gaat nu eenmaal beter dan met koud water
Tussen Maumere en Labuan Bajo was in 2007 ook geen werkende ATM of werkend internet te vinden.
Nog een linkje naar mijn reisverslag: http://www.outofasia.nl/set.php?cid=172