Indonesië rondreis juli 2014

Indonesië is voor mij en mijn partner een totaal nieuwe bestemming.
We willen rondreizen voor ongeveer 24 dagen.
Kunnen we dit volledig op eigen houtje doen, hiermee bedoel ik :
vluchten boeken, eventueel binnenlandse vluchten, treinen en/of veerdiensten.
Vanaf wanneer kunnen we dit alles vastleggen en wat zijn ong. de richtprijzen voor de periode juli?
Hoe zit het met de excursies : kunnen we die met een gids ter plaatste boeken of moet dit gebeuren vanuit België?
Hotels kunnen we eventueel vastleggen met booking.com (in het verleden VS rondgetrokken) dit was heel goed te doen.
We zijn geen rugzaktrekkers en houden toch wel van een beetje luxe.
Is Bali, Java en Sumatra een aanrader om er te verblijven en wat moeten we zeker zien?
Hoeveel geld dienen we te voorzien voor het eten (we gaan niet op luxe restaurants).
Waar kunnen we prijzen vinden voor de eventuele excursies?
Dienen we ter plaatse op bepaalde bestemmingen een auto te huren of niet?
In de VS hebben we alles op eigen houtje gedaan met een huurauto, maar misschien is dit voor Indonesië geen aanrader?
Dit is een hele boterham, maar we moeten echt van 0 beginnen en willen toch een beetje wegwijs geraken om de reis uit te stippelen.

Heb je al eens op dit forum rondgeneusd? Hier staan heel veel tips over mogelijke routes, chauffeurs, budget, accommodatie, excursies enzovoorts.

Ik zou me tijdens een eerste reis beperken tot 1 a 2 eilanden, bv Java en Bali. Deze hebben goede faciliteiten voor touristen en relatief goede wegen. Ik zou echter beslist niet zelf gaan rondreizen, je kan beter een auto met chauffeur huren.

Hallo Jenny,

Ben ondertussen al wat aan het lezen op dit forum.
Tis toch altijd leuk om wat ideetjes of tips te ontvangen.
Alvast bedankt voor je antwoordje.

Ideeën geven is wat makkelijker als er al een globale route is :wink:

Mijn gouden tip: regel niet teveel vooraf, dat kan je allemaal prima ter plekken doen. Je bent minder geld kwijt, steunt de lokale economie en je behoudt je flexibiliteit.

De ramadan is volgend jaar van 28 juni tot 27 juli, probeer als het kan pas ná die tijd op Java te reizen. Zeker aan het eind van de ramadan kan het heel druk zijn.

Wat persoonlijke hoogtepunten:

• Borobudur bij Yogyakarta, Java
  • Kawah Ijeh, Java
  • Menjangan, Bali
  • Kecak dance, Bali
  • Ketambe, Sumatra
  • Kelimutu, Flores
  • Berastagi, Sumatra

Probeer deze punten niet in één reis te proppen, ik heb er jaren over gedaan :slight_smile: Zie ook m’n website.

1 like

De meesten die voor de eerste keer naar Java en Bali reizen volgen op Java zo’n beetje de spoorlijn van Jakarta naar Bogor (botanische tuinen), (eventueel Pangandaran), Bandung (architectuur, warmwaterbronnen, vulkaan), Yogyakarta (Borbobudur, Prambanan, Kraton, Jalan Malioboro, vogeltjesmarkt, Ramayana), Solo (Kraton), Surabaya (Bromo vulkaan), Kalibaru (Ijen vulkaan), Banyuwangi (oversteek naar Bali).
Op onze website staat heel veel informatie over Java (met name het gebied rondom Yogyakarta). Op onze Facebook pagina staan heel veel foto’s. Ik heb ook nog veel informatie over Bali en Lombok (staat nog niet op onze site) dus als je hierin interesse hebt dan kan je me een mailtje sturen.

1 like

Als je goed de tijd neemt en veel leest zou je zelf een reisroute kunnen maken en alleen transport regelen. De route van villa Ditya is goed ,maar kan spannender/avontuurlijker. Veel toeristen willen iets meekrijgen van het echte Indonesië en de bevolking ,maar dan zou de route ook anders ingevuld moeten worden.
Een combinatie Java en Sumatra is zeer aan te raden vanwege de enorme tegenstellingen van beide eilanden.
Java kan je in 14 dagen doen en op Sumatra een tour van 7-8 dagen inclusief Bohorok (Bukit Lawang) ,waar de orang hutan nog in het wild leeft en een opvangcentrum is. Als je perse naar Bali wilt wordt het teveel in 24 dagen en kan je het beste kiezen voor Java en Bali (met aansluitend Lombok)

1 like

Ik zal inderdaad nog veel moeten lezen. Waarschijnlijk zal het Java en Bali worden. Lombok is volgend jaar Juli een (klein) probleempje vrees is (Ramadan). Heb dit al eens meegemaakt in Marokko en was toen helemaal niet leuk.
Ik denk dat ik het beste vlieg op Jakarta. Hoe ik van daaruit naar Java zal gaan, totaal nog geen idee. Moet eens zien hoe ver dit uiteen ligt.

Java is van west naar oost zo’n 1200 km en je zal gemiddeld niet meer dan 30 a 40 km per uur kunnen afleggen. De spoorlijnen zijn op Java erg goed. Velen wisselen de trein af met een auto met chauffeur of met bussen. Een auto met chauffeur is duurder maar je bent dan wel veel vrijer en je reist natuurlijk luxueuzer dan met een bus. Sommigen doen alles met een auto met chauffeur.

Villa Ditya, ik wil je alvast bedanken voor je reacties. Hoe kan ik het best een auto met chauffeur vastleggen? Zijn er bepaalde sites hiervoor of moet dit allemaal ter plaatse gebeuren?

Wij hebben erg goede ervaringen met biancatours (zie hun website biancatours.com). Zij zijn gevestigd in Yogyakarta en hebben meerdere auto’s met chauffeur. Zij kunnen in principe alles voor je regelen (ook vliegtickets, treintickets en accommodaties). Hun chauffeurs zijn betrouwbaar, goed gemanierd, rijden rustig en hun auto’s zijn in goede staat van onderhoud. Wij hebben vorig jaar meerdere malen gebruik van hen gemaakt (voor dagtochten) en waren erg tevreden. Bijkomend voordeel is dat de eigenaar goed Nederlands praat dus dat is wel zo gemakkelijk. Er wordt snel op e-mails gereageerd. De eigenaar kent heel erg veel mensen en heeft veel ervaring. Er zijn uiteraard meer van dit soort travelagents maar daar heb ik geen ervaring mee.

Neem het advies van Jenny ter harte, zij is een heel ervaren Indonesie -reizigster, en weet waarover zij schrijft!!!

Het is weer heel iets anders als je hier woont, dan zie je die dingen heel anders.

1 like

Ik wil volgend jaar 6 dagen Sumatra. Op java bromo en Ijen bezoeken en dan naar Bali op pemuteran met scooter 1 dag naar lovina, ubud, uluh watu en tanah lot te bezoeken (vanuit ubud) en de laatste dagen relaxen op lembongan. In 3,5 week. Is dit te doen?

Zes dagen Sumatra is veel te kort om alles te zien, maar als je kiest om bijvoorbeeld alleen naar Bukit Lawang en Lake Toba te gaan dan is het te doen.

Op Bali is het niet mogelijk om Tanah Lot, Ulu Watu, Ubud en Lovina te bezoeken. Tanah Lot en Ulu Watu zijn eigenlijk alleen leuk met de zonsondergang, en je kan niet op twee plekken tegelijk zijn. Daarnaast is het van Lovina naar het zuiden ongeveer 3 uur met de motor en vanuit het zuiden is het ruim een uur naar Tanah Lot. De kortste weg gaat via het Bratanmeer en niet via Ubud. Ik zou voor deze bezienswaardugheden zeker 2 dagen uittrekken.

Je kan de dingen die je hierboven noemt dus wel in 3,5 week doen (met binnenlandse vlucht van Sumatra naar Denpasar of Surabaya, maar je moet wel rekening houden met een aantal pittige reisdagen.

Tot nu toe zit mijn reisschema er zo uit:
Dag1
Jakarta naar medan waar ik overnacht
Dag 2
Medan naar tangkahan
Dag 3
Tangkahan
Dag 4
Naar bukit lawang
Dag 5
Bukit lawang
Dag 6
Middag terug naar medan
Dag 7
Van medan naar surabaya dan uitvalbasis voor bromo
Dag 8
Relaxen avond naar bromo
Dag 9
Bromo en ijen
Dag 10
Relaxen bij kennis in banyuwanghi middag naar pemuteran
Dag 11
Pemuteran menjangan
Dag 12
Pemuteran scooter naar git git en lovina
Dag 13
Pemuteran
Dag 14
Ubud
Dag 15
Ubud
Dag 16
Ubud
Dag 17
Ubud (waar ik dus in de dagen van ubud in de namiddag tanah lot wil bezoeken en dagje uluwatu)
Dag 18 tm 22
Nusa lembongan
Denk je dat dat te doen is?

Er zitten wat dingen in die ik anders zou doen…

Ik zou er niet voor kiezen om Surabaya als uitvalsbasis voor de Bromo te kiezen. Ik heb de Bromo een keer vanuit Malang bezocht, en toen moest ik rond middennacht mijn bed uit. Surabaya ligt nog wat verder weg. Ik zou er daarom voor kiezen om een beetje een vroege vlucht naar Surabaya te nemen, en dan door te reizen naar bv. Probolinggo. Je hoeft dan niet zoveel te reizen 's nachts en kan dan gewoon slapen. Een tour vanuit Probolinggo is ook makkelijker wanneer je daarna door gaat naar het oosten (en het is goedkoper).

Zoals ik in een anders draadje al tegen je zei is het niet mogelijk om Bromo en Ijen op een dag te doen. Ijen verschuift dus naar dag 10. (Je kan in Probolinggo een tour boeken die de vulkanen combineert.)

Als je niet veel geld uit wilt geven aan een veel te dure taxi in Gilimanuk (om in Pemuteran te komen) zou ik niet de middagboot maar de ochtendboot naar Bali nemen. Er rijden dan wellicht nog bemo’s, dus scheelt je 30-40 euro (afhankelijk van hoe goed je af kan dingen). Daarnaast scheelt het een hoop gedoe!

Verder raad ik je aan om even de zoekfunctie van dit forum te bekijken over scooters in Indonesie, en ook via Google even te lezen wat er met Tim in Vietnam gebeurd is. De scooters waar je het over hebt zijn namelijk lichte schakelmotoren, en als je een ongeluk krijg (of je nu schuldig bent of niet) dan kan dat name gevolgen hebben. Ikzelf neem het risico niet (zeker niet in het drukke zuiden).

Bedankt voor de nuttige info. Ik kom aan in surabaya en zal daar verder reizen naar een hotel met zwembad zat naar het dorpje pasuruan te kijken. Het is dan misschien handig om de dag van de ijen te overnachten in banyuwangi en dan vroeg in de ochtend de boot te pakken. Verder wil ik alleen bij pemuteran een scooter huren en inderdaad niet in de buurt van Ubud. Had idd al dingen gelezen op het forum. Is het vanuit ubud te doen van en naar uluwatu of tanah lot? Verder heb ik als uitval basis nusa lembongan gekozen. Ben je daar wel eens geweest? En zou je nog tips hebben wat leuk is om te zien of juist dingen in mijn planning kan vervangen voor iets anders? Alvast bedankt voor alle info!

Voor tips verwijs ik naar mijn website. Ik ben sinds 2006 bijna jaarlijks op Bali geweest (en heb er een tijdje vrijwilligerswerk gedaan) dus ik ken het eiland redelijk goed.

Mijn eerste bezoek aan Tanah Lot was vanuit Ubud. Dat is prima te doen.

Vanuit Ubud naar Ulu Watu is iets lastiger, omdat je door het drukke zuiden moet. Maar met de (redelijk nieuwe) Jl. Bypass moet het allemaal een stukje sneller gaan… Reken nog altijd op een reistijd met de auto van 2 uur ofzo. Ik zou er zelf echter voor kiezen om Ulu Watu te doen op de avond voordat je naar huis gaat. Je vliegt vanuit het zuiden (Tuban) en de boot vanuit Nusa Lembongan komt aan in het zuiden (Benoa ofzo). Een nachtje zuiden moet je dus sowieso doen, dus waarom niet de twee combineren.

Ik zou Nusa Lembongan niet meteen als een uitvalsbasis zien. Je kan het eiland zelf verkennen, maar om naar andere delen van Bali te gaan is toch vrij lastig. (Dan moet je met de boot en die gaat niet zo vaak.) Ik heb zelf dan ook nooit op Nusa Lembongan overnacht, al heb ik er wel een keer een dagtocht naar gemaakt om te duiken.

Indonesië staat niet meer gepland voor volgend jaar wegens ramadan. Ondertussen niet stilgezeten en zal dus een totaal andere bestemming worden.

Ik ben heel benieuwd wat de bestemming is geworden …en wat hield je tegen aan de Ramadam?

We gaan de westkust van Amerika opzoeken.
Om op je vraag te antwoorden ivm. Ramadan : ik geef je enkele vb, treinen die onverwachts niet uitrijden, service ih algemeen, zaken die gesloten zijn in die periode, … heb dit uit ervaring op reisbestemmingen al meegemaakt en heb dit nogmaals horen vertellen van mensen die tijdens de ramadan aanwezig waren + ik heb ondertussen een meeting bijgewoond met verschillende reizigers die naar Indonesië tijdens de ramadan geweest zijn (hebben allemaal hetzelfde verhaal).
Heel toevallig was er van de week een reportage over Bali of tv, afzetterij en bedriegen (oa. geld wisselen met trucs, boetes betalen)
Dan was mijn goesting hiervoor zeker over.
Heb al veel rondgetrokken en al heel veel gezien, maar momenteel staat Indonesië niet op het lijstje.
Ik spreek hier natuurlijk voor mezelf.
Mss komt het er ooit eens van (als ik volledig overtuigd ben).