Volgend jaar doen we Indonesie…maar willen tips, aanwijzingen van de ervaren Indonesie reizigers.
Java is een beetje de gekende kiezel in de schoen om een route te maken. dus hopen we dat onze route een beetje te doen is.
here we go:
route………………
Java 15nachten
Jakarta
2 overn
Jakarta -> Bandung
1 overn
Bandung -> Pangandaran
3 overn
Pangandaran -> Wonosobo
1 overn
Wonosobo -> Yogjakarta
4 overn
Yogjakarta -> Malang
2 overn
Malang -> Kalibaru
2 overn
***Kalibaru-> ketapang - Banyuwangi veerboot -> Bali
Ubud
5 nacht
Denpasar -> Lubuan Bajo (Flores)
2 nacht
komodo varanen
Deze vragen worden zovaak gesteld , bijna even zovaak beantwoord recent nog.!
Kijk even op de zoekfunctie van het forum , daar vindt je alle antwoorden.
Prima opzet, al zou ik zelf denk ik de Komodo varanen voor een volgende keer bewaren en de twee vrijgekomen nachten (en ruim 200 euro) gebruiken voor de rest van je reis.
Yogya en oost Java hebben genoeg te bieden om er iets langer te zijn.
Ik vind persoonlijk 5 nachten Ubud vrij veel. We zijn er net een week geleden geweest en vonden het erg druk en toeristisch. Voor ons waren 3 nachten prima, geeft je ook de kans om mooie dingen in de omgeving te bekijken, en die zijn er genoeg!
Andere tip is wellicht om iets uit het centrum te zitten. Je hebt dan geen non stop file voor je neus…
Wordt vast een prachtige reis! Ik zou de extra tijd misschien besteden om meer van Bali te zien en ev Gili. En Flores voor wen volgende x te laten. Je wilt toch weer terug als je hier eenmaal bent geweest
Los van waar je verblijft: ik zou zeker een paar dagtochten maken (auto met chauffeur) als je op Bali bent. Bijvoorbeeld naar een paar tempels buiten de stad, rijstvelden (ik ben fan van Jatului) of strand, snorkelen, duiken. Dit kan vanuit Ubud (lekker centraal), maar ook Lovina, Candidesa of Padangbai zijn geschikt.
Ik ga volgende week weer naar Ubud (paar jaar niet meer geweest) en ik ga een kruidenwandeling maken door de rijstvelden met een gids. Ik heb pas iets vergelijkbaars gedaan in Jatului, en dat was geweldig!
@ Marijekoeman, bedoeling van Ubud is wat Jenny al een beetje aangeeft, een basis voor eventuele dagtrips.
Snorkelen en duiken laat ik aan mij voorbij gaan, zwemincident in het leger heeft mij bijna doen verzuipen en sindsdien is zwemmen niet aan mij besteed.
Ik denk wel dat ik mijn dagen met gemak zal volkrijgen, beide wandelen we graag en ik denk niet dat in Bali en gebrek zullen hebben daaraan.
Het zal voor ons de eerste keer Azië worden en zijn er vrij benieuwd naar, we merken ook dat Indonesië minder gemakkelijk is om een route in elkaar te steken, daar je veel afhangt van chauffeurs die je hier of ginder ter plaatse moet regelen en de tijden die je over sommige trajecten zet…zeker als je gewoon bent om alles zelf in de hand te hebben zoals in de USA en Europa.
Flores (komodo) is ondertussen een twijfelgeval worden…
Opzoeken waar we die xtra 3 nachten eventueel kunnen inlassen.
@Jenny, heb ondertussen het gedeelte over de Ramadan gelezen op je site omdat wij in deze periode ginder zullen zitten…
Alvast bedankt voor de handige tips dat we daar opgepikt hebben. vraag me wel af of er veel toeristen zijn die ook echt rekening houden met de plaatselijke inwoners hun gebruiken en die er het nodige respect voor opbrengen zoals jij (drinken en eten in die periode)?
Gaan alleszins zeker hier ook rekening mee houden.
Als je van wandelen houdt, zou ik ook Munduk van harte aanbevelen!
Mooie rondwandeling mogelijk van ong 4 uur door plantages, langs watervallen en over rijstvelden. Mooi en een hele leuke manier om het lokale leven te zien!
Ben het met Jenny eens: zou het ook houden bij 2 eilanden Java/Bali en Flores bewaren voor een volgende keer. Op Bali heb je dan wat meer ruimte en zou je je verblijf bijvoorbeeld kunnen opdelen in … nachten Ubud / … nachten ergens in bijvoorbeeld noord of oost Bali waar het (nog) wat minder toeristisch is. Ubud is zoals Marijke zegt redelijk toeristisch, maar wel leuk om een aantal nachten te verblijven. In en om Ubud krijg je je dagen wel gevuld Veel plezier met het plannen en de voorpret!
Dingen regelen in Indonesie is niet echt lastig. Iedereen kan je (al dan niet tegen een vergoeding) helpen.
De reistijd is inderdaad wel een issue. Zelf houd ik een gemiddelde snelheid van 30-40 km per uur aan, maar er zijn beslist trajecten waar je dit niet haalt (daarom zeg ik gemiddelde ).
Ik plan niet echt dingen op reisdagen. Lukt het me tóch om wat te doen, dan is het meegenomen. Lukt het niet, dan hoef ik niet teleursteld te zijn.
En wat de drie overgebleven dagen betreft: gewoon ter plekke bedenken wat je er mee wilt. Wil je langer op Java blijven in een bepaalde stad dan kan dat, en houd je ze over dan is er op Bali voldoende te doen.
knoop doorgehakt…Komodo is van de lijst gehaald
1 xtra dag Malang kunnen we Wonorejo Mangrove nog meepikken
overige dagen zullen Bali worden.
Op 22 juli van Denpasar naar Jakarta vliegen, deze ligt nog niet vast…maar dacht deze een dag voordien ter plaatse te regelen. In hoeverre kan ik betrouwen op de vertrektijden ginder, kwestie van mijn vlucht niet te missen naar België.
Met de vertrektijden tussen Bali en Java is over het algemeen niets mis. Toch zou ik een ruime overstaptijd nemen (of een dag voor je vlucht naar Europa al in jkt aankomen), want je weet maar nooit…
17 juli 2015 is Idul Fitri, het eind van de ramadan. Rond de 22ste zal de drukte grotendeels gestabiliseerd zijn, maar toch zou ik zeker niet tot het laatste moment wachten met boeken.
Met de vertrektijden tussen Bali en Java is over het algemeen niets mis. Toch zou ik een ruime overstaptijd nemen (of een dag voor je vlucht naar Europa al in jkt aankomen), want je weet maar nooit…
17 juli 2015 is Idul Fitri, het eind van de ramadan. Rond de 22ste zal de drukte grotendeels gestabiliseerd zijn, maar toch zou ik zeker niet tot het laatste moment wachten met boeken.
Voila route is aangepast en uitgewerkt, denk dat ik redelijk goed zit qua tijd enzo, maar experts mogen gerust nog raad geven…kan dan eventueel bijschaven
24 juni Brussel - Jakarta
25 juni aankomst Jakarta (rond 15u45)
*2 overnachtingen (Artotel Jakarta)
27 juni Jakarta - Bogor (optie) - Bandung
*Puncak pas
*1 overnachting (Salis Hotel)
28 juni Bandung - Pangandaran
*Kampung Naga
*Green Canyon
*Batu Karas Beach
*3 overnachtingen (Bale’Ku)
1 juli Pangandaran - Wonosobo (overnachting nog opzoeken)
Raften zal aan ons niet besteed zijn…mijn echtgenote heeft verleden jaar te horen gekregen dat ze MS heeft, sindsdien kan ze moeilijk tegen draaien en keren, zelfs te snel een rondpunt nemen kan haar al misselijk maken, laat staan raften.
Begrijpelijk, misschien dat de Green Canyon dan ook wat te zwaar is is namelijk best pittig klauteren over glibberige rotsen. en weerstand bieden aan sterke stroming tijdens het zwemmen.
Ik weet niet waar koma villa precies ligt maar ik vond Kuta nou niet een plaats om te relaxen. Wat een drukte met alle Australiërs. Nee, deze hoek was een compleet ander Bali.