Route Java en Bali

Hoi iedereen,

Van de zomer (31 juli t/m 22 augustus) ga ik samen met een vriendin, 3 weken dus, backpacken op Java en Bali. Ik weet het, het is denk ik een beetje te kort, maar het kon niet anders i.v.m. werk. Ik ben in ieder geval al superblij dat ik in zo’n mooi land als Indonesië ga backpacken! :slight_smile:
Maar omdat we dus 3 weken gaan, vroeg ik me af hoe we het beste onze route konden plannen. We komen met het vliegtuig aan in Jakarta en vanaf Denpasar vliegen we weer terug naar huis. Ik zat te denken om gelijk vanuit Jakarta de trein of het vliegtuig te pakken naar Yogyakarta, en vanaf daar verder reizen met de bus of trein, en dingen te gaan zien zoals Borobudur, Prambanan, Bromo, Meru Betiri, en op Bali het dorp Ubud bijvoorbeeld (verder weten we nog niet precies waar we naar toe willen op Bali). Dit idee had ik eigenlijk, omdat ik denk dat héél Java én Bali te veel is voor 3 weken (of je moet alleen langs alle hoogtepunten gaan), en we dan heel erg moeten gaan haasten. Daarom dacht ik dat we misschien beter direct de trein vanuit Jakarta naar Yogyakarta kunnen pakken en vanaf daar kunnen beginnen.
Wat vinden jullie van dit idee, en wat raden jullie aan? Heeft iemand misschien nog tips van wat we zeker moeten zien op Bali?

Groetjes, Anne-Marie.

Als je door Java wilt reizen moet je er wel rekening mee houden dat dit eiland 1000 kilometer lang is, en dat je blij mag wezen dat je met het openbaar vervoer 30 hooguit 40 km per uur af kan leggen. Met de exprestreinen kan je tot een beter gemiddelde komen.

Als je in Jakarta vanuit Europa aankomt ben je gaar na 16 - 20 uur vliegen in een groot sardineblik. Echter je komt 's morgens aan dan is het best mogelijk om nog snel naar Yogya te vliegen, want er zijn vele vluchten per dag vanuit Jakarta, hangt van de dag van aankomst af. Als je de energie op kan brengen is dit wel aan te raden. Maar daar sta je dan in een land waar je niet eerder bent geweest, het kan nogal hectisch wezen, zeker in Jakarta en dan die hitte erbij, Ik zou even tot rust komen. Jakarta is een zeer grote stad met heel veel files, op een werkdag kom je niet snel vooruit. Je zou voor Bogor kunnen kiezen, een stad met een aangenaam klimaat, per taxi van de airport niet al te duur naar NL begrippen.

Voor Java moet je keuzes maken, maar die keuzes hangen van je persoonlijke interesse af. Ik kan je in ieder geval aanraden om het rustig aan te doen, het klimaat peigert je af en je hebt vakantie, onzin om als een bezetene over de eilanden te gaan rennen, Indonesië moet je ondergaan en dat kan in principe overal in het land. Indonesiers doen ook allemaal rustig aan, dus waarom zou je een uitzondering zijn, dat werkt tegen je.

Zie ook topic keuze Hotel Bogor of Jakarta .
Vanuit Cengkareng Airport(officiele naam Sukarno Hatta) heb je ook een DAMRI bus , rechtstreeks naar Bogor.
Goedkoop en comfortabel genoeg .

Als jullie nog geen tickets geboekt hebben dan kunnen jullie overwegen om deze via Malaysia Airlines te boeken. Ik vertrek 28 mei richting RI met MAS via Kuala Lumpur en dan een aansluitende vlucht met MAS naar Yogyakarta (retour vlucht via Bangkok Thailand).

Ik heb mijn vakantie gepland voor midden Java en wilde niet een dag kwijt zijn aan reizen met de trein naar Jogja.

Voor hen die nog nooit eerder in Indonesia zijn geweest en weinig tijd hebben is een bezoek aan Midden-Java de beste keuze, er is relatief veel te zien op een beperkt gebied, goed transport, zeker in de driehoek Joglosemar (Yogyakarta - Solo - Semarang) Waarbij mijn voorkeur uitgaat naar Solo, is weliswaar mijn woonplaats, maar is veel minder toeristisch dan Yogya,zeg maar niet toeristisch. Terwijl het toch zustersteden zijn die qua cultuur hetzelfde zijn, echter je wordt in Solo niet lastig gevallen door sijkers van tukan beca en anderen die iets van je moeten. Solonezen zijn blij om buitenlanders te zien. Met de trein, Pramex, zeer modern, zit je voor 7000 Rp in een uur in Yogya, midden in het centrum. Maar ja wie ben ik, toeristen schijnen een onbedwingbare neiging te hebben om soortgenoten te ontmoeten in plaats van Indonesiers en kiezen daarom voor het uitgeholde karrenspoor.

Hoi iedereen,

Late reactie van mij, maar ik wachtte de reactie’s even af. Bedankt in ieder geval voor jullie reactie’s en tips! Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Groetjes, Anne-Marie.

Hi!

Ik ben in januari ook ongeveer 3 weken naar Java/ Bali geweest en wij zijn ook nog 2 dagen in Jakarta geweest. Alhoewel ik dit geen aanrader vind is het wel goed om deze stad te zien en gewoon te bezoeken. Vooral het VOC gedeelte in de stad is erg interessant. Het reizen viel mij erg tegen. Om inderdaad 100km verder te komen, moet je ruim 3 uur in de taxi/bus zitten. Wij zijn vanaf Jakarta naar Samarang gevlogen en vanuit daar richting Yokja gereden. Een binnenlandse vlucht is goed te doen en relatief goedkoop (rond de 30 euro). Onderweg hebben we een theeplantage bezocht, waar geen enkele toerist was, erg leuk dus juist! Ikzelf vond de steden vooral erg vies en druk, terwijl het buiten de stad echt schitterend is qua natuur en rust. We hebben als laatste een vlucht van Yogja naar Denpasar genomen en nog een week op Bali verbleven. Ik vond de megaresorts bij Nusa Sua erg Westers maar leuk om te zien verder heb ik paardgereden aan de westkust (iets boven Tanah Lot) wat een aanrader is, zelf als je niet kunt paardrijden. Je rijdt over het strand, waar echt zowat niemand is, bezoekt een vleermuizen grot, rijdt langs de sawa’s en dwars door de kampungs.
Verder is Ubud een bezoek waard, vele winkeltjes met handgemaakte dingetjes, uiteraard het apenbos wat wel weer commercieel is. Iets wat mij werd aangeraden maar waar ik niet geweest ben in het vlinderpark (schijnt midden in de Bush ergens te zijn). Nou bij deze wat tips :slight_smile:

Groetjes,
Judith

Even een aanvullende vraag. Ik wil eind oktober voor 4 weken naar Indonesië gaan samen met een vriendin. We willen ons duikbrevet halen en dachten om te beginnen op Bali en daarna door te reizen naar Java en Sumatra. Nu begrijp ik dat dit wel erg veel is, wat raden jullie aan ook tav waarop vliegen?

Hoi,

Ik heb ook 4 weken in Indonesie gereisd: sumatra, java en bali, net andersom dus. En het is erg veel voor in 4 weken, maar het kan.
Als je op Bali je duikbrevet wil halen: ik heb gedoken vanuit Padangbai, aan de oostkust. Daar zit ook een Nederlandse duikorganisatie Q-dive, die zijn erg goed. Op Bali hebben we ook een paar dagen in Ubud doorgebracht; erg gezellig stadje, tussen schitterende rijstvelden.
Verder zijn wij in 2 weken over Java gereisd (van Jakarta naar Denpasar op Bali). Daarbij zijn we zelfs bijna een week in Jakarta geweest (vanwege familiebezoek, anders was ik binnen 2 dagen denk ik al wel weg geweest). Dus eigenlijk heel Java in een dikke week doorkruist: Bandung, Yogja inlcusief Borobudur en Prambanan, Surabaya en Bromo vulkaan. Dit zijn wel echt de hoogtepunten denk ik (Surabaya was trouwens ook vanwege familiebezoek). Dus het ligt een beetje aan hoe snel je wil en kan reizen, maar in principe is het te doen (en natuurlijk is er veel meer te zien op Java).
Dan Sumatra: daar zijn wij een week geweest. En dan moet je echt keuzes maken, Sumatra is echt heel groot, daar vergis je je ook snel in. Wij zijn in het noorden geweest: bij Bukit Lawang de jungle in en daarna 2 dagen bij het Toba-meer. Ik weet dat Sumatra nog veel meer te bieden heeft, maar voor mij was die jungle echt wel een hoogtepunt; tweedaagse tocht waarbij we oerang utans zijn tegengekomen: onvergetelijk. Mocht je naar het noorden van Sumatra willen, zou ik aanraden om vanaf Jakarta naar Medan te vliegen. Binnenlandse vlucht kost je zo’n 50 euro, en dan zit je nog een uur of 3/4 rijden van Bukit Lawang en het Toba-meer af.

Het is uiteindelijk allemaal erg kort, maar wij hebben in ieder geval een goede indruk van indonesie gekregen, en zowel veel natuur als cultuur gezien. En na 4 weken wilden we ook eigenlijk niet weg. Veel plezier met de voorbereidingen!

Ik heb hetzelfde gedaan. Begonnen in Jakarta en vanaf Den Pasar terug naar Amsterdam. Tuurlijk zouden we allemaal langer gaan maar het is mogelijk. Wij zijn 2 dagen in Jakarta geweest, daarna naar Bogor en Bandung met de taxibus, toen naar Pangandaran (waanzinnig mooi, tenminsten vóór de tsunami in 2007) toen naar Yogyakarta, ook met de taxibus. Vanaf Yogja naar Den Pasar gevlogen en op Bali naar het noorden, Lovina, geweest. Ook zijn we naar Ubud geweest (erg leuk) en in Kuta. Nusa Dua schijnt ook een aanrader te zijn.

Tja…het zijn natuurlijk wel allemaal heel lange ritten vooral in een taxibus. Maar het was het meer dan waard! Zoveel gezien, ook terwijl we in de taxi zaten. Die hebben we ergens in Jakarta opgepikt en hebben we 2 weken mee gereist, soort van prive chauffeur maar wel relatie goedkoop.

Heel veel plezier!

Groetjes