3 weken Java en Bali: Jullie advies graag

Beste Forumleden,

Mijn vriendin en ik (beiden eind 20 en eerste keer Indonesië) zijn van plan om rond 15 juni voor 3 weken naar Indonesië te gaan om Java en Bali te bezoeken. Wij hebben al een globale planning in ons hoofd. We zijn van plan om niet te lang op Java te blijven i.v.m. de Ramadan dus we wilden na een 1 dag in Jakarta met de trein naar Bandung, daar 2 dagen verblijven en vervolgens met de trein naar Yogyakarta om daar drie dagen te verblijven. Daarna willen we vanaf Yogyakarta met het vliegtuig naar Denpasar om 2 weken door te brengen op Bali en evt. een van de Gili’s.

Op Bali zijn we van plan om op 2-3 verschillende plaatsen te verblijven om van daaruit het eiland te bekijken en vervolgens af te sluiten met 2 dagen op Gili Trawangan.

Nu ben ik benieuwd naar jullie advies m.b.t. bijvoorbeeld haalbaarheid, de Ramadan in die periode, transport en beste plekken voor een ‘uitvalsbasis’ op Bali.

Ben benieuwd naar jullie mening! Alvast bedankt.

Je gaat 3 weken (2 dagen in het vliegtuig -> 19 dagen)

  • 3 plaatsen op Java
  • 3 plaatsen op Bali
  • Gili T

Dit betekent dat je 2-3 nachten op een bestemming blijft. Als je rekening houdt met reistijden van 6-8 uur, vind ik dit erg kort. Het kan wel, maar ik zou er niet voor kiezen. Yogya is een erg leuke stad, als het kan zou ik daar zeker 4 dagen blijven. In de omgeving is ook veel te doen, zoals de Borobudur, Prambanan, Dieng, evt Kota Gede en Parangtritis.

Over reizen tijdens de Ramadan schreef ik het volgende: IkReis - Indonesië en de Ramadan 2023.

Op Bali zou ik kiezen voor een plek in het binnenland (bv. Ubud) en een plek aan de kust. Persoonlijk vind ik Amed erg leuk.

Beste Jenny,

Bedankt voor je reactie!

Ik kreeg ook al het idee dat het programma iets te vol zat. Zou je het aanraden om de 2 dagen Bandung over te slaan en in plaats daarvan langer (4-5 dagen) in Yogya te verblijven?

En begrijp ik het ook goed dat Ubud (of een andere plek in het binnenland) een goeie locatie is om de zuid/zuidwest kust te verkennen? Bijvoorbeeld dagtripjes met de scooter naar kustplaatsen? Zo ja, dan kies ik er waarschijnlijk voor om langere tijd (6 dagen) in 1 accommodatie door te brengen in Ubud, 4 dagen door te brengen aan een plek aan de kust (Amed bijvoorbeeld) en 2 dagen op Gili T.

Als ik 3 weken had, dan zou ik kiezen voor alleen Java, of van Yogya naar Bali, of Bali + Gili + Lombok. Maar dat is de vraag niet :wink:

Dus om me vast te houden aan jouw route: je kan inderdaad van Jakarta naar Yogya vliegen, en na een aantal dagen naar Bali. Persoonlijk vind ik het jammer dat je dan de Bromo en Ijen mist, met name die laatste vond ik geweldig.

Van Ubud naar bv. Uluwatu in het zuiden vind ik behoorlijk ver. Als je het zuiden wilt verkennen zou ik daar verblijven. Aangezien het vliegveld ook in het zuiden ligt, kan dat mooi de laatste dag.

Wat een scooter huren betreft: Balinese scooters zijn volgens de Nederlandse wet motoren. Er zijn veel mensen die ze huren, maar officieel ben je niet verzekert. Zelf huur ik daarom liever een auto met chauffeur.

Kan me helemaal aansluiten bij Jenny. Wij hadden afgelopen zomer 4 weken (excl vlucht) en hebben lombok, gili meno, bali en java gedaan (ijen, bromo en yogya).

Ik zou denk ik gaan voor binnenlandse vlucht jakarta - yogya en vanaf daar je reis beginnen. Yogya en omgeving is echt heel leuk en ik zou Ijen zeker niet overslaan! Daar krijg je denk ik echt spijt van (google maar eens wat foto’s!). Was voor ons een hoogtepunt!

Dan inderdaad gaan voor 3 plekken op Bali met ev gili erbij. Ubud een aanrader en Amed ook! Hier is het een stuk rustiger qua verkeer en hebben wij wel scooter gehuurd, heerlijk rondrijden stoppen om te zwemmen, te snorkelen en weer verder :slight_smile: ik zou zeker niet vanaf Ubud zelf met de scooter naar zuiden van Bali gaan. Veel te druk verkeer, denk ook niet dat je dat zou moeten willen. Bovendien is het echt heel druk toeristisch!

Een aanrader is ook Munduk, zie je even echt iets anders op reis. Munduk ligt in de heuvels, tussen de plantages. Super mooie omgeving, leuke afwisseling ook met de rest van de plaatsen die je zult bezoeken.

Marije en Jenny bedankt voor jullie reacties. Krijg steeds een beter beeld!

Jullie advies om op Java op Yogyakarta te beginnen lijkt mij ook verstandig i.v.m. de tijd. De reden dat ik in Jakarta wilde beginnen was om de mooie (schijnt) treinreis vanaf Jakarta naar Yogyakarta te kunnen maken. Die zou ik nu dan missen :frowning: . Aan de andere kant ‘win’ ik wel 2/3 extra dagen die ik kan gebruiken om de Bromo en Ijen te zien. Moeilijke keus.

Op Bali zal ik dan inderdaad 3 plekken bezoeken en naar 1 van de Gili’s. Ubud (Munduk), Amed, Gili T. en eindigen in het zuiden vlakbij het vliegveld. Is dat een idee?

Ook ik sluit me bij Jenny en Marije aan, uitstekend verwoord :slight_smile:

Prima advies van Jenny en Marije. Alleen zou ik voor Gili Meno kiezen qua rust en snorkel mogelijkheden.

Bedankt voor jullie reacties :thumbsup: . O.b.v. jullie advies en het forum ben ik tot onderstaand (globaal) schema gekomen:

Dag 1 & 2 Amsterdam => Jakarta => Yogyakarta
Dag 3 Yogyakarta
Dag 4 Yogyakarta (Borobudur & Dieng)
Dag 5 Yogyakarta
Dag 6 Bromo
Dag 7 Ijen=>Ferry Bali=>Pemuteran/Lovina
Dag 8 Pemuteran/Lovina
Dag 9 Ubud
Dag 10 Ubud
Dag 11 Ubud
Dag 12 Ubud/Munduk
Dag 13 Amed
Dag 14 Amed
Dag 15 Amed
Dag 16 Gili T/M
Dag 17 Gili T/M
Dag 18 Gili T/M => Uluwatu
Dag 19 Uluwatu
Dag 20 Uluwatu
Dag 21 Denpasar => Jakarta
Dag 22 Jakarta => Amsterdam

Zijn er nog plaatsen/activiteiten die jullie in dit schema zouden toevoegen/schrappen/omruilen?

Ik zou een dag langer in Yogya blijven.

De Borobudur en Dieng vind ik persoonlijk te veel voor op 1 dag, maar dergelijke excursies worden aangeboden. Het is wel een hele lange dag, en je zult beslist nog last hebben van een jetlag en moeten acclimatiseren. Iets meer rust voor de lange en vermoeiende tocht naar de Bromo en Ijen is fijn.

Onderschat reisdagen van meer dan 10 uur en nachten achter elkaar opstaan om 3 uur niet!

Heb je vliegtickets al geboekt? Ik ben van plan om in september zelfde reis te maken van yogya over land naar Bali. Hebben vliegtickets van garufa gevonden waarbij je van ams rechtstreeks naar Jakarta vliegt en daar overstapt richting yogya. Dan kun je dus zoeken op yogya ipv zelf binnenlandse vlucht te regelen. Kost wel paar tientjes meer, maar heb je relatief korte vluchtduur.

Nee heb m’n tickets nog niet geboekt. Was van plan om retour AMS-JAK te boeken en dan nog 2 binnenlandse vluchten: JAK-YOG en DEN-JAK. De optie die jij beschrijft is natuurlijk aantrekkelijker. Wat kostten de tickets?

Een andere optie voor goedkope tickets kan zijn om van A’dam naar Kuala Lumpir te vliegen en dan door te vliegen met low cost maatschappij zoals Air Asia. Wij hebben dat afgelopen zomer gedaan (vertrek 30 juli) en maar 700 euro alles incl betaald.
Garuda vliegt nu ook revhtstreeks dus dat is ook een goede optie ja. Ik zag op de vakantiebeurs ook een aanbieding van Garuda - jakarta rechtstreeks voor 650e retour en 25e per binnenlandse vlucht.
Wie weet kan je er iets van vinden op hun site.

Ams naar yogya en terug denpasar naar ams kost 650 euro. Dan vlieg je rechtstreeks op Jakarta en daarna naar bovengenoemde plaatsen. Wel grappig dat alleen de vlucht als _ Jakarta even duur is, je krijgt dus de binnenlandse vluchten gratis erbij.

Met de maatschappijen uit midden oosten kun je vaak wel goedkoper op Jakarta vliegen, soms voor wel onder de 500 euro. Dan betaal je nog bijna 100 euro aan de binnenlandse vluchten. Dat is een mooi alternatief als je nog graag iets van Jakarta wil zien.

Dit is trouwens allemaal voor half september, maar denk dat dat voor juni weinig anders is.

Dat zijn mooie prijzen! Bovenstaande prijzen zijn allemaal voor het hoogseizoen: juli en augustus. Tickets van 500 op jakarta heb ik vorig jaar niet kunnen vinden voor die periode.

Even voor jullie periode gezocht, retour Jakarta met overstap kost 480 euro, met garuda naar yogya en terug vanaf denpasar kost 710. Dat verschil is dus nog behoorlijk groot.

Uitgaande van vertrek 15 juni, terug 3 weken later

Dat klopt NiekR, dat zijn de prijzen die ik ook gevonden had. Uitgaande van €100-€120 in totaal voor twee binnenlandse vluchten (Jakarta-Yogya & Denpasar-Jakarta) kom je dus dan op ongeveer €600 uit. Nog steeds een aardig verschil.

Heeft iemand ervaring met het overstappen op een apart geboekte, binnenlandse vlucht op Jakarta?

Ja, ik heb ervaring met het overstappen op apart geboekte binnenlandse vluchten. Belangrijkste is dat je genoeg tijd in plant.

Bij lossen vluchten moet je eerst door de imigrasi. Als je pech hebt duurt dat een uur (zeker tijdens de ramadan). Daarna moet je je tas ophalen, door de douane, met de bus/taxi naar de andere terminal en opnieuw inchecken. Inchecken moet meestal minstens 45 minuten voor vertrek.

Ik zou een overstap van zeker 3 uur aanhouden. Heb je vertraging en mis je je vlucht, dan zijn de kosten voor eigen rekening bij losse vluchten.

Jakarta is geen geweldig vliegveld, maar het is prima om er even een hapje en een drankje te doen bij het wachten.

Ah uit jouw ervaring begrijp ik dat het wel goed te doen is als je voldoende tijd neemt tussen de vluchten. Dan is het de €100 pp wel waard.