Tips en adviezen Bali-Java graag!

Hallo mede-reis- en Indonesië-fans!

Ik maak in maart voor het eerst een relatief ongeplande reis naar Indonesië, voor 1 maand.
Ik ben van plan om het volgende te doen:

• Zuid-Oost kant van Bali (Kuta, Ubud, Temple tour in mid-oost Bali, Padangbai, Nusa Lembongan, Nusa Ceningan, Sanur (transit), Ulu Watu en andere mooie stranden op zuidelijk gedeelte van Bali)
  • West- en midden Java (enkel 4 plaatsen: Borubudur, Yogyakarta, Prambanan en Bromo)
  • laatste twee dagen in Singapore (om van daaruit naar Brussel te vliegen).

Ik heb de Lonely Planet al aangeschaft, daar haalde ik reeds veel nuttigs uit. Graag had ik echter van jullie ook enkele tips of adviezen gehad (goedkope resto’s, hotels, do’s en don’t’s …), ik ontvang ze heel graag!!

Zaken waar ik namelijk nog steeds niet goed uit kan, is:

• ik heb één maand te tijd. Is mijn routeplan haalbaar in die tijd? Hoe lang ongeveer Bali, hoe lang de 4 plaatsen op Java? Ik dacht 3 weken Bali, 1 week Java…
  • is het aan te raden om van op voorhand mijn eerste (Bali) en laatste (Singapore) verblijfplaats daar moet boeken? Ik kom namelijk 's avonds laat toe in Denpasar.
  • ik twijfel nog om Kuta te doen (naar het schijnt zeer chaotisch en té toeristisch). Hoe zijn jullie ervaringen? Goede transitplaats of ander alternatief?
  • hoe het zit met de binnenlandse vluchten (van Denpasar naar Yogyakarta en van Yogyakarta naar Singapore)? Ik hoorde dat het veel goedkoper is dat ik het daar ter plaatse boek, in plaats van hier uit. Welke vliegtuigmaatschappijen dààr zijn het meest betrouwbaar? Weet er iemand ongeveer de kostprijs? Zijn reisbureau’s makkelijk te vinden? Kan je boeken vanuit hotels?
  • ik ben van plan (met de route die ik doe) géén malariapillen te nemen. Ik heb ergens op internet gezien dat dit risicovrije gebieden zijn. Is dit een goede beslissing?
  • heeft iemand een lijstje met de meest gekochte producten of aangevraagde diensten, en hun (lokale) kostprijs? Dat ik ongeveer weet tot waar ik moet afdingen (wat ik niet goed kan… :slight_smile:

Kan een goede ziel mij daar wat meer info over geven? Dat zou me alvast geruststellen…

Heel erg bedankt!

Lieve groeten,

Anne-Sophie

Je hebt een maand de tijd voor Bali en Java, en in die maand kun je een hoop leuke dingen zien en doen en hoef je je echt niet te haasten. Ik zou persoonlijk echter iets meer tijd uittrekken voor de plekken in Java die je wilt zien, dit omdat de reistijden best lang zijn.

Maar toch zit er een foutje in je planning!

Je schrijft dat je naar de Bromo wilt. De Bromo ligt NIET in het midden van Java, maar redelijk in het oosten. Het zet geen zoden aan de dijk om van Denpasar naar Yogya te vliegen en dan naar de Bromo te gaan, omdat dit een reis van een volle dag is. Je kan beter in het westen van Bali (Gilimanuk) een ferry naar Java nemen, en dan stoppen bij de Bromo. Vanaf busstation Denpasar gaan er diverse bussen die kant op.

Als je perse wilt vliegen en niet lang in de bus wilt zitten, dan kun je van Denpasar naar Surabaya vliegen. En zijn meerdere vluchten per dag, en tickets kun je inderdaad ter plekken makkelijk boeken. Een klein aantal maatschappijen vliegt van Denpasar naar Malang, ook dat zou een optie zijn. Vanuit Malang ben je in ongeveer 3 uur bij de Bromo, en vrijwel elk hotel biedt wel een trip aan om de zonsopkomst te gaan kijken.

Ikzelf heb veel (Balinese) vrienden in Kuta wonen, dus ik blijf daar ondanks de hektiek. Deze hektiek is overigens heel makkelijk te vermijden, met name Jl Legian bij alle discotheken is 's avonds over de top. Het strand is in de namiddag best gezellig voor een uurtje, en voor een dagje winkelen is Kuta ook ideaal. Als je meer rust wil kun je Sanur of Legian proberen, maar Legian vind ik te duur en Sanur te oudbollig. Kwestie van smaak!

Een hotel voor de eerste nacht is in principe niet nodig, maar kan wel. Zie een Lonely Planet.

Malariapillen slik ik ook niet voor Java en Bali. Wel neem ik DEET mee om muggen weg te houden, en draag ik 's avonds regelmatig bedekkende kleren.

Bij deze mijn reisverslag: IkReis - Route Indonesië: de leukste voorbeeldroutes (verder dan Java en Bali)

1 like

Dag Jenny,

Als ik je reisverhalen lees en je site bekijk, heb je al prachtige reizen achter de rug!
Ongelooflijk bedankt voor je (snelle) reactie!
Wat je me vertelt over Bromo, had ik eerder al overwogen. Ik weet dat de reisduur van Yogyakarta naar Bromo ongeveer 10 uur is. Erg lang (te lang) dus.
Tussen de lijntjes door merk ik dat je eerder een vlucht van Denpasar naar Surabaya of Malang aanraadt. Surabaya lijkt jou de maatschappij met de meest beschikbare vluchten:

• reistijd naar Bromo?
  • Kostprijs?
  • Raadt je het dan ook aan om van Surabaya of Malang naar Yogyakarta te vliegen?

Nog enkele vraagjes:

• kan ik in je reisverhalen ook ergens hotel- of resto-adresjes vinden?

• indien ik mijn eerste verblijfplaats van op voorhand boek, is het zo dat ik hier beter zo lang mogelijk mee wacht (ik hoorde dat dit de prijs voor de overnachting wat drukt…)?

• heb je je daar een Indonesisch GSM-nummer aangeschaft? Makkelijk te vinden?

• Is de reisduur van Yogyakarta naar Prambanan en Borobudur te doen? Klopt het dat een gids huren niet nodig is?

• Weet je verder nog iets meer over vluchten van Yogyakarta naar Singapore?

• Over het algemeen, welk land vond jij het mooiste: Bali of Java?
    Beiden even veilig (want Java is moslim i.p.v. Hindu)?

Héél erg bedankt!!!

Anne-Sophie

Ik zou niet gaan vliegen. Je hebt de tijd, en zolang duurt de trip van Bali naar de Bromo niet. Ikzelf heb dit deel van het eiland nog niet bezocht, maar ga dat deze zomer doen. Met een tussenstop bij de Iljen Kawa vulkaan. (Ik houd niet echt van vliegen, ik zie liever het land >>>) Van Malang naar Yogya past ook binnen een reisdag, dus ook hier zou ik niet vliegen.

Restaurant noem ik nooit op mijn website, omdat ik vaak bij kleine dingen eet die niet echt een naam of adres hebben. In Yogya was ik in 2006 voor het laatst, de rest van Java in 2001. Adressen van toen zijn niet de adressen van nu.

Op Bali verblijf ik in Kuta vaak in de AP Inn, Jl Popies I.

Wat de prijzen betreft: goedkopere accomodatie is ter plaatsen meestal goedkoper, duurdere accomodatie is online meestal goedkoper. Het ligt er dus maar net aan wat je zoekt, en in welke periode je gaat. Afdingen gaat uiteraard beter als het minder druk is.

Ik koop meestal wel een Indonesische SIM. Telkomsel is goed, met producten als Kartu As en SimPATI. Je kan een SIM kopen voor nog geen euro, al betaal je op touristische plekken al snel 5 euro. Daar komt uiteraard beltegoed bij, wat in Indonesie pulsa wordt genoemd. Dat kun je kopen via een kraskaart, maar in een winkeltje kun je ook elektronisch op later waarderen. Werkt prima!

Reistijd van Prambanan/Borobudur en Yogya is niet al te lang. Een gids is inderdaad niet nodig. Ik heb voor de Borobudur een auto voor een dag gehuurd, en ook de kleinere tempels in de omgeving bezocht. Met het huidige prijspeil (en wat afdingen) zou je voor 40 euro of minder klaar moeten kunnen zijn.

Je moet een ticket Indonesie uit hebben, voordat je het land in mag. Het is dus noodzakelijk dat je hier al boekt. Kan bv via www.airasia.com.

Qua veiligheid… Waarom zouden moslims crimineler zijn dan hindu’s? Wat een onzin! Ik heb op beide eilanden nooit hinder ondervonden. Uiteraar moet je je wel enigszins gepast kleden, je hoort niet in je bikini een tempel in te lopen, en ook geen moskee. Met een T-shirtje met korte mouwen en een broek tot op (over) de knie ben je echter overal welkom.

Ik ben vaker en langer op Bali geweest dan op Java. Dat heeft in mijn geval meer ermee te maken dat ik er gewoond en gewerkt heb, en er dus een hoop mensen ken, dan wat anders. Ik vind Java OOK erg mooi, en er zijn absoluut stukken van het eiand die ik nogmaals zou willen bezoeken. Ik ben echter niet zo van de grote steden - al heeft een stad als Yogya veel moois te bieden.

Dag Jenny,

Opnieuw bedankt voor je reactie. Het brengt veel duidelijkheid.

Enkele vraagjes komen nog bij me op:

• Welke vliegtuigmaatschappijen dààr zijn het meest betrouwbaar? Weet je ongeveer de kostprijs?
  • Zijn reisbureau’s makkelijk te vinden? Kan je boeken vanuit hotels? Of is het nog steeds het goedkoopst als je terug naar de vlieghaven in Denpasar gaat en daar je ticket boekt (dit staat zo in de Lonely Planet)?

Bedankt!!

Groetjes,

Anne-Sophie

Welk traject wil je vliegen? Toch van Bali naar Surabaya?

Ik heb nu voor het gemak even op de site van Lion Air gekeken, en daar varieren de prijzen tussen de 270,000 en 430,000 rp, exclusief tax. Globaal geschat zou je dus vanaf 30-35 euro kunnen vliegen.

Ik vind het zelf niet veel verschil maken waar ik mee vlieg in Indonesie, vooral omdat het meestal korte stukjes zijn. Ik kijk meer naar de dagen, de tijden en de prijzen (op sommige trajecten wordt maar een paar keer per week gevlogen, maar dat geldt niet voor Java-Bali).

Reisbureaus zitten in veel steden op elke hoek van de straat. Die zijn dus heel makkelijk te vinden :slight_smile:

Prijzen op het vliegveld zijn misschien goedkoper dan prijzen bij een reisbureau, maar wanneer je een taxi naar het vliegveld moet nemen (retour) ben je veel en veel meer geld kwijt als wat de reisbureaus vragen. Plus het kost tijd. Nee, dan betaal ik liever 1-2 euro om mijn ticket te laten regelen! Als je daar niet toe bereid bent, dan raad ik je aan meteen bij aankomst op een vliegveld een ticket te boeken…

1 like