Hallo mede-reis- en Indonesië-fans!
Ik maak in maart voor het eerst een relatief ongeplande reis naar Indonesië, voor 1 maand.
Ik ben van plan om het volgende te doen:
- Zuid-Oost kant van Bali (Kuta, Ubud, Temple tour in mid-oost Bali, Padangbai, Nusa Lembongan, Nusa Ceningan, Sanur (transit), Ulu Watu en andere mooie stranden op zuidelijk gedeelte van Bali)
- West- en midden Java (enkel 4 plaatsen: Borubudur, Yogyakarta, Prambanan en Bromo)
- laatste twee dagen in Singapore (om van daaruit naar Brussel te vliegen).
Ik heb de Lonely Planet al aangeschaft, daar haalde ik reeds veel nuttigs uit. Graag had ik echter van jullie ook enkele tips of adviezen gehad (goedkope resto’s, hotels, do’s en don’t’s …), ik ontvang ze heel graag!!
Zaken waar ik namelijk nog steeds niet goed uit kan, is:
- ik heb één maand te tijd. Is mijn routeplan haalbaar in die tijd? Hoe lang ongeveer Bali, hoe lang de 4 plaatsen op Java? Ik dacht 3 weken Bali, 1 week Java…
- is het aan te raden om van op voorhand mijn eerste (Bali) en laatste (Singapore) verblijfplaats daar moet boeken? Ik kom namelijk 's avonds laat toe in Denpasar.
- ik twijfel nog om Kuta te doen (naar het schijnt zeer chaotisch en té toeristisch). Hoe zijn jullie ervaringen? Goede transitplaats of ander alternatief?
- hoe het zit met de binnenlandse vluchten (van Denpasar naar Yogyakarta en van Yogyakarta naar Singapore)? Ik hoorde dat het veel goedkoper is dat ik het daar ter plaatse boek, in plaats van hier uit. Welke vliegtuigmaatschappijen dààr zijn het meest betrouwbaar? Weet er iemand ongeveer de kostprijs? Zijn reisbureau’s makkelijk te vinden? Kan je boeken vanuit hotels?
- ik ben van plan (met de route die ik doe) géén malariapillen te nemen. Ik heb ergens op internet gezien dat dit risicovrije gebieden zijn. Is dit een goede beslissing?
- heeft iemand een lijstje met de meest gekochte producten of aangevraagde diensten, en hun (lokale) kostprijs? Dat ik ongeveer weet tot waar ik moet afdingen (wat ik niet goed kan…
Kan een goede ziel mij daar wat meer info over geven? Dat zou me alvast geruststellen…
Heel erg bedankt!
Lieve groeten,
Anne-Sophie