Wij gaan in juli/augustus op reis naar Indonesië voor +/- 3-4wk
Ik lees heel veel bruikbare tips op deze site, maar zie soms door de bomen het bos niet meer
vandaar dat ik mij beperk tot mijn eigen vragen met de hoop op jullie ervaringen en tips zodat ik weer verder kan.
Hoeveel tijdsbestek is er nodig om Java en Bali te willen bezichtigen?
Wij zijn geen groepsmensen en willen dus zelf op pad. Zelf heb ik in mijn hoofd om een aantal dagen ergens te zitten het gebied uit te kammen en van daar uit weer verder te gaan.
Toeristische attracties bezoeken, maar toch ook weer vermijden. Ik zit te denken om een chauffeur te nemen zodat we ook op andere plekken komen buiten het toerisme om, maar eventueel ook de bus-trein-en boot misschien een binnenlandse vlucht?
Wie heeft ervaringen met het reizen met een goeie betrouwbare chauffeur? Moeten we dit hier regelen of juist daar?
Links/mailadressen zijn welkom en wat kost een chauffeur?
Wie heeft eventueel een leuk reisschema op Java en Bali voor ons met daarin tips hoe te reizen qua vervoer?
Daar wij in het hoogseizoen gaan zit ik met overnachtingen? Ik wil voor aankomst vanuit hier iets regelen voor de eerste 2 nachten, aankomst Jakarta, maar ik las ook iets over aankomst op Bandung?
Wie weet een leuke en goede accomodatie en via wie te regelen?
Aankomstdag Bali weet ik nog niet, maar is het verstandig om toch van te voren vanuit Nederland overnachting te regelen of kunnen we dit daar alsnog bij aankomst doen in de drukke periode?
Of in de ochtend of avond voor vertrek naar een adres bellen??
Wie weet leuke betaalbare accomodaties op Java en Bali die:
schoon zijn,
airco hebben,
douche/zwembad
beddengoed (niet altijd aanwezig las ik ergens)
en vriendelijk personeel.
Welke airlines zijn comfortabel en goed verzorgd voor een lange vlucht.
Heb zelf het volgende lijstje, maar ze verschillen onderling nogal in prijzen.
Garuda Indonesia (visum on board spreekt mij aan) of kan ik visums beter hier regelen en hoe ver van tevoren?
Singapore Airlines
Emirates
Cathay Pacifie
Malaysia Airlines
Asiana Airlines
Beenruimte toch wel gewenst aangezien ik een partner heb die groot en vors is.
Tips voor betrouwbare sites om goedkope tickets te boeken?? Indonesiëonline.nl is behoorlijk in prijs gestegen zag ik wel bijna het dubble!!! Ooh ja en op welke dagen kun je vanwege de prijs het beste boeken, door de week of juist in het weekend?
Als je 3-4 weken naar Java en Bali gaat, dan hoef je geen visum vantevoren aan te vragen. Je krijgt een visum on arrival. Deze kost US$ 25 en is 30 dagen geldig.
Op tix.nl kun je zoeken op goedkope tickets, én kun je zien hoeveel beenruimte je hebt. Je kan zoeken met variabele data, dan weet je meteen wat het goedkoopste is.
Houd er rekening mee dat de Ramadan in juli valt. Het zal érg druk zijn. Aangezien de meeste Javanen moslim zijn, is het misschien niet al te makkelijk een chauffeur te vinden voor Java. Ik ken alleen goede en betrouwbare mensen op Bali, maar via de zoekfunctie van die forum vind je ook voor Java namen en telefoonnummers. Het is verstandig om de dag voor aankomst even naar de accommodatie van je voorkeur te bellen, zeker in juli.
3-4 weken voor Java én Bali is niet heel ruim. Voor ideeen voor de route op Java en Bali kun je een kijkje nemen op mijn site.
Goede en betrouwbare auto’s met chauffeur kan je regelen via Tirta Bianca Tours (biancatours.com). Wij hebben erg goede ervaringen met dit reisbureau. Ze hebben in totaal 4 auto’s. Guntur (de eigenaar) spreekt goed Nederlands en reageert altijd snel op e-mails. Je kan alles vanuit Nederland regelen.
Op onze website kan je veel informatie vinden over Midden Java en het reizen op Java. Hou er rekening meer dat het aan het eind van de Ramadan overal extreem druk is. Tijdens de Ramadan is het overal wat soberder (hangt ook van het gebied af waar je bent).
Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel. Java is voor ons een tweede thuis (mijn vrouw komt daar vandaan en mijn hele schoonfamilie woont daar).
Voor wat betreft tickets kan ik je Singapore Airlines aanraden. KLM is wat sober (soms wat lompe stewardessen), Malaysian Airlines is erg goed maar meestal duur en Garuda heeft soms een tussenlanding in het Midden Oosten (service is goed; net wat beter dan KLM). De service van Singapore Airlines is geweldig en de toestellen zijn modern (met goed entertainment systeem). Cathay Pacific vliegt, volgens mij, via Hong Kong en heeft, als ik me niet vergis een lange overstaptijd (vliegen via Hong Kong is sowieso langer) en Emirates heeft, dacht ik, een hele lange overstaptijd in het Midden Oosten (maar is waarschijnlijk wel de goedkoopste). Ik heb met KLM, Garuda, Singapore Airlines en Malaysian Airlines ervaring met Cathay en Emirates niet dus kan ik verder niet goed beoordelen.
Emirates heeft een zeer goede service, absoluut beter dan KLM. Een lange overstaptijd in Dubai vind ik nooit zo’n probleem, het is een moders vliegveld. Daarnaast is het leuk om in Dubai enige uren de stad in te gaan.
Bedankt voor je reactie. Ik ben me nu aan het oriënteren voor tickets die ik zo snel mogelijk wil regelen.
Hierna ga ik verder met de volgende stap, de reisroute waar ik ook al wat mee bezig ben geweest.
Garuda, Singapore A, Malaysian A en Emirates gaan mijn voorkeuren naar uit.
Nu eerst kijken wie de goedkoopste aanbieder is.
We willen voor de ramadan gaan wordt dus juni tot begin juli.
Ik ga voor de 1ste keer naar Indonesië wat voor mij zeer spannend is.
Mijn moeder is van indische afkomst en voor mij voelt het ook aan als een stukje zoeken naar roots.
Mocht ik nog iets van je willen weten dan laat ik het horen.
Bedankt Jenny ook voor je 1ste reactie.
Ik hou het in 1ste instantie alleen bij Java zodat we het iets rustiger aan kunnen doen.
Mochten we tijd over hebben kunnen we altijd nog Bali aandoen en via daar een
binnenlandse vlucht regelen naar Jakarta.
Ja, als je Indonesische roots hebt, is het heel bijzonder om voor de 1e keer terug naar Indonesie te gaan. Laat me maar even weten als je meer wilt weten of als je hulp nodig hebt.
Ik heb gekozen dat we gaan vliegen met emirates. De goedkoopste en ik lees op een enkeling na goede ervaringen met deze maatschappij. Ik zit nog te twijfelen of ik een hotel erbij moet gaan boeken op Dubai, wat ik overigens niet goedkoop vind.
Of kan ik het risico nemen om het daar alsnog te doen??? Heenreis 4 uren wachttijd dit hoeft dus niet, maar het gaat mij om de terugreis wat meer uren wachttijd heeft. Aankomst dan om 12.15 of 22.45 jak-dubai en vertrek a’dam om 8.25
We willen dan denk ik ook dubai wat gaan verkennen.
Wat raad je aan op de terugreis hier een hotel boeken of daar en heb je eventueel een goede betrouwbare site voor mij.
Agoda.nl???
Stephanie,
Ik heb met alle genoemde maatschappijen gevlogen en voor ons is nr. 1 Singapore,wel de duurste, nr. 2 Malaisia en nr. 3 Cathay.
De goedkoopste hiervan is Malaisia. Als je een beetje googled heb je een vlucht van in totaal 17 uur. Alle andere maatschappijen doen er veel langer over, soms heeft de KLM een aanbieding voor een directe vlucht. Emirates vind ik een ramp. De wachttijd op een overvol Dubai loopt meestal een uur uit. Kortom kijk eerst naar de totale tijd, uit en thuis. Laatst Turkish gevlogen, zonder vertraging 34 uur, met vertraging 38 uur. Op dat moment was er geen andere optie. Wel gelijk genezen.
Ik vind Emirates fantastisch en wij hebben de lange wachttijd gebruikt om te slapen in een hotel. In bepaalde gevallen krijg je, als je meer dan 8 uur op je aansluitende vlucht moet wachten, een hotel aangeboden van Emirates. Zie Emirates | Fly Better . Wij hadden de allergoedkoopste tickets en konden er daarom geen gebruik van maken, maar misschien hebben jullie er wel wat aan. Je zou Emirates hierover kunnen bellen voordat je boekt. En anders kun je kijken op hotelscombined.nl waar de verschillende hotelsites met elkaar vergeleken worden. Als je bij hen doorlinkt naar agoda, dan betaal je iets minder voor de kamer dan als je dat op de site van agoda zelf doet…
Als je nog iets van Dubai wilt zien moet je de vlucht nemen die aankomt om12.15.
Ik heb nooit overnacht in Dubai. Ik zou daar echter niet kiezen voor een airport hotel, maar voor een goedkoper iets via hostelworld ofzo. Misschien heeft agoda ook iets?
Ik zou zeker ook een paar uur overdag door Dubai lopen. Je hebt nu de kans er goedkoop rond te kijken (je hoeft geen tickets te kopen), dus waarom niet. Ik ben op die manier twee keer naar Dubai geweest.
Als je de kans hebt een stopover te regelen in Dubai zou ik dat zeker doen.
Vanaf de luchthaven ben je in 10 minuten in het “oude” centrum. Een metrokaart koste vorige jaar € 6 voor een dag, taxi’s zijn ook niet heel duur.