17 dagen java en bali: tips gevraagd!

Hallo,

Van 29 mei tot 14 juni gaan wij op reis naar indonesie. We starten in java en gaan zo door naar bali. Onderweg hebben wij geen hotels gepland. Ik heb wel nog een aantal vragen:

• hoe ga je van java naar bali? Kan je zomaar de boot nemen?

• is het openbaar vervoer zoals de bus en de trein daar toegankelijk?

• wat raden jullie sterk aan om te bezoeken in java en bali?

• raden jullie nog andere eilanden aan om te doen in die 17 dagen?

Bedankt!
Groetjes.

Via Wereldwijzer app

Op dit forum staan heel veel draadje met tips over reizen op Bali en Java. Heb je die al eens bekeken?

• hoe ga je van java naar bali? Kan je zomaar de boot nemen?

Ja hoor, er gaan 24 uur per dag ferries. Deze gaan meedere keren per uur. Wanneer je echter op Bali verder wilt reizen met het openbaar vervoer, kan je het best zo vroeg mogelijk aankomen in Gilimanuk op Bali. Ben je later, dan kun je een taxi nemen. Deze staan in de haven klaar.

• is het openbaar vervoer zoals de bus en de trein daar toegankelijk?

Hoe bedoel je? Of je er in mag als buitenlander? Dat is geen enkel probleem. Je kan zelf een kaartje kopen op het station, of je vraagt je hotel/guesthoude om hulp. Toegankelijkheid voor rolstoelen is echter minder goed geregeld.

Waar houd je van? Zie mijn reisverslagen (onder dit bericht) voor dingen die ik op Java en Bali gedaan heb. Je kan ook een route van een reisorganisatie als Fox, KoningAap en Shoestring als voorbeeld nemen. Omdat zij echter een eigen bus hebben, reizen ze sneller dan dat jij kan. Je kan overwegen om zelf een auto met chauffeur te nemen gedurende de hele reis. Elders op dit forum staan namen en adressen van goed chauffeurs. Ik heb alleen contacten op Bali: www.balihappytour.com. Meestal reis ik echter met het OV, ik vind het leuk om tussen de lokale mensen te zitten.

Ik zou het niet doen. Afstanden in Indonesie zijn groot, en hoe langzamer je reist hoe meer je geniet. Mijn eerste bezoek aan Java was 4 weken, en toen ben ik ‘slechts’ van Malang naar Bogor gereisd.

Hoi Liasco,
Jenny heeft al veel nuttige antwoorden gegeven. Ik wilde nog even reageren op 2 vragen:

In 17 dagen zou ik starten in Yogyakarta en eindigen in Bali. En dan moet je nog pittig doorgaan. Ik zou dan vooral zorgen dat je Oost Java relaxed kunt doen. Bali kom je waarschijnlijk nog wel eens terug (want geloof me, je komt toch terug naar Indonesië, het is hartstikke besmettelijk, dat Indonesië virus! ;-))

Must see: Yogyakarta zelf, Borobodur, Prambanan, Bromo
Hier gaan dan ook veel mensen naar toe, probeer de massa dus een beetje te ontwijken, door het net een beetje anders te doen.

Veel minder mensen gaan naar: Dieng Plateau (beetje uit de route dat wel), Ijen vulkaan (aanrader!), Solo (fietsen, aanrader!), Schildpadden spotten. Deze wat onbekendere dingen maken je reis nou juist zo leuk.

Wat blogs nalezen is een goed idee: hierbij de link naar mijn Java blogs.

En een en ander geschreven over Bali, je kunt aan de titel vrij makkelijk zien over welke plaats het gaat.

Heb je meer een specifieke interesse, dan kun je ook zoeken op mijn blog op Duiken, Stranden, Geschiedenis, Cultuur, Go Local etc.

En denk vooral niet: oh een tempel is wel genoeg (Borobodur en Prambanan zijn echt iets heel erg anders) of alle vulkanen zijn hetzelfde (Bromo en Ijen zijn niet te vergelijken!)
Hier wat plaatjes van vulkanen:

Veel leesplezier en succes met uitzoeken!