2 weken Indonesie!

hallo,

ten eerste ben ik nieuw op dit forum aangenaam.
ik zal de komende tijd vaak te vinden zijn op dit forum.
mijn naam is sebastiaan en ben van plan om samen met een vriend van mij eind januari 2010 naar indonesie te gaan.wij zijn allebij 24 jaar oud.

ik heb veel vragen aan jullie,
heb zelf al wat informatie gelezen en van een collega gehoord hoe mooi en leuk het daar is hij is namelijk al 3 x naar bali geweest.

nou willen wij graag beetje rondreizen en af en toe lekker stappen daar maar ook van de omgeving genieten een veelzijdige vakantie dus.
ik zelf zit te denken om eerst naar jakarta te gaan en vanuit daar naar bali te reizen per openbaar vervoer.
nu vraag ik mij af aangezien wij nogal onervaran zijn met reizen of dat wel verstandig is om te doen?
is het mischien niet verstandig om bv alleen maar naar bali te gaan en daar te blijven en rond te trekken?
of hebben jullie andere suggesties voor ons??

alvast heel erg bedankt voor de reactie en moeite:zon02:
gr sebastiaan

Hallo Sebastiaan,

Als je Engels spreekt en kan onderhandelen kun je heel goed over Java naar Balie reizen met het openbaar vervoer. Je hebt wel vodoende tijd nodig dus 4 weken is een minimum als je ook nog wat wil zien en herrineren van je reis. In elke grote stad kun je uitgaan en de indonesier weet wel waar, veel clubs zijn karaoke bars en soms met “meisjes” ben duidelijk wat je wil. Via een goed reisboek kan je het beste je reis plannen en ook weer loslaten omdat niet alles zo werkt als in Europa.Jam karet [rubberer tijd] alles heeft meer tijd nodig om te regelen maar dat heeft ook zijn charme, voor somige trajecten misschien chauffeur met auto, spreek duidelijk de prijs af en dat hij leeg terug moet, anders laten ze je dat ook nog betalen voor de terug reis, let op incl. of excl. benzine. tol, etc. Als je alleen naar Bali gaat jun je ook nog naar Lombok deze 2 eilanden zijn goed te doen in 4 weken.
Dit zijn wat tips, ga er heen en beleef het een ervaring die je nooit meer vergeet.
Groet Paul

bedankt voor de infomatie,
gaan trouwens nu met zn drieen. dus wod echt leuk denk ik zo.
we zijn er nog niet precies uit wat we nou doen.
15 dagen in bali zitten of eerst naar jakarta en dan naar bali.
ik heb er iig al onwijs veel zin in.
wat kost bv de trein daar en hoelang duurt het voordat je in bali bent vanaf jakarta??

over hoe je het best van Java naar Bali kan rijden is al heel veel info te vinden op dit forum, gewoon de iets oudere berichten eens lezen.

om in twee weken van Jakarta naar Bali te reizen, is mijns inziens veel te kort. afstanden zijn groter dan in NL, en de wegen zijn slecht. niet doen dus!

Als je maar 15 dagen hebt is het beter een keuze te maken tussen of Bali of Java. Aan de toon van je berichten te horen lijkt Bali me wel iets voor jou.

Je kunt ook-ouwerwets he-gewoon eens beginnen met wat wij vroeger altijd deden-zo’n boek genaamd reisgids-bvb die Lonely Planet-staat de hele route ook nog in uitgekouwd en voorgedaan-met treintijden en prijzen-en ook nog voor de bus-die beide alweer verouderd zijn. Dat vond ik altijd nuttige en leuke voorpret. en zoals altijd is er google: bvb treinen in Indo-krijg je seat61.com-info voor deze hele wereld.
Je meldt ook totaal niet of je al wat ervaring hebt om op eigen houtje (‘‘bonnefooi’’) te reizen elders. dat zal helpen-want 1e keer Indo kan behoorlijk overweldigend zijn. Vooraf alles reserveren en regelen is totaal onnodig-alles is er in overvloed. Maar ook Bali kan 15 dagen-wat nou niet erg lang is-mensen leuk boeien en veel afwisseling bieden.

Om slechts 15 dagen naar Indonesië te gaan als je er nog nooit bent geweest is m.i. gekkenwerk. Het kost je al een week om aan het andere klimaat te wennen. En dan de kosten die je toch moet maken voor het vliegticket een extra week kost je niet veel meer. Ik weet zeker dat als je helemaal uitgewoond weer thuis zit je spijt krijgt dat je zo kort bent geweest. Van die 15 dagen heb je er al minstens 2 nodig voor de reis heen en terug. Als je bent aangekomen is het goed mogelijk dat je zegt “Nou eind volgende week weer naar huis” :smiley:

Ik lees eigelijk:

Ik ben 24 jaar, maar omdat ik in een tijd ben opgegroeid waar zelfinitiatief niet werd gestimuleerd door mijn ouders, omgeving en school, een tijd waar constant mijn handje werd vastgehouden en er voor mij werd gezorgd zodat ik van een onbezorgde jeugd kon genieten, en als het dan toch eens misging het de schuld was van iedereen behalve die van mij.

Zo wil ik ook eens naar Indonesië, lijkt me wel leuk, vooral door de verhalen van een collega. Ik reken wel op jullie hulp, ik heb mij namelijk nog niet ingelezen, ik ga namelijk pas over 2 maanden. Liever heb ik advies van jullie op dit forum de zogenaamde ervaringsdeskundige. Als het me dan niet bevallen is, kan ik altijd jullie nog de schuld geven.

Gelukkig is niet iedereen op dit forum als die Butoijo, die zomaar allerlei waarheden over die jonge backpackers neerzet, te belazerd om uit hun ogen te kijken. Shiva-zij-dank is er hier nog Tante Yeni met haar engelengeduld en als een kloek voor de bacpackende kuikens zorgt. :smiley: :smiley:

2 weken is ergggg kort, ik adviseer je om rechtstreeks naar Bali te vliegen en daar 2 weken te verblijven, uitgaan, dagtripjes etc etc. Vanuit Jakarta met openbaar vervoer naar Bali is mooie ervaring maar kost je enkele dagen wil je er ook nog van genieten.
En openbaar vervoer is daar toch echt wel anders als hier :slight_smile:

Jakarta - Yogya kost je minstens een dag.
Yogya - Bali kost je minstens 2 dagen.

Dan heb je dus helemaal NIKS gezien, alleen maar 10-16 uur per dag in de bus of trein gezeten. ALs je dat wilt, prima… Maar gezien de staat van het OV is dat aardig vermoeiend…

Ik wil na een lange reisdag toch minstens een dag rust.

nou bedankt allemaal voor de reacties.
ben idd nog nooit buiten europa geweest 1 x in spanje.
maargoed wil toch eindelijk is een keer echt wat van de wereld gaan
zien:D
denk dat ik dan toch maar in bali blijf en waarschijnlijk toch maar 3 weken gaat.
ook hadden mijn metgezellen een idee om als we in bali zijn een retourtje phuket te boeken om daar even een paar dagen te kijken.
ik weet niet of dat wel verstandig is om te doen we kijken wel wat we doen als we daar zijn.

we vliegen trouwens 28 januari 2010 rechtstreeks met klm.

duur tripje voor een paar dagen… transfer van en naar het vliegveld (2x), vliegtickets, visa… voor mooie stranden hoef je Indonesie niet te verlaten!

Hallo allemaal…heb me ook aangemeld hier! leuk kennis te maken…

Als reactie: ik vind die malls vaak juist heel erg gezellig!

(en voor mooie stranden kijk eens naar de duizend eilanden! ongeveer 1,5 uur varen van jakarta (ja er zijn er dichterbij maar die zijn minder) en helemaal super!)

bali ben ik 1 keer geweest maar is me veel te toeristisch. De tempels zijn mooi maar in kuta voel ik me altijd net of ik in lorret da mar zit…‘sir, sir…t-shirt sir…you my friend…special price…’ maar inderdaad wel fantastische stranden…

Jakarta is het geheim van azie wat mij betreft al moet je de goede plaatsen even weten. Helemaal het nachtleven…dat zou je nooit zo verwachten in een land vol moslims…

een indonesie freak:-)