Jakarta - Java - Bali

Beste mensen,

Mijn vriendin en ik gaan komende zomer naar Indonesië. Nu heb ik een aantal ideeën en plannen over deze reis die ik graag met jullie wil delen en waarbij tips meer dan welkom zijn!

We zullen zo’n 16 dagen gaan aangezien we niet meer dagen kunnen. We beginnen in Jakarta waar mijn zus haar stage zal lopen. We willen dan de stad een beetje leren kennen en zullen daar zo’n 4 dagen blijven. Dan is het idee om al reizende met de trein, richting de oostkust van Java te gaan. Tijdens deze reis zullen we veel stoppen en genoeg activiteiten doen. Daar willen we de boot naar Bali pakken om daar nog een paar dagen uit te rusten, en uiteraard ook wat plaatselijke cultuur op te snuiven. Vanaf daar willen we terugvliegen naar Amsterdam.

We zien het niet zitten om de hele reis voorgeboekt te hebben en om elke dag achter een groep aan te lopen. Wij doen liever ons eigen ding en zijn graag vrij om ook tijdens de reis nog bepaalde keuzes te maken. We willen de tickets boeken en accomodaties van te voren uitzoeken. Maar we willen vrij zijn om een dag langer of korter in Jakarta te zijn, of wanneer we de trein willen pakken e.d. We zijn ons ervan bewust dat het een lange reis is in een korte tijd. Ons doel is daarom ook niet alles te zien van Java en Bali, maar vooral gewoon genieten. Doen waar je zin in hebt, cultuur opsnuiven en lekker reizen.

Zijn mijn plannen een beetje reëel? Is het verstandig om op deze manier richting Jakarta te vliegen? En is het haalbaar de afstand Jakarta - oostkust - Bali in een week te doen?

Als jullie verder nog tips of ervaringen hebben hoor ik het graag!
Alvast bedankt!

rejeel genoeg-maar ik zou het wat anders doen. en verder is prussies dezeflde vraag al diverse keren gesteld+beantwoord-wat grazen/lezen bij oudere vragen biedt al volop.
JKT is een (naar mijn mening) gore rotstad-zo snel mogelijk eruit. 4 dagen is echt veels te lang. als je de andere vragen al had gelezen-of gewoon het algemene deel van een reisgds-had je al gezien dat je alles gewoon ter plekke met trein/bus kan doen. je vooraf bangen om volle plekken etc is onzin-tenzij je net aan eind grote feest ramadan gaat.
de zuivere reistijd JKT-YOgya (mag je zekr niet missen, is ook goede springplank voor veel bekende punten als Borobudur) en Yogya-Bali is 70 min vliegen, of 1 nacht (dus nikx tijdverlies ) per resp. trein/bus.
ook je bedje hoef je totaal niet nu al ansgtig vooruit te reserveren-die bekende bekpek-ghetto straten hebben er dozijnen van in alle soorten, prijzen (allemaal heel murah=goejekoop) en maten.
dit is -was- vroeger de normale begin info die eigenlijk iedereen wel wist die die kant opging. wat is er toch met de hedendaagse bekpekker gebeurd dat dat allemaal in de mist verdwenen lijkt te zijn?

Hartstikke bedankt voor je reactie! (na wat ontcijfering)

Ik zal zeker nog eens goed rondkijken op dit forum. Maar ik stelde vooral de vraag omdat elke reis toch anders is. Daarnaast ben ik geen hedendaagse bekpekker/backpakker. Dit wordt mijn eerste lange reis en daarmee ook de eerste lange reis die ik op deze manier wil uitvoeren. Maar nogmaals bedankt voor de tips.

Ben het idd met bkkflyer eens dat Jakarta geen fantastische stad is. Had het na 2 dagen ook echt gezien. Verder is het goed te doen om alles daar te regelen. Zou alleen wel een lonely planet mee nemen. Moet wel zeggen dat ik 16 dagen erg kort vind als je ook nog 4 dagen op Jakarta blijft. Heb het zelf in 21 dagen gedaan en we moesten toen soms eerder weg dan ons lief was. Heb 1,5 week over Java gedaan en 1,5 week over Bali. Dus plan je reis wel redelijk voor jezelf op papier of in je hoofd met wat je allemaal zeker wilt zien en check via internet (reisverhalen, op dit forum ect) of het ook allemaal haalbaar is.
Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel.

Michael

Als je maar 16 dagen hebt, zou ik niet proberen heel Java te doorkruisen.

Vlieg naar Indonesie, en blijf lekker een paar dagen in Jakarta bij je zus. Het is geen fantastische stad, maar zus-lief zal blij zijn wanneer je een aantal dagen komt kijken waar ze woont en leeft. (Ik vond het soms best jammer toen ik na mijn stage in Indonesie terug was in NL, dat mijn familie en vrienden niet echt begrepen wat ik had meegemaakt.) Doe evt nog een paar uitstapjes in de omgeving van Jakarta, bv naar Bogor.

Neem daarna een vliegtuid naar Bali en blijf daar de resterende 10 dagen. Er is genoeg te zien en te doen, en je houdt nog tijd over om een beetje te relaxen wat je graag wilde.

Er vliegen dagelijks meerdere maatschappijen van Jakarta naar Denpasar, dus je kan er gewoon voor kiezen om je ticket ter plekke te boeken en pas uit Jakarta weg te gaan wanneer je genoeg hebt van de stad, of van de zus :wink: