Kenners met goede ideeen/adviezen?

Wij willen naar Java en Bali gedurende ongeveer 20dgn. Vliegen op Jakarta, terug via Denpasar naar A’dam. We denken erover om wellicht 1 nachtje te blijven in Jakarta (om te acclimatiseren) om daarna meteen naar Yogjakarta te vliegen. Zo kunnen we wat rust inbouwen bij de plekken waar we zeker naartoe willen. We willen op Java namelijk zeker zien: Borobudur, Prambaran tempel en de Bromo vulkaan. Willen ws ook overnachten in Tulungagung en daarna naar Melang. Dan naar Bromo waarna we oversteken naar Bali.
Is dit haalbaar? Hebben jullie nog goede tips? We horen het graag! Dit wordt overigens onze eerste reis naar Indonesie.

Als je met Singapore Airlines vliegt, kan je vanuit Singapore meteen naar Solo vliegen. Met o.a. Malaysian Airlines kan je meteen naar Yogyakarta vliegen (via Kuala Lumpur). Scheelt een tussenlanding en overstaptijd op Jakarta.
Op Midden Java is heel veel te zien. Op onze website staat heel veel informatie over Midden Java en onze Facebook pagina staan heel veel foto’s. Zo te zien gaan jullie een bekende route volgen dus dat zal geen probleem zijn. Je kan een deel per trein doen of anders met een auto met chauffeur. Ook hierover vind je veel informatie op onze site.
De totale afstand die je op Java zal afleggen (er vanuit gaande dat je vanaf Yogya pas echt overland gaat reizen) is zo’n 650 km. Gemiddeld kan je zo’n 40 km per uur afleggen (in het Oosten wat minder). Voor Yogya en omgeving moet je zeker 4 a 5 dagen inplannen. Naar Malang (vanuit Yogya) is zo’n 375 km. Vanuit Malang naar Probolinggo (waar de meeste tochten naar de Bromo vertrekken) is zo’n 100 km. Vanuit Probolinggo naar Banyanwangi (waar je de oversteek naar Bali kan maken) is zo’n 200 km.
Bali is niet zo groot (ongeveer 150 km x 100 km) dus hier zo je er eventueel voor kunnen kiezen om op 1 plek te blijven. Het zuiden (Kuta) is erg toeristisch. Andere plaatsen zijn minder toeristisch. Ubud is leuk.

Groeten,
Vincent

Ik zou Jakarta absoluut overslaan. Je kunt ook naar Bandung vliegen. Daar een paar dagen blijven en dan kun je met de ochtendtrein (vertrek 07.00 uur) een mooie reis maken naar Yogja (aankomst circa 15.00 uur).

Vincent, als ik jouw schema bekijk, moeten we ongeveer 10 dagen uittrekken voor Java, waarna we kunnen oversteken naar Bali. Wellicht geen gek idee om 2 nachten te verblijven in Banyanwangi voordat we oversteken!? Is er nog een gedeelte wat we (beter?) met de trein kunnen doen? Lijkt ons namelijk ook wel heel leuk om de trein te pakken.

Beste Sandraj, ik denk dat we meteen naar Yogjakarta/Solo vliegen, maar bedankt voor je tip. Nu nog een goede vlucht uitzoeken.

Ik heb jaren geleden de oversteek per boor naar Bali gemaakt en Banyuwanggi heeft toen geen indruk op me gemaakt. Een stuk per trein afleggen zou ik zeker doen. Treinen zijn erg mooi (afhankelijk van welke klasse je neemt natuurlijk) en het is een erg leuke manier van reizen. Ik heb in het verleden het traject Bandung - Yogyakarta per trein gedaan (dit traject wordt heel vaak per trein afgelegd).

Als je 20 dagen hebt ,zou je van West naar Oost Java kunnen reizen in een rustig tempo met voldoende rustpunten
Je zou dan nog ca 5 dagen overhouden voor Bali
Eventueel kan je ook in Yogya met de rondreis beginnen en met bv lion air van Jakarta naar Yogya vliegen.Lion air is goed en goedkoop.Je hebt dan zowel veel tijd om mid en oost Java te ontdekken als Bali
Ander alternatief is met de trein naar Yogya zoals al aangegeven
Voor Yogya en omgeving is 3 volle dagen voldoende ,althans dat is mijn ervaring
Voldoende mogelijkheden dus

www.rachmantravel.com , www.rachmanreizen.nl

Hi Sandra,

Is er in Jakarta helemaal niets te doen? Ik ben van plan om er 2 dagen te verblijven in April alvorens ik naar Bandung ga…

Tuurlijk is er in Jakarta van alles te doen en te zien. Jakarta is een enorme stad met luxe maar ook arme wijken. Het is er heel druk, veel files en enorme smog. Zeker als je vanuit Nederland aankomt is de overgang enorm (qua klimaat, drukte, luchtvervuiling etc); het is alsof je tegen een muur aan loopt. Yogyakarta is veel gemoedelijker en heeft bijv. vrij weinig hoogbouw. Yogyakarta heeft drukke gedeeltes (Jalan Malioboro) maar ook rustige wijken.

Dit kan ik idd beamen. Veel in de file staan.
Verder vond ik de haven ontzettend tegenvallen en de gebouwen zijn vroeger denk ik echt schitterend geweest, maar zijn nu toch vergane glorie.

Bedankt voor de informatie… Begin nu te twijfelen, misschien dat ik maar 1 dagje in Jakarta blijf en meteen doorreis :slight_smile:

Hoi Ibn Battuta,

In plaats van lang in Jakarta blijven zou je ook naar Bogor kunnen gaan. Jakarta is een geweldige stad maar zeker voor 1 of 2 dagen is het gewoon te groot, te druk en te onoverzichtelijk. In Bogor kun je makkelijk een dagje doorbrengen met een bezoek aan de botanische tuin en het presidentieel paleis. Vanaf daar kun je dan door naar Bandung via de Puncakpas.

De weg van Jakarta naar Bandung is een tolweg die (minimaal) twee uur duurt, redelijk saai. Van Bogor naar Bandung over de Puncakpas duurt wel langer, maar er is veel te zien. De uitgestrekte theeplantages zijn erg mooi, en op de pas zijn veel kraampjes te vinden waar je bijvoorbeeld gegrilde mais of gemberthee kan kopen. Mocht je de trip richting Bandung willen maken op een vrijdagmiddag of in het weekend, doe het dan niet (neem gewoon de tolweg; de Puncakpas is veel te druk). Wil je op een doordeweekse dag richting Bandung dan is het zeker een aanrader.

Groeten, Erwin

Beste Iedereen,

Bogor is ook veranderd, word steeds drukker met veel files en het is er heet en toch wel behoorlijk wat luchtverontreiniging door het verkeer. De botanische tuin is dan wel een soort van oase in de stad en ook daarom de moeite waard te bezoeken.
Overnachten buiten de stad is prettiger naar mijn idee ,bijvoorbeeld in GG house in Happy Valley (bij Bogor) of op de Salak berg(bij Bogor) in een prachtige omgeving.

Hi Erwin,

super! bedankt voor de info!

kan ik het beste met de trein, bus of taxi gaan van jakarta naar Bogor…

en als ik van Bogor naar Bandung reis via de Puncakpas, welke vervoermiddel kan ik dan het beste nemen?

groeten Ibn

Vanuit centraal Jakarta naar Bogor kun je het makkelijkste met de trein. Echter zou ik je aanraden om Jakarta over te slaan en per busje of taxi naar Bogor gaan vanuit het vliegveld.

Van Bogor naar Bandung rijdt geen trein, dat stuk kun je dus het beste per bus, taxi of travel (shared taxi) afleggen. Voordeel van de taxi is dat je kan stoppen bij Puncak waar een mooie theeplantage ligt.

Hoi Ibn,

Van Jakarta naar Bogor rijden er busjes (bekend als ‘travel’) en grotere bussen (‘Damri’), dat lijkt me de beste optie. Vanaf het vliegveld van Jakarta is dat heel makkelijk en kost het een paar euro. Als je in de stad zelf bent moet je eerst naar een busterminal in het zuiden van de stad (genaamd Kampung Rambutan), en dan vanaf daar met de bus naar Bogor. Per taxi kan ook, een metertaxi kost dan ongeveer 15 tot 30 euro, afhankelijk van de drukte van het verkeer. Over taxi’s heb ik een artikel op mijn weblog staan: “Een taxi nemen in Indonesië (praktische tips)”

Voor het stuk Bogor - Bandung zou ik een auto met chauffeur huren. Er zijn vast andere mensen die kunnen vertellen waar je dat kunt regelen in Bogor. Dan heb je de vrijheid om onderweg een paar keer te stoppen, van het uitzicht te genieten, wat te gaan eten, etc.

Groeten, Erwin

Super! Bedankt allemaal voor jullie tips! :slight_smile: zag dat Qatar en Etihad leuke aanbiedingen hebben vanuit Brussel naar Jakarta… € 660 euro… nu nog ff een keuze maken tussen deze 2 maatschappijen :slight_smile: