Wij zitten momenteel in het noorden van Vietnam en gaan daarna door naar Laos en Camboda. We willen daarna door naar indonesie maar we zitten een beetje te twijfelen of we dan naar jakarta vliegen en vanuit daar door te reizen per trein richting bali of direct naar Bali te gaan om daar lekker te relaxen. Nu is de vraag hoe het reizen per trein is in Indonesie? En of het een beetje veilig is?
Wat ben je ongeveer kwijt per dag als je budget reist? Heeft daarnaast nog iemand ervaring met Maleisie airlines?
Hoeveel tijd hebben jullie? Lijkt me essentieel voor het beantwoorden van je vraag… Op Java kun je je makkelijk 2-3 weken vermaken, maar lukt ook. Ik zou niet proberen heel Java in een kortere tijd te doorkruisen, daar zijn de afstanden toch iets te lang voor. Je reis wordt daardoor erg vermoeiend. Bali is compacter. Daar kun je wel voor een week naar toe. Maar ook daar kun je je weken vermaken.
Wat willen jullie zien en doen?
Reizen per trein op Java is vrij relaxed, al gaan er niet op alle trajecten veel treinen. Het kan aan te bevelen zijn vantevoren een kaartje te kopen. Maar je kan ook prima per bus reizen, of per travel. Dat is een gedeelde taxi voor lange afstanden.
Bali en Java zijn beide veilig. Waarom denk je dat deze eilanden minder veilig zijn dan de landen waar je nu bent?
De kosten hangen af van wat je doet en hoe luxe je accommodatie is. Voor 25 euro per persoon per dag kom je een heel eind (inclusief alles), voor minder kom je ook wel rond op Bali en Java als je een beetje op je budget let.
We willen voor een maand naar Indonesie. We gaan eind februari naar Jakarta en reizen vervolgens door naar Bali. En op Bali gaan we lekker relaxen! We hadden op seat61.com even gekeken voor de treinen op Java. We vroegen ons gewoon af hoe het per trein daar gaat of het vergelijkbaar is met Vietnam bijvoorbeeld. Op zich qua veiligheid lijkt het mij vergelijkbaar met de andere landen waar we heen gaan (Vietnam/Cambodja/Laos).
Heb je nog leuke tips om te ondernemen op Java/Bali?
Het antwoord heeft Jenny al grotendeels gegeven daar is weinig aan toe te voegen.! Bali is mijn woonplaats en hier is vanalles te zien en beleven.
De religie is Hindu en er is iedere dag wel ergens een ceremonie.
Het heeft in ieder dorp 3 tempels en wordt mede ook daarom het eiland der goden genoemd. De natuur is mooi je kan hier duiken-snorkelen, een trip naar de Gili’s maken, de belangrijkste tempels bezoeken ( er zijn 9 rijkstempels ) en niet te vergeten Besakih de moedertempel, waar ieder Balinees gezin een tempel heeft al naar gelang groot of kleiner. De markten zijn een aanrader
afdingen is een must
In het noord-westen is een nationaal-park waar je met een gids in kan,
Het zuiden en dan bedoel ik niet de Bukit ,is zoals de Costa,s in Spanje
en heeft met Bali eigenlijk niets te doen , westen is spectaculair-noorden nog rustig en het oostelijk deel heeft spectaculaire uitzichten en is nog grotendeels authentiek. Hopelijk ben je iets wijzer geworden.
Channa,
Als je voor het eerst in Indonesie bent zou ik de geijkte route nemen. Kijk maar in de reisgidsen. B.v. Jakarta, Bogor, Bandung, Pangandaran, Yogyakarta, Malang, Bromo, Probolingo, Banyuwangi, Gilimanuk (Bali), Lovina, Kuta of Padangbai.
Java is met de trein te bereizen. Is leuk, maar kan lang duren. Zoals Jenny al aangeeft zijn er meer transportmogelijkheden.
Reizen per trein is goed te doen en niet te duur. Voor langere reizen zou ik wel eerste klasse nemen, als dat binnen het budget past.
Als je budget reist, zal je goedkoper af zijn op Java dan Bali. Ons budget was 30 euro per dag per persoon en daar kwamen we ruim mee toe op Java. Op Bali zaten we meestal toch aan of over ons budget. Ik vond Bali leuker om rond te trekken dan Java, maar dat zal dan wel weer persoonlijk zijn.