eind maart gaan wij met vier man ongeveer 2.5 week naar Java (en evt, als we geld en tijd over hebben, naar Bali). We zullen kort in Jakarta zijn, en daarna naar Bandung gaan, vanwaar een vriendin en ik de eerste week van alles willen gaan doen en zien. Ik ben nog van een reisgids ed te kopen, maar ik wilde vragen of jullie nog een favo plekje hebben of iets waar we echt naar toe moeten? En waar kun je het beste duiken? Verder zei een vriend van mij die daar afgelopen zomer was, dat je eigenlijk niet echt kunt reizen met de bus, maar dat de trein wel goed te doen is. Klopt dit?? Hij was daar op luxe vakantie, dus ik vertrouw het niet helemaal
Bussen op Java zijn niet erg luxe (en soms erg vol), maar om nu te zeggen dat het niet te doen is? Kan best. Treinen zijn daarentegen confortabeler, en je kan ook overwegen met een travel/minibus tussen de verschillende Indonesische steden te reizen.
Voor welk deel van Java wil je tips hebben? Waarvandaan vertrekt je vliegtuig naar huis?
In ruim twee weken kun je een groot deel van Java bezoeken (bv Jakarta, Bandung, Yogya, Malang, Jakarta), maar gezien de reisafstanden zul je dan toch een redelijke planning moet hebben. Om in die tijd OOK naar Bali te gaan, is niet echt makkelijk haalbaar. Wat voor een soort reis wil je dus? Wat wil je zien? Natuur, cultuur, bergen, kun je wat specifieker zijn?
Je kan vanuit Jakarta duiktrips boeken naar Pulau Seribu, de eilanden ten noorden van de stad, maar Java is niet bepaald the-place-to-go om te duiken. Daarvoor kun je beter naar bv Bali gaan, of noord Sulawesi.
Als je reis iets concreter is, en je dan specifiekere vragen hebt, dan hoor ik het wel!
Misschien zou je eens wat ideeen opdoen op deze vergeten startpagina; persoonlijk vind ik dit de beste van alle startpagina’s over Indonesie - ik heb niet alle startpagina’s gezien.
Zelfs dit wereldwijzerforum word vermeld en dat zegt wel wat over de kwaliteit van dit forum
Beste duikstek is bij Menjangan op het noord Westen van Bali. Hotel(s) in Pemuteran.
Reizen met de trein is goed te doen. Als je vooraf wilt reserveren kan dat alleen voor Executive class. Andere kaartjes moet je kopen op de dag dat je reist.
Wil je natuur, jungle, plantages, vulkanen zie ga dan naar Kalibaru (oostelijk oost java) en maak van daaruit trips. Aanrader is Rumah Kita (www.rumahkita.info)
Bussen op Java zitten tegenwoordig buiten de vakantietijd steeds minder vaak stampend vol. Dat komt door de grote hoeveelheden motorfietsjes die de laatste jaren verkocht worden.
Een zgn. Travel vind ik een afrader, je zit midden tussen de slapende mensen (ngorok) met zo een kop op je schouder Of naast naar kamfer stinkend omaatjes die op bezoek bij hun cucu gaan. En natuurlijk de lucht van minyak angin die ze gebruiken om “masuk angin” te voorkomen De AC moet vaak uit want de Javaantjes hebben het koud bij 28° C, of ze zitten met die AC te spelen zodat deze alleen op hun gericht is. Het ophalen en brengen kan uren duren. Ze durven de bule niet te vragen waar deze naar toe moet, brengen ze eerst die acht anderen weg en dan komt de blanko aan de beurt. Heb je inmiddels alle vervelende buitenwijken van een stad gezien.
Mijn favoriete vervoermiddelen zijn trein, vliegtuig, taxi en ojeg (bromfietstaxi). Een beca liever niet. Verleden week in Surabaya had ik er eentje nodig omdat ik een bepaalde locatie zocht. Op de terugweg ging die gek wel mooi op een eenrichtingsweg tegen het verkeer in, anders moest ie omfietsen. In Surabaya is het verkeer vreselijk druk en ze rijden daar nogal hard. Ik heb hem toch 30.000 Rp gegeven, hij had twee uur op me gewacht (op eigen verzoek) Ik dacht dat ie me zou gaan omhelzen. Ik kan een ieder die naar Indonesia gaat aanraden het woordje goedkoop thuis te laten en de mensen die iets speciaals voor je doen, hun werk, goed te belonen. De gewone m-v heeft het ontzettend zwaar met de rupiaatjes.
Ben zo vaak naar Indonesia(java) gegaan , en heb altijd met een huurauto+chauffeur gereden .
Ben voor het eerte keer met een bus van Cengkareng naar Bandung gegaan , binnen 3 uren sta ik al bij de eindpunt.Voor 75.000 rupiah, snel en comfortabel, het is zelfs bijna comfortabeler dan de kleine Kijang .
Tegenwoordig heb je comfortabele " touristenbussen" , met AC en beperkte aantal passagiers.Je mag ook 20 kg bagagage meenemen.
Als je met 1 gezin rondreist zou je toch beter een auto met chauffeur huren , dan heb je de auto voor 10-12 uur perdag voor je zelf.
Dat heb ik vorige week in Sumatra ook gedaan voor 10 dagen.
Alleen zijn de huurprijzen daar duurder dan iop Java.
Het reizen over Java per trein is ideaal, je ziet heel veel van het landschap, en in de trein kun je ook lekker eten. Er zijn twee spoorwegen over het eiland Java van Jakarta naar Surabaya één bovenlangs en één onderlangs. Ik denk dat de spoorweg onderlangs de mooiste route is. Vanuit Surabaya kun je makkelijk naar Bali reizen. Als jullie op Java een adres zoeken om te starten dan weet ik nog een hele mooie vakantiewoning. Kijk maar eens op www.go2bogor.nl