Rondreis Java-Bali eerste aanzet

Gegroet reizigers,

M’n vriendin en ik gaan in September 2015 op (huwelijks)reis naar Java en Bali (2.5-3 weken). Eerst een deel rondtrekken en avontuur in Java en dan wat meer relax, lui en snorkelen in Bali. Wij vliegen van Brussel naar Jakarta en hebben aansluitend een lokale vlucht naar Yogyakarta. We hebben een ruw reisplan en ik kom hier alvast voor het Java-gedeelte eens om input vragen:

1.5-2 weken Java (de bedoeling is hier om hoofdzakelijk de trein te gebruiken voor transport)

1. Een paar dagen Yogyakarta om van daaruit excursies naar Borubudur en Prambanan te doen.
  2. Nacht?trein van Yogyakarta naar Surabaya en van Surabaya naar Probolingo (heb hier gelezen dat Probolingo een betere uitvalsbasis is voor Bromo)
  3. Vanuit Probolingo excursie naar Bromo
  4. Trein van Probolingo naar Kalibaru
  5. Vanuit Kalibaru excursie naar Sukamade voor de schildpadden
  6. Train van Kalibaru naar Banyuwangi
  7. Vanuit Banyuwangi excursie naar Ijen krater
  8. Oversteek naar Bali

De afstanden zijn groot, en we willen liever op sommige plaatsen wat langer blijven dan rush rush telkens weer in te pakken en wegwezen. Wat denken jullie van dit plan voor Java? En belangrijk, zijn er dingen/locaties die we niet mogen missen op dit traject?

Bij voorkeur zou ik het meeste ter plekke zelf boeken (treintickets, logies, excursies), omdat het toch wat goedkoper is. Ik herinner me toen ik een aantal jaren geleden naar thailand ging dat dit bijzonder gemakkelijk was: een lokaal reisbureautje instappen en klaar is kees. Gaat dit even gemakkelijk in Java?

Hoi ElGargamel,
Jenny onze forumbeheerster is een paar daagjes op vakantie,weet zeker als ze terug is,dat je vragen door haar worden beantwoord.
Of iemand anders die ervaring heeft met Java-Bali !
Met vriendelijke reisgroet,
georgessiam.

Ok bedankt voor de info. Ik kijk alvast uit naar haar input!

Hallo ElGargamel, wij hebben ongeveer hetzelfde traject gedaan maar dan met auto en bus, is goed te doen met wat je in de planning hebt, wij hebben toen vanuit Malang een pakket geregeld van 2 dagen voor Bromo en Ijen. Als je niet teveel vastlegt ben je ook meer flexibel en kun je er voor kiezen om hier of daar meteen te vertrekken of er een paar dagen aan vast te plakken. Voor Prambanan- en Borubudurtempel zijn we met Viavia (Yogyakarta) achterop de scooter gegaan een bijzonder leuke ervaring

Achterop de scooter? Ja dat klinkt superfijn! Weet je nog wat je betaald hebt voor die excursie met viavia en die in malang?

Heb je toen in 1 ruk van Yogyakarta naar Malang gereisd of ondertussen toch gestopt in Surabaya?

Ik ben nog wel even weg :slight_smile: Maar gelukkig is er heel veel informatie over deze route op dit forum te vinden. Helaas lukt het me niet om linkjes te zoeken en te plakken vanaf mijn telefoon, maar als je in het Java-forum of het Bali-forum kijkt dan kan het niet missen.

In de route als voorgesteld zit maar één ding wat ik onlogisch vind: ik zou Sukamade en Ijen vanuit dezelfde plek doen. Op de dag dat je Ijen bezoekt kun je gelijk doorsteken naar Bali.

Dingen regelen op Java en Bali gaat erg makkelijk. Los van de reisbureautjes kan ook je hotel je verder helpen.

Voor extra tips over Bali en Java verwijs ik naar mijn persoonlijke website: IkReis - Route Indonesië: de leukste voorbeeldroutes (verder dan Java en Bali)

Groeten uit Armenië :slight_smile:

de prijs van Viavia is gewoon via de site van ze te vinden, prijs van Malang-Bromo-Ijen weet ik niet meer dat is al wat langer geleden, maar volgens mij staan er wat meer recente ervaringen vermeld hier op het Java forum.

Kijk even op de kaart, als je over de weg van Yogya naar Malang rijdt ga je niet via Surabaya. Dat ligt meer naar het noorden.

En dan is de vraag wat maakt Surabaya zo bijzonder om er naartoe te gaan? Ben er zelf nog niet geweest, maar heb gelezen dat er niet zoveel bijzonders aan is.
Als dat anders is hoor ik het graag

Ik ben er één keer een nacht geweest (late vlucht) en meteen de volgende dag vertrokken en een keer ben ik er per bus doorheen gereisd.

Net als Jakarta kan de stad me niet boeien.

Aangezien de afstand tussen yogya en malang redelijk groot is en Surabaya niet zo interessant is, lijkt het ons beter om die afstand in 1x te overbruggen. Mijn vraag was in kader van het treintraject. Ik had een kaart met het treinnetwerk opgezocht en daaruit bleek dat je als van yogya naar malang zou willen gaan, dat je sowieso langs Surabaya moet (miss zelfs overstappen?). Of vergis ik me hier in?

Je had in een ander berichtje voorgesteld om sukamade en Ijen tezamen te doen. Van waaruit zou je die beide excursies doen? Kalibaru of elders?

Ik ben zelf met de travel (shared taxi) van Malang gereisd. Gemiddeld is dat volgens mij sneller dan de trein.

Ik ben op Java een aantal trajecten per trein gedaan, maar veel ook niet. Hier op dit forum lijkt je reis naar Indonesië pas compleet als je per trein van Jakarta naar Bandung reist. Ik durf toe te geven dat ik dat nooit gedaan heb, maar wél veel mooie reizen naar Indonesië heb gemaakt. Dat gestress over die kaartjes op dit forum snap ik niet. Niet naar jou toe, maar ik moest dit even kwijt. De trein is niet zaligmakend :wink:

Dan het antwoord op je andere vraag: Bayawungi is niet echt leuk om te blijven. Op grond daarvan zou ik voor Kalibaru kiezen. Maar ik ben nooit in Kalibaru geweest maar heb Ijen als toer vanuit Probolingo gedaan (met overnachting op een lokale koffieplantage).

Als je van Yogya met de trein naar Malang reist, kom je inderdaad langs Surabaya (overstappen hoeft volgens mij niet). Surabaya is niet zo erg interessant. Het is een belangrijk verkeersknooppunt op Oost Java voor trein, vliegtuig en auto. Ook heeft de Indonesische marine een grote basis in Surabaya.

Bedankt voor de tips. Ik neem mee dat we Surabaya en Bayawungi best overslaan en in eerste instantie de trein van Yogya naar Malang nemen en nadien nog kunnen zien hoe we verder gaan.

Wat bedoel je precies met gestress over treinkaartjes? Dat de treinen volboekt zijn in het hoogseizoen? Dat zal voor ons wel goed meevallen, we reizen tenslotte eind september.

Heel veel mensen op dit forum zijn bang dat ze geen kaartje kunnen krijgen. Reëel of niet, ook zonder die trein zul je een mooie reis hebben!

Surabaya:
De een na grootste stad van Java, tegen 3 miljoen mensen. (Vgl Amsterdam 800.000) Dus het kan nogal overweldigend zijn.
De bouwstijl in Surabay (uit de Nederlands-Indische tijd overigens) is, hoe heet het ook al weer, de Nieuwe Stijl meen ik mij te herinneren. Ik had het even niet herkent als architectuur, het ziet er nogal communistisch uit.
Als je er naar toe wilt, bijv vanwege familie verleden kun je bijvoorbeeld een becaktocht van een ochtend maken om iets van de stad te zien.
Tip: het prachtige Majapahit hotel, vroeger Oranje hotel (bekend van het vlagincident WOII).

Wil je het gevoel van vroeger hebben, dan zou ik Malang aanraden (stuk overzichtelijker) of als je naar Bandung gaat daar een stadwandeling gericht op de art deco architectuur daar.
Als je niet naar Surabaya hoeft om een reden, zou ik het niet aanraden.

De trein:
het is puur een prettige manier om een grote afstand te overbruggen, bijv van Bandung naar Yogyakarta. Als je dat niet overland wilt doen.
Niet zaligmakend verder. Ik spreek ook wel eens mensen die speciaal naar Bandung willen om dan de trein te pakken. Dat is echt onzin. Het is een prima trein, comfortabel vervoersmiddel, maar niet een to-do thing op zichzelf.
Kaartjes: mn rondom Idul Fitri een crime.

Succes!