Java rondreis(je)

Hallo allemaal,

Aangezien ik stage loop op Bali en wel wat meer van Indonesië wil zien, wil ik graag naar Java. Ik wil 16 dec. met het vliegtuig naar Bandung, daar 1 overnachting (misschien 2) en doorreizen met de trein naar Yogyakarta. Daar wil ik dan Bromo vulkaan bezichtigen en Borobodur. 24-12 wil ik weer met t vliegtuig terug naar Bali.
Nu mijn vraag of het verstandig is qua reistijd (en niet te veel gestress) om vanuit Yogyakarta of vanuit Surabaya terug te vliegen. Weet niet of Surabaya te veel wordt.
Is het verder aan of af te raden om alleen te reizen als vrouw?
Zijn er evt. anderen die rond deze data ook deze reis willen maken?
Tips voor bezichtigingen/hotels zijn ook welkom:)
Alvast bedankt.

Karin

Ik denk niet dat topografie jouw sterkste punt is, misschien is het verstandiger even op te zoeken waar de Bromo vulkaan precies ligt op Java, je zult dan tot de conclusie komen dat Bromo veel dichter bij Surabaya ligt dan Yogyakarta.
Er zijn trouwens veel reisbureautjes in Yogya die het tripje Bromo met drop-of in Ketapang (de ferry terminal naar Bali) als 2 daags pakket aanbieden, makkelijk en geen stress.

1 like

Ik zou een 3-daagse tour boeken en meteen ook naar Kawah Ijen gaan. Deze vulkaan is ook zeker de moeite waard!

De trip is overigens heel vermoeiend (2 dagen achter elkaar om 3 uur je bed uit, en lange reisdagen), dus zorg dat je na afloop een dag of wat hebt om bij te komen.

Vrouw alleen in Indonesie: geen probleem. Kleed je wel gepast, in tegenstelling tot Bali is Java overwegend islamitisch. Te korte rokjes/broeken en hemdjes met blote schouders zijn not-done.

1 like

Bedankt voor jullie reacties en tips!
Mijn route ziet er tot nu toe zo uit: 16-18 bandung, 18-20 yogyakarta, 20-21 malang, 21-22 probolinggo (Bromo), 22-24 surabaya. Dit kan nog een beetje verschuiven… Ik reis per trein en bus door java… Is dit dan te doen in dit tijdsbestek?
Hebben jullie tips om in Bandung te bezichtigen?
Alvast bedankt!

Ik vind dat je veel wilt in een korte tijd. Je vergeet de reistijd in je schema: van Yogya naar Malang is bv meer dan 10 uur reizen, dat is een hele dag. Die dag kun je niks meer zien!

In Yogya en omgeving kun je je makkelijk 5 dagen vermaken, terwijl je nu 1-2 dagen hebt. Waarom niet langer in die omgeving blijven en zo minder reistijd hebben? Meer is minder.

Mijn tips voor Bandung: IkReis - Bezienswaardigheden Bandung: koloniale geschiedenis en vulkanen.

1 like

Daar heb je inderdaad gelijk in Jenny, ik heb alleen maar 8 dagen helaas om wat van java te zien… En aangezien ik vanuit Surabaya terugvlieg, moet ik daar ook de 24e zijn. Ik zou idd 1 dagje langer in Yogya kunnen blijven… Verder zijn voor mij de Borobodur en Bromo het belangrijkste om te bezichtigen… Ik heb me dan verekend op die reistijd, ik dacht aan 7 uur reistijd namelijk.
Bedankt voor je reactie en tips!!

Reistijd in Indonesië is vaak langer dan gepland. Als je geluk hebt kan het mss in 7 uur, maar ik zou er niet op rekenen.

Wat ik zou doen als ik jou was:

Dag 1: naar Bandung, stad bekijken
Dag 2: vulkanen en warme bronnen
Dag 3: trein naar Yogya
Dag 4: Borobudur en Waterpaleis (evt Kraton)
Dag 5: Prambanan en meer Yogya stad. Bv nachtmarkt, fort Vredenburg.
Dag 6: per tour naar Probolingo
Dag 7: per tour de zonsopkomst op de Bromo bekijken, daarna naar Surabaya
Dag 8: vliegen

Bedankt voor je reisschema! klink inderdaad goed! Dan wordt Malang dus weggelaten en is het waarschijnlijk minder stressig!
Ik vlieg “dag 8” ook pas rond 18.00 uur. Dan kan ik ook nog beetje een indruk van de stad Surabaya krijgen…
Bedoel je met per tour naar Probolinggo, per trein?
Is het mogelijk om via een website treintickets te boeken of is het ook prima om dit op het station ter plekke te regelen? Weet je toevallig ook wat hiervoor ongeveer de prijzen zijn? Van Bandung naar Yogya en van Yogya naar Probolinggo? Thnks!

Ik bedoel met tour een georganiseerde trip. Deze kan je op iedere straathoek in Yogya kopen. Je wordt opgehaald in je hotel, naar Probolingo gereden. Daar (of in de buurt) word je bij een hostel afgezet, wat al voor je gereserveerd is. 's Ochtends rond 3-4 uur word je opgehaald om de vulkaan op te gaan, en daarna is er evt een tocht per jeep naar de voet van de vulkaan.

Dit zal niet/nauwelijks duurder zijn dan alles zelf regelen. Je wint er tijd mee, tijd die je anders niet hebt.

1 like

Oke, bedankt voor de info! weet je ook wat hier ongeveer de kosten voor zijn?

Als je alles inclusief hebt (dus ook de entreegelden + Jeep) maximaal 500,000 rp. denk ik. Kan misschien ook voor 400,000 als je kan afdingen.

1 like

x

Wat ik mij afvraag is het volgende, waarom wil je via Bandung Java ontdekken? Je wilt namelijk veel te veel in een veel te korte tijd en ik vrees dat dit een vakantie wordt van veel kilometers maken, van lange dagen en dat, wanneer je terug bent op Bali, je eigen zal afvragen “wat heb ik eigenlijk gezien?”

Iedereen moet natuurlijk zijn eigen vakantie bepalen, maar wat ik zou doen is het volgende:

Je vliegt in de morgen van Bali naar Yogya, in Yogya blijf je een dag of 3 om stad en omgeving te verkennen.
Hierna reis je met een tour op je gemak naar Bromo, daarna laat je je afzetten in Malang waar (want volgens mij wil je graag met de trein reizen) je de trein kunt pakken naar Kalibaru voor een 2 daags bezoek aan het Meru Betiri National park.
In Kalibaru is het verder makkelijk transport te regelen die jou via een omweg naar Ijen afzet in Ketapang, de ferry naar Bali.

Volgens mij, maar dat is mijn persoonlijke mening, zie je zo veel meer van Java, dan het reizen van grote drukke stinkstad Bandung, naar het kleine, minder drukke Yogya en dan naar de super grote drukke stinkstad Surabaya.

Bedankt voor de prijsschatting Jenny!

Butoijo bedankt voor je tips, het is idd veel wat ik ga doen… Met het reisschema van Jenny moet het wel te doen zijn lijkt me!
Ik vlieg naar bandung, aangezien dat een goedkope vlucht was en ik deze vlucht via internet heb kunnen boeken… Vele websites hebben die mogelijkheid bij mijn weten niet… krijg ik een foutmelding als ik die wil boeken…
In Surabaya hoef ik eigenlijk alleen maar te zijn om terug te vliegen naar Bali…
Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar Java en hoe mijn reis gaat lopen:)

Je kan ook ter plekke voor niet veel geld tickets boeken. Denpasar - Yogya kost nog geen 40 euro.

Mijn schema zou kunnen, maar zelf zou ik net als Bujito kiezen voor meer rust. (@ Bujito: ik ben afgelopen zomer heel veel mensen tegengekomen die Java in 10 dagen doen: van Jakarta tot de ferrie. Racen is de nieuwe Javaanse trend.)

ik heb mn vluchten al geboekt… van denpasar-bandung en surabaya naar denpasar, in totaal 70 euro…
ik ga toch voor dit reisschema… zal idd n volle reis zijn…
Bedankt voor jullie tips!

Hoi Kaatjuhh,

Je zult je zeker niet vervelen, de treinreis van Bandung naar Yogya is zeer de moeite waard. Yogya is een plaats wat voor mij voelt als thuiskomen, ben er ooit terechtgekomen om de Indonesische taal te leren en ben er meer dan 2 jaar blijven hangen.

Veel plezier!

Hoi Yeni,

Ik kom ze inderdaad wel eens tegen, de helft weet niet wat ze gisteren hebben gezien, wat ze vandaag hebben gedaan, of niet waar ze morgen naar toe gaan. Een praatje kan er zelden vanaf, want over een half uur gaan ze uiteten met de “groep”. Eigen initiatief wordt bij voorbaat ontmoedigd want anders val je uit de toon. Als je zo een groep (foxers, djosers, shoestrings, enz.) tegenkomt heb je binnen 10 minuten wel gezien wie de gangmakers, de lolbroeken en meelopers zijn.

Ik reis liever met ons gezinnetje, geen gezeur van mensen met wie je rekening moet houden, dat ge-ren en ge-vlieg is aan ons niet besteed. Als het ons ergens bevalt blijven we rustig een dag of 6 hangen, om dan weer in het vliegtuig, bus of trein te stappen naar bijvoorbeeld een volgend dorpje, stadje, nationaal park of strand.

1 like

Ik reis meestal alleen, of met mijn beste vriend. Heerlijk vind ik dat! En je komt altijd wel iemand tegen om een praatje mee te maken.

1 like

Hallo Karin,

Ik zag dat je Probolingo ook in je reisschema hebt staan.
Een bepaalde reden?
Ik vraag dit omdat ik in 2010 daar geweest ben en eigenlijk in Kraksaan moest zijn.

Met vriendelijke groet
Paul:chin:

De eerste keer dat ik naar Indonesië ging was ook met een groep. Dit is mij zeer slecht bevallen. Maar… als je voor de eerste keer naar een vreemd en ver land gaat is het wel een veilig gevoel. Na die eerste keer heb ik het nooit meer gedaan…:slapen: