Ik en mijn vriendin gaan over iets meer dan een week naar Indonesie. We hebben een reisschema opgesteld en vroegen ons af of dit alles een beetje reëel is om in 4 weken te doen. Alleen de vlucht en eerste 2 nachten liggen op dit moment vast. Zien we dingen over het hoofd of missen we must-see dingen?
Dag 1-2: Vlucht en aankomst vliegveld jakarta, bus naar hotel in bogor
Dag 3: Botanische tuinen bogor, Auto regelen naar bandung via puncak pass
Dag 4: Met auto naar Bandung (circa 4uur) Onderweg uitzicht over theeplantages in puncak pass (eventueel nog naar Tangkuban Perahu ’s middags)
Dag 5: Dagtrip naar Ranca bali tea estate, kawah putih (white crater lake) (Theatershow in Bandung)
Dag 6 Trein naar Jogjakarta (8uur)
Dag 7 Prambanan + stad jogjakarta bekijken
Dag 8 Borobudur + stad jogjakarta bekijken
Dag 9 vertrek jogjakarta richting Malang (trein/bus/auto?)
Dag 10 dagje Malang bekijken en tour bromo regelen
Dag 11 trip naar bromo
Dag 12 reizen naar of Banyuwangi
Dag 13 trip naar Ijen
Dag 14 nationaal park (baluran of meru betiri)
Dag 15 Oversteek naar Bali (Ketapang-Java naar Gilimanduk-Bali) + reizen naar Premuteran
Dag 16 Trip naar Pulau Menjangan (snorkelen/duiken)
Dag 17 Trip naar Bali Barat national park (boat tour?)
Dag 18 Reizen naar Munduk (Danau Bratan area)
Dag 19 Trips zoals trekkings, waterval, bergmeren, botanische tuin
Dag 20 Trip naar Pura Luhur Batukaru (=tempel) en Gunung Batukaru (=berg)
Dag 21 Reizen naar Penelokan (evt. via Noord kust)
Dag 22 Berggebied rond Penelokan bekijken (oa. Gunung Batur, Gunung Agung + Danau Batur)
Dag 23 Reizen naar Tulamban
Dag 24 Snorkelen bij schipbreuk USS liberty, evt Baruna dive center
Dag 25 Reizen naar Ubud + stad bekijken
Dag 26 Relax dagje Ubud
Dag 27 Reizen naar zuid Bali
Dag 28 Vliegen naar Amsterdam vanaf Denpassar
Persoonlijk vind ik je programma veel te vol. Dingen lopen niet altijd als gepland in Indonesie, ik zou meer een slag om de arm houden. (Voorbeeld: vandaag, morgen en misschien overmorgen varen er geen fastboats tussen Bali en Lombok vanwege golven. Dat gooit de planning van veel reizigers behoorlijk in de war…)
Je reistijden zijn een mooie indicatie; maar zouden makkelijk langer kunnen duren. Je middagprogramma loopt dan in de soep.
Voor Yogya zou ik sowieso meer tijd uittrekken, het paleis en veel andere attracties zijn 's middags dicht.
Wij zijn net naar Java geweest. Ik zou niet teveel plannen op 1 dag inderdaad. Mijn ervaring was dat elke reis langer duurde dan gepland. Als je je daar op instelt valt het mee. En ga van YOgyakarta van Malang niet met de auto maar met de trein. Auto rit was hel (13uur)
Groeten vanuit Malang!
Ik vind de planning ook wat vol maar dat komt hier ter plaatse wel goed denk ik!
Jogja-malang is erg ver op een dag. Denk dat trein goede optie is maar boek deze op tijd (als je aankomt in jogja) en weet dat de prijs vrij hoog is. Wij zijn nu in Malang en er is niet veel te doen of te zien. Hou daar rekening mee. Een bromo tour is hier heel goed te regelen en ook fijner, va probollingo gaan zo veel toeristen en wordt je enorm afgezet qua prijs als je niet op past. Wij vonden Bromo eigenlijk zo druk dat we het niet zouden aanraden… Kawah Ijen is heel mooi, vele rustiger en heeft ook nog eens de zwaveldragers; indrukwekkend om te zien en mee te spreken. Hou er trouwens rekening mee dat de entree gelden van de nationale parken per 01-08 enorm zijn gestegen. Bromo is nu 217.000 pp en op zondag zelfs nog duurder.
Even de bordjes met ‘pulsa’ in de gaten houden, of de knalrode muren of spandoeken met ‘telkomsel’ of ‘SIMpati’ erop (er zijn andere providers, maar deze is goed en zie je vaak).
Vraag de verkoper even je sim te activeren, zeker als je ook data wilt.
Ik snap wat je bedoelt maar toch zou ik de Bromo er altijd bij pakken. Ik vond de zonsopkomst bij de Bromo heel erg bijzonder en een fantastisch uitzicht. Bij Kawa Iljen hadden wij helaas slecht weer en heel weinig zicht.
De steden Bogor, Bandung en Malang vielen me wel iets tegen. Niet echt een gezellig toeristenstraatje met wat restaurantjes en een café. Yogya daarentegen vonden wij fantastisch. We hebben 2 dagen in Yogya gezeten en 2 dagen dicht bij de Borobodur in een bungalow. Dan konden we fietsend de omgeving verkennen en naar de Borobodur.
Al met al vond ik de minpunten de lange reistijden tussen de plekken en de grote steden niet echt chill. De hoogtepunten (waar er meer van waren): De mensen extreem vriendelijk, lekker eten, mooie natuur en cultuur (Bromo, Yogyakarta - Prambanan - Borobodur). Ik kom zeker terug naar Indonesië voor meer. Met name Lombok en Sumatra ben ik heel benieuwd naar
Ik herken erg wat jij schrijft, wat betreft Bromo, Malang en de reisafstanden.
Wij zijn uiteindelijk ook in Bromo geweest, je wilt toch ook zien waar het allemaal om te doen is… En het landschap is prachtig, absoluut! Ik zou alleen mensen wel echt willen aanraden naar andere punten te gaan waar je de zonsopkomst kan zien. Die zijn er genoeg volgens de lokale gidsen. Ik denk dat je zo nog meer kan genieten van al het moois:)