Help! Reisschema Java, Lombok, Bali in 30 dagen

In oktober ga ik 30 dagen voor het eerst naar Indonesie. Ik heb daarvoor een reisschema opgesteld. Deze wil ik graag met jullie delen. Volgens mij is zo’n schema erg handig voor iedereen die zelfstandig die kant op wil.

Java
Dag 1: aankomst in jakarta, rondkijken in jakarta.
Dag 2: Haven Sunda kepalar, historisch centrum Kota, centrum
Dag 3: vertrek naar Bandung (150 km, trein), theeplantage bekijken
Dag 4: Krater Gunung Ghamp, Wajangpoppen
Dag 5: vertrek naar Pangadaran (200 km, bus), Nationaal park
Dag 6: Boottocht Green Canyon
Dag 7: Vertrek naar Cilacap (80 km, boot), Door naar Yogyakarta (180 km, bus)
Dag 8: tempelcomplex prambanan, paleis, markten
Dag 9: Borobodur
Dag 10: Dagexcursie naar Dieng Plateau
Dag 11: Vertrek naar Surabaya (330 km, trein)
Dag 12: Vertrek naar Lombok (vliegen)

Lombok
Dag 12: strand Senggigi
Dag 13: Tempel Pura Batu Bolong, strand
Dag 14: Scooterreis Lombok, Sasak dorpen
Dag 15: strand
Dag 16: Jungle tocht Gunung Rinjani
Dag 17: Vertrek Gili Trawagan (met speedboot Gilicat)

Gili eilanden
Dag 17: Gili Trawagan, strand
Dag 18: Snorkelen
Dag 19: Snorkelen
Dag 20: Eilandentocht
Dag 21: Strand
Dag 22: Snorkelen
Dag 23: vertrek Bali (gilicat)

Bali
Dag 23: strand
Dag 24: Dolfijnentrip
Dag 25: Tempels
Dag 26: Apenbos en olifantengrot, vleermuizengrot Ubud
Dag 27: Slangentempel, raften
Dag 28: (golf)surfen
Dag 29: Waterval GitGit, vulkanen (Gn Agung, Gn Batur, Gn Batukaru)
Dag 30: Vertrek Bali richting NL

Ik hoop dat ervaren medeforummers mij advies kunnen geven over de “perfecte” rondreis door Indonesie. Zo stellen we samen een mooi schema op ter inspiratie voor iedereen die leuke reisplannen naar Indonesie heeft.

ik vind dat je erg weinig tijd op Java doorbrengt in verhouding tot de andere eilanden. Maar het kan. Ik zou er echter niet voor kiezen om een dagtrip naar het Dieng te maken, dan van Yogya de trein naar Surabaya te nemen en daarvandaan te vliegen. Yogya heeft ook een vliegveld, en via Denpasar of Jakarta kom je binnen een dag op Lombok.

Ik vraag me af of zoveel dagen Gili niet gaan vervelen. Zo groot zijn de eilanden niet. Snorkelen (of duiken) is natuurlijk heerlijk, maar dat doe je niet een hele dag. De meeste snorkeldagen zul je dus ook op het strand liggen.

Je schema op Bali (los van het aantal dagen) is gekkenwerk. Je houdt geen rekening met reistijden.De Gilicat boot komt aan in Amed, in het oosten. Die middag wil je op het strand liggen, prima. De ochtend erna wil je een dolfijnentrip doen in Lovina (kan alleen daar) wat meer dan een uur verderop ligt. Dat betekent om 4 uur vertrekken. Niet handig.

Dag 27 ga je raften, dat kan je regelen vanuit Ubud. (Ik weet niet welke tempel je met de slangentempel bedoelt?) De ochtend erna wil je surfen, daarvoor moet je naar Kuta of verder naar het zuiden. Afhankelijk van het verkeer is dat meer dan 1,5 uur rijden. De dag erna ga je naar de Gigit waterval, vanuit Ubud een uur naar het noorden. Die kun je beter combineren met de dolfijnen in Lovina.

Dag 29: als je de vulkanen wilt zien in een dag, dan kan het. Maar de Gunung Agung heb je al vanuit Amed gezien, en de Batukaru kun je op een heldere dag zien vanuit Lovina.

Ik zou het schema op Bali alsvolgt doen:
dag 1: aankomst Amed met de Gilicat
dag 2: strand, door naar Lovina (als je wilt snorkelen zou ik strand in Amed doen, anders kun je ook strand in Lovina doen)
dag 3: dolfijnen tour (6 uur 's ochtends!) en via de waterval naar Ubud
dag 4: apenbos en olifantengrot (de vleermuisgrot ligt bij Candidesa, niet bij Ubud), rijstvelden
dag 5: tempels in Ubud
dag 6: raften, transfer naar Kuta
dag 7: surfen
dag 8: naar NL

Super! Niets staat vast, alles mag en niks moet. Een update dus…

Minder dagen op Gili, meer op Java. Waar zet ik deze dagen in? Ik heb nu een extra dag om te relaxen in Prangadaran en meer dagen in Yogya om toch bijvoorbeeld het Dieng Plateau te bezoeken. Of heeft dit geen toegevoegde waarde?

Ik probeer nu in 1 dag vanuit Yogya naar Lombok te vliegen.

Je schema op Bali neem ik letterlijk over. Ik was in de veronderstellingen dat Bali prima reisafstanden heeft en dat alles vanuit 1 vaste plek te bekijken was. Met de slangentempel bedoel ik Pura Tanah Lot. Al zag ik foto’s met massa’s toeristen en geen slangen…

Java
Dag 1: aankomst in jakarta, rondkijken in jakarta.
Dag 2: Haven Sunda kepalar, historisch centrum Kota, centrum
Dag 3: vertrek naar Bandung (150 km, trein), theeplantage bekijken
Dag 4: Krater Gunung Ghamp, Wajangpoppen
Dag 5: vertrek naar Pangadaran (200 km, bus), Nationaal park
Dag 6: Boottocht Green Canyon
Dag 7: Stranddag Pangadaran
Dag 8: Vertrek naar Cilacap (80 km, boot), Door naar Yogyakarta (180 km, bus)
Dag 9: Tempelcomplex prambanan
Dag 10: 2 dagen naar Dieng Plateau
Dag 11: Dieng Plateau
Dag 12: Borobodur
Dag 13: Yogyakarta Paleis, markten
Dag 14: Vertrek naar Lombok (vliegen)

Lombok
Dag 14: Aanokmst Lombok
Dag 15: Tempel Pura Batu Bolong, strand Senggigi
Dag 16: Scooterreis Lombok, Sasak dorpen
Dag 17: strand/snorkelen
Dag 18: Jungle tocht Gunung Rinjani
Dag 19: Vertrek Gili Trawagan (met speedboot Gilicat)

Gili eilanden
Dag 19: Gili Trawagan, strand
Dag 20: Strand/Snorkelen
Dag 21: Eilandentocht
Dag 22: vertrek Bali (gilicat)

Bali
dag 22: aankomst Amed met de Gilicat
dag 23: strand, door naar Lovina (als je wilt snorkelen zou ik strand in Amed doen, anders kun je ook strand in Lovina doen)
dag 24: dolfijnen tour (6 uur 's ochtends!) en via de waterval naar Ubud
dag 25: apenbos en olifantengrot, rijstvelden
dag 26: tempels in Ubud
dag 27: raften, transfer naar Kuta
dag 28: surfen
Dag 29: strand/snorkelen
dag 30: naar NL

Vergeet Mount Bromo en Kawa Ijen niet (3 dagen)

Bromo en Kawah Ijen zijn erg mooi, maar houd wel rekening met reistijden van 6-10 uur per dag. (En de dag van Yogya naar Probolinggo ben je soms zelfs 16 uur onderweg.) Ik vind het reisschema zonder oost Java al vrij druk…

Tuurlijk, het past qua tijd misschien wel. Maar je bent wel helemaal gebroken aan het eind van de vakantie. Zeker wanneer het een eerste reis naar Indonesie is, dan heb je gewoon meer tijd nodig om alle nieuwe indrukken te verwerken.

Maak anders vanuit Yogyakarta een dagtour naar Borobudur en Dieng Plateau ipv 2 dagen Dieng, zo heb je wat tijd over voor bijv Bromo & Ijen, of alleen Bromo. Dieng Plateau is mooi maar Bromo & Ijen zijn mooier!

Qua tijd zit je verder wel ok, ligt eraan wat voor reiziger je bent! Java heeft zoveel te bieden en heb je aan 30 dagen ook niet genoeg! maar hoogtepunten kun je in 10 - 14 dagen wel bezoeken als actieve reiziger! Uitrusten en relaxen kun je op Bali en de Gili eilanden wel!

Dag pjdej,
Heb je wel eens gedacht om de tijd die je op vakantie gaat,
op java door te brengen.Het lijkt net alsof je een record wil verbreken. -:wink:
Maar dat record staat nog steeds op naam van een familie die een paar jaar geleden in 14 dagen van medan naar lombok zijn gereisd en toen naar huis.
Nou ja als dit een eenmalig bezoek is,kan je in ieder geval zeggen dat je je niet hebt verveeld.
Hoe dan ook een mooie tijd met veel beleving toegewenst.
siri

Thnx voor de waarschuwing. Dit schema is zeker een uitdaging, dat zorgt er voor dat je blijft reizen en zo veel mogelijk ziet. Wanneer we merken dat het te veel is, kunnen we altijd ter plekke beslissen om iets over te slaan. We zijn fanatiek genoeg om doelen hoog te stellen en tegelijkertijd realistisch genoeg om ze bij te stellen. Vandaar dat Bromo & Ijen ook op het lijste komen.

Ik lees de woorden beleving en indrukking vaak als het over Indonesie gaat. Ik ben echt te benieuwd naar dit avontuur en kan niet wachten. Nog drie weken…

Kleine anekdote:

Ik was vorig jaar in Ketambe, Sumatra, omdat ik graag orangutans wilde zien. Ik reisde alleen en wilde me aansluiten bij wat andere reizigers voor een trekking. Ik kwam een Belg en een Canadees tegen, goed getrainde jonge mannen. ‘Wij willen orangutans zien, maar ook de warme bronnen en de watervallen. Wij zijn actieve reizigers, we willen zoveel mogelijk zien.’ Ik besloot niet met hen op pad te gaan, maar met een Aussie.

Tegen de avond, na een trekking van 8 uur, kwamen we elkaar weer tegen. De Aussie vroeg aan het andere groepje hoe het was. “Fantastisch”, was hun antwoord. “Wij hebben vandaag net zoveel dingen gezien als wat je normaal in 3 dagen ziet!”. En de orangutans? Ze waren zo aan het racen dat ze die gemist hebben.

De Aussie en ik zijn daarentegen na ongeveer een uur een moeder en een kind tegengekomen, en we hebben daar lange tijd onder de boom gelegen om daar van te genieten. Van de vele reizen die ik heb gemaakt, was dit zonder twijfel een van de meest bijzondere ervaringen.

Less is more.

Goede reis.

Hallo,
Nee ,het is niet een waarschuwing maar alleen een opmerking.Het lijkt ons erg zwaar om zo’n druk programma te doen.Nogmaals het is niet meer dan een goed bedoelde opmerking en wensen jullie een mooie reis toe.
Selamat jalan.
siri

Jenny,
Saya sibuk ,nog even een korte reactie .Een enkele keer passeren er turis dari belanda de rumah sakit hier waar we werken,en na onderzoek merken we dat mensen moe zijn.Over de medische kant van zo’n situatie gaan we natuurlijk niet in,maar onze ervaring is wel dat veel mensen die ons land bezoeken,zich bijna niet bewust zijn dat een overbeladen reisschema bijna altijd de oorzaak is van physieke klachten.Het is ook niet makkelijk voor mensen uit de westerse wereld om het hoge leeftempo,waaraan ze gewend zijn,los te laten.
Salam en komplimen voor je forumberichten.
siri

Lange busreizen kunnen inderdaad leiden tot fysieke klachten, maar zover wil ik het niet eens doortrekken (al heb je absoluut gelijk!).

Ik denk dat het jammer is dat meer en meer mensen even snel naar Indonesie gaan en daarmee het land te kort doen. Ze zien niet de mensen, maar alleen de binnenkant van een bus. Ze kijken naar wat past qua bezienswaardigheden, maar hebben geen tijd voor de toevallige ontmoeting.

Ik wil niet oordelen. Ieder zijn eigen manier van reizen. Ik heb een advies gegeven (c.q. een illustratie van mijn manier van reizen) en daar laat ik het verder bij. Mijn keus brengt met zich mee dat ik onmogelijk alles op de wereld kan zien wat ik zou willen zien. Ik ben nu 10 keer in Indonesie geweest, en nog lang niet uitgekeken.