Advies: reisschema Java, Lombok & Bali

Dag allen,

10 september a.s. vertrek voor 25 dagen naar Indonesië. Mijn voorkeur gaat uit naar : Java & Lombok en wellicht nog 1 a 2 dagen Bali.
Mijn knelpunt in het reisschema is: wat te doen na de Bromo. Wel Oost-Java afreizen voor de Ijen krater en dan via Bali doorreizen naar Lombok. Of doorreizen naar Semarang en vliegen naar Lombok.
Op mijn wenslijstje staat ook nog: Gili eilanden.
Hebben jullie advies voor mij of zit ik er flink naast met mijn reisschema?
Ik hoor graag van jullie!

Groet, Hanna

Datum	Dag 		Standplaats	    Vertrek 

1 10-aug dinsdag Amsterdam Jakarta
2 11-sep woensdag Jakarta Bogor
4 12-sep donderdag Bogor
5 13-sep vrijdag Bogor Bandung
6 14-sep zaterdag Bandung
7 15-sep zondag Bandung
8 16-sep maandag Bandung Yogyakarta
9 17-sep dinsdag Yogyakarta
10 18-sep woensdag Yogyakarta
11 19-sep donderdag Yogyakarta
12 20-sep vrijdag Yogyakarta Malang
13 21-sep zaterdag Malang
14 22-sep zondag Malang
15 23-sep maandag
16 24-sep dinsdag
17 25-sep woensdag
18 26-sep donderdag
19 27-sep vrijdag Lombok
20 28-sep zaterdag Lombok
21 29-sep zondag Lombok
22 30-sep maandag Lombok
23 1-okt dinsdag Lombok
24 2-okt woensdag Lombok Denpasar
25 3-okt donderdag Denpasar Amsterdam
26 4-okt vrijdag Amsterdam

Beste Hanna

Wij hebben een deel van deze reis gedaan afgelopen zomer. We vlogen op Surabaya, via Malang, de Bromo via Ijen naar Bali. De Bromo vond ik zelf minder bijzonder dan de Ijen. Ijen is absoluut een must, maar je moet er wel wat voor doen. Eerst een klim van 800 omhoog over een afstand van 5 km (geschat) tot aan de kraterrand. Je kan met een gids voor 100,000 IDR nog de krater in (300 meter naar beneden in 1 km, door zwavelwolken). Maar dan sta je wel op een van de meest bijzondere plekjes op aarde, samen met de zwaveldragers.
Op java hadden we een hele goede gids/chauffeur die flexibel was en alles goed georganiseerd had.

Gili Islands ben ik niet geweest, maar ik kan Nusa Ceningan zeker aanbevelen, niet erg toeristisch, overzichtelijk en mooie plekjes om te snorkelen, vissen of relaxen.