Reisadvies Java-Bali-Lombok

Hallo allemaal,

Eind juli tot midden augustus 2018 willen mijn vriend en ik een reis maken door Java-Bali-Lombok.
We hebben een reisschema gemaakt en deze heb ik als bijlage toegevoegd. De planning staat niet vast, maar geeft ons meer een indicatie hoeveel dagen we overal willen zijn en wat we willen zien.

Ik wil graag jullie advies over het reisschema. Is dit te doen? Blijven we ergens te kort of misschien wel te lang? Slaan we iets over wat zonde zou zijn? We hebben nog 3 dagen over om ergens in te vullen, wat zouden jullie adviseren? Nog leuke plekken te zien in Lombok (Rinjani hoeft van ons niet)?

Verder twijfelen we heel erg of we vanaf Lombok zullen terugvliegen of vanaf Bali. Wat ik tot nu toe heb gezien betekent vliegen vanuit Lombok vooral lange reistijden en sowieso meerdere keren overstappen, maar is misschien wel makkelijker vanuit Gili Trawangan.

Alvast bedankt! :slight_smile:

Hoi Karin,

In Jogjakarta heb je nog wel wat tijd over. Zowel een bezoek aan Borobudur als een bezoek aan Prambanan duurt niet de hele dag. Je kunt een van die dagen bijvoorbeeld combineren met een bezoek aan de Merapi-vulkaan. Bij het dorp Kaliurang aan de zuidzijde van de vulkaan kun je bijvoorbeeld een Jeep-tour doen door het lavalandschap (dat door de uitbarsting van 2010 is ontstaan). Bij de Prambanan heb je ook traditionele dansvoorstellingen die je kunt bezoeken.

Als je vanaf Ijen naar Bali gaat zou je ook eerst nog enkele dagen in Noord- of West-Bali kunnen blijven (Kuta ligt in het zuiden, dus helemaal aan de andere kant). Je hebt daar bijvoorbeeld het nationaal park West-Bali, of Lovina. Als je dan daarna naar Ubud gaat, kun je vanaf daar een boot boeken naar de Gili-eilanden (inclusief transfer vanaf Ubud naar de haven). Na Gili kun je dan met de boot weer terug naar Bali, en de laatste paar dagen in Kuta blijven. Dan ben je al vlakbij het vliegveld.

Je kunt ook prima vanaf Lombok terug naar huis, trouwens. Vanaf Lombok naar Amsterdam kan met één overstap in Jakarta of Singapore. Behalve de Rinjani-vulkaan zijn veel bezochte plekken op Lombok Senggigi aan de westkust en Kuta-Lombok aan de zuidkust. Zorg er sowieso voor dat je niet op de laatste dag (de vluchtdag) nog op de Gili-eilanden bent; dat is te riskant omdat er altijd iets mis kan gaan met de bootverbindingen. Handig dus om op de laatste dag alvast op Bali of Lombok dichtbij een vliegveld te zijn.

Groeten,

Erwin

Bedankt Edwin, voor het goede advies!

Van de Merapi-vulkaan had ik eerlijk gezegd nog niet over gelezen, terwijl ik toch al een hele poos ‘onderzoek’ aan het doen ben :nadenken:. Lijkt me leuk om die erbij te doen.

Wat betreft van Ijen naar Kuta/Ubud is volgens mij een beste reis, maar Lovina spreekt ons niet zo aan. Het Nationaal Park wel, echter hebben we dan net al paar drukke dagen achter de rug & denken we er meer aan om daarna even bij te komen.

Het voorstel om van Ubud naar Gili te gaan en dan weer terug naar Kuta heeft ons zeker aan het denken gezet en is zeker een goede optie. We gaan deze week vliegtickets boeken, dus of we terugvliegen vanuit Lombok of Bali laten we afhangen van de mogelijkheid om op de juiste datum terug te vliegen met een gunstige vliegduur.