backpack 19/07 tot 11/08

Hallo mede reizigers,

Over 2 maandjes ben ik onderweg naar Jakarta om vanaf daar mijn backpack avontuur te starten gedurende drie weken.
Nu heb ik voor Java mijn planning ongeveer klaar, dit is een strak programma, mede omdat ik niet teveel tijd aan Java wil besteden.

Dag 1: overnachten Jakarta of direct door naar Bandung
Dag 2: Bandung
Dag 3: Tangkuban prahu vulkaan + puncakpas –> vervolgens door naar Pangandaran.
Dag 4: Pangandaran met de boot naar Cilacap, en vervolgens met de minibus van Cilacap naar Jogyakarta.
Dag 5: Jogyakarta bekijken en vervolgens met de nachttrein die avond door reizen naar Malang.
Dag 6: Mt. Bromo bezoeken vanuit malang en vervolgens vanuit de Mt. Bromo door naar Bali te reizen.
Dag 7: Aankomst Bali.

Eenmaal op Bali wil ik graag naar Gili en/of Lombok om daar 3 a 4 dagen te blijven.
Ik vlieg vervolgens 11/08 terug vanaf Jakarta.

Omdat ik nog ongeveer 2 weken de tijd heb voor Bali en/of Gili en/of Lombok, zou ik jullie advies met betrekking tot een bepaalde route graag aanhoren en mij graag laten adviseren.

Ik reis alleen, en ga naar Indonesië om zoveel mogelijk te bezichtigen en met mensen in contact te komen.
Hopelijk kunnen jullie mij vanaf Bali de juiste kant opsturen?!

Alvast bedankt!!

Beste Ruud,

ook wij gaan in dezelfde periode een rondje Bali / Gili (en eventueel Lombok) doen. Ik lees dus heel aandachtig met je mee! Zelf hebben wij het volgende plan:
Van 2 juli t/m 24 juli Java (er is daar een heleboel te doen, maar Bali is meer ontspannen, ook i.v.m Ramadan)
24 juli t/m 29 juli Noord-Bali (van Gilimanuk naar Lovina naar Singaraja naar Amed)
29 juli t/m 1 augustus Gili Trawangan
en dan… misschien nog een páár dagen Lombok en weer terug naar Bali, of direct naar Bali voor een tocht door het zuiden en midden. Ik hoor graag van andere forumgangers hoe zij erover denken. Veel plezier met de voorbereiding!

Groetjes,
Maartje

ah dat is wel cool. Op Java is er inderdaad veel te zien, maar ik wil daar niet al te veel tijd aan besteden. Bali en de eilandjes zijn voor mij net iets belangrijker.
Zelf dacht ik ook al aan 3 a 4 dagen voor Gili en Lombok, moet voldoende zijn neem ik aan.
Alleen mijn route betreft Bali is nog helemaal open, ik weet niet wat de beste route met de mooiste bezienswaardigheden is, hopelijk kan ik dat hier op het forum achter halen, en het beste zou zijn, wanneer mede forumgangers ons beide kunnen helpen?!

Groetjes

Zelf heb ik gekeken op de website van een aantal reisagentschappen, en gekeken welke reizen zij aanbieden. Van daaruit ben ik gaan kijken welke stadjes mij aanspreken en hoe wij zelf zouden reizen. Misschien een tip? Verder moet je er wel rekening mee houden dat de overtocht van Java naar Bali prijzig is, wij zelf vinden het zonde na 2 dagen weer van Gili weg te gaan voor die prijs, maar dat is natuurlijk per persoon verschillend! Laten we wachten en hopen op meer reacties! Groetjes!

1 like

Lieve mensen, denken jullie aan de Ramadan die dit jaar in juli begint ? ,dan is Java echt niet gezellig vind ik.
Op Bali, hier in het Oosten merken we nauwelijk iets van de Ramadan ,Bali is 90% Hindu,
In het Zuiden is het drukker door Indonesiers die voor de Ramadan vluchten, daardoor ook duurder.

Groetjes

1 like

Zijn er lieve mede forum gangers die Maartje en mij kunnen helpen? Nogmaals, dat zou heel erg prettig zijn…

Hai Ruud,

mijn vriend en ik zijn in mei 3 weken weggeweest. eerst een stopover van 2 nachten in kuala lumpur toen lombok,gilli air, en bali.
maar kan natuurlijk in willekeurige volgorde.
hoe je van snorkelen? dat vonden wij namelijk het mooist.
ik zou Lovina aanraden. (wij zaten bij mas bungelow) hebben vanuit daar een dagtour gedaan naar waterval, hotsprings, tempel ect.
ook zijn we een middag in een weeshuis geweest.
Ubud vonden wij toeristisch maar gezellig. zaten in bliss spa, iets buiten het centrum dus je zoekt alleen het toerisme op als je er zin in hebt.
Sanur vonden wij matig omdat we die als laatst deden en bijna alles al gedaan hadden. is wel een goede laatste of eerste stop ivm afstand tot vliegveld. ook kan je vanuit sanur goed naar eilanden. lembogan overwogen?
wij zijn vanuit amed (vonden we erg tegen vallen) naar lovina gedaan met een gids voor een dag die ons onderweg verschillende bezienswaardigheden liet zien. b.v. moedertempel (pas op laat je niet afzetten, koop ergens anders een sarong veel goedkoper)
en gilli air, lekker gerelaxt en gesnorkeld.
twee dagen lombok in sengiggi. vanuit daar twee dag touren gedaan (aan te raden gids vonden wij: http://www.gids-lombok.nl/ ) één cultuur tour naar het zuiden gedaan naar een weverij en pottenbakkerij. één natuurtour rond de vulkaan ect.

ik hoop dat je wat aan deze info hebt.
als je nog vragen hbet, stel gerust.

groet sifra

1 like

Overweeg het Oosten van Bali eens

1 tis er nog authentiek
2 je merkt niet veel van de ramadan
3 tis vooe mij het mooiste deel van Bali over Amed naar het Noorden=prachtig

He Ruud,

kom dit jaar voor de 11e keer in bali lombok enz. Ik vind zelf amed en candidasa inderdaad erg mooi en rustig.
Maar ik vind sanur voor mij thuiskomen, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Het heeft een prachtig strand waar je hele lange wandelingen kunt maken heerlijk.
Maar lombok is ook super niet zo druk als bali en wat echter nog.Wij gaan elk jaar in elk geval naar sengigi en zitten in het prachtige puri mas hotel van een nederlandse eigenaar. Dan gaan we van daaruit met een bootje met die drijvertjes naar de gilli`s.
Ik vind zelf inderdaad gilli air het aller leukste ook wat betreft de bevolking. Het minste is trawangan mega druk en prijzen die de laatste tijd belachelijk zijn.
Als je van java met de boot naar bali gaat kom je dicht bij Pemuteran uit erg leuk is het daar addi assri resort mooie plek voor 2 dagen en kun je prachtig een excursie doen naar menjagan adembenemend mooi snorkelen.
Nou hoop dat je er iets mee kan. Hou er rekening mee juli is erg druk in bali en schieten de prijzen van hotels omhoog.

1 like

Dit schema is niet haalbaar. Je zit alleen maar in treinen, bussen en boten en je hebt geen tijd om de natuur en cultuur te ervaren. Aangezien je aangeeft dat Bali en de eilandjes belangrijker voor je zijn, zou ik daar meteen naar toe gaan.

Wil je toch naar Java? Beperk je dan bijvoorbeeld een kleine week tot Yogya en omgeving. Wil je langer naaer Java? Zie de zoekfunctie rechtsboven, er zijn tientallen topics met advies over de route.

Maartje, jullie plannen om 3 weken op Java te blijven zijn veel meer reëel. De overtrocht van Java naar Bali is trouwens niet echt duur. Behalve dan het vervoer van de Bromo naar de haven toe… Als je tijd hebt, zou ik behalve de Bromo ook Ijen bezoeken.

Hallo medeforumgangers,

Wanneer ik besluit om mijn reis alleen op Java en Bali voort te zetten heb ik wat meer tijd met betrekking tot Java. Alleen ik ben er nog steeds niet uit, of ik Java-Bali-Lombok of Java-Bali ga combineren. Mijn voorkeur gaat naar Java-Bali-Lombok, omdat ik over Lombok veel goede verhalen heb gehoord en gelezen (dat is het voordeel van een fantastische forum als deze).

Lovina lijkt mij op Bali erg leuk, tevens wil ik een kijkje nemen in Sanur, Ubud en Kuta. Voor de rest heb ik eigenlijk totaal nog geen idee, ik heb nu nog 5 weken om mij goed voorbereiden en naar tips en adviezen van anderen te luisteren.

Adviezen, tips etc. zijn van harte welkom.

Beste Ruud,
Hieronder een paar tips/adviezen voor je:

  1. Bromo - Lovina;
    Dag 08: Lovina, Hotspring Banjar, Git-git Waterfall, Beratan Meer, Jatiluwih Rice Terraces, Tanah Lot en in Sanur Overnachten,
    Dag 09: Rust
    Dag 10: Batubulan, Kerta Gosa (Klungkung), Moeder Temple Besakih, Kintamani, Tampaksiring en in Ubud overnachten,
    Dag 11: Ubud, Padangbay, Gili Air (by fast boat) (recommended hotel: Manta Dive Resort Gili Air, Villa Karang or Juliantos by The Sea),
    Dag 12: Gili Air, Gili Meno and Glil Terawangan (the distance between them just 10-15 minutes by Island Hoppings boat),
    Dag 13: Back to Bali by fast boat (afternoon trip) drop to Sanur/Kuta/Seminyak or ???
    If you need more informations, when you arrive in Bromo jus contact us “Hoek van Holland Bali” on: 08124631450 (Dhr. John Parreira, Nederlands) o
    Groetjes HvH Bali
      • Updated - - -

Beste Ruud,
Hieronder een paar tips/adviezen voor je:

  1. Bromo - Lovina;
    Dag 08: Lovina, Hotspring Banjar, Git-git Waterfall, Beratan Meer, Jatiluwih Rice Terraces, Tanah Lot en in Sanur Overnachten,
    Dag 09: Rust
    Dag 10: Batubulan, Kerta Gosa (Klungkung), Moeder Temple Besakih, Kintamani, Tampaksiring en in Ubud overnachten,
    Dag 11: Ubud, Padangbay, Gili Air (by fast boat) (recommended hotel: Manta Dive Resort Gili Air, Villa Karang or Juliantos by The Sea),
    Dag 12: Gili Air, Gili Meno and Glil Terawangan (the distance between them just 10-15 minutes by Island Hoppings boat),
    Dag 13: Back to Bali by fast boat (afternoon trip) drop to Sanur/Kuta/Seminyak or ???
    If you need more informations, when you arrive in Bromo jus contact us “Hoek van Holland Bali” on: 08124631450 (Dhr. John Parreira, Nederlands)
    Groetjes HvH Bali

Handig om dit allemaal te lezen! Ik moet zeggen dat ik nog geen precies uitgestippelde route heb voor mijn 4 weken (wil een beetje vrijheid houden in waar ik heen ga als ik bijvoorbeeld mensen leer kennen die naar een gave plek gaan). Heb wel een richting waar ik ongeveer heen wil. Wellicht kunnen jullie hier nog even op reageren:
9/7 transfer Amsterdam - Singapore
10/7 transfer Singapore - Yogjakarta (met Tiger Airways dus, zie andere post;))
10/7 - 13/7 rondom Yogjakarta cultuur snuiven
13/7 Yogjakarta - Surabaya of Malang (in ieder geval richting Bromo)
Dan Bromo zien (kan je Ijen er meteen achteraan doen?)
rond 14/7/15/7 wil ik op Bali zijn.
Vanaf 15/7 aantal dagen Zuid Bali (Kuta, Ulu Watu, denpasar)
Ik zit er aan te denken of ik misschien dan al naar Lombok ga, na 2/3 dagen Lombok vanaf daar richting Gili T. en dan vanaf Gili T weer naar Bali om het Oosten en Noorden te zien! Wat denken jullie? Ik moet 8 augustus weer in Denpasar zijn want dan vlieg ik vanaf daar terug naar Singapore (9 augustus weer naar Amsterdam). Dan heb ik ook 29/30 dagen in Indonesie gehad dus moet ik wel weg door mijn visum;)
Daarnaast vroeg ik me af of jullie weten of je een internationaal rijbewijs nodig hebt voor het huren van een scooter daar? Ik heb alleen m’n autorijbewijs.
Ik hoor graag van jullie!

Groetjes Ron

Een internationaal rijbewijs kan je voor 18 euro halen bij de ANWB. Wil je voor zekerheid gaan zou ik dit zeker doen.