Help! Route Java, Bali (etv. Lombok / Gili )

Hoi allemaal !

Ik ben bezig met het plannen van mijn eerste backpackreis die gaat beginnen op ±10/15 juni, de duur zal zo’n 4/5 weken zijn.
Spannend!! Maar ook lastig!

Ik probeer nu een beetje een route op te stellen, maar dit gaat me nog niet zo makkelijk af. Ik hoop dat jullie mij hierin een beetje kunnen adviseren/tips kunnen geven?

Mijn plan is te starten in Jakarta, Java te verkennen, daarna door naar Bali en eventueel nog Lombok of/en Gili eilanden (deze schijnen erg mooi te zijn lees ik! Maar even kijken of dit haalbaar is met de tijd). Het slimste/goedkoopste is denk ik van daar een vlucht te nemen naar Jakarta en van daar weer naar huis.

Ik zit te denken aan een verdeling van ±2 weken Java, ±2 weken Bali en dan nog 1 week Lombok / Gili eilanden. Mijn eerste (twee lijkt me het beste?) nachten in Jakarta wil ik vast thuis boeken. Ik las dat Jakarta verder niet gigantisch veel voorstelt, dus daarna gaan we door.

Steden waar ik al wat over heb gelezen op Java: Bogor, Bandung, Solo, Pangandaran, Yogyakarta, Bromo, Banyuwangi (voor de boot naar Bali).

Maargoed, ik kan ze natuurlijk niet allemaal af gaan. Erg moeilijk om een selectie te maken! Het enige wat ik zeker weet is dat ik Yogyakarta goed wil verkennen. Voor de rest heb ik geen idee wat nou leuk/handig/de moeite waard is !

Hebben jullie advies voor een route?
Het lijkt me erg leuk een paar mooie tempels te zien, de natuur en daar mag een vulkaan zeker niet aan ontbreken!
Verder natuurlijke de prachtige stranden en het lijkt me ontzettend leuk om weer eens paard te rijden als dat daar mogelijk is en iets van een nationaal park te bezoeken. Maar deze laatste dingen kan ik waarschijnlijk beter voor Bali bewaren.

Alvast ontzettend bedankt, ik kijk uit naar de reacties.

Liefs, Karina

Als ik jou was, zou ik een open jaw ticket boeken. Je vliegt dan naar Java, en terug vanaf Bali. Scheelt je een binnenlandse vlucht en een reisdag.

Vijf weken is een mooie tijd voor wat je wilt zien. Ik zou met name op Java de tijd nemen, 2 weken is echt heel kort.

Je schrijft dat je een national park wilt bezoeken, wat voor een park heb je in gedachte? Als je oerbos wilt zien, zou ik Pangadaran op Java niet overslaan. Voor onderwaterleven is Menjangan (NP Java barat) erg mooi, en de omgeving van de Bromo en Ijen op oost Java is ook fantastisch. Daar vind je echter geen dieren ofzo. Ijen staat niet in je lijstje hierboven, maar zou ik zeker toevoegen.

Paardrijden kan bij de Bromo, maar dat is meer hobbelen op een paard dan echt rijden. Trips bij Yeh Ganga op Bali schijnen goed te zijn, je rijdt dan over het strand, langs de rijstvelden en je ziet een vissersdorp.

Persoonlijk zou ik Jakarta overslaan en vanaf vliegveld Jakarta direct naar Bogor gaan. Qua reistijd is dat ongeveer net zo ver als de binnenstad van Jakarta.

Voor meer tips verwijs ik voor nu naar m’n website. Als je meer vragen hebt dan horen we het wel :wink: