Rondreis Java (welke route is het beste?)

Beste,

20 juli reizen wij af naar Jakarta, om vervolgens 3 weken van Java en Bali te genieten!
We willen 2 weken voor Java uittrekken en 1 week voor Bali.
Nu heb ik zoals vele andere wat vragen over de reis die wij aan het plannen zijn.
ivm gezondheidsomstandigheden niet mogelijk om volle dagen in de bus te zitten, vandaar dat wij nu zitten te stoeien met onze reis.
Ik heb uiteindelijk 3 opties bedacht…

optie 1:

• Aankomst Jakarata gelijk naar Bogor
  • Van Bogor naar Bandung of Gunung Papandayan
  • Van daar naar Pangandaran
  • Van Pangandaran naar Wonosobo
  • Van Wonosobo naar Yogyakarta
  • Van Yogyakarta naar Malang/Bromo
  • Van Bromo naar Ijen
  • naar Bali
    (veel stapstenen en waarschijnlijk niet haalbaar qua reistijd? Maar waar kan ik wat inleveren?)

Vandaar dat ik ook een optie 2 en 3 heb.

optie 2:

• Aankomst Jakarta (1 overnachting)
  • Dan naar Yogyakara vliegen om vandaar verschillende dagtrips te doen
  • Yogyakarta naar Malang/Bromo
  • Van Bromo naar Ijen
  • van Ijen naar Baluran national park
  • naar Bali
    (een stuk minder stapstenen, dus meer tijd om rustig te genieten van cultuur/natuur. Maar sla ik misschien een aantal mooie stappen over?)

optie 3:

• aankomst Jakarta (1 overnachting)
  • Dan naar Pangandaran vliegen (met SusiAir, is dit wel veilig? staat namelijk niet zo goed aangeschreven)
  • Van Pangandaran naar Wonosobo
  • Van Wonosobo naar Yogyakarta
  • Van Yogyakarta naar Malang/Bromo
  • Van Bromo naar Ijen
  • naar Bali
    (ook minder stapstenen dan optie 1, maar is het vliegen met SusiAir wel veilig? En ga ik dit halen in 2 weken)

Welke optie zouden jullie aanraden? Of hebben jullie wellicht andere opties?

Groeten,

Remco

Gezien het feit dat je geen lange reisdagen wilt, zou ik voor optie 2 gaan. Er is genoeg te doen en te zien in en rondom de plekken die je doet.

Ik zou zelfs de trip van Yogya naar Malang misschien niet in één dag doen, omdat dat vaak ook meer dan 8 uur is. Je zou in stop in Solo in kunnen lassen.

Je zou in plaats van een eerste nacht in Jakarta trouwens ook de eerste nacht in Bogor door kunnen brengen. Dat is niet echt verder, en dan kan je de botanische tuin meepakken.

Optie 2 geniet ook mijn voorkeur momenteel :slight_smile:
Oostelijk van Yogyakarta moeten we nog helemaal uitzoeken, maar alvast bedankt voor de tip! (Solo heb ik indd al voorbij zien komen :slight_smile: )

Als het optie 1 wordt, dan zouden we indd gelijk naar Bogor gaan voor de tropische tuin.

Optie 3 met een Propellor vliegtuigje naar Pangandaran lijkt me ook gaaf, maar ik weet niet of ik mijn vriendin wel in zo’n vliegtuigje krijg… :stuck_out_tongue:

De reis van Pangadaran naar Yogya is behoorlijk lang. Ik zou zelf de route Pangadaran naar Bali niet in twee weken af willen leggen (te veel reizen), laat staan als je niet 100% gezond bent.

Persoonlijk vind ik Pangadaran overrated. Indonesie heeft mooiere plekken. (En als je strand op Java wil kun je vanuit Yogya de bus naar Parangtritis nemen. Dat is een leuke dagtrip.)

Daarnaast valt Idul Fitri dit jaar op 28 juli wat leidt tot meer drukte op de weg de week ervoor en de dagen erna en langere reistijden. Bussen en vliegtuigen zitten sneller vol. Daarom zou ik gewoon vanuit NL een ticket boeken met Air Asia van Jakarta naar Yogya en daar je reis starten.

Optie 3 met een Propellor vliegtuigje naar Pangandaran lijkt me ook gaaf, maar ik weet niet of ik mijn vriendin wel in zo’n vliegtuigje krijg… :stuck_out_tongue:

De vlucht met Susi Air is goed te doen. Ik ben vorig jaar met ze van Pangandaran naar Jakarta gevlogen zonder problemen. Het is een mooie vlucht omdat het toestel niet hoog vliegt en je dus een mooi uitzicht hebt over Java onder je. Ik had geen vertraging, werd in Pangandaran netjes opgehaald door een auto van Susi Air en ben samen met de bemanning naar de air strip gereden. Mocht je voor deze optie kiezen dan adviseer ik je om via e-mail contact op te nemen met Susi Air: info@susiair.com voor de correcte prijzen en vertrektijden :wink:

Het wordt waarschijnlijk optie 2:

• Jakarta
  • vliegen naar yogya (3 dagen)
  • wonosobo ( voor dieng plateau en borobodur)
  • terug naar yogya
  • pacitan ( voor het mooie strand?)
  • dan of via yogya naar malang of gelijk naar malang
  • 2 daagde tour naar bromo en gelijk door naar ijen
  • baluran national park
  • oversteek naar Bali
  • klein week je Bali en miss nog naar gili
  • terugvliegen naar yakarta

Klinkt dit als een goede reis?

Is pacitan mooi om een paar dagen uit te rusten aan het strand?
Kan ik van pacitan gelijk naar malang?
Is bromo de moeite waard met hoogseizoen of te toeristisch?
Of zijn er andere minder toeristische vulkanen in de buurt?
Is baluran national park een aanrader?
Sla ik hele mooie natuur/gebieden over met deze route?

Groeten,
Remco

Via Wereldwijzer app

Wij zijn vorig jaar op het strand van Pacitan geweest. Strand is mooi en groot maar de zee is ruw (strand ligt in een grote baai). Omgeving is erg mooi. Verwacht niet dat je hier veel toeristen zal tegenkomen. Vorig jaar waren we de enige toeristen en de strandwachten waren erg zenuwachtig dat ons wat zou overkomen. Terwijl we waarschijnlijk een van de weinigen waren die goed kunnen zwemmen (veel Indonesiers kunnen niet zwemmen). Er zijn wat kleedhokjes en douches op het strand en er is een soort boulevard langs het strand met een aantal restaurantjes. Allemaal behoorlijk basic. Vlakbij Pacitan vind je Goa Gong (grotten van Gong). Deze grotten vond ik zeer de moeite waard en ook hier waren we enige toeristen. Vanuit Pacitan via Yogya naar Malang is een enorme omweg dus ik zou van Pacitan rechtstreeks naar Malang reizen.
Het strand van Indrayanti (wat meer naat het westen) is zeker iets om ook eens te bekijken. Strand is veel kleiner maar heeft meer uitstraling. Hier vind je een aantal strandtentjes.
Strandcultuur is (nog) niet te vergelijken met Bali alhoewel Javanen inmiddels ook regelmatig (meestal in het weekend) naar het strand gaan. Veel toeristen gaan naar Parangtritis. Is een bekend strand maar vind ik persoonlijk een van de mindere stranden aan de zuidkust van Java.

Foto’s van Pacitan en Indrayanti vind je op onze website en Facebook pagina.

Drie dagen Yogya is net genoeg om alle highligths te zien. Bromo is toeristisch maar zou ik zeker niet overslaan. Vond ik de moeite waard.

Ik ga over 2 maand ook een rondreis maken over Java en Bali van 3 weken.

Ons reisschema is als volgt:

Jakarta trein naar Bandung (familie woont daar)
2 dagen bandung
Bandung Yogjakarta met de trein
aantal dagen in Yogjakarta
Yogjakarta naar Kalibaru via Bromo (hoe we dat precies gaan doen zien we in Yogjakarta wel, we hebben er 3 dagen voor)
Kalibaru naar Meru Betiri National Park en Sukamade excursie naar schildpadden reservaat daarna door naar Bali

Aangezien je in Bali (denk ik) ook uitrust aan het strand zou je misschien wat langer in Oost Java kunnen blijven bijv. Kalibaru zodat je daar rustig de Ijen kunt doen en eens een wandeling door de jungle of iets dergelijks en verder lekker aan het zwembad hangen. Het schijnt een prachtige omgeving te zijn. En is misschien ook wel lekker na 2 reisdagen inclusief vroeg op bij Bromo.

Bedankt voor de replies!

Kan je makkelijk van pacitan naar malang?

Dat andere strand zal ik eens uitzoeken, bedankt voor de tip! We hoeven niet veel toeristen om ons heen, maar een paar leuke eettentjes is wel gewenst :slight_smile:

Via Wereldwijzer app

Precies, na ijen leek het ons leuk om een beetje bij te komen in een national park, zelf dachten we aan baluran national park.

Via Wereldwijzer app

Ik heb even gekeken en denk dat het wordt: malang, bromo, kalibaru, ijen en dan zien we nog wel… :slight_smile:

Via Wereldwijzer app