Deze zomer wil ik samen met mijn vriend een rondreis maken in Indonesië. We hebben nog nooit een rondreis gemaakt, dus echt alle tips zijn welkom!
Onze reis ziet er nu ongeveer zo uit. Er is nog niks geboekt (behalve vliegtickets) dus we kunnen nog volop schuiven.
1 Vlucht Amsterdam - Jakarta
2 Aankomst Jakarta
3 Jakarta - Yogyakarta (trein)
4 Yogyakarta
5 Yogyakarta
6 Yoyakarta - Borobudur
7 Borobudur - Bromo vulkaan
8 Bromo vulkaan
9 Bromo - Kalibru
10 Kalibru
11 Kalibru - Bali
12 Bali
13 Bali
14 Bali
15 Bali - Gili
16 Gili
17 Gili
18 Gili
19 Bali
20 Bali
21 Bali
22 Bali
23 Vlucht Bali - Jakarta
24 Vlucht Jakarta - Amsterdam
Is dit haalbaar qua tijd of kunnen we beter wat weglaten/toevoegen?
In principe is drie weken voldoende voor Java, Bali en Gili. Een paar opmerkingen erbij.
[ul]
[li]Voor zover ik weet is de treinroute Jakarta-Jogjakarta niet de meest mooie. De mooie treinroute die veel toeristen nemen is van Bandung naar Jogja, maar alle treinen op de route Jakarta-Jogja rijden niet via Bandung maar via Cirebon. Een alternatief zou kunnen zijn om naar Jogja te vliegen (en veel tijd te besparen). Om toch nog een (mooiere) treinroute te nemen zou je dan later de trein kunnen nemen van Jogja naar Malang (bij Bromo). Of je zou vanaf Jakarta eerst naar Bandung moeten gaan om vanaf daar de trein naar Jogja te nemen…
[/li][li]Het lijkt alsof je de nacht van dag 6 op 7 bij Borobudur wilt slapen. Tenzij daar een bepaalde reden achter zit (dat je daar bij zonsopkomst wilt zijn o.i.d.) zou ik een nacht langer in Jogja blijven en Borobudur als (halve) dagtrip bezoeken. Het is immers maar 40 kilometer.
[/li][li]Houd er rekening mee dat van Kalibaru naar Bali een vrij lange trip is (afhankelijk van waar op Bali je heen wilt). Naar het meest toeristische gedeelte (Zuid-Bali) moet je al gauw op 6 à 7 uur rekenen als je een auto met chauffeur huurt (inclusief de veerboot).
[/li][li]Over je terugvlucht: veel vluchten Jakarta-Amsterdam vertrekken pas 's avonds. Als dat voor jullie ook het geval is dan kan je beter je vlucht Bali-Jakarta ook op de ochtend van dag 24 doen. Anders verlies je een hele dag van je vakantie, en op die dag 24 ga je dan neem ik aan toch niets meer doen in Jakarta zelf. Als jullie terugvlucht wel 's ochtends is, dan heb ik niets gezegd ;).
[/li][li]Voor de zekerheid nog even: als je met ‘deze zomer’ bedoelt eind juni/begin juli dan moet je rekening houden met het Suikerfeest en zéér lange reistijden op Java (en dan kun je misschien beter de reis een beetje omgooien om de drukte te omzeilen). Als het na ongeveer half juli is dan heb je daar geen last van.
[/li][/ul]
Oké dat is het eerst even. Laat maar weten als je meer vragen hebt.
We hebben besloten om (gezien de tijd) toch voor een vlucht te gaan van Jakarta naar Yogyakarta. Hebben nog eens info opgezocht en het kost toch wel erg veel tijd…
Ook hebben we besloten om van Yogyakarta naar Bali te vliegen en oa de Bromo over te slaan i.v.m. een bezoek aan Lombok en een beklimming van de vulkaan daar.
De terugvlucht van Jakarta naar Amsterdam is 's ochtends m 4.40 en dus moeten we (helaas) al een dag eerder vanaf Bali vertrekken.
We hebben inmiddels dit reisschema gemaakt en het dus weer (iets) omgegooid. Tips zijn uiteraard weer welkom!
1 Vlucht Amsterdam - Jakarta
2 Vlucht Jakarta - Yogyakarta
3 Yogyakarta - Borobodur
4 Yogyakarta fietstocht
5 Yogyakarta
6 Vlucht Yogyakarta - Bali
7 Bali
8 Bali
9 Bali
10 Bali
11 Lombok
12 Lombok vulkaan beklimmen
13 Lombok vulkaan beklimmen
14 Lombok
15 Gili
16 Gili
17 Gili
18 Gili
19 Bali
20 Bali
21 Bali
22 Bali
23 Vlucht Bali - Jakarta
24 Vlucht Jakarta - Amsterdam
In het geval van dit schema zou ik het nog iets veranderen, en van Jogja rechtstreeks naar Lombok vliegen. Lion Air vliegt dagelijks rechtstreeks op die route om 17:40. Van Lombok+Gili kan je dan daarna de oversteek maken naar Bali (per fast boat), en dan hoef je dus maar 1x die oversteek te maken. En dan heb je een langere aaneengesloten periode op Bali.