Reis Java, Bali, Flores en Lombok (30 nachten)

Ja hoor nog een reisschema… wij zijn ervaren (rugzak)reizigers, met drie kinderen van 6, 9 en 10. Ben benieuwd naar tips of opbouwende kritiek op ons schema. We houden van een beetje avontuur, met hier en daar wat rustmomenten. Gr Anton

1 overnachting bij vliegveld Jakarta
2 vlucht naar Yogyakarta
3 Yogyakarta
4 Yogyakarta
5 Yogyakarta
6 nachttrein naar Malang, vinden kinderen namelijk helemaal te gek
7 Malang
8 Bromo
9 Overnachting Oost Java, nnb
10 Ubud, bewust langer op een plek als pauze op reis, verschillende dagtripjes
11 Ubud
12 Ubud
13 Ubud
14 Ubud
15 Ubud
16 vlucht naar Labuan Bajo
17 Korte trekking en overnachting dorp, waarschijnlijk Wae Rebo (iemand een minder toeristisch alternatief?)
18 Labuan Bajo
19 boot naar Lombok (hoogstwaarschijnlijk met Wanua adventure, vanwege en komodo/rinca en manta point) Wellicht nog alternatief?
20 boot
21 boot
22 Lombok (twijfel tussen Kuta voor surfen of toch (te toeristisch?) Gili Air, of wellicht nog een ander alternatief?)
23 Lombok
24 Lombok
25 Lombok
26 Lombok
27 Lombok
28 vlucht naar Jakarta, overnachting stad.
29 vlucht naar NL

Hoi Toon,

Je schrijft in de titel 30 nachten, maar aan het schema te zien zijn het er eigenlijk maar 28 of 29? Dat zou goed zijn, want je mag zonder visum het land in voor 30 dagen = 29 nachten. Als het 30 nachten zijn heb je dus eigenlijk een visum nodig.

Ben je voor de trip tussen dag 8 (Bromo) en dag 10 (Ubud) van plan om over land te reizen, met veerboot? Of met het vliegtuig? Als je over land gaat kun je bijvoorbeeld overnachten in Banyuwangi (in de buurt van de vulkaan Ijen) of bij de koffieplantages bij Kalibaru. Als je met het vliegtuig gaat kan dat vanaf Malang of Surabaya.

Of Gili Air te toeristisch is hangt er natuurlijk vanaf wat je zelf leuk vindt, maar in elk geval zou ik 6 nachten daar te veel vinden. 2 of 3 nachten Gili en 3 of 4 nachten Kuta-Lombok lijkt me een beter alternatief in dat geval.

In welke periode gaan jullie op reis? Dat is qua tips nuttig om rekening te kunnen houden met feestdagen en seizoenen.

Groeten,

Erwin

Hi Erwin,

dank voor je antwoord! We zitten qua visum precies goed, 30 dagen met vluchten.
We gaan vanaf Bromo over land naar Bali, dus wellicht is Kalibaru nog een leuke stop.

Onze reis is in augustus, ben wel van plan het een en ander vantevoren te boeken, is dit overal nodig of valt het nog wel mee met de drukte?

Gr Anton

Hoi Toon,

In mijn ervaring is het meestal niet nodig om te reserveren, tenzij je echt specifieke wensen hebt of rondom Indonesische feestdagen reist. In augustus is het op Bali wellicht wat drukker door Europese toeristen, maar daar zullen de hotels den ik niet vol zitten.

In de tweede helft van augustus vinden in Jakarta de Aziatische Spelen plaats, dus als je dan in Jakarta bent zou ik wel reserveren, want veel hotels zouden wel eens vol kunnen zitten met sporters en fans en dergelijke.

Groeten,

Erwin