Reisschema 3 weken Java en Bali

Hoi allemaal,

Ik en mijn vriend vertrekken in juni voor 3 weken naar Indonesie. Op basis van berichten op dit forum, de Lonely Planet en het zoeken op internet heb ik een voorlopig reisschema opgesteld. We willen zoveel mogelijk met het openbaar vervoer doen.

Vlucht van Amsterdam via Jakarta naar Yogyakarta
3 nachten Yogyakarta, stad bezoeken, Borobudur bezoeken
Van Yogyakarta naar Solo, overnachting in Solo
Van Solo naar Malang, overnachting in Malang
Van Malang naar Bromo, door naar Kalibaru, overnachting in Kalibaru
Vanuit Kalibaru Ijen bezoeken, overnachting in Kalibaru
Vanuit Kaliburu met de boot naar Bali en door naar Lovina
3 nachten Lovina
Van Lovina naar Ubud, 4 overnachtingen in Ubud
Van Ubud naar Sanur, 5 overnachtingen in Sanur
[TABLE=“width: 518”]

En dan vanuit Depensar naar Jakarta en weer naar Amsterdam

[/TABLE]
Wat vinden jullie van het schema en mis ik misschien nog leuke dingen?
Heb ik de reisafstanden goed ingeschat of zitten er te lange reisafstanden in?
Bedankt voor jullie antwoorden alvast!

Hallo Carmen !

Lijkt me prima en goed te doen ook allemaal . Of je leuke dingen mist … tja …op Java en Bali niet , maar ik vind Lombok eigenlijk leuker dan Bali … voor mij is Lombok het vroegere Bali … :slight_smile:

Vanuit Padang Bai op Bali ben je binnen de 5 uur met de Ferry in Lembar . En de vlucht van Mataram via Jakarte terug kost ook niet meer dan vanuit Denpasar .

http://www.lombok-lintrack.com/

Bekijk het maar eens en think it over .

Groetjes !

Henk

Hoi Carmen,

Dat is een mooi (rustig) reisschema. De afstanden heb je goed ingeschat. Je zou eventueel kunnen overwegen om een dagje langer in Yogyakarta te blijven en vanuit Yogyakarta meteen door te reizen naar Malang. Yogyakarta Malang is zo’n 365 km dus zo’n 10 uur reistijd. Yogyakarta - Solo is zo’n 65 km dus zo’n 1,5 a 2 uur reistijd. Solo heeft net als Yogyakarta een Kraton (sultanspaleis) alleen is het slechter onderhouden. De vroegere sultan van Solo was goed bevriend met Nederland (kan je ook nog goed zien) dus na de onafhankelijkheid van Indonesie hebben ze een tijd niets aan het kraton van Solo gedaan.
Als je wilt zien wat er allemaal op Midden Java te zien en te doen is dan kun je op onze website heel veel informatie vinden. Op onze Facebook pagina staan heel veel foto’s. Wat ik je zeker kan aanraden is om een stuk per trein af te leggen. Treinen zijn goed en je ziet mooie landschappen aan je voorbij trekken. Op onze website vind je ook links en informatie over de treinen op Java.
Bali is leuk maar wel erg toeristisch dus daar moet je van houden. Lombok is (nog) veel minder toeristisch. Bali is Hindoeistisch terwijl Lombok overwegend Islamitisch is. De sfeer op Bali is dus heel anders dan de sfeer op Lombok.

Groeten,
Vincent

Wij hebben vorig jaar de trein genomen voor het traject Bandung naar Yogyakarta. Dat was een mooie route. Maar bij jullie niet van toepassing want jullie vliegen naar Yogyakarta.’
Vanuit Yogyakarta kregen wij de tip, en hebben dit ook gedaan, om de trein te pakken tot Jombang (1 halte voor Surabaya). Met de trein is dit zo’n 4 uur en met de auto 6 tot 7 uur. De trein vertrok om 07.15 uur en net na 11.00 uur waren we op het station waar onze taxichauffeur ons oppikte, daarna reden we rustig door naar de Bromovulkaan (verblijf Bromo Cottages) waar we rond 14.30 uur aankwamen. Als we dit met de auto hadden gedaan waren we dus veel langer onderweg en nu hebben we afwisseling gehad.

Goede tip van de treinreis naar Jombang, ik denk dat we dit zeker gaan doen!