Jakarta/ Java-Bali-Lombok en terug naar Jakarta: mogelijk in 25 dagen? Help...

Hoi

Deze zomer reis ik naar Indonesië. Op 14 juli land ik in Jakarta. Van hieruit wil ik een route maken over Java naar Bali en Lombok. Het nadeel is dat het vliegtuig op 7 augustus weer vertrekt vanuit Jakarta. Dus de route die ik naar het oosten volg, dien ik nadien weer helemaal terug af te leggen. Ik stel me dus de vraag of dit in 25 dagen kan.

Ik weet dat je binnenlandse vluchten kan nemen en dat je deze best reeds op voorhand regelt. Maar als het kan, reis ik liever met het openbaar vervoer omdat dit wellicht een stuk goedkoper is. Ik wil een zo goedkoop mogelijke reis en ik verlang geen luxe. Liever basic, een hut in een dorp, dan een sterrenhotel.

Ik dacht vanuit Jakarta de trein of de bus te nemen naar Bogor en Bandung. Dan naar Yogyakarta om daar Prambanan en Borobudur te bezoeken. Zo ook de Merapivulkaan. En later misschien de Bromo of de Semuru of Kawah Ijen. Als de tijd het loelaat zou ik graag een van hen beklimmen, maar ik vrees dat je hier een aantal dagen voor uittrekken moet.

Met bus en boot wil ik verder naar Bali om daar de hoogtepunten aan te doen. Ubud + de streek van Tirtagangga en Sidemen + de voornaamste tempels. Ik las dat Bali extreem toeristisch is. Maar dit is nu net wat ik wil mijden. Uiteraard wil ik de bekendste tempels gezien hebben. Maar wandelen en fietsen tussen de rijstvelden en lokale (onbekende) dorpjes zeggen me meer dan een overvol strand.

Maar hoeveel tijd trek ik dan uit voor Java? En hoeveel reken ik voor Bali?

Als je dan toch zo ver reist, wil ik die witte bounty stranden toch ook echt wel gezien hebben. Waar vind je de mooiste witte stranden om gewoon een paar dagjes te relaxen en te snorkelen? Kan je vanuit Bali rechtstreeks naar de Gili eilanden of moet je eerst over Lombok? Of zijn de stranden in het zuiden van Lombok meer een aanrader dan deze Gili eilanden?

Is er voor deze paar dagjes wit strand wel tijd als je Java en Bali doet en als je helemaal terug naar Jakarta moet?

Ook las ik veel over Java en Bali, maar over Lombok vond ik bitter weinig! Is er op Lombok ook openbaar vervoer? Of is het gemakkelijker een scooter te huren voor een aantal dagen? Mag iedereen zo maar met een scooter rondrijden en bestaat er geen kans dat deze gestolen wordt? Zijn de afstanden in Lombok niet al te groot? Hoeveel uur ben je bij wijze van spreken onderweg van het noorden naar het zuiden?

Ik had gedacht om eventueel een vlucht vanuit Jakarta naar Lombok te boeken. Is dit duur en doe je dit best op voorhand? Om dan vanuit Lombok stilaan terug te keren naar Jakarta, maar dan met het openbaar vervoer. Hoeveel dagen Lombok neem ik dan?

Een hele lange brief, wellicht best vermoeiend om te lezen en om alle vragen te beantwoorden. Maar ik zou op deze 25 dagen echt alles willen zien zonder dat het een rush tegen de tijd wordt. Daarom weet ik mezelf geen raad en zijn hulp en tips meer dan welkom! Dank daarvoor!

Loïc.

hey

je wil hetzelfde doen als wij :slight_smile:
wij zijn landen 09/7 op jakarta en moeten daar terug vertrekken 04/08.
Ons plan was om via java naar bali te gaan met het openbaar vervoer. Na bali willen we ook een paar dagen relaxen op één of ander bounty-eiland ,ben er ook nog altijd niet uit of de gili’s nu echt een aanrader zijn op dit gebied of dat we het beter elders gaan zoeken.
Daarna zouden we vanop denpasar een binnenlandse vlucht terug naar jakarta nemen.
De binnenlandse vluchten zijn echt niet duur hoor. ik dacht dat het op een 150 euro kwam voor ons 2, taksen inbegrepen. denk niet dat het te doen is om naar jakarta terug te keren met het openbaar vervoer, daarvoor hebben we te weinig tijd denk ik.Alhoewel ik dat ook liever zou doen, niet omwille van budget maar ik ben een beetje bang van een binnenlandse vlucht (al dan niet onterecht)
In ieder geval,ik wissel graag tips en ideeën uit, want we willen hetzelfde traject doen en op dezelfde manier (wij willen ook niet naar een overvol strand maar beleven liever het authentieke indonesie)

Hoi,

net even gekeken bij airasia, een vlucht van Bali naar Jakarta op 4 augustus kost nu 35 euro pp. Airasia vliegt 4x per dag naar Jakarta en kun je met een creditcard via internet boeken.

Gili-eilanden zijn juist hartstikke leuk, als je het dan toch over een bounty-eiland hebt.

Lombok; ligt er natuurlijk aan waar je van houdt; je hebt Sasakdorpjes waar nog Ikat wordt gemaakt. De westkust van Lombok is leuk maar natuurlijk ook Kuta (ja, op Lombok hebben ze ook Kuta-beach net zoals Bali). Kijk eens naar Lombok | Alle tips, reviews en reizen vind je op Indonesie.nl en koop het boekje Trotter (juni 2008) over Java/Bali/Lombok; deze kun je bij de Bruna e.d. kopen voor Euro 16,95.

Succes, Indesco