Luxeproblemen, advies route Java/Bali/Lombok/Flores, ontwijken massatoerisme en resorts!

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon1.png

Advies route Java - Bali - Flores of Java - Bali - Lombok/Gili
Hallo medereizigers!

Na heel wat overwegen gaat mijn reis dit jaar naar Indonesië in mei/juni 2014! :wereld:
Maar: Indonesie is groot en keuzes maken lastig: luxeprobleem.

Ik heb heel veel informatie kunnen vinden op dit forum waarvoor veel dank! :slight_smile: Ik zou jullie graag advies willen vragen in het maken van de keuze.

Ik zou graag naar Java willen voor de omgeving Yogjakarta (Prambanan, Borobodur en Dieng Plateau). Dit staat aanzienlijk hoger op mijn lijstje dan de Bromo. Daarnaast ben ik erg geintresseerd in local life/dorpjes/trekkings (niet te zwaar) en wandelingen. Tot slot wil ik graag twee mooie duikspots bezoeken. Ik ben een beginnend duiker en heb slechts tien duiken gemaakt, maar wel op Sipadan! :slight_smile:

Op dit moment overweeg ik te landen op Jakarta en mijn reis te beginnen op Java en te eindigen op Bali (lang leve de KLM werelddeal weken!).
Graag hoor en lees ik jullie advies over:

1. Van Java via Bandung en Yogjakarta naar Bali (van Yogjakarta naar overstappunt om naar Bali te gaan) met de boot of de bus; van Bali naar Lombok met een ferry en vanuit Lombok naar de Gili eilanden, via Lombok weer terug naar Bali (skip: Flores)
  2. Van Java via Bandung en Yogjakarta naar Bali (van Yogjakarta naar overstappunt om naar Bali te gaan) naar Bali met de boot of de bus; van Bali vliegen naar Flores en met de Peramatour boot via Komodo & Rinca naar Lombok en terug naar Bali.
  3. Java, Bali en Lombok combineren (skip Flores).

Ik houd niet van massatourisme, maar realiseer me ook dat ik een vrouw van bijna 30 jaar ben die prima alleen kan reizen en daar ook ervaren in is, maar dagenlang geen toeristen en aanspraak hoeft nou ook weer niet. Daarnaast is het fijn om de kosten van een chauffeur niet alleen te dragen en dat er enigszins (hoeft niet altijd) georganiseerd transport.

Ik twijfel heel erg of Bali de moeite waard is om te ontdekken, vandaar mijn optie twee. Plus fijne verhalen over Flores. Als ik een week uittrek voor het stukje Java dat ik wil zien, hoogtuit 9 dagen, dan blijft er ongeveer 2,5 week over om van Bali naar Flores te vliegen en daarna met de boot terug te varen via Lombok en Rinca/Komodo naar Bali. Als er tijd over is, kan ik Bali toch nog zien, zo niet; dan vertrek ik van Bali weer naar Amsterdam.

Wat raden jullie aan?
Dank voor het meedenken en hartelijke groet,
Simone :chin:

Zoals je het nu formuleert zie ik de verschillen tussen optie 1 en 3 niet?

Je hebt het over een overstappunt om van Yogya naar Bali te gaan. Zoals je op de kaart kan zien is dat nogal een stukje :wink: De meeste mensen boeken tegenwoordig een 3-daagse tour in Yogya, bezoeken eerst de Bromo, dan Ijen en gaan dan door naar Bali. (Als je echt wilt kan het in twee dagen zonder Ijen, maar dat raad ik je af.)

Optie 2 zou ik niet doen. Teveel geren en teveel gevlieg (zowel letterlijk als figuurlijk). Persoonlijk zou ik twee weken uittrekken voor het deel van Yogya naar Bali, dan houd je niet veel tijd over. Ik weet niet wat je van Flores wilt zien, maar voor de rit van Maumere naar Labuan Bajo zou ik ook twee weken uittrekken, plus 3 dagen voor de boot van Labuan Bajo naar Lombok (en een extra dag om naar Bali te komen).

Wat resorts betreft: heel veel plekken om te overnachten in Indonesie zijn zeer kleinschalig, maximaal 10 kamers ofzo. Toestanden als in Egypte vallen mee.

Veel (beginnende) duikers vinden de Gili-eilanden geweldig vanwege schildpadden en haaien, zelf vind ik Amed en Lovina/Pemuteran leuker. Als je van muchdiving houdt is Padangbai een aanrader (hier vertrekt ook de boot naar Lombok, goed te combineren dus).

Zie mijn website voor meer duikverslagen, foto’s en tips :slight_smile:

• Updated - - -

P.S. je hebt drie keer hetzelfde berichtje geplaatst op het forum. Vanwege het overzicht zijn de andere twee berichten verwijderd.