Eerst en vooral reeds bedankt aan iedereen op dit forum. Het heeft me reeds een schat aan informatie opgeleverd om mijn toekomstige reis naar Indonesië samen te stellen.
Volgend jaar gaan mijn vriend en ik voor 3 weken naar Indonesië. De vorige jaren reisden we in Thailand en Laos. Ik wil deze keer zeker Bali en Lombok (+ Gili’s) aandoen, maar zit enorm te twijfelen over Java. Onze reis mag zeker goed gevuld zijn, maar qua tijd en afstand moet dit wel haalbaar zijn. We zijn wel bereid om binnenlandse vluchten te nemen, maar dan nog mag het geen race tegen de tijd zijn. Mijn vraag is daarom, wie vindt het een must om Java te koppelen aan een reis door Bali en Lombok? En zo ja, waarom? Mijn enige “schrik” zit er een beetje in dat Java qua cultuur e.d. misschien nogal wat op Thailand en Laos lijkt…? Maar misschien sla ik de bal helemaal mis!
Wie kan mij vanuit zijn ervaring een aanbod doen om Java wel/niet te combineren met Bali en Lombok?
Ik vind Java, Bali en Lombok in 3 weken veel te veel!
Java lijkt niet op Thailand. Het klimaat is anders (tropisch, vochtig) en er zijn meer vulkanen. De rijstvelden zijn gemiddeld groener Daarnaast is Java minder ontwikkeld (gemiddeld dan) en zijn de mensen niet buddhistisch maar moslim. Het eten is anders gekruid, enz.
Java is prachtig, maar omwille van de tijd zou ik het niet inplannen. Wat je evt. kan doen is een ticket naar Bali boeken, en als je tijd over hebt (je hebt alles gezien wat je leuk vindt) kan je altijd nog een paar dagen naar Yogya of de Bromo gaan. Maar ik zou daar niet op rekenen, Bali en lombok zijn veel te divers
Ja misschien ben ik wat snel om die conclusie te trekken. We zoeken alleszins iets anders dan wat we in Thailand en Laos reeds min of meer zagen. Yogya is dan ook weer heel wat boeddhisme (tempels enz) en dat hebben we de voorbije jaren toch wel gehad!
Nu denk ik misschien Bali en Lombok te combineren met een excursie naar de Bromo en Ijen?
De Borobudur en Prambanan zijn totaal niet te vergelijken met de blingbling in Thailand. De Javaanse tempels zijn meer dan 1000 jaar ouder! (Daarnaast is Prambanan hinduistisch en niet buddhistisch :))
Wat wil je op Bali gaan doen? Daar zijn meer tempels dan op Java! Op Bali kun je daar bijna niet omheen. Maar Bali heeft ook veel andere dingen, wees gerust.
Net daarom, op Bali komen we ook al veel tempels tegen. Ik zou naar Java gaan voor wat ik niet op Bali en Lombok zou tegenkomen! Wellicht de mooie natuur en de vulkanen. Daarom dat ik hoop om Bromo en/of Ijen te zien in de drie weken, als dit niet teveel wordt tenminste.
Op Bali en Lombok willen we op zoek gaan naar de rijstvelden, stranden, lokale volkeren en tradities en lekker eten.
De tempels op Bali zijn allemaal nieuw (hooguit 100 jaar) en kun je niet vergelijken met de Borobudur!
Maar los daarvan, drie weken is teveel om alles te doen, dus 3 weken is een mooie tijd voor Bali, Bromo, Ijen en Lombok.
Persoonlijk zou ik Bromo en Ijen dan aan het begin van de trip doen, als je weinig tijd over houdt dan kun je besluiten langer of korter op Lombok of Bali te blijven. Zelf ben ik niet zo’n grote Lombok-fan, en vind ik 2 dagen wel voldoende (en evt nog even op de Gili’s).
Daar kan ik me bij aansluiten! Wij hebben java (ijen tot jogja) bali lombok en gili gedaan in 4 weken. Dat was prima te doen! Wij vonden ook Lombok het minste van de drie eilanden. Waar zouden jullie nog heen willen op lombok?
Java vonden wij erg leuk, minder toeristisch als Bali en islamitisch en daardoor heel anders! Ijen was echt een hoogtepunt van onze reis! Kan het alleen maar aanraden.
Ik zou ook eerder kiezen voor de combi Java/Bali als de combi Bali/Lombok (+Gilli). Java/Bali is in 3 weken wel te doen. Er is heel veel te zien en te doen. Hangt ook een beetje af van jullie interesses
Je zou ook kunnen starten in Yogyakarta en daar een tour regelen voor Borobudur, Prambanan, Bromo en Ijenvulkaan en de boot nemen naar Bali.Borobudur is met geen enkele tempel in Indonesie, Thailand te vergelijken, Prambanan heeft wel wat weg vd tempels rondom Kanchinaburi, ik ga overmorgen voor de tweede keer naar Borobudur. In ieder geval veel plezier toegewenst vanuit een zeer leuke backpackers homestay Mini Tiga in Pangandaran, zeer de moeite waard.
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik zou voor Lombok kiezen omdat je overal leest dat dit eiland nog weinig toeristisch is en dus misschien een rustige afsluiter is van onze reis. Wat zijn jullie ervaringen met Lombok? Waarom wel/waarom niet?
Vlieg je vanuit Lombok of vanuit Bali terug naar Nederland? Als je vanuit Bali terug naar Nederland vliegt, zou ik daar m’n vakantie afsluiten. Niets zo vervelend dan een hele reis ondernemen nadat je je vakantie al afgesloten hebt
Wat de rust betreft: ik snap niet dat mensen de Gili’s nog paradijs noemen. Ja, dat was het in 2006 toen ik er voor het eerste was. Inmiddels zijn de mooie stranden van Gili T voor een groot deel volgebouwd.
Sengigi op Lombok vind ik was ouwbollig. Kuta in het zuiden van Lombok is wel erg leuk.
Op Lombok zijn niet zo veel bezienswaardigheden.
Dat dus ‘tegen’ Lombok.
Op Bali heb ik een tijdje gewoond, ik ben er 7 keer geweest, en toch blijf ik terugkeren. Op Lombok ben ik maar 3 keer geweest (veel korter per keer) en dat heb ik wel gezien…
We vliegen vanaf Lombok naar Kuala Lumpur en zo naar NL. Dat bespaart ons inderdaad een lange terugreis.
Voorlopig is het globale plan om een vijf tal dagen op Java te blijven (beide vulkanen, Jogya erbij lijkt me dan wat krap), een tien dagen op Bali en een vijftal op Lombok. Dit kan gerust nog wijzigen. Misschien is het dan interessant om vanuit Bali naar de gili’s te gaan en als we onze dagen daar niet gevuld krijgen toch naar Lombok voor een of andere leuke plaats. Ten slotte moeten we in Lombok toch onze vlucht nemen.
Ik geloof wel dat we tien dagen makkelijk gevuld krijgen in Bali?
Leuke site! Heb er al een bladwijzer van gemaakt ik lees dat je bromo en ijen via een touroperator boekte. Dit omvat dan alle kosten. Zou het goedkoper zijn om dit allemaal zelf te regelen? Zo ja welke route volg je dan best?
Kun je mij aangeven hoe jullie gereisd hebben? Wij gaan in 2015 nl ook 4 weken naar Java, Bali en Gili en ben nog aan het plannen.
Tips zijn altijd welkom.
Wij vliegen op Jakarta en terug vanuit Denpasar (Bali)