3w Indonesie, Java: wel of niet?

Hoi,

Leuk dat jullie ook naar Indonesië gaan!

Wij zijn begonnen op Bali en terug gevlogen vanaf Java, precies andersom dus.
Wij zijn begonnen met 9 dagen op Bali - Sanur, Ubud, Munduk en Amed. Vandaar zijn we met de boot naar Gili Meno gegaan (3 nachten). Iedereen verstaat wat anders onder een paradijs, maar wij vonden het hier echt wel paradijselijk! En stukken minder druk dan Gili Air of Trawangan. Wij vonden het een aanrader!
Toen een nacht in Tetebatu en 2 in Kuta Lombok. Lombok vonden we wat minder - het was in Kuta ook echt enorm druk, vol met toeristen maar prachtige stranden. Toen zijn we met de boot terug gegaan en totaal onverwacht voor 2 nachten in Legian beland. We hadden er niet langer hoeven te blijven, maar even relaxen, mooie strand bekijken met alle surfers en wat shoppen was best leuk! Van Legian zijn we in 1x naar Gilimanuk op Java gegaan. Daar hebben we via een homestay (aanrader!!) de Ijen beklommen. Toen de trein genomen naar de bromo. Vonden we tegenvallen na de rustige en mooie Ijen. Bomvol met toeristen!
Vandaar de bus genomen naar Malang (2 nachten) dit vonden we ook niet heel interessant, hoewel leuk genoeg voor1 nacht.
Van daar zijn we met de bus naar Solo gegaan, waar we drie nachten zijn gebleven. Dat vonden we erg leuk! Candy cetho en Candi sukuh bezocht en een dag Solo bekeken. Tot slot met de trein naar jogja, 3 nachten en de Pramabanan vanaf daar bekeken. Als toetje twee nachten bij de Borobudur geslapen in een geweldig leuke accommodatie. Gefietst door de dorpjes, op de fiets naar de Borobudur geweest en genoten van rijsttafels:) wij vonden Java een grote aanrader!

Ik zou in jullie geval goed nadenken hoeveel van Java je wilt zien (wij zijn dus niet verder gekomen dan jogja) en of je naar Lombok wilt. Ik zou je aanraden één van deze twee opties te kiezen. Bali is prachtig en was voor ons het hoogtepunt. Ga zeker buiten de gebaande paden. Munduk en Amed vonden wij echt heel leuk!

Laat me maar weten als er nog vragen zijn en of je de namen van sommige accomodaties wilt hebben.
Hoop dat je er iets aan hebt!

Via Wereldwijzer app

Hallo Marije,

Bedankt voor je reactie.
Graag zou ik het adres van homestay bij Ijen van je ontvangen. En kun je van daaruit ook naar Bali? En hoe?
Welke accommodatie hebben jullie geslapen bij Borobodur? En heb je nog suggesties voor Amed en Munduk (slapen)?
Hoor het weer graag van je.

Groetjes Colinda

Ik heb afgelopen zomer overnacht in Meme Surung in Munduk. Ik vond dat echt een aanrader.

Grote kamers voor 3 personen, eigen sanitair en ook een soort voor keukeneenheid (maar zonder gas of waterkoker).

Goed restaurant.

Wij sliepen in:
Borobudur - Rumah Dharma (wat duurder maar echt moeite waard!)
Munduk - aditya homestay (goed betaalbaar, mooi uitzicht en lekker restaurantje)
Amed - mediatasi (pr aan strand, heel betaalbaar - spirituele sfeer (yoga ed, moet je wel van houden)
En in Banyuwangi Kampung Osing in. We hebben hier spotgoedkoop geslapen, echt midden in de wijk gezeten en met de buren gegeten. Onvergetelijk! En vervoer naar de Ijen is goed geregeld, veilig en goedkoop vergeleken bij de tours die je worden aangeboden als je aankomt in de haven. Ik zou deze optie echt iedereen adviseren (lees maar eens de reviews op tripadvisor). Wij hebben veel mensen gesproken die zijn opgelicht door kleine bureautjes die rondhangen bij de haven, station etc. en echt belachelijke prijzen vragen. Je kunt naar Banyuwangi met de trein, via de probollingo - kalibaru lijn. Je kunt ook met bussen. Wij vonden de trein erg comfortabel :slight_smile: eenmaal in Banyuwangi kan je met de bemo ri de haven gaan (homestay legt je wel uit hoe). Of je laat je daar afzetten na beklimmen van Ijen. Vanaf Gilimanuk op Bali vind je transport naar je volgende bestemming (ligt eraan waarheen).

Succes!!

Via Wereldwijzer app

Hallo,

Deze website is van een vriend van mij die in Bogor, Indonesie woont. HIj is een zeer goede en goedkope gids.

Hij spreekt Engels maar ook een beetje Nederlands…

http://gids-in-indonesie.webnode.nl/

Hallo Pelcelis,

Ik weet niet wanneer je gaat en of je nog wat aan mijn informatie zult hebben. Het ligt er allemaal aan hoeveel je van Java, Bali en Lombok wilt zien en op wat voor budget je wilt reizen. Ik ben vorig jaar april/mei geweest en toen werd hier op het forum ook verteld dat eea niet haalbaar is. Uiteindelijk was alles prima haalbaar en hadden we zelfs nog tijd over. We hebben wel gebruik gemaakt van binnenlandse vlucht (air aisia, momenteel zijn de vluchten nog goedkoper. Toen vlucht voor 20 euro. En het is ondanks wat er laatst helaas heeft mogen gebeuren een super fijne maatschappij), nachttrein en nachtbus (laatste twee scheelt weer in overnachting en ook erg goedkoop!) en een aantal dagen met een lokale gids op pad geweest waardoor je meerdere bezienswaardigheden in een dag aan kunt doen (40 euro per dah). Mocht je nog ergens informatie over willen dan stuur me maar een pb.

Je kan Java in minder dan een week doen, maar dat mis je mijns inziens mooie dingen. Voordeel van weinig van tevoren vast leggen is echter dan je altijd je tempo omhoog of omlaag kan doen. Dat is juist zo fijn aan zelfstandig reizen!