Ik zou graag in 4 weken een aantal eilanden van Indonesie willen bezoeken met de rugzak, dus niet met een groepsreis. Ik ben bezig met een route uitstippelen.
Ik wil Zuid-Sulawesi zien en eindigen met Bali.
Mijn vraag is of het haalbaar en om ook de Bunda eilanden (Molukken) te bezoeken.
En als ik een keuze moet maken tussen Java en Lombok wat is dan jullie mening?
Alvast bedankt hoor.
Zuid sulawesi en de Banda eilanden en terug naar Bali is te doen maar dan moet je wel vliegen en niet alles op een budget manier doen want dan is 4 weken te kort en zie je nog niks anders dan bussen en veerboten.Verbindingen in die hoek van indonesie zijn moeilijker dan op de lijn Java,Bali Lombok.Je kunt bijvoorbeeld naar Bali vliegen,vandaar naar Ujung-Padang{makassar} en van daaruit via Tana Toraja naar boven{Manado} en na 3 weken terug vliegen naar Bali.Of je start in Jakarta,zakt langzaam af met openbaar vervoer door Java{Bus en trein zijn daar zeer goed te doen}
en moet zelf bekijken naar welke bezienswaardigheden je toe wilt gaan.Vlieg vanuit Surabaya naar Lombok {+/- 25 euro} Blijf daar 4 of 5 dagen en ga dan met Perama tours naar Bali.Met veerboot,goed geregeld en goedkoop.Je kunt ook vliegen naar Bali.15 minuten voor 25 tot 30 euro.
Java is enorm dichtbevolkt…zelfs op de hoogste bergtop (behalve in het oosten van Java daar is het ietsje ruiger) staat er nog een theeplantage.
Lombok lijkt me meer erbij passen. Mooie strandjes en wat eenvoudiger leven. Rustiger en meer een paradijsje.
wanneer ga je? je hebt een leuke route! Ik ga zelf in de zomer starten in Bali denk ik dan verder afzakken in Nusa Tenggara
Verrassend dat je ook naar de Banda eilanden wil, daar is buiten de mooie natuur en de onbedorven snorkel en duikplekken niet veel anders te zien.
Duiken kan heel prachtig rond Bunaken (Noord Sulawesie)
Banda eilanden is vanaf Ambon 8 uur varen met de Pelni boot en deze gaat op ongeregelde tijden terug.
Toeristen-Visum voor de Molukken (waar Banda eilanden onder vallen) wordt bij de ambassade in Nederland nog steeds geweigerd volgens mij, deze moet je aanvragen in Indonesie.
Om wat hoogtepunten van Java te bekijken heb je al snel 2 weken nodig.
Wordt nog een hele uitzoekerij voor je,
veel succes!
Dank je wel op je reactie op mijn vraag. Ik heb mijn route alweer gewijzigd. Ik ben erachter gekomen dat de Banda Islands geen goed idee was geweest. Vanwege de onrust nog niet zo heel lang geleden en de slechte bereikbaarheid.
Het wordt nu waarschijnlijk Java starten in Solo, dan naar Bali om vanhieruit te vliegen naar Flores voor de Komodo en Rinca Islands en dan terug naar Bali. IK ben er overigens nog niet uit of ik voor Java zal gaan of LOmbok. Hebiet jij nog een goeie tip? En vanaf Floris naar Komodo of Rinca en andersom is trouwens niet zo goedkoop heb ik begrepen, heb jij hier anders over gelezen? Ziet jouw reis er al iets meer gedetailleerd uit trouwens?
Groeten Judith
Hallo Marifran,
Ik heb mijn route alweer gewijzigd. Ben je in noord Sulawesi geweest? Is het ook mooi om hier te snorkelen? En hoe is 't aan land?
Wat is jouw mening? Lombok of Bali?
2Summer,
Vind het heel moeilijk om je te adviseren omdat je erg veel eilanden wilt bezoeken in 1 vakantie. Ik heb al veel eilanden van Indonesie bezocht (in 4 jaar), maar altijd in groepsverband. Alleen reizen vind ik een beetje eenzaam en in Indonesie een hele onderneming vanwege taalproblemen en het eeuwige tawarren over de prijs.
Op Noord Sulawesie bij het eilandje Bunaken vind je 1 van de mooiste duikplekken van de wereld. Wij hebben daar gesnorkeld, was ook prachtig!
De stad Manado is niet veel aan. Maar door het achterland hebben we een prachtige en gevarieerde tocht gemaakt. Je kunt daar ook nacht-trackings doen.
Lombok of Bali, is ook weer persoonlijk. Lombok is rustig en heeft prachtige natuur en duik en snorkelplekken. Maar de vriendelijke Hindoebevolking van Bali, de variatie van cultuur en natuur blijft voor mij het favoriete eiland.
De Sunda eilanden ben ik nog nooit geweest, die staan in de toekomst nog op het programma.
Je kunt onze dagboek/reisverslagen zelf bekijken als je wilt,
http://wiki.snaaijer.nl/
Groetjes, Marina
Wij zijn alleen naar Lombok geweest. Zelf hebben wij daar een fantastische vakantie gehad. Kennissen van ons zijn daar naar toe geemigreerd. Zij hebben ons veel van het prachtige eiland laten zien, zodat we ook de niet-toeristische plekjes zagen. Het is een mooi, rustig eiland, wat (nog) niet door de toeristen is verpest. Op onze site www.bjusterbaarlik.nl kun je een kijkje nemen voor een indruk. Hier staat ons reisverhaal met daarin verwerkte tips en veel foto’s.
hehe
Wanneer ga je? Ik ga eind febr naar Indonesie. Ik ben ook bezig om voor te bereiden. Dit is wat ik nu ongeveer bedacht heb…
Java Bogor - Jogya (borobudur/bromovulkaan) - Surabaya -** Lombok** - Gili Islanden - Komodo - Bali Ubud -
mijn reis verandert ook steeds weer, vind het heerlijk om hiermee bezig te zijn.
Ehhhhh, de Bromo vulkaan ligt dichter bij Malang (3 uur rijden) dan bij Yogya (da’s al snel 10-12 uur rijden???). Vlakbij Yogya ligt de Merapi.