14 dagen Indonesië: twijfel tussen focus op Java of op Bali

Hallo iedereen,

Vorig jaar heb ik m’n eerste “Azië” reis gemaakt, naar Thailand. Was op dat moment een last minute beslissing, normaal gingen we naar Portugal, maar ik dacht “hé waarom eens niet wat verder”. Thailand was makkelijk te regelen en was op dat moment het goedkoopst dus werd het dat. Voor de rest ben ik qua verre reizen enkel nog maar in Zuid-Afrika geweest (enkel de West-Kaap).
Dit jaar zouden we eigenlijk niet “ver” op reis gaan, maar het begon toch zodanig te kriebelen dat ik twee weken verlof heb gevraagd begin oktober, en vrij spontaan tickets heb gekocht: we komen aan op Jakarta en vertrekken terug vanop Denpasar. Het plan was om enkele dagen Yogja en de omgeving er rond te doen, en dan door te vliegen van Yogja naar Denpasar, om dan eigenlijk Bali “grondiger” te verkennen. We zouden dan 4/5 dagen Yogja en omgeving doen en 8 dagen Bali. Nu ik meer zaken opzoek, twijfel ik om de “dag verdeling” niet om te draaien, en langer op Java te blijven.

M’n vriend is al eerder in Indonesië geweest, op Java en Sulawesi. Hij vond Jakarta verschrikkelijk maar Yogja wel heel mooi. Hij is ook 's ochtends een vulkaan gaan beklimmen maar dat vond hij niet de moeite… ik denk wel niet dat het de Bromo of de Iljen was, hij weet zelf niet meer hoe het noemde. Aangezien hij de belangrijkste dingen in Java al gezien heeft, wilde hij liever het grootste deel van de reis op Bali doorbrengen. Alleen ben ik zelf echt wel heel geïnteresseerd in de “oude” cultuur van Indonesië, met name de wayang poppenspelen, de balletten van Ramanana, de batikstoffen, … Dus om die reden denk ik dat Java me meer zal aanspreken dan Bali.
Ik denk namelijk dat Bali me meer aan Thailand gaat doen denken. Thailand heeft me een klein beetje teleurgesteld op vlak van cultuur namelijk. Ik had verwacht dat het allemaal iets authentieker zou zijn en de tempels wat “ouder” (we zijn wel niet naar het noorden geweest van Thailand).

Dus mijn vraag is nu eigenlijk: klopt mijn beeld van Bali dat het ook allemaal wat op Thailand lijkt, en het er echt “te vol” met toeristen loopt? Het mag wel iets of wat toeristisch zijn (ik ben ook gesteld op een kamer met airco, warm water en zonder insecten bvb), maar ik heb het idee dat alle bezienswaardigheden in Bali overbezocht zijn door 100den toeristen elke dag. Of zie ik dat verkeerd? Ik wil deze vakantie gewoon iets authentieker en iets meer de lokale cultuur opsnuiven dan we in Thailand hebben gedaan.

Nu gaan we pas in oktober, dus het is geen dringende vraag, maar ik plan graag wel al wat m’n dagen zodat ik weet wat de moeite lijkt om te bezoeken en wat niet en op welke manier we uiteindelijk in Bali gaan geraken en wanneer :).

Alvast bedankt voor jullie meningen/ervaringen!

Op beide eilanden heb je plekken met veel en weinig toeristen. Op IkReis - Reistips en bezienswaardigheden Bali heb ik heel veel over Bali geschreven, ook over plekken met nauwelijks toeristen.

Wil je oude tempels, dan moet je op Java zijn en niet op Bali. Wil je tempels zien die gebruikt worden, dan moet je weer maar Bali.

De ramayana vind je als ballet in Yogya, en als kecakdans op Java. Niet echt te vergelijken.

Bromo en Ijen lijken totaal niet op elkaar! Ik vind Ijen mooier.

Bali is voor een groot deel op toerisme gericht en dat doen de Balinezen goed en slim. Dat heeft voor- en nadelen. Als je een relaxte vakantie wilt en houdt van strand, zee, terrasjes en (Hindoeistische) tempels bezoeken dan zou ik je aanraden naar Bali te gaan. Er zijn nog authentieke gedeeltes maar daar moet je wel op zoek naar gaan.
Als je al eens in Thailand bent geweest en dat niet authentiek genoeg vond dan kan je misschien beter naar Java. Bali kon dan wel eens tegenvallen (en moet je zeker het zuiden van Bali vermijden). Ik heb een aantal landen in Azie bezocht en Bali is op zekere hoogte met Thailand te vergelijken. Java lijkt meer op Maleisie. Java heeft ook toeristische gedeeltes maar er zijn ook prachtige gebieden en bezienswaardigheden waar nog nauwelijks toeristen komen.
Ik ben bezig met een website over de eilanden Java, Bali, Lombok, Gili en de Karimunjawa eilanden. Je kan m.b.v. de website je reis goed plannen en lezen wat er allemaal te doen en te zien is. De site is nog in aanbouw dus nog niet helemaal compleet.

Zie www.wayangtravel.com